גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הנסיעה היקרה" של Gett מגיעה לביהמ"ש: אושרה ייצוגית נגדה

התביעה, שאושרה חלקית, הוגשה ע"י לקוחות עסקיים שהתקשרו עם Gett בין 2009-2016 ושנגבו מהם סכומים הגבוהים מהמחירון המוסכם ● בבקשה הוצגו טעויות שאותרו ב-330 נסיעות מתוך 840, כולן לרעת הלקוחות ● לפי ההערכות, מדובר בטעויות בהיקף של מיליוני שקלים ● Gett: "החברה עומדת על טענותיה כפי שהוצגו בשלב בקשת האישור"

מונית של GETT / צילום: Shutterstock
מונית של GETT / צילום: Shutterstock

אושרה באופן חלקי בקשה לתביעה ייצוגית נגד Gett (גט טקסי לשעבר), בטענה כי החברה גבתה באופן שיטתי מלקוחותיה העסקיים סכומים הגבוהים מהמותר בנסיעות שביצעה עבורם. לפי ההערכות, מדובר בטעויות בהיקף של מיליוני שקלים.

חברי הקבוצה המיוצגת הם לקוחות עסקיים שהתקשרו עם Gett בין השנים 2009 ל-2016 ושנגבו מהם סכומים הגבוהים מהמחירון המוסכם (ב-2016 שינתה החברה את הסכמי המחירונים שלה).

את הבקשה הגישו לפני כשלוש שנים שני משרדי עורכי דין שנעזרו בשירותיה של Gett. במסגרת הבקשה טענו המבקשים כי החברה מסכמת עם לקוחותיה העסקיים מחירים קבועים ומוסכמים ליעדים, אך בפועל מחייבת אותם במחירים גבוהים מהמחירים שהוסכמו. את המבקשים ייצגו עורכי הדין ירון אלון ואהוד גרי ממשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'.

בבקשה הציג אחד המשרדים טעויות שאותרו ב-330 נסיעות מתוך 840 נסיעות (כ-39%). במשרד השני נטען לכ-18% טעויות בחיובים, כולן לרעת הלקוחות. בכל טעות החברה גבתה ביתר משקלים בודדים ועד עשרות שקלים לנסיעה. יש לציין כי המבקשות (שני משרדי עורכי הדין) יידרשו להוכיח טענתן לטעויות הנשנות במאזן הסתברויות של 51% (רף הוכחה גבוה יותר מזה שלו נדרשו בבקשת האישור).

עו"ד ירון אלון, שמייצג את התובעים, העריך כי קיימים בתי עסק רבים ש"כל אחד מהם נפגע באלפי שקלים בתקופה זו (2009-2016), בדומה למשרדנו". 

ההתקשרות של החברות מול Gett בשעתו התבססה על שני מסלולים: האחד לפי מחירי נסיעות שנקבעים מראש למסלולים קבועים; והשני הוא הסכם גנרי למסלולי נסיעה. ההסכם לא היה גלוי ללקוחות. הוא הופיע במשרד התחבורה, והוא זה שהיווה את סלע המחלוקת בין הצדדים.

התביעה התקבלה בחלקה

Gett טענה מנגד כי השימוש באותו מחירון גנרי היה בהסכמת הלקוחות, ויתרה מכך, היא אף טענה כי הלקוחות "יכלו להזמין את הנסיעות שאינן נכללות במחירון כנסיעות פרטיות, ולמרות זאת הם בחרו להזמין אותן בחשבון העסקי".

הסבר אחר שסיפקה Gett היה שהתעריפים ללקוחות העסקיים גבוה יותר לאור הוצאותיה עבור השירותים המיוחדים שהיא מעניקה (שירות ותפעול).

הדיון שניהל השופט עופר גרוסקופף נסב סביב אותו מחירון גנרי, ובמהלכו השופט מתח ביקורת על התנהלות החברה: "אין הצדקה לדרך הפעולה של המשיבה (Gett) באי-ידוע של לקוחותיה בדבר קיומו של המחירון הגנרי".

עוד ציין גרוסקופף כי "אין ל-Gett זכות לתמחר את שירותיה מבלי לעדכן את לקוחותיה...". במקביל קבע השופט כי לא ניתן להגדיר את המחיר שגבתה Gett כ"מחיר לא ראוי", כפי שטענו התובעים.

התביעה, נציין, התקבלה בחלקה. גם על משרדי עורכי הדין התובעים מתח השופט ביקורת מוצדקת בדבר האחריות הצרכנית שלהם, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר ב"צרכן מתוחכם" כהגדרתו: "המבקשים לא שאלו מעולם מה המחיר של הנסיעות, אף שעובדיהם נסעו נסיעות רבות, והם שילמו בגינן?".

באשר למאות הטעויות שהציגו התובעים, ולטענת Gett כי מדובר בטעויות אקראיות (שעשויות להיות גם לרעתה), קבע השופט כי לא הוצגו לו הסברים מניחים את הדעת לפשרן. הוא ציין כי "נראה כי Gett אף לא ניסתה לבדוק באמצעים העומדים לרשותה אם מדובר בתקלה מערכתית הגורמת בשיטתיות לחיובים שגויים של לקוחותיה העסקיים".

לא הייצוגית הראשונה 

בחודש שעבר הוגשה בקשה נוספת לאישור תביעה כייצוגית נגד Gett, בטענה כי החברה גובה תעריפים כפולים מלקוחות עסקיים ביחס לסכומים שהיא גובה עבור אותן נסיעות מלקוחות פרטיים. גם הבקשה הזו הוגשה על-ידי משרד עורכי דין שהשתמש בשירותי Gett כלקוח עסקי. התובע, עו"ד ארז מילנר, טען כי החברה מבטיחה בפרסומיה כי לקוחות עסקיים לא משלמים תשלום נוסף בגין השירות העסקי.

הרקע לבקשה הייתה נסיעה זהה שביצע התובע כלקוח עסקי ועליה שילם 111 שקל; וכלקוח פרטי, בנסיעה במסלול דומה, שילם כ-60 שקל. לטענתו, פנייתו לחברה לא הניבה מענה. Gett הגיבה לפרסום זה ומסרה כי היא פועלת בהתאם להוראות הדין, וכי "תמשיך להעניק ללקוחותיה שירות אמין ומתקדם". 

מחברת Gett נמסר: "טענתן המרכזית של המבקשות לגבייה שלא כדין בנסיעות הסדר נדחתה על-ידי בית המשפט, אשר קיבל את עמדת Gett בעניין זה. אישור התובענה מתייחס אך ורק לטענתן המשנית של המבקשות לטעויות חישוב של המערכת שאירעו עד לשנת 2016. חברת Gett עומדת על טענותיה כפי שהוצגו בשלב בקשת האישור, ואלה יידונו במסגרת ההליך העיקרי".

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה