גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזה לקח ניתן ללמוד ממצבה של הדמוקרטיה הפרלמנטרית בבריטניה

האם מפלגה פוליטית בדמוקרטיה צריכה להיות דמוקרטית? האם משמעת פנימית חשובה יותר מפלורליזם? אלה שאלות שהתשובה עליהן הייתה ידועה - עד השבוע ● עתה היא מוטלת בספק בעקבות הגירוש ההמוני של חברי פרלמנט ממפלגת השלטון של בריטניה בגלל סירובם ללכת בתלמי בוריס ג’ונסון

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/ צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/ צילום: רויטרס

למה בדיוק נועדו מפלגות פוליטיות? כמובן, הן מוערכות בדרך כלל על יסוד הצלחתן להגיע לשלטון, או להשפיע על חקיקה. אבל איך עליהן להתנהל? האם דמוקרטיה פנימית ומשמעת פנימית יכולות לדור בכפיפה אחת?

האם השגת השלטון בסיבוב הבא, או לפחות התקרבות אליו, היא חזות הכול? או שמפלגה צריכה לעודד ויכוח בין חבריה לא רק על יעדים אלא גם על אמצעים?

אלה שאלות לא-תיאורטיות. הן נוגעות לעצם הפרקטיקה של הדמוקרטיה. המאורעות המדהימים המתחוללים בימים האלה בבריטניה מזכירים לנו מה חשובה היא עצם ההגדרה של מפלגה.

אזהרה: הרשימה הזו אינה פרשנות על הפוליטיקה הבריטית, בוודאי לא על ברקזיט. עניינו של הטור הזה הוא הלקח שאם-הפרלמנטים מעניקה עכשיו לכל צאצאיה. סוף סוף, כמעט כל מה שאנחנו יודעים על דמוקרטיה פרלמנטרית הגיע אלינו, במישרין או בעקיפין, מבריטניה. נדרשו לה איזה 800 שנה להגיע עד הלום. שטות תהיה לא ללמוד מניסיונה.

מצליף המפלגה הצליף

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, איבד אתמול (ג') את הרוב שלו בפרלמנט. תחילה איבד אותו מפני שחבר אחד ויחיד חצה את המליאה - מספסלי השמרנים אל ספסלי הליברלים-דמוקרטים; ואחר כך איבד אותו מפני ש-21 שמרנים הצביעו יחד עם האופוזיציה כדי להעביר את השליטה בסדר יומו של הפרלמנט מידי הממשלה לידי רוב חדש.

הממשלה לא הפסידה לפי שעה בהצבעת אמון ישירה, ולא התפטרה. אבל היא שרויה במצב חסר תקדים לחלוטין, ואין קושי לשער שהמצב הזה לא יארך.

מיד לאחר הצבעתם, 21 השמרנים המורדים הוזמנו בזה אחר זה אל מצליף המפלגה, כהונה המקבילה פחות או יותר ליושב ראש סיעה בכנסת. הם שמעו מפיו פקודת גירוש. נאמר להם כי בהצביעם נגד רצונו של ראש הממשלה הם חדלו להיות חברי המפלגה; שיזוזו בבקשה מספסלי הממשלה ושישכחו מהתמודדות מטעם המפלגה בבחירות הבאות (אולי כבר בחודש הבא).

בין 21 המגורשים נמצאים שני שרי אוצר לשעבר, שאחד מהם הוא זקן חברי הפרלמנט. שלישי הוא נכדו של וינסטון צ'רצ'יל. ספק אם היה כדבר הזה בהיסטוריה הפרלמנטרית הבריטית.

בעיני ראש הממשלה ג'ונסון, ה-21 הם בוגדים הראויים לעונש הקיצוני ביותר. זה עניין רב-אירוניה בהתחשב בזה שג'ונסון עצמו ובכירי עמיתיו בממשלה הנוכחית הצביעו נגד ראש הממשלה הקודמת של מפלגתם, תרזה מיי, פעם אחר פעם בשנה האחרונה. איש לא גירש אותם.

האמונד רצה "כנסייה רחבה"

אחד המגורשים של אתמול הוא פיליפ האמונד, אשר שימש שר האוצר בממשלת מיי במשך שלוש שנים, עד לפני שישה שבועות. לפני כן הוא שימש שר החוץ במשך שנתיים, ולפני כן היה שר ההגנה כמעט שלוש שנים. לדבריו, הוא חבר במפלגה השמרנית זה 45 שנה, זאת אומרת מגיל 18.

עוד לפני ההודעה הרשמית על גירושו, האמונד אמר שהוא מצר על התמעטות הדמוקרטיה הפנימית במפלגה. הוא השתמש במטפורה נוצרית כדי לתאר את המפלגה. היא נהגה להיות "כנסייה רחבה", הוא אמר.

"כנסייה רחבה" היא שימוש לשון מימי הפילוג בנצרות הבריטית, כמעט לפני 500 שנה. היא נועדה לתאר רב-קיום בשלום של הבנות תיאולוגיות ושל העדפות פולחניות תחת קורת גג משותפת. באוצר המילים החילוני הבריטי היא מתארת סובלנות כלפי מיעוטים ודיסידנטים בתוך ארגון גדול, למשל מפלגה פוליטית. האמריקאים מעדיפים את המונח "אוהל גדול" כדי לתאר מפלגה סובלנית.

שיטת הבחירות המסורתית בדמוקרטיות האנגלו-סקסיות זוכה לשבחים על הצלחתה לצמצם את מספר המפלגות ולהגדיל את הסיכוי שאחת מהן תקבל רוב פרלמנטרי ולא תהיה תלויה בקואליציות. אבל המחיר היה הצורך לקבל מגוון ניכר של דעות בכפיפה אחת, לרעת האחידות הרעיונית. כל אחת מן המפלגות הגדולות הופכת בעצמה לקואליציה.

אוהלי אמריקה התכווצו

בארה"ב ראינו דוגמאות של הפלורליזם הזה, לטובה ולרעה. המפלגה הדמוקרטית של אמצע המאה ה-20, למשל, כללה חסידים של הפרדה גזעית וליברלים שוחרי שוויון אלה בצד אלה. הסידור הזה התמוטט בסופו של דבר.

אבל במשך שנים ארוכות, לפחות עד סוף המאה שעברה, הדמוקרטים הוסיפו להכיל מיעוט שמרני ניכר, בדרך כלל ממדינות הדרום, לצד רוב ליברלי, בדרך כלל מן המדינות של צפון החוף המזרחי ומן החוף המערבי.

כיוצא בזה, הרפובליקאים, גם כאשר נעשו מזוהים עם עולם הפיננסים ועם סוחרים זעירים, הוסיפו לקיים דרגה גדולה של פלורליזם בשאלות חברה. תמיכת מחוקקיהם בקונגרס הייתה חיונית לחלוטין לשוויון זכויות האזרח של השחורים לפני 50 שנה ויותר.

"האוהלים הגדולים" של הפוליטיקה האמריקאית התכווצו והלכו. כמעט לא יעלה על הדעת, למשל, שאחת המפלגות תמנה מועמד לנשיאות, אלא אם כן הוא או היא מחזיקים בהשקפות עולם חד משמעיות על הפלות מלאכותיות או על מקום הדת בחיי המדינה.

זנים של פוליטיקה רדיקלית

המפלגות הבריטיות היו בדרך כלל פתוחות. בנג'מין ד'יזראלי, ראש הממשלה המהולל של שלהי המאה ה-19, ממייסדי המפלגה השמרנית המודרנית, נהג להטעים את הצורך שהמפלגה תייצג את כל האומה, לא רק את המעמד העליון. אם היא לא תהיה מפלגת האומה-כולה (One Nation), אמר ד'יזראלי, "היא לא תהיה כלל".

היא האזינה לו, ותוחלת חייה התארכה מאוד. אפשר להגיד עליה כי היא המפלגה הפוליטית המצליחה ביותר עלי אדמות. היא הפכה למפלגת השלטון הטבעית של בריטניה עוד לפני עצמאות ארה"ב, ברבע האחרון של המאה ה-18. אבל גם היא, גם מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, פיתחו בשנים האחרונות זנים של פוליטיקה רדיקלית, שלא לומר קנאית, אשר חדלו להתיישב עם המזג של "כנסייה רחבה".
למפלגות פוליטיות בישראל בדרך כלל לא היה צורך בפתיחת האוהל לרווחה. שיטת בחירות יחסית כמעט טהורה איפשרה לחוגים רעיוניים מצומצמים להתחרות ולקבל ייצוג גם כאשר קיבלו מספר קטן של קולות.

אם אינני טועה, רק מפלגת העבודה, בימי זוהרה, התקרבה להיות "אוהל גדול". יריביה, משמאל ומימין, ביקרו אותה. הם קראו לה בלעג "סופרמרקט של רעיונות". אבל גם אז, אפילו אז, נשמעו תלונות על היעדר דמוקרטיה פנימית ועל "שלטון המגלב והפחד".

המופת הקומוניסטי?

המפלגות המודרניות שהיטיבו מאוד בשמירת משמעת פנימית היו בדרך כלל לא-דמוקרטיות. "צנטרליזם דמוקרטי" היה השם המטעה שניתן להתנהלותן של מפלגות קומוניסטיות לאחר המהפכה הבולשביקית ברוסיה, לפני מאה שנה.

עניינו של "הצנטרליזם הדמוקרטי" היה ציות מלא, ללא תנאי, לכל החלטה של הוועד המרכזי. כל גילוי של מחשבה עצמאית היה כפירה בעיקר. סיעות, חוגים, מועדונים, עלונים נאסרו באיסור חמור.

ההקצנה של הפוליטיקה המפלגתית בדמוקרטיות המערביות - הימין ימני ממה שהיה, השמאל שמאלי ממה שהיה - עלולה לקרב מפלגות דמוקרטיות במידה מסוכנת אל גירסה כלשהי של צנטרליזם דמוקרטי. הפיתוי להשתיק מגדיל את הפיתוי ללכת בתלם. יהיה מעניין לראות אם הימורו של בוריס ג'ונסון על פחות דמוקרטיה יעלה יפה. 

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך שחושף שאיראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-8%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.9% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס