גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקנות סדר הדין האזרחי החדשות: עימות בין מערכת המשפט ללשכת עוה"ד

מנהל בתי המשפט יגאל מרזל קרא לעורכי הדין "להתגייס" לקראת כניסת הרפורמה בסדר הדין האזרחי לתוקף, אך בלשכת עוה"ד קוראים לשר המשפטים לעכב את כניסתן לתוקף של התקנות ● עו"ד דוד פורר: "התקנות צפויות להפוך את חייהם של עוה"ד לגיהינום" ● שופט העליון יצחק עמית: "רוצים לשנות תרבות דיונית"

מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין / צילום: כדיה לוי
מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין / צילום: כדיה לוי

עימות חזיתי בין בכירי מערכת המשפט בעבר ובהווה לבין לשכת עורכי הדין סביב הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי.

על רקע מאבקה של לשכת עורכי הדין בתקנות סדר הדין האזרחי החדשות שצפויות להיכנס לתוקף בחודש מרץ הקרוב; והצהרותיו של יו"ר הלשכה, עו"ד אבי חימי, לפיהן הלשכה מתכוונת להציג קו ניצי נגד התקנות, בדרישה לערוך בה שינויים משמעותיים - נערך היום (ג') במסגרת ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין מושב תחת השם: "תקנות סדר הדין האזרחי החדשות - חישוב מסלול מחדש?".

מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, שככל הידוע הוא אחד מהתומכים הנלהבים בתקנות החדשות המקנות לבתי המשפט שיקול-דעת רחב יותר מזה שיש להם כיום, אמר: "התקנות הקיימות הן ישנות. אנחנו נוסעים בבתי המשפט ברכב שהוא משנת 1963. לפעמים אפשר לעשות תיקון, ולפעמים צריך להחליף את הרכב. כך עשו במדינות אחרות בעולם, וכך ראוי שגם אנחנו נעשה".

מרזל ציין כי התקנות החדשות הן תולדה של עבודת מטה מאומצת במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, וביקש לשלוח מסר לפיו למרות הרצון לבצע שינויים מרחיקי לכת בתקנות, יש להיערך לכך שהתקנות ייכנסו לתוקף במרץ 2020.

מרזל סיפר כי מערכת המשפט כבר ביצעה שינויים במערכת "נט המשפט" לקראת כניסתן של התקנות, וציין: "יש לתקנות מועד. הן בתוקף כבר עכשיו. חובתם של כולם להיערך לכך. כולם צריכים להתגייס. גם אם יהיו שינויים, הקונספט חייב להיות שאנחנו צריכים לעשות שינוי תרבותי". 

השופט בדימוס אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הדגיש את העקרונות והתכליות שאמורות לשרת התקנות החדשות. לדבריו, "אין דין פרוטה כדין מאה. אי-אפשר להתייחס באופן שווה לכל תיק ותיק, צריך לקבוע התייחסות שונה מבחינת המשאבים הציבוריים.. יש מגבלות של משאבים. החידוש בתקנות החדשות הוא שיש התייחסות לעיקרון הזה במסגרת עקרונות היסוד שלה, וזה דבר חיובי".

עניין נוסף אליו התייחס גרוניס בקשר לתקנות החדשות נגע לזכות הגישה הערכאות. "זו זכות שיש לה משקל חוקתי, אבל לצד זו קיימת זכות שבית המשפט ישלים את הטיפול בתיק תוך זמן סביר. זו זכות חשובה מאוד, והיא מקבלת ביטוי בתקנות החדשות. חובה להתחשב גם באינטרסים של כלל המתדיינים, ולא רק באינטרסים של בעלי הדין בתיק הספציפי", אמר הנשיא בדימוס.

לסיכום דברי התמיכה שלו בתקנות החדשות, אמר גרוניס: "לא חידשנו מבחינת התפיסה בתקנות החדשות שום דבר. הלכנו בעקבות אנגליה, אוסטרליה וקנדה, שם הגיעו למסקנה כבר לפני 20 שנה שאי-אפשר ללכת עם סדרי דין שמחזירים אותנו לסוף המאה ה-19". 

אשר גרוניס, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי

"התקנות החדשות צפויות להפוך את חייהם של עורכי הדין לגיהנום"

מנגד, עו"ד דוד פורר ממשרד גרוס אמר כי הוא מקווה ששר המשפטים יסכים לדחות את כניסתן לתוקף של התקנות: "הנחות היסוד של התקנות החדשות שגויות. למשל, התקנות מטילות סד זמנים מאוד קשוח על עורכי הדין, אבל לא מכריחות את השופטים להתנהל במסגרת סד זמנים. כך, אין מועדים לשופטים בתקנות החדשות - לא לקביעת קדם-משפט, לא להוכחות ולא למתן פסק דין, אבל יש הכבדה על עורכי הדין".

עוד ציין פורר כי התקנות החדשות צפויות לייקר את ההליכים, והצביע על נזקים קונקרטיים לדבריו שייגרמו כתוצאה מהתקנות החדשות: "זה יהפוך את החיים של עורכי הדין לגיהינום, ניהול ההליך במסגרתם יהיה בלתי אפשרי".

נזק נוסף עליו הצביע פורר: "באנגליה בית המשפט הוא בית משפט לעשירים בלבד. ההליכים שם יקרים בצורה כזאת שגם חברות מבוססות נמנעות מנקיטת הליכים בגלל המחיר שלהם. אני לא רוצה להחליף לרכב חדש, לא רוצה לקחת דוגמה מאנגליה". 

עו"ד דוד פורר, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי, גלובס

יו"ר מחוז המרכז בלשכת עורכי הדין, עו"ד רומי קנבל, הצטרפה לדבריו של פורר: "הוקמה ועדה בראשותו של השופט יצחק עמית, אבל אנחנו כבר התקדמנו... שמענו שבתי המשפט כבר מתנהלים ברוח התקנות אלה. השופט מרזל צודק שצריך להחליף רכב ישן, אבל צריך לדעת באיזה רכב. כל מה שלשכת עורכי הדין רוצה, זה לעצור את דהירת הסוסים של המערכת". 

עמית: "פאניקה מבוקרת"

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית - מי שעומד בראשות הוועדה המיוחדת שהקים משרד המשפטים לבחינת התקנות ובה חברים גם נציגים מהמשרד ושני נציגים מטעם לשכת עורכי הדין - חתם את המושב. "חשוב להבין שאנחנו לא משני צידי המתרס", אמר. "זה לא שאנחנו מצד אחד והלשכה מצד שני. אנחנו רוצים לעבוד יחד. יש חששות, גם אני חושש. כשנכנסת רפורמה כזאת לתוקף, סביר שיהיו חששות, אבל צריך לשמור על מה שנקרא 'פאניקה מבוקרת'. יהיו 3-4 שנים לא פשוטות, אבל אנחנו בסוף נתגבר, ויהיו לנו 50 שנים נפלאות", הוסיף.

עוד אמר עמית: "יש הרבה הערות של לשכת עורכי הדין שקיבלנו. למשל, הוספנו את האפשרות להגיש ערעור שכנגד שבוטלה תחילה, כמו גם את האפשרות של שאלונים וטען ביניים".

עמית ציין כי לפי התקנות החדשות אכן עורך הדין צריך להכין את התיק טוב יותר, אבל אמר כי הוא לא רואה בכך בעיה או חיסרון. "כשאתה מגיש כתב תביעה, תחשוב כבר קדימה, מה רע שעורכי הדין יגיעו לקדם-המשפט מוכנים? זה נכון שהרבה מתנקז לקדם-המשפט, אבל מה רע בזה? זה דווקא טוב".

עמית סיכם: "אני יודע שיש רוח של 'אוי ואבוי, מה יהיה'. תמיד יש דברים קיצוניים, אבל הרעיון הוא שהשופטים לא יאבדו את השכל הישר. לא צריך להיכנס לפאניקה, אבל זה נכון שאנחנו רוצים לשנות תרבות דיונית". 

התקנות החדשות

תקנות סדר הדין החדשות אמורות להחליף את תקנות הסדר הדין האזרחי המיושנות, שהותקנו בשנת 1963 ומאז תוקנו בשיטת "טלאי על טלאי". הקודקס החדש כולל 180 סעיפים שיחליפו את מאות התקנות הקודמות.

התקנות החדשות קובעות, בין השאר, דרך מרכזית אחת לפתיחת הליך משפטי, ובכלל זה להגשת תובענה, ובמסגרתה יבוטלו הסדרים בלתי נדרשים כגון סדר דין מקוצר והמרצת פתיחה, ויושם דגש על "זמנים וכמויות".

בין העקרונות החדשים שילוו לקודקס, ניתן לציין את מדדי זמן והיקפים של כתבי טענות (11 עמודים בבית משפט שלום ו-14 עמודים בבית המשפט המחוזי, ובתביעה לסעד כספי מעל ל-2.5 מיליון שקל - לא יעלה על 30 עמודים) וקביעת פורמט אחיד לכתבי בי-דין. בנוסף, נקבע עיקרון חדש, ולפיו ימונה מזכיר משפטי שימנע קבלת מסמכים שאינם ממלאים אחר ההוראות החדשות שנקבעו בתקנות או אחר הוראות בית המשפט. 

נושא מהותי שמוסדר בתקנות הוא קריאה לשופטים "ליטול יוזמה ככל שנדרש" ולהפוך אקטיביים יותר. כך, לדוגמה, יוכלו השופטים לתחום את זמן הדיון (לרבות החקירות), לנהל את קדם-המשפט בצורה אקטיבית יותר, ובכלל זה לשמוע עדויות של כל הנוכחים באולם בית המשפט על עובדה שבמחלוקת ולקבל מענה לשאלות בעניינים הנוגעים לסכסוך נושא התובענה.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?