גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראבלוף של רשות החדשנות: הכתובת הרשמית בירושלים, שוכרת משרדים גם בגבעתיים

באפריל האחרון עברו משרדי רשות החדשנות לירושלים לפי החלטת הממשלה • אף שהכתובת הרשמית עברה מאיירפורט סיטי לבירה, הרשות שוכרת משרדים נוספים בשווי חצי מיליון שקל לשנה בגבעתיים, ללא אישור ועדה מיוחדת במשרד רה"מ • הרשות: "ליבת פעילותנו בירושלים"

משרדי רשות החדשנות במתחם BE ALL בגבעתיים / צילום: גיא ליברמן
משרדי רשות החדשנות במתחם BE ALL בגבעתיים / צילום: גיא ליברמן

חיפוש באתר האינטרנט של רשות החדשנות (לשעבר משרד המדען הראשי) אחר כתובתה מעלה רק תוצאה אחת - הגן הטכנולוגי מלחה, ירושלים. רשמית זה נכון - הרשות העתיקה את משרדיה באפריל האחרון מאיירפורט סיטי למשרדיה החדשים בבירה, כתוצאה מהחלטת ממשלה להעביר את הפעילות כל היחידות הממשלתיות לירושלים. אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי במקביל, חלק מעובדי הרשות עובדים בחשאי בגבעתיים.

בפברואר שכרה הרשות משרדים ועמדות עבודה במגדל השחר בגבעתיים. עלות השכירות נאמדת בלמעלה מחצי מיליון שקל בשנה. בנוסף שוכרת הרשות שני משרדים גם בחיפה.

מגדל השחר נמצא ברחוב אריאל שרון בגבעתיים, סמוך לגבול עם רמת גן ותל-אביב. הקומה ה-25 במגדל שנחנך ב-2017 מופעל על ידי חברת חללי העבודה המשותפים BE ALL שבשליטת נס שובל. רשות החדשנות שכרה בתחילת 2019 שטח נרחב בקומה שכולל עשרה משרדים, 20 עמדות עבודה ושני חדרי ישיבות. בנוסף היא זכאית לשירותי משרד לפעילותה במתחם.

לפי הערכה זהירה עלות השכירות לשנה עולה על חצי מיליון שקל. זאת בהתבסס על מחירים בהם מושכרים נכסים מסוג זה: כ-1,550 שקל לחודש לעמדת עבודה, וכ- 2,100 שקל לחודש למשרד. ביקור במקום שקיימנו בימים האחרונים מגלה חלל עבודה מתקדם שכולל מטבח רחב ידיים, כורסאות ופינות ישיבה משותפות רבות, וכן עמדות עבודה ומשרדים.

במתחם המיועד למשרדים ניתן לראות בבירור את הלוגואים של החברות הפועלות בו. עם זאת את שמה של הרשות לחדשנות או את הלוגו שלה, התקשינו לאתר. מבירור שקיימנו עולה כי עם תחילת הפעילות של הרשות במתחם, שמה היה רשום על המשרדים, אלא שלאחר מכן השם הוסר לחלוטין, וכיום מעל המשרדים שמשכירה הרשות רשום רק Occupied כלוגו מעוצב.

עובדת של הרשות שנכחה במקום הסבירה לנו כי "המעבר לירושלים היה קצת טראומתי לתל-אביבים, אז באופן זמני הרשות שכרה משרדים להסתגלות".

מבדיקת "גלובס" נמצא כי הרשות מקיימת פעילות במתווה דומה גם בחיפה, שם היא שוכרת שני משרדים, גם כן בחלל עבודה משותף, וכי היא מחפשת להפעיל מודל דומה אף בבאר שבע.

כשלים ביישום המעבר לירושלים

במאי 2007 קיבלה הממשלה, אז בראשות אהוד אולמרט, החלטה להעביר בתוך שמונה שנים את כל היחידות הארציות של משרדי הממשלה לתחום המוניציפלי של ירושלים. כפי שעלה מדוח של מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, במשרדים רבים לא קיימו את ההחלטה והם נותרו במיקומים שונים ברחבי הארץ.

לפי דוח המבקר העיכוב בביצוע ההחלטה הביא לבזבוז של מאות מיליוני שקלים, זאת בין היתר לאור העובדה שבבירה הוקם מבנה שהיה אמור לאכלס משרדים רבים והוא נותר ריק בחלקו. גם בעיריית ירושלים הלינו על העובדה שהם "הפסידו" הכנסות מארנונה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מכך שמשרדים רבים פשוט לא עלו לבירה.

לפי נתונים שהוצגו בעת פרסום הדוח, 133 יחידות ארציות של 25 משרדי ממשלה, ובהן כ-2,700 עובדים היו אמורים לעבור לבירה עד 2015. 33 יחידות מתוך רשימה זו הצליחו לקבל פטור מהמעבר לעיר, ומתוך 100 היחידות האחרות עברו לירושלים עד כה רק עשר יחידות.

מתחילת 2018 קיימה ועדת חריגים במשרד ראש הממשלה מספר ישיבות לאור בקשות שהגישו יחידות ממשלתיות שונות לקבל פטור מלא או זמני מהעתקת פעילותם לבירה. רק בתשעה מקרים שמהווים כחמישית מהבקשות לפטור מלא, הן התקבלו על ידי הוועדה.

בין היחידות שקיבלו פטור - המכון לרפואה משפטית שפועל באבו כביר בתל-אביב, המכון הלאומי להשתלות והשירות המטארולוגי. הרשות לחדשנות לא נכללת ברשימת היחידות שקיבלו היתר לפעול מחוץ לירושלים. עם זאת גורם עמו שוחחנו טוען כי במינהל הדיור הממשלתי היו מודעים לעובדה שהרשות פועלת במתווה שכזה, וכי הבחירה בחברת BE ALL כמו גם בפעילות בחיפה, נעשתה באמצעות מכרז.

הרשות: "מדובר בעמדות זמניות לייעול העבודה"

מהרשות לחדשנות נמסר כי "מקום מושבה של רשות החדשנות הינו בגן טכנולוגי מלחה. שם מופעלים משרדיה כבר מחודש אפריל השנה והם כוללים משרדים לכל 130 עובדיה והם עובדים משם בלבד. בירושלים מתקיימת ליבת הפעילות של הרשות.

"למשרדי הרשות בירושלים מגיעים בממוצע למעלה מ-400 מבקרים בשבוע. לרשות החדשנות מוגשות מידי שנה למעלה מ-3,500 בקשות למענקים על ידי חברות מכל מדינת ישראל והיא מפעילה בנוסף כ-180 בודקים מקצועיים-חיצוניים שנפגשים עם החברות ומעריכים את התוכניות.

"על מנת לייעל את פעילותינו ולתת שירות טוב לתעשיית הייטק הרשות מפעילה ב-BE ALL שבגבעתיים 20 עמדות חמות ושתי עמדות בחיפה שמטרתן לפגוש את לקוחותינו.

"מדובר בעמדות זמניות (לאף אדם אין שם עמדה קבועה) שמיועדות לחסוך בעלויות תשלום לבודקים ולתת שירות ללקוחות הרשות הרבים שפוקדים אותה מדי יום במיקום קרוב אליהן. עמדות חמות מסוג זה מייעלות את העבודה וחוסכות בעלויות למדינת ישראל". 

עוד כתבות

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה