גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיום על אי.די.בי נדחה בשנתיים: אלשטיין התחייב להזרים לחברה 210 מיליון שקל בתשלומים

אירסה שבשליטת אלשטיין התחייבה להזרים לאי.די.בי 70 מיליון שקל כבר השבוע ועוד שני תשלומים זהים בשנתיים הבאות ● בכך תימנע הצמדת הערת "עסק חי" לדוחות החברה ● הזרמות אלה יצטרפו לסכום עתק של 2.7 מיליארד שקל שכבר הזרים אלשטיין לקבוצת אי.די.בי-דסק"ש מאז שרכש את השליטה בה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

החרב מעל לצווארה של חברת אי.די.בי פתוח הוסרה בסוף השבוע, לפחות באופן זמני. בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, הסכים ביום שישי להזרים לאי.די.בי עוד 210 מיליון שקל בשנתיים הקרובות, ומנע בכך את האיום שבהצמדת הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים של החברה.

ביום שישי דיווחה חברת אירסה, שנמצאת בשליטת אלשטיין, כי התחייבה להזרים (באמצעות קרן דולפין שבשליטתה המלאה) לאי.די.בי 70 מיליון שקל כבר מחר (יום ב'), ועוד שני תשלומים זהים בספטמבר 2020 ובספטמבר 2021. הזרמות אלה יצטרפו לסכום עתק של 2.7 מיליארד שקל שכבר הזרים אלשטיין לקבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות) באמצעות חברות בשליטתו, מאז שרכש את השליטה בקבוצה במאי 2014. את עיקר הסכום (640 מיליון דולר) הזרים אלשטיין לאי.די.בי באמצעות אירסה, וכעת יגדל סכום זה בכ-60 מיליון דולר נוספים.

לדברי אי.די.בי, הכספים יוזרמו בתמורה להקצאת מניות החברה או כהלוואה נדחית בתנאים דומים להלוואות בעלים נחותות שהועמדו לה בעבר על ידי דולפין. עוד ציינה אי.די.בי כי במקרה שבו לא תשיג את המקור התזרימי הדרוש לה לצורך העמדת הלוואת מוכר לאייל לפידות, במסגרת עסקה למכירת 4.99% ממניות כלל ביטוח למנכ"ל הפניקס לשעבר, תהיה לה הזכות לדרוש הקדמת סכום של עד 40 מיליון שקל על חשבון התשלום השני. מדובר בהלוואת מוכר בסך 118 מיליון שקל שאותה התחייבה אי.די.בי להעמיד ללפידות בתמורה ל-132 מיליון שקל.

לצד עסקה זו, אמורה אי.די.בי להשלים בקרוב מכירה של 3% נוספים ממניות כלל ביטוח לידי מורי ארקין בתמורה ל-83 מיליון שקל, לאחר שמכרה לו במאי 4.99% ממניות כלל ביטוח תמורת 132 מיליון שקל.

אתמול עדכנה אי.די.בי כי קיבלה מארקין הודעה על מימוש האופציה שקיבל לרכישת המניות הנוספות, לאחר שקיבל לכך אישור מהממונה על רשות שוק ההון. לפני מכירת המניות ללפידות ולארקין, מחזיקה אי.די.בי ב-20.3% ממניות כלל ביטוח, ובמקביל היא חשופה לעוד 24% ממניות כלל ביטוח דרך עסקאות החלף שביצעה מול הבנקים ושביכולתה לנתב לטובת רוכשים חדשים.

אי.די.בי מסכמת את הרבעון השני

במקביל פרסמה אי.די.בי את תוצאותיה לרבעון השני של 2019. החברה אמנם סיימה את הרבעון ברווח נקי של 76 מיליון שקל, בזכות עלייה בשוויין של מניות כלל ביטוח שברשותה. עם זאת, מאז סוף יוני כבר הספיקה מניית כלל ביטוח לרדת בכ-13% וליצור פער שלילי של כ-162 מיליון שקל ביחס לערך ההחזקה בדוחות הרבעון השני.

ברבעון השני רשמה אי.די.בי הון עצמי שלילי של 418 מיליון שקל, ונכון להיום היא מציגה שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 416 מיליון שקל ורמת מינוף (LTV) של יותר מ-123%. על רקע הנתונים מציינים רואי החשבון כי יכולתה של אי.די.בי לפרוע את התחייבויותיה החל בשנת 2022, תלויה בגורמים שאינם בשליטתה, ובעיקר במזומנים שינבעו לה מחשיפתה העקיפה לדיבידנדים של דסק"ש (דרך איגרת החוב של דולפין איי.אל, שקנתה ממנה את דסק"ש בהלוואת מוכר).

התחייבות אירסה להזרים הון נוסף לאי.די.בי, והחלטת ארקין לממש את האופציה לרכישת 3% נוספים מכלל ביטוח, מנעו כאמור מרואי החשבון להצמיד לאי.די.בי הערת "עסק חי" כבר כעת. דוח תזרים חזוי שפרסמה החברה לשנתיים הקרובות, מעלה כי היא מצפה לסיים את 2019 כשבקופתה 147 מיליון שקל, לאחר שתמכור מניות כלל ביטוח ב-439 מיליון שקל, תפרע תשלומי קרן וריבית של 541 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה, תעביר ללפידות את הלוואת המוכר במלואה ותשלם עוד 94 מיליון שקל בגין סיום עסקאות החלף על מניות כלל שנמכרו בעבר.

את 2020 מצפה אי.די.בי לסיים עם 240 מיליון שקל בקופה, לאחר שבין השאר, תקבל 186 מיליון שקל ממכירת ישראייר ועוד 157 מיליון שקל ממכירת יתרת מניות כלל ביטוח, ובמקביל תפרע למחזיקי האג"ח תשלומי קרן וריבית של 278 מיליון שקל. חצי שנה לאחר מכן, בתחילת יולי 2021, עתידה אי.די.בי להישאר עם 181 מיליון שקל בקופה, עם התחייבות להזרמה של 70 מיליון שקל מבעלת השליטה, עם החזקה בפעילות הנדל"ן בלאס וגאס בעלת שווי נוכחי של 174 מיליון שקל, ועם איגרת החוב מדולפין איי.אל, שמגובה בשעבוד על מניות השליטה בדסק"ש, בעלות שווי נוכחי של 640 מיליון שקל.

לפיכך, כנגד התחייבויות (במונחי קרן) של 1.92 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, תציג אי.די.בי נכסים ובטוחות שלהם שווי נוכחי של 1.07 מיליארד שקל בלבד. את המצב הזה שקלה החברה לשנות, בין השאר, באמצעות מהלך של החלפת אג"ח ארוכות מסדרות ט' ו-י"ד במניות כלל ביטוח, לפי יחס המשקף הנחה משמעותית לעומת הערכים המתואמים של איגרות החוב.

פירעונות חוב גדולים בנובמבר הקרוב

בשבוע שעבר קיבל דירקטוריון אי.די.בי הצעה מקבוצת חתמים למכירת עד 26% ממניות כלל ביטוח, בתמורה לתשלום במזומן או באג"ח מסדרות ט' ו-י"ד. עד מחר בבוקר אמור הדירקטוריון להעביר את תשובתו לחתמים, אבל לפי דוח התזרים החזוי, נראה כי רק 5% ממניות כלל ביטוח יוחלפו באג"ח ארוכות.

הסיבה לכך היא פירעונות החוב הגדולים שעומדים בפני אי.די.בי בנובמבר הקרוב. פירעונות אלו מחייבים את החברה להגדיל משמעותית את קופת המזומנים שלה, באמצעות מכירת מניות כלל ביטוח במזומן או באמצעות הזרמות הון גדולות בהרבה מזה שהתחייבה אירסה לבצע. לפיכך, כל עוד לא תגדיל אירסה את היקף ההזרמה שלה, יישאר מהלך החלפתן של מניות כלל ביטוח באג"ח בהיקף מצומצם בלבד. 

בתוך כך דסק"ש, שרשומה כיום כחברה אחות של אי.די.בי, סיימה את הרבעון השני של 2019 בהפסד כבד של 602 מיליון שקל. להפסד תרמה בעיקר מחיקה של 517 מיליון שקל בשווי המוניטין המיוחס לחברה הבת, סלקום, וזאת בהמשך למחיקות דומות בסך של 562 מיליון שקל שבוצעו אשתקד. עם זאת, גם לאחר מחיקות אלו רשומה ההשקעה בסלקום בספרי דסק"ש לפי שווי של 1.06 מיליארד שקל, כאשר שווי השוק של השקעה זו עומד על 411 מיליון שקל בלבד.

על רקע ההפסד הכבד ברבעון השני, סיכמה דסק"ש את המחצית הראשונה של 2019 בהפסד של 633 מיליון שקל שצמצם את ההון העצמי שלה ל-1.23 מיליארד שקל, נכון לסוף יוני. השווי הנכסי הנקי (NAV) של דסק"ש הסתכם בסוף יוני ב-1.2 מיליארד שקל ושיעור המינוף שלה (LTV) עמד על 69%.

בעקבות ההפסד הכבד מציגה דסק"ש כעת יתרה שלילית של רווחים הראויים לחלוקה בסך של 425 מיליון שקל. יתרה זו מונעת לפי שעה מדסק"ש את האפשרות לחלק דיבידנדים. לדסק"ש מזומנים בשווי של 1.47 מיליארד שקל ופירעונות אג"ח בהיקף של 939 מיליון שקל בשנתיים הקרובות.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים