גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאלה שאינם הולכים בתלם: ה-XE היא אופציה "שקטה" וראויה

התנהגות הכביש של ה-XE הייתה ונשארה סוד ששמור ליודעי ח"ן, ואחרי מקצה השיפורים חוויית הנהיגה הפכה למהנה עוד יותר ● חבל שהתמחור שאפתני מדי

פלח מכוניות הקומפקט ספורט-סדאן היה בעבר משאת הנפש של כל יצרן בעל שאיפות פרימיום. הוא נחשב "נקודת הכניסה" לשוק היוקרה עבור לקוחות רבים והיה הבחירה הטבעית של נהגים אניני הגה. אבל בשנים האחרונות הפלח כולו נמצא בסכנת הכחדה בשל הנהירה ההמונית אחרי רכבי פנאי וקרוס-אובר לצד דגמי פלאג-אין עם יתרון מיסוי.

למרות זאת אף יצרן לא נוטש בינתיים את הפלח הסמלי הזה. גם לא יגואר, שסדרת ה-XE שלה מכרה באירופה בשנה שעברה פחות מ-11 אלף יחידות (לעומת כ-110 אלף מכירות של ב.מ.וו סדרה 3, למשל). בלי קשר להיקף המכירות, והשנה זכתה המכונית בת החמש למקצה שיפורים די מקיף, שנועד לשמור עליה בתמונה.

חיצונית השינויים בוצעו במכחול עדין. העיצוב הבריטי-הקלאסי של ה-XE נשמר וכך גם הממדים החיצוניים, אבל היא זכתה לקבל פגוש קדמי חדש עם כונסי אוויר גדולים ומודגשים יותר, גריל בעיצוב חדש, פנסי LED חדשים וצרים עם אור מפוסל בנוסח מכונית הספורט F-TYPE, כמה קימורים חדשים על מכסה המנוע ובדפנות ועיצוב מחדש של החלק התחתון מאחור. יש אופציית לחבילת ספורט קוסמטית, אבל גם בלעדיה נוכחות הכביש של המכונית בהחלט שודרגה. אפילו בצבע הלבן-ליסינג של רכב ההדגמה שלנו.

ה-XE היוצאת לקתה בתא אפרורי ונטול אישיות, שאמנם שילב בתוכו איכות ייצור וחומרים מעולם הפרימיום, אך שורשי עיצובו הגיעו לראשית העשור. הדור החדש מיישר קו עם הטרנד הנוכחי בתעשייה ומחליף את לוח המחוונים האנלוגי בלוח משולב LCD עם אופציה למסך LCD מלא בנוסח הדגמים הבכירים של ריינג'רובר. האופציה הזו לא הותקנה ברכב המבחן, אבל גם הלוח האנלוגי-דיגיטלי נראה עשיר מקודמו.

צגי הפיקוד המשניים מימין לנהג הוחלפו ביחידת LCD גדולה נוסח ריינג'רובר עם מערכת אקלים דיגיטלית, ואת שדרוג העיצוב משלימים הגה ספורט נאה וקונסול מרכזי חדש ומפוסל, שעטוי בחומרים איכותיים. מתגי התפעול עדיין לא מיישרים קו עם אאודי או לקסוס, ואין כאן עיצוב בנוסח "מלון בוטיק יוקרתי" של מרצדס. אבל בסך הכול התחושה היא של איכות מושקעת ומורגשת.

מרחב הפנים לא השתנה לעומת המכונית היוצאת ומנהרת התמסורת הגבוהה עדיין מגבילה את מרחב הרגליים של הנוסע האמצעי מאחור. אבל בסיס גלגלים נדיב באורך 2.84 מ' מספק מרווח ברכיים מכובד לשני מבוגרים מאחור והעיצוב החדש של המושבים מקל על הגב התחתון בנסיעות ארוכות.

מנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין של יגואר הוא כיום אופציית הבנזין היחידה ב-XE, והוא מוצע בשתי גרסאות הספק. רכב המבחן שלנו הגיע בגרסה המתונה יותר עם 250 כ"ס ו-37 קג"מ. המנוע הזה "נושם" בחופשיות, מקטין למינימום את השהיית הטורבו ובגרסת התכנות הספורטיבית מספק תגובה חדה ומיידית ללחיצה על הדוושה ומהירות שנצברת בקצב רציני. אפשר להזמין מערכת פליטה קולנית, אך גם הגרסה התקנית קצת יותר ערבה לאוזן מאשר בדור הקודם.

התיבה בת שמונה המהירויות עושה את מלאכתה בצורה מספקת ברוב המצבים אם כי תחת עומס היא מרגישה יותר הססנית ופחות רהוטה מהתיבות המקבילות של ב.מ.וו ואאודי. כך או כך, עם משקל עצמי מתון של כ-1.53 טון הודות לשימוש נרחב באלומיניום (כ-75% מהגוף), הדחף של המנוע מכובד ואין לרכב מה להתבייש בתאוצה מאפס ל-100 ב-6.5 שניות.

התנהגות הכביש של ה-XE הייתה ונשארה סוד ששמור ליודעי ח"ן, ושמחנו לגלות כי במודל המחודש היא רק עברה שיפור ועידון. המתכון פשוט: הנעה אחורית (בדגם הבסיס), בלמים חדים, חלוקת משקל מושלמת וכיול על ידי מהנדסים שמגיעים מרקע של ספורט מוטורי.

אין כאן מתלי אוויר, "היגוי דינמי" ושאר אלקטרוניקה מתחכמת, שיוצרת חיץ בין הנהג לרכב. במצב התכנות הספורטיבי ההיגוי מדויק וחד והרכב מתרגם ביעילות את פקודות הנהג לפניות. בעת נהיגה מהירה על כבישים ממש הדוקים אפשר להרגיש מבעוד מועד מתי הזנב רוצה לצאת לחופשי ולהחזיר אותו לתלם.

בסך הכול זאת מכונת נהיגה מהנה, שאסור להקל בה ראש מול החבורה המכובדת שעמה היא מתמודדת בשוק. נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה אבל בכל זאת מנטרלת בצורה יעילה מהמורות עירוניות.

מחיר פתיחה של 359 אלף שקל לא יקל על ה-XE המחודשת לחדור אל המיינסטרים של הפלח, שנשלט בידי מכוניות פלאג-אין מאובזרות ומוטבות מס כמו וולבו S60 וב.מ.וו 330e ב-290 אלף שקל, או בידי מכוניות ספורט-סדאן ראויות וזולות יותר מבית אאודי, לקסוס, אינפיניטי ועוד. אבל מי שלא הולך בתלם עשוי למצוא שה-XE היא עדיין אופציה "שקטה" וראויה. 

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע