גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסות ומלונות זה פאסה: סוכני הנסיעות מצאו את הנישה הרותחת החדשה – אטרקציות לילדים

בין אם זו הופעה, אירוע ספורט או פארק מים - קטגוריית "תיירות האטרקציות", המבוססות על פעילויות נופש, פנאי ותרבות, נחשבת לצומחת ביותר וכבר מגלגלת יותר מ-150 מיליארד דולר בשנה • סוכני הנסיעות, כמו גם האתרים הגדולים בתחום, לא נשארים להתבונן מהצד

פארק מים בטורקיה / צילום: Shutterstock
פארק מים בטורקיה / צילום: Shutterstock

כשאורך המגלשות בפארק מים שממוקם בכפר הנופש הופך להיות הסיבה לבחור ביעד מסוים לטיול המשפחתי בקיץ ואף להתגאות בו - משהו מתרחש בענף.

שני מכרים, כל אחד מהם על בני משפחותיהם, פקדו באוגוסט האחרון כפר נופש אחר באירופה. בכל אחד מהם אטרקציית מים משוכללת, ובקבוצת הוואסטאפ המשותפת הם לא חסכו זה מזה עקיצות בנוסח הכפר של מי יותר שווה. האינדיקציות כללו את זמן ההמתנה לכל מתקן או את איכות הראפטינג, והן מלמדות על השינוי בתפיסת הנופש בענף, שעיקרו בניית החופשה סביב קונספט מרכזי של חוויה. לנסוע לפריז בכדי לראות את מגדל אייפל? זה פאסה. לנסוע לפריז לראות הופעה של אריאנה גרנדה? זה מה שתופס - והתופעה רק הולכת ומתחזקת.

התוכן הוא המלך, גם בכל הנוגע לחופשה. התוכן נע על ציר גדול מאוד של אפשרויות - מאירועי ספורט, דרך הופעה/הצגה ותערוכה שווה ועד לפארק שעשועים או פארק מים. החוויה הזו תהווה גם את הזיכרון החזק ביותר של החופשה, יותר מאשר חווית הלינה או הטיסה.

את השינוי בהרגלי הטיול מתרגמים בענף לכסף. לפי הנתונים, כל תייר יבלה ב-7 אטרקציות כאלה במהלך ביקור ביעד מסוים, והן מהוות כיום את הסגמנט השלישי בהיקפו בענף התיירות העולמי, אחרי טיסות ולינות. הסגמנט, כך לפי ההערכות, גבוה יותר מההוצאה הכספית של התיירים על תחבורה יבשתית, לרבות נסיעה ברכבת או השכרת מכוניות.

זאת ועוד, ענף האטרקציות צומח מדי שנה, כאשר מי שמניע את צמיחתו הם - לא מפתיע לגלות - תיירי דור ה-Y ודור ה-Z, שמספרם הולך וגדל. כדי לסבר את האוזן נציין כי ענף התיירות כולו מגלגל כ-8.8 טריליון דולר על כל חלקיו (כלומר כל הוצאה שכרוכה בנסיעה).

"המטרה היא להעניק ערך לנוסע"

"תחום האטרקציות נוסק במהירות עצומה", אומרת ל"גלובס" מנכ"לית אתר השוואת המחירים טרווליסט, תמר גרזון. "עד לאחרונה אפילו לא היה לסגמנט הזה שם, כל אתר כינה אותו בקטגוריה אחרות, מ'חוויות' עד 'פעילויות'. רק לאחרונה הקטגוריה קיבלה הגדרה רשמית - IN Destination, והיא קטגוריה שנחשבת לצומחת ביותר בענף התיירות".

שני מנועים דוחפים את הקטגוריה: האחד כאמור השאיפה של התייר לגוון ולהעשיר את הנסיעות והחופשות; והשני - החיפוש של סוכני הנסיעות אחר מוצרים נוספים שיוכלו לשווק.

תמר גרזון,  מנכ"לית טרווליסט / צילום: וליץ סטודיו

לפי הערכות בכיר בענף, "סוכני נסיעות שימשיכו להתמקד במכירה של טיסות או של מלונות לא יישארו בנוף, וזאת לאור המגמה המתחזקת של הצרכנים בכל העולם לרכישה ישירה באונליין". אותו בכיר מציין כי "סוכני נסיעות שקוראים נכון את המפה יודעים שהמטרה כיום היא להעניק ערך לנוסע, ערך שבונה אמון ושמאפשר להגדיל משמעותית את הרווחיות, דרך סל המוצרים שאפשר למכור לנוסעים, גם אם זה אומר למכור להם כרטיס כניסה לפארק שעשועים כחלק מחבילת השירות".

ואכן, יותר ויותר סוכנויות נסיעות קמות על טהרת מכירת כרטיסים למופעים, להצגות ולאירועי ספורט, בהם הטיסה והמלון הופכים להיות החלק הנלווה. האתרים הגדולים לא נשארים להתבונן מהצד: גם Airbnb, אקספדיה ו-Booking כבר מציעים רכישה לאטרקציות דרכם.

זאת ועוד, עסקאות בהיקף של מאות מיליוני דולרים נחתמו בשנה האחרונה להשקעות בחברות שמתמחות במכירה של אטרקציות לתייר. אל טריפ אדווייזר, שרכשה את האתר Viator, מצטרף הסטארט-אפ הגרמני Get Your Guide, שמשמש כמרקט פלייס של כרטיסים לאטרקציות וגייס בחודש מאי האחרון 484 מיליון דולר (ובסה"כ היקף הגיוסים שלו הגיע ל-600 מיליון דולר).

עם הגיוס פרסמה החברה הערכות לפיהן ענף האטרקציות גלגל השנה 150 מיליארד דולר, היקף שצפוי לגדול לפי הערכות ל-183 מיליארד דולר ב-2020. נתון אחר שסיפקה החברה הוא אודות קצב המכירות שלה: 25 מיליון כרטיסים לאטרקציות, סיורים ופעילויות אחרות היא מכרה ב-2018, לעומת 10 מיליון ב-2017. קטלוג המוצרים של האתר צמח מ-35 אלף ל-50 אלף בתקופה הזו.

חודש לפני כן פלטפורמה אחרת שמוכרת אטרקציות לתייר, החברה ההונג-קונגית KLOOK, השלימה גיוס של 225 מיליון דולר, רק חצי שנה אחרי שכבר גייסה 200 מיליון דולר.

הפלטפורמה, ששווייה מוערך במיליארד דולר, מציעה יותר מ-100 אלף פעילויות ב-270 יעדים, ומספר עובדיה כבר הגיע ל-1,000.

רוב התיירים עדיין רוכשים בקופה

המגמה אם כך ברורה, וכשיש סגמנט שצומח בקצב של אבוב שמחליק על מגלשת מים - כל העוסקים בענף רוצים נתח מהעוגה. לפי חברת המחקר Phocuswright המתמחה בתחום התיירות, למרות הקידמה ולמרות הטכנולוגיה שעומדת לרשות הקונים - עדיין יותר מ-60% מהתיירים רוכשים כרטיסים רק עם הגיעם לקופת הכניסה של האתר שבו הם מבקרים, פחות מרבע רוכשים אצל סוכן הנסיעות, כ-20% רוכשים באתרי האינטרנט של אתרי הבילוי, כ-5% רוכשים דרך קונסיירג' בבית המלון, ופחות מזה רוכשים באתרי האונליין של סוכני הנסיעות (OTA).

"ברור שבדומה לשאר הענפים, גם התחום הזה יעבור לאונליין", אומרת גרזון. "שוק האטרקציות רותח, ונעשים בו הרבה תהליכים במקביל - מאוטומציה, עד ניהול הזמנות והנגשה במובייל. ולראיה - עד לפני עשור לא היה כרטיס טיסה אלקטרוני, והיום זה טריוויאלי - זה מה שיקרה גם עם כרטיסים לאטרקציות שמונגשים יותר ובהרבה ערוצים".

המגמה הזו תעמיק בין היתר לאור השאיפה הברורה של כל תייר לחסוך מעצמו בזבוז של שעות על עמידה בתור (כן, גם למגדל אייפל כדאי להזמין כרטיס מראש אונליין), מה גם שהזמנה מקוונת מאפשרת לרכוש כרטיס מוזל או כרטיס מועדף (skip the line) לכל אתר כמעט - מהוותיקן ועד ליורו דיסני.

בראש הרשימה: אתרים היסטוריים

היכן התיירים רוצים לבלות? לפי סקר שפרסמה חברת התיירות ARIVAL, שבו השתתפו 4,000 תיירים מארבע מדינות - גרמניה, צרפת, בריטניה וארה"ב - בראש רשימת האטרקציות שבהן ביקרו התיירים בשנה האחרונה ניצבים אתרים היסטוריים ולאחר מכן אתרי טבע. שלישיים ברשימה נמצאים מוזיאונים וגני חיות. במקום הרביעי סיורי Sightseeing, לאחר מכן מופעי אמנות ופעילויות כושר/בריאות (בעיקר עבור הגרמנים והצרפתים והרבה פחות בקרב התיירים מארה"ב). במקום השביעי דורגו פארקי שעשועים.

אחת המסקנות שעלו מהמחקר הן ש-4 מתוך 7 האטרקציות הפופולריות הן כאלה שהכניסה אליהן כרוכה בתשלום - מכאן הפוטנציאל העסקי לכל הנוגעים בדבר. בניתוח התשובות של הנשאלים לפי גילם עולה כי התיירים הצעירים (בגילאי ה-18 עד 34) בעיקר מעדיפים פארקי שעשועים, סיורי אוכל, טיולי טבע מאורגנים, פעילויות ספורט וסיורים נושאיים (למשל בעקבות סדרת טלוויזיה או סרט).

מבחינת המשווקים, המשימה ברורה: להנגיש את האתרים, את המידע ואת המכירה באופן שנוגע יותר מכל בתיירים, כלומר דרך המובייל - הסגמנט הצומח ביותר לקניות בכל הענפים. גם במקרה הזה סוכני הנסיעות צריכים לוודא שהם עומדים בקצב של התייר ולהבין שמי שלא שם, עוד מעט לא יהיה קיים. 

עוד כתבות

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

תקציב 2026 אושר בממשלה

תקציב המדינה לשנת 2026 אושר כעת בממשלה ברוב גדול. בין היתר, אושרה הרפורמה במשק החלב שעמדה במחלוקת עד הרגע האחרון ● התקציב יעבור כעת לתהליך החקיקה בכנסת, בדרך לדד ליין לאישורו הסופי במליאה, ה-31 במרץ. עד אז, תוכנית התקציב עשויה עוד לעבור שינויים

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרידה עבאס-יוסף / צילום: ענבל מרמרי

"החברות המונפקות הן קטנות יחסית ועם גישה מוגבלת למימון": מנהלת מחלקת הנדל"ן ברשות ני"ע בראיון

ראש תחום נדל"ן ברשות ניירות ערך, פרידה עבאס־יוסף, מתארת כיצד מחנק המימון, המינוף הגבוה והעלאת הריבית הובילו לשנת שיא בהנפקות, ומבהירה כי הרשות תתעקש על גילוי מלא של המצב הפיננסי של החברות וצפויה אף להחמיר את ההנחיות

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

סמטת דיאגון מתוך ''הארי פוטר'' באולפני הוורנר ברדרס / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

נטפליקס תרכוש את אולפני הקולנוע וורנר ברדרס ופעילות הסטרימינג ב-72 מיליארד דולר

שירות הסטרימינג הגדול בעולם רוכש את האולפן המיתולוגי ב-72 מיליארד דולר, לפי שווי של 82.7 מיליארד דולר - ומקבל לידיו את HBO, "הארי פוטר", "חברים" וקטלוג מהעשירים בתעשייה ● רשתות CNN, TBS ו-TNT יפוצלו לפני השלמת העסקה

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנה בקפה נחשון / צילום: טל בדרק

100 אלף בקבוקים בשנה: היקב הישראלי שירגיש לכם כמו ביקור בצרפת

קפה עם מאפים מושחתים וגרניטה, סיור יין טבעוני, מיני-גולף בהשראת שבעת המינים וארוחה כורדית-תימנית במרפסת של בית ● יש מה לעשות ביישובי עמק איילון ● חגית אברון תופרת יום

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל