גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סחרור הגבהים שהרס את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון

הדחתו הפתאומית של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן הייתה טבעית יותר מעצם מינויו ● הוא רצה להדריך את הנשיא איך לנהל את העולם ● אבל דונלד טראמפ אינו חושב שהוא זקוק להדרכה ● פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויועציו מייק פומפאו וג’ון בולטון / צילום: רויטרס, Jonathan Erns
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויועציו מייק פומפאו וג’ון בולטון / צילום: רויטרס, Jonathan Erns

מינויו של ג'ון בולטון ליועץ הנשיא לביטחון לאומי, באפריל 2018, היה לא טבעי.

בולטון הוא נץ, המזוהה עם האגף הניאו-קונסרבטיבי של הימין האמריקאי, תומך נלהב במעורבות צבאית מעבר לים. הוא תמך במלחמת עיראק השנייה, שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ תיאר (הרבה לאחר מעשה) כשגיאה הגדולה ביותר בתולדות מדיניות החוץ האמריקאית. בולטון הוא חסיד של קו נוקשה כלפי יריבים ואויבים: איראן, ונצואלה, צפון קוריאה, טליבאן.

דונלד טראמפ הוא היורש הלא-רשמי של מסורת אמריקאית רבת ימים. עניינה הוא הימנעות מהתערבות בענייני זרים. המסורת הזו מיוחסת לנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון, בסוף המאה ה-18. הוא הקדים להזהיר את בני ארצו מפני "בריתות קבועות" עם זרים.

הדחתו הפתאומית והלא-אלגנטית של בולטון נמסרה, כרגיל, בציוץ, שלשום בבוקר (שעון ארה"ב). "שירותיו אינם נחוצים עוד", ירה הנשיא, בחוסר חן שהוא מייחד לשנואי נפשו. מנהל האף.בי.איי, ג'יימס קומי, למשל, היה אחד מהם. אבל את קומי ירש טראמפ מברק אובמה. בולטון היה מעשה ידיו. כאשר מינה אותו, הוא גמר עליו את ההלל.

טראמפ נהג להעיד על עצמו במערכת הבחירות של 2016 שהוא "יודע איך לבחור" את העוזרים המבריקים ביותר. מאז נכנס אל הלשכה הסגלגלה, דלתות הבית הלבן לא חדלו להסתובב: שלושה ראשי סגל, שלושה שרי הגנה, שני מזכירי מדינה, שלושה יועצים לביטחון לאומי והרביעי בדרך, שלושה שרים לביטחון פנים, שלושה שרי משפטים, שלושה דוברים וכן הלאה.

הנשיא הזה נאמן למוטו שעזר לו לכבוש את דמיונם של מיליוני אמריקאים הרבה לפני נשיאותו. הוא היה קורן עוצמה ונחישות כל אימת שהיה אומר "אתה מפוטר" בתוכנית הריאליטי שלו.

טליבאן בקמפ דייוויד

אבל חשובה יותר מן העדות על סגנון הניהול שלו היא התזכורת שפיטורי בולטון שולחים לידידים ולאויבים: הנשיא הזה אינו מעוניין ביועצים מורכבים ועתירי-אידיאולוגיה לענייני חוץ, מפני שאין הוא מעוניין במדיניות חוץ מורכבת ואידיאולוגית. בעולמו אין מקום לידידים קבועים ואין מקום לאויבים קבועים; אמון ואי-אמון אינם תוצאה של קירבה רעיונית, או של שותפות היסטורית.

הקלות המדהימה שבה נענה ל"מכתבי האהבה" מרודן צפון קוריאה קים ג'ונג און הייתה אזהרה מוקדמת שלטראמפ אין כל מכנה משותף עם הנשיאים הרפובליקאיים שקדמו לו בחצי המאה האחרונה. תקדים קים הטעים את המידה שבה טראמפ אינו מתייחס ברצינות לסיווג "אויב מושבע", אפילו כאשר הוא המסווג.

הגילוי, מפי טראמפ עצמו, שהוא עמד לארח השבוע את נציגי הטליבאן בקמפ דייוויד, אמנם נועד לציין את התפכחותו מאשליה שאפשר לעשות איתם עסקים - אבל הראה כי הוא שקל ברצינות את אירוחם של פטרוני אל קאעידה משכבר הימים בעצם השבוע שבו אמריקה מתייחדת עם זכרם של הרוגי 11 בספטמבר.

הצהרת כוונות מעורפלת

מראית העין היא כל כך מוטרפת עד שנשאלת השאלה אם נשאר מישהו בבית הלבן המסוגל, או רוצה, לבקר את הנשיא בגלוי. ג'ון בולטון היה אולי האחרון. מאז תחילת השנה הוא איבד את מקומו בצוות המוביל.

המשא ומתן על יציאת הכוחות האמריקאיים מאפגניסטן התנהל נגד רצונו. הנשיא גמר אומר לסיים מלחמה בת 18 שנה, שעלתה למשלמי המסים בארה״ב טריליוני דולרים ואינה מתקרבת כלל אל ניצחון.

הכול כפוף עכשיו לצרכיו הפוליטיים הפנימיים של הנשיא. הוא זקוק לרשימת הישגים בדרך לנובמבר 2020. פינוי 14 אלף חיילים אמריקאים מאפגניסטן סמוך לראש הרשימה. לתכלית הזו הוא העניק מנדט לשליחו המיוחד, השגריר זלמאי חליזאד, לעשות הכול כדי להבטיח הסכם לפני שנת הבחירות. חליזאד, בעצמו יליד אפגניסטן, ניהל משא ומתן עם נציגי הטליבאן, שבהדרגה התחילו לנדוף ממנו ניחוחות של ויתורים אמריקאיים מפליגים.

קולות מחאה הורמו מתוך אפגניסטן ואפילו משורות המפלגה הרפובליקאית בקונגרס. התברר שההסכם המתגבש הוא לאמיתו של דבר לא יותר מהצהרת כוונות מעורפלת של הטליבאן. תמורת הערפל, ארה"ב תתחיייב להתחיל לפנות את צבאה בתוך חודשיים.

הטליבאן יואילו אז לשאת ולתת עם מתנגדיהם בתוך אפגניסטן, אבל לא עם הממשלה הנבחרת בקאבול בתור שכזאת. בעיניהם, היא אינה אלא "בובה מערבית". הם אפילו לא התחייבו להפסקת אש. ההסכם אפילו לא כלל התחייבות מצידם לאסור את נוכחות אל קאעידה על אדמת אפגניסטן.

"איזה מין אנשים?"

הטליבאן נקלעו אולי לשכרון ניצחון. בשבוע שבו הושלמה טיוטת ההסכם ונמסרה לעיון "הבובות המערביות", התקפת דמים בקאבול עלתה בחייהם של 11 אפגאנים וחייל אמריקאי אחד. לנשיא טראמפ נדרשו כמה ימים כדי לעכל את המשמעות. משעיכל, הוא הודיע על ביטול ביקורם של נציגי הטליבאן בקמפ דייוויד. "איזה מין אנשים מוכנים להרוג כל כך הרבה חפים מפשע רק כדי לחזק את עמדות המיקוח שלהם?" שאל הנשיא.

רבע המאה האחרונה רצופה ראיות למידה שבה הטליבאן מוכנים להקריב את חייהם של המונים לטובת היעד הסופי, מדינה אסלאמית טוטליטרית.

ג'ון בולטון התנגד לא לעצם הפינוי מאפגניסטן, אלא למהלך המשא ומתן. הוא חשב שלהיטותו של הנשיא לצאת עומדת לפעור חור שחור במפת אסיה, לרעת ביטחונה הלאומי של ארה"ב וצרכיה האסטרטגיים.

הוא היה אדריכל הקו הנוקשה כלפי איראן, והתנגד לנכונותו המובעת של הנשיא להיפגש פנים אל פנים עם הנשיא רוחאני. הוא רצה התערבות צבאית בוונצואלה. הוא התייחס בחשד ניכר לצפון קוריאה, והתעמולה הרשמית של פיונגיאנג גידפה אותו.

טעם וצבע

בקצרה, בולטון רצה לתת טעם וצבע למדיניות חוץ, שטראמפ רואה בה רק אמצעי להשגת יתרונות כלכליים. הנשיא מעולם לא חשב שהוא זקוק למדריכים. ככל שמתארכת נשיאותו כך פוחתת נכונותו להתחשב בדעותיהם של אנשים, המנסים לכפות עליו את העדפותיהם האידיאולוגיות או את הבנותיהם האסטרטגיות.

זו אגב טעות שיועצים נשיאותיים מועדים לה. קל מאוד לקבל סחרור גבהים במחיצתו היומית של נשיא; קל להתפתות לתחושת החשיבות שהבית הלבן מרעיף על דייריו הזמניים ביותר. אבל המתפתים אינם יכולים להאריך ימים. נשיאים נוטים להבחין בהתנשאותם וביומרותיהם, ולהיפטר מהם.

בולטון מעולם לא התקרב להיות ידיד אישי של הנשיא או של משפחתו. כימיה אישית לא התפתחה שם. אבל סילוקו מטעים את מוטיב הדלת המסתובבת. לאיש אין קביעות אצל טראמפ. הוא אפילו מעדיף תארים זמניים. ראש הסגל רב הכוח שלו, מיק מאלווייני, מחזיק זה תשעה חודשים בתואר "ראש הסגל בפועל" (acting).

לנשיא הזה אין בעלי ברית קבועים, אין ידידים קבועים, אין שותפים קבועים, אין יעדים קבועים. לא רק יועצים לביטחון לאומי צריכים להבין את זה, אלא גם ארצות קטנות, החושבות את עצמן לבעלות ברית קבועות. הן עלולות להתעורר בוקר אחד ולגלות שהציוץ האחרון של הנשיא פיטר גם אותן.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב