גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אכזבת השמרנים החדשים: למה השופטים השמרנים סופגים ביקורת גם מימין

אחרי שנים של בדידות הצליח שופט ביהמ"ש העליון נעם סולברג לגבש סביבו מחנה שמרני • אבל זה לא עובר בקלות - לא מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, אך במפתיע גם לא מהצד הימני שלה • ואיך זה קשור לשקיעת הפרשנות התכליתית במערכת המשפט? ● פרשנות

איילת שקד ופרופ‘ אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ
איילת שקד ופרופ‘ אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ

13 שנה חלפו מאז פרישתו של נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק, ונראה כי הדלק במנועי הפרשנות התכליתית הולך ואוזל.

המכונה המשפטית הזו, שברק טרח לפתח ולטפח, ממשיכה אומנם לייצר פסקי דין המתעלמים לא פעם מכוונתם המקורית של המחוקקים. היא עושה זאת בדרך פרשנית ששמה דגש על התכליות הכלליות של החקיקה, כפי שהשופט מפרש אותן, והרבה פחות מכך על האופן שבו נוסח החוק בפועל. אלא שהמחוג בלוח המחוונים שלה מראה שהגיעה לאזור האדום. משהו במנגנון הזה החל לקרטע.

הפרשנות התכליתית מאבדת כיום את מעמד הבכורה שממנו נהנתה במשך שנים. היא מצויה בירידה חדה. זה לא פסק דין אחד ולא שניים. מי שעוקב אחרי פסיקת העליון, מזהה מגמה. פסקי דין על הסכומים המותרים בגביית חובות, על ניהול בתי הקברות הצבאיים, בתחומי הכשרות ופתיחת עסקים בשבת, בנושא תשלומי הורים בבתי הספר, במניין ימי המעצר ובפרשנות חוק איסור אפליה - בכולם רואים אותה תופעה. הפרשנות התכליתית מאבדת גובה.

יחד עם הירידה במעמדה של הפרשנות התכליתית, חוזרת משמעותו המקורית של החוק להוות את כלי הפרשנות המרכזי עבור קבוצת שופטים הולכת וגדלה. הקבוצה הזו פונה לבחון את ההנמקות והפירושים לחוק כפי שאלה נמסרו בעת קבלתו. היא מבקשת לאתר את כוונת החוק לא בתכליות האובייקטיביות שאיש לא ראה ולא שמע. היא מבקשת לאתרה בחדרי הוועדות בכנסת. בפרוטוקולים. בדברי ההסבר של הצעות החוק. היא מבקשת לזהות את כוונתו המקורית של החוק במקום שבו נולד.

והקבוצה (השמרנית) הזו מבקשת עוד דבר. היא מבקשת לתת פשר ומשמעות אמיתיים לעיקרון הפרדת הרשויות. לעובדה שהשופטים הם פרשניו של החוק ולא מחולליו. לכך שהם אינם כנסת זוטא. השופטים האלה רואים בעצמם את מי שאמורים לקבל חוק נתון ולפרש אותו. לשון החוק אינה רק נקודת המוצא שלהם. היא גם נקודת הסיום. היא קובעת עבורם את גבולה הלגיטימי של הפרשנות המשפטית.

שופט העליון, נועם סולברג / צילום: אוריה תדמור

מתקרבים אל סולברג

השינוי הזה מתרחש הן בשל המרחק ההולך וגדל מסיום כהונתו של ברק והן גם בשל המרחק ההולך וקצר עד לנשיאותו העתידית של השופט נעם סולברג. שינוי המאסה הקריטית בהרכב בית המשפט העליון בשנתיים האחרונות איפשר לסולברג ללכד סביבו שופטים המחזיקים כמוהו בתפיסת עולם שמרנית.

שמרנים כאלה ואחרים הסתובבו בבית המשפט העליון מאז ומעולם. גם בתקופתו של ברק. אלא שעד לאחרונה הם לא הצליחו להתגבש ל"מחנה". כעת, משבדידותו של סולברג אינה מזהרת עוד, והמחנה השמרני החל לקצור הצלחות, מתמודדים השמרנים לא פעם עם ביקורת. היא מגיעה במפתיע לא רק משמאל, אלא גם מימין. מחסידיו של השופט ברק וממתנגדיו. מהצד האקטיביסטי וגם מחלקים של המחנה השמרני, שמרגישים שלא לילד השמרני הזה התפללו. לעתים היא נובעת מחוסר הבנה, ולעתים ממחלוקת עמוקה.

לאחרונה הצליח נציג בולט של המחנה השמרני בעליון, השופט אלכס שטיין, לספוג בתוך כמה ימים ביקורת גם מהאגף השמרני (מצד ד"ר יהודה יפרח, ראש הדסק המשפטי בעיתון "מקור ראשון") וגם מהצד הליברלי (מצד פרופ' מנחם-מני מאוטנר מאוניברסיטת תל-אביב).

אתייחס כאן לביקורות החשובות האלה בקצרה, כי אני תופס את שתיהן כנובעות מתפיסה שגויה של השמרנות המשפטית.

הטעות של הימין

ד"ר יפרח טוען נגד הפסיקה של שטיין שהיא אולי שמרנית, אבל ודאי שאינה ימנית. הוא קובע זאת על בסיס שני פסקי דין שהבחירה בהם, לטעמי, לא הייתה מקרית.

במקרה הראשון מדובר במחבל אשר שוחרר ב"עסקת שליט", בתנאי שלא יחזור לעסוק בעבירות טרור. אותו מחבל ביצע עבירה נוספת, והמדינה ביקשה להפעיל נגדו את תקופת המאסר על-תנאי. עד כאן טוב ויפה לכאורה. אלא שטענת המדינה הייתה חלשה ביותר, שכן המחבל לשעבר לא חזר לעסוק בטרור. העבירה החדשה שלו הייתה תקיפה של אשתו. הוא הלם בה באגרופיו.

שטיין קבע כי לא ניתן להטיל על המחבל לשעבר לרצות את השנים שנותרו לו בגין עבירת הטרור, שכן לא זה היה התנאי שבגינו שוחרר. השופט ציין כי "ישראל איננה רק מדינה שנלחמת בטרור. ישראל היא מדינת חוק שנלחמת בטרור תוך שמירה על חוקיה ועל הזכויות שחוקים אלה מקנים לבני אנוש".

נראה כי אם שטיין היה מסתפק בהחלטה הזו, הדבר לא היה מעורר אצל יפרח צורך לבקר את תפיסתו השמרנית של השופט. אלא ששטיין עשה טעות. הוא פסק לטובת ערבי במקרה נוסף. וזה, מבחינת יפרח, כבר יצר מגמה בעייתית; או כמו שהוא קורא לזה: "התנגשות".

שטיין קבע ביחס לאזרח ערבי שהופלה לרעה בפרויקט מקרקעין על אדמות מדינה, כי יש לפצותו בסכום של 80,000 שקל. יפרח ציין כי בכך שטיין "עקף את מזוז משמאל". שכן מזוז הסתפק בפיצויים נמוכים יותר. לא הועילה העובדה שהשופט מזוז ביקש ליצור "הלכת קעדן" חדשה המחייבת אנשים פרטיים, שאין להם קשר למדינה, למכור את הקרקע שלהם ללא יכולת בחירה בין ערבים ליהודים. גם לא הועילה העובדה ששטיין הציל את "חוק איסור אפליה" מפרשנות הרסנית שכזו, ופירש אותו באופן השמרני ביותר, תוך היצמדות לדברי ההסבר ולכוונת המחוקק המקורית.

כלומר, הפוך מהדרך שהשופט מזוז צעד בה. יפרח מודה בכל אלה. אלא שעצם הסעד הנדיב שהוצע על-ידי שטיין, למי שלא נפלה כל מחלוקת באיסור להפלותו, הפך את הפסיקה שלו לבעייתית; כזו שמייצרת מתח בין שמרנותה לשמאלנותה. יפרח מסכם כך: "ימים יגידו אם צייצני הימין האמריקאי־ישראלי החדש ייתקלו בעוד התנגשויות מעניינות שבין שמרנות לימניות".

תחושתי היא שנדמה שהיא בלתי נמנעת, שיפרח בוחר בשני המקרים האלה לאתגר בהם את שמרנותו של שטיין ולהציבה אל מול הימניות המצופה ממנו, אך ורק בשל העובדה שמעורבים במקרים אלה ערבים. שלא לומר, ערבים רחמנא ליצלן.

לעצמי אני תוהה - מדוע איש ימין אמור להיות מאותגר מעניין שכזה. מתן סעד למי שמוסכם כי הופלה, אמור להיות מנותק משאלת זהותו של המופלה. האם סעד נדיב לערבי שהופלה מאתגר את התפיסה הפוליטית של הימין? לטעמי, כלל וכלל ולא.

גם איני רואה מדוע הקפדה על-תנאי שחרורו של אסיר קשורה לשאלות של ימין ושמאל. על אחת כמה וכמה בשעה שהעבירה הנוספת אינה ביטחונית. האם בשל היותו של האסיר ערבי, מתבקש כי הימין הפוליטי יתעלם מהכללים שלפיהם נוהג שחרור על-תנאי?

אבל בואו נניח ששטיין חטא פה בחטא שיפרח מייחס לו. ונגיד שתוצאת פסק הדין של שטיין אכן קידמה מטרות של שמאל פוליטי. האם לא כך אמור לפעול שופט שמרן? האם לא מצופה ממנו לשים את ערכיו בצד ולפסוק אך ורק על-פי החוק, תהא התוצאה אשר תהא?

הטעות של השמאל

בצמידות לביקורת של יפרח (על שטיין), פרסם פרופ' מאוטנר מאמר ביקורת משלו באתר ICON-S-IL. פרופ' מאוטנר, המחזיק בתפיסה ליברלית, מבקר את פסק הדין של השופט שטיין בעניין תשלומי הורים בעד שירותי חינוך נוספים. במקרה זה העותרים ביקשו לשלול את האפשרות לספק לילד, שהוריו מעוניינים לשלם על כך, שירותי חינוך נוספים על אלה שמספקת המדינה.

לטענת העותרים, עצם האפשרות לשלם על שירותי חינוך נוספים פוגע בשוויון. שטיין הצטרף בפסק דין זה לשופט יצחק עמית וקבע כי הסוגיה שמעלים העותרים דורשת לאזן בין ערך השוויון, שבשמו טענו, לבין הזכות לאוטונומיה המאפשרת להורים להחליט כיצד לחנך את ילדם ועד כמה להשקיע בחינוכו. השופט שטיין ציין כי את האיזון המדויק בין שני עקרונות חשובים אלה יש לבצע "ביום הבוחר ולא ביום העותר". כלומר, זוהי שאלה פוליטית וערכית שהמחוקקים צריכים לתת עליה את הדעת, ולא השופט לפי טעמו האישי.

מאוטנר מוצא שהפסיקה הזו של שטיין היא בעייתית. לטעמו, פסק הדין מתעלם "מהתפקיד ההיסטורי הגדול שאותו מילא בית המשפט העליון החל מיומה הראשון של המדינה, היינו טיפוחם של ערכים ליברליים והטמעתם בתרבות הפוליטית של המדינה".

מאוטנר מוסיף וטוען נגד פסק הדין כי העמדה של שטיין "מגלה חוסר הבנה לתפקיד שבית משפט עליון אמור למלא בין מוסדותיה של המדינה הליברלית, היינו התפקיד של טיפוח הערכים הליברליים והטמעתם בתרבות הפוליטית של המדינה".

ומאוטנר צודק. שטיין אכן מתעלם מהחיבור שבין פסיקה לקידום ערכים ליברליים. אבל זו גם הנקודה שבה מאוטנר שוגה. שטיין מתעלם מהתפקיד המסורתי שהועד לו, על-פי מאוטנר, מכיוון שכשמרן הוא (שטיין) כופר בו. הוא אינו מאמין שזה תפקידו. כשמרן הוא אינו מתיימר לקדם ערכים אישיים שבהם הוא מאמין. בוודאי שלא את הערכים שבהם קבוצתו הפוליטית של מאוטנר מאמינה. מבחינת מאוטנר, הניתוק הזה שבין שיפוט לקידום תפיסה ליברלית בלתי נתפס.

שיפוט על-פי ערכים

על אף שאוהבים לומר זאת עליו, השיפוט השמרני אינו מתעלם מערכים. הוא מתעלם מערכיו האישיים של השופט. אלה שאינם מעוגנים בחוק שעל שמירתו הופקד. במובן הזה, המחנה השמרני צפוי להמשיך ולאכזב גם את הימין וגם את השמאל הפוליטיים.

יפרח כנראה מצפה שהשמרנות של שטיין תהיה כזו שמחזיקה באינטואיציות של ימין פוליטי עם טוויסט של מסורת אמריקאית. יפרח מתאכזב כששמרנותו של שטיין אינה גוזרת דאגת יתר לזכויותיהם היתירות של היהודים. גם כאשר מדובר בזכויותיהם כפרטים ולא כקבוצה לאומית.

מאוטנר, שמצפה משטיין להמשיך את מסורת השיפוט שבה שופטים בעלי תפיסת עולם ליברלית הטמיעו את השקפת עולמם בתרבות הפוליטית, צפוי גם הוא להמשיך ולהתאכזב. המחנה השמרני אינו מקדם תפיסה פוליטית כזו או אחרת. לא של הצד שחרת על דגלו את השוויון המוחלט, ולא של הצד שחרת על דגלו את האוטונומיה המוחלטת.

לא אלה ולא אלה הם עניינים שהשופט אמור לטפח. הוא אמור להגן על הערכים שהחוק ביקש לעגנם. את הערכים שעליהם הסכים המחוקק בעת יצירת החוק. האכזבות של ד"ר יפרח ופרופ' מאוטנר מבשרות על השינוי הכל-כך רענן שמביא איתו המחנה השמרני לשורות העליון.

אני מקווה שהאכזבות האלה ימשיכו. אצל שני הצדדים. 

הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא תלמיד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית. 

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה