גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יצירת ערך חברתי אינה נופלת בחשיבותה מיצירת ערך כלכלי לבעלי המניות"

ארגונים המנהלים את ההשפעות החברתיות והסביבתיות שלהם במסגרת האסטרטגיה העסקית, ומשיתים על עצמם מדיניות ירוקה וגישה חברתית, נהנים בין השאר משיפור במוניטין וצמצום עלויות ● כך, מיחזור מוצרים, העצמה נשית וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות הם בעלי השפעה חיובית גם על הקהילה ובעיקר על תחושת הגאווה של העובדים שמרגישים מחוברים יותר לארגון בו הם מועסקים

הכתבה בשיתוף לוריאל ישראל

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות בעולם וגם בישראל לוקחות לידיים את נושא האחריות החברתית התאגידית. הן מתחילות להתייחס אליו כפי שכבר מתייחסות אליו חברות מובילות רבות - כגישה ניהולית, המשלבת באסטרטגיה העסקית גם את ההשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של פעילות הארגון, ולא רק כפעולות של תרומה לקהילה או מיחזור ניירות במשרד. במילים אחרות - לא רק שורת הרווח הכלכלי של הארגון מעניינת, אלא גם התנהלות הלוקחת בחשבון תרומה לחברה ושמירה על הסביבה. תחום האחריות החברתית התאגידית כולל את ניהול השפעות הארגון העסקי במגוון תחומים כגון תנאי עבודה הוגנים, ייצור ושיווק אחראיים של המוצרים או השירותים, מיחזור והפחתת זיהום, שוויון מגדרי בעבודה, השקעה חברתית ועוד.

לאחריות חברתית תאגידית תרומה כפולה, הלכה למעשה - גם לחברה ולסביבה וגם לעסקים עצמם. לאחרונים יש תמריץ לפעול בדרך זו, הן מבחינת שיפור המוניטין והן מבחינת גורמים נוספים כגון ניהול סיכונים נכון יותר, חדשנות ולמידה ואפילו התייעלות, חיסכון והגדלת שורת הרווח. כמו כן, כדי לעודד את נושא האחריות החברתית התאגידית, קיימים דירוגים כגון דירוג מעלה המקומי, או מדדי Ethisphere האמריקאי ו-CDP האירופאי, הבוחנים ומדרגים חברות על פי שורה ארוכה של פרמטרים הקשורים להשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של ארגונים עסקיים.

הזווית הסביבתית: אנרגיה ירוקה וחיסכון כלכלי

התרומה לאיכות חיינו של החברות הנוקטות במדיניות ירוקה ברורה - החל, כאמור, במיחזור, שימוש באנרגיה ירוקה, הפחתת פליטת הפחמן ועוד. אך מה לגבי התועלת לארגון עצמו? כבר בשנת 2000 מצאה חוקרת בכירה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת וירג'יניה כי 44% מהעסקים שנבחנו במחקרה ונקטו בגישה של אחריות חברתית תאגידית בהיבטים של סביבה, דיווחו על השפעות חיוביות של חיסכון בעלויות. זאת בשל שימוש חוזר במוצרים מתכלים כחלופה להטמנה באשפה, שימוש מועט בחשמל עקב ניצול חומרים חסכוניים יותר ואף זכאות לסובסידיות שונות בשל האחריות הסביבתית שמגלות אותן חברות.

כדי להבין זאת יותר לעומק, ניתן לקחת את הדוגמה של חברת לוריאל, אשר זכתה השנה בשתי הוקרות מטעם הארגונים Ethisphere ו-CDP על אחריות חברתית תאגידית. החברה מטמיעה זה שנים את תחום הקיימות והאחריות החברתית כחלק בלתי נפרד ואסטרטגי מליבת העשייה העסקית שלה, והוא מנוהל תחת השם SHARING BEAUTY WITH ALL. "מבחינתנו יצירת ערך חברתי אינה נופלת בחשיבותה מיצירת ערך כלכלי לבעלי המניות", מסביר אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל . "לחברה יש מסורת ארוכת שנים של שילוב שיקולים חברתיים וסביבתיים במסגרת הפעילות העסקית שלה. בין היתר, לוריאל אף יזמה שורה ארוכה של פרויקטים שמטרתם להפחית את טביעת הרגל הפחמנית; לחברה בישראל יש מפעל במגדל העמק שהפך בשנים האחרונות למפעל ירוק, נעשה בו שימוש באנרגיה סולארית, מיחזור אריזות, והוא אף מפעל יבש שכל תצרוכת המים בו ממוחזרת", הוא מוסיף. "בכך, למעשה, התרומה לסביבה גם מובילה לחיסכון בעלויות".

דניאלה פרוסקי שיאון, סמנכ"לית תקשורת וקיימות, לוריאל ישראל / צילום: תומאס סולינסקי

לדברי דניאלה פרוסקי-שיאון, מנהלת התקשורת והאחריות התאגידית של לוריאל-ישראל: "קבענו לעצמנו יעדים מאוד אגרסיביים בכל מה שנוגע למיחזור אריזות המוצרים שלנו. בחנויות המותג קיל'ס, לקוחות יכולים להחזיר את צנצנות מוצרי הטיפוח ולקבל הנחה לרכישת המוצר הבא; בשנת 2018 מיחזרנו בשנת כ-10,000 אריזות בזכות שיתוף הפעולה מצד הלקוחות, מדובר בגידול של 52% לעומת 2017. בנקודת המכירה שלנו, בהן נעשה שימוש בהרבה קרטונים וחומרים מתכלים, אנחנו מכשירים ומעודדים את הספקים והמוכרנים להחזיר את המוצרים הללו למיחזור. היעד שלנו ל-2020 הוא ש-100% מנקודות המכירה בלוריאל יהיו מעוצבות באופן אקולוגי ו-100% מהספקים יוכשרו בנושא ייצור באופן סביבתי של חומרי תקשורת שיווקית, כמו שלטי פרסום והקרטונים שבהם משווקים המוצרים". בכך, תורמת החברה לסביבה, אך גם מרוויחה, למשל מהחזרת אריזות המוצרים שמאפשרים לה לבצע שימוש חוזר בהם, או מהשיווק של מתן ההנחה תמורת האריזות, שמסייע בהגדלת כמות הרכישות.

דוגמא נוספת היא מותג GARNIER, שם טבעו את המונח PLASTIC-LESS BEAUTY. זאת לצד ההתחייבות לטפל ב-65% מאריזות המותג לאחר השימוש עד 2025, ע"י שיתוף פעולה עם ארגון סביבתי מוביל לאיסוף פסולת מחופים - OCEAN CONSERVANCY.

היופי בא מבפנים: לחזון החברתי של לוריאל ישראל והתרומה לקהילה. הקליקו כאן>>


קידום נשים במדע, שוויון מגדרי

נדבך נוסף בתוכנית SHARING BEAUTY WITH ALL של לוריאל, שמציג את התרומה הכפולה שלה, לארגון עצמו ולקהילה, עובר דרך הנושא של קידום נשים ושוויון מגדרי. בעולם שבו נשים בתפקידים מקבילים לגברים מופלות לרעה מבחינת שכר ומהוות אחוז נמוך מההנהלה הבכירה בחברות, קיימות מספר חברות אשר פועלות לשפר נתונים אלו. כך, למשל, על פי נתונים שמפרסמת לוריאל ישראל, 65% מהנהלת החברה הן נשים ו-45% מההנהלה הבכירה. רק לאחרונה מונתה איה מונק-גונצ'רוב, לשעבר מנהלת השיווק של לנקום וקיל'ס, למנהלת חטיבת היוקרה וחברת הנהלה בחברה. מדובר במינוי הנשי הפנימי הראשון לתפקיד כה בכיר בלוריאל ישראל.

"הפעילות של החברה בתחום העצמת נשים לא מתבטאת רק במינויים בתוך החברה, אלא גם בעשייה מחוצה לה", מסביר שגיב. הוא מפנה את תשומת הלב לשורה של פרויקטי העצמה נשית שמובילה לוריאל ישראל, כאשר הדגש הוא הנושא של קידום נשים בתחומי המדע. "אנחנו מעניקים מענקי מחקר למדעניות מבטיחות בתחומים שונים, בעיקר בתחומי מדעי החיים והטכנולוגיה, ומחלקים מלגות לימוד בתחומי המדעים לסטודנטיות במכללת נתניה, כדי שיוכלו להתקדם בתחומי הלימוד שלהן", הוא מוסיף.

תרומה לקהילה מעלה את ערך המותג

האם הצרכנים יודעים להעריך את התרומה לחברה של תאגידים? מחקר שהוצג לא מכבר בכנס שכותרתו "שימור מוניטין ותקשורת בזמן משבר" על ידי אחד מסמנכ"לי התקשורת של אחד התאגידים הגדולים בארה"ב, העלה שהדרך הנכונה ביותר לבנות את המוניטין של חברה היא לתחזק את יחסי האמון עם הציבור בימי שגרה ולא לחכות רק לרגעי משבר. "בשוטף צרכנים לא יודעים לזהות ולהעריך את התרומה לחברה של תאגידים וזה נראה להם לפעמים כמו מס שפתיים. אבל אפשר למדוד את ההשפעה של הפעולות הללו על מוניטין החברה, למשל כשבוחנים את נכסיות המותג (המעמד שלו ביחס למותגים אחרים - נ'.ס') והיכן היא מדורגת במדד החברות שהכי טוב לעבוד בהן. אלו פרמטרים שיכולים ללמד אותנו על עליית קרנה של חברה בעיני הקהל ועל שיפור המוניטין שלה", מסבירה פרוסקי-שיאון. לדבריה, אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות השקעה מתמדת באג'נדה חברתית בעלת זיקה ישירה לליבה העסקית של החברה ותקשור מתמיד של העשייה לעובדים, לצרכנים ולשאר מחזיקי העניין של החברה. כל זאת על ידי קידום פרויקטים בשיתוף ארגונים חברתיים.

במסגרת תוכנית SHARING BEAUTY WITH ALL, ללוריאל ישראל שורה ארוכה של דרכים שבהן החברה משקיעה באג'נדה החברתית שלה: "החל מיוזמות חברתיות והתנדבות של עובדים כגון פרויקט CITIZEN DAY במסגרתו עשרות אלפי עובדי לוריאל בעולם, וביניהם עובדי לוריאל ישראל, יוצאים לעשייה משמעותית בקרב ארגונים חברתיים בחברה הישראלית, דרך תרומה של כספים ומוצרים למטרות חברתיות ועד לפרויקטים מורכבים יותר", מסבירה פרוסקי-שיאון.

אחד הפרויקטים שאליו היא מתייחסת הוא פתיחת מרכזי טיפוח לאוכלוסיות חלשות בישראל, בבתי חולים, בעמותות לנשים עם מוגבלויות שונות ועוד, שבהן נשים זוכות לטיפוח וטיפולי יופי שמשפרים את מצב רוחן. "אנחנו פועלים גם בנושא של חינוך מקצועי, באמצעות שיתופי פעולה עם מוסדות וגופים שמעניקים הכשרות בתחום של עיצוב שיער, קוסמטיקה וטיפוח, כשקהל היעד של המסלולים האלה הוא 90% נוער בסיכון", היא מוסיפה. רק לאחרונה, התבשרו העובדים על כך שהחברה החליטה להגדיל פי 3 את מספר שעות ההתנדבות המשולמות על חשבונה החל מ-2020. זאת כחלק ממגמת עידוד עובדיה להתנדב בקהילות להן הם משתייכים. לוריאל אף מסייעת להם באיתור עמותות לפעילות משמעותית.

היופי בא מבפנים: לחזון החברתי של לוריאל ישראל והתרומה לקהילה. הקליקו כאן>>

"כרגע אנחנו בתהליכי קביעת יעדים לשנת 2025, כדי להמשיך להוות דוגמה ולקדם אג'נדה חברתית וסביבתית מאוד ברורה", מצהיר שגיב. היעדים הללו, כפי שניתן לראות, יתרמו גם לחברה ולסביבה, אבל לא יפקירו את הצלע הכלכלית במשולש האחריות החברתית התאגידית.

לוריאל ישראל מעניקה חסות לפרויקט 50 המשפיעות לשנת 2019 של ליידי גלובס. לצפייה במתחם הפרויקט הקליקו כאן>>

עוד כתבות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות