גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשווייץ לא קורה כלום - ובגלל זה מסביב לעולם מקנאים בה

קשרי הסחר ההדוקים של המדינה עם הכלכלה העולמית מגיעים אומנם במחיר של רגישות לזעזועים כגון מלחמות סחר, אבל הנשק של שווייץ פשוט: היא פועלת לפי הוראות הפעלה של ספר ללימודי כלכלה, שמסייעות לה להשיג יציבות כלכלית

בורסת ציריך /  צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann
בורסת ציריך / צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann

כמו תלמידה שקדנית, גם הפעם נראה כי כלכלת שווייץ תצליח להתמודד עם הסערה הגלובלית בהצטיינות יתרה. הקונטקסט הגלובלי השנה מאתגר מתמיד: מלחמת הסחר הסינית-אמריקאית, תעתועי הברקזיט, החולשה הגרמנית וההצטננות בכלכלת סין, כל אלה מתחברים לסביבה כלכלית לא פשוטה. שווייץ, קטנה ופתוחה, בנתה את עצמה כמעצמת יצוא, וככזו ברור כי טלטלות סחר בינלאומיות עלולות לתקוע מקלות גדולים בגלגלי הצמיחה המשומנים שלה.

ממשלת שווייץ עצמה אוהבת להדגיש כי המקור העיקרי לחוסן הכלכלי שלה נעוץ במבנה התחרותי המפואר של המדינה. קשרי סחר הדוקים עם מדינות אחרות אומנם מוסיפים ממד של רגישות לכלכלות חו"ל, אולם בטווח הארוך מוכיחים את עצמם כיתרון אדיר. חלקו של היצוא ביחס לתוצר השווייצרי הוא בין הגבוהים בעולם, ורוב רובו מורכב ממוצרים מתוחכמים ובעלי ערך מוסף גבוה. הכימיקלים, הפארמה, המכונות, האלקטרוניקה והשעונים המפורסמים שלה הם ענפי היצוא העיקריים. וכמובן השוקולד, אם כי מעטים יודעים כי היקפי היצוא של קפה מהמדינה גדולים פי כמה וכמה מאשר של שוקולד או של גבינה.

האיחוד האירופי, ובפרט גרמניה, הם שוקי היעד המרכזיים ליצוא של פנינת האלפים. כמעט כל החברות שלה, 99%, הן חברות קטנות ובינוניות (SME) המונות פחות מ-250 עובדים. חברות קטנות בדרך-כלל מתאפיינות ברמת גמישות עסקית גבוהה יחסית לגדולות, ותכונה זו מסייעת להן בהתמודדות עם המהמורות גלובליות. כ-3% מהתוצר מוקצים לצורכי תחום המחקר והפיתוח, שחיוני לשימור היתרון התחרותי.

החוב הממשלתי של שוייץ ביחס לתוצר

שחקנית חשובה בזירה העולמית

עם אוכלוסייה של פחות מ-9 מיליון תושבים, ותוצר לנפש שממקם אותה במקום השני בעולם, שווייץ מחשיבה את עצמה, ובצדק, כשחקנית חשובה בזירה העולמית. היציבות בכוח הקנייה הושגה באמצעות אינפלציה נמוכה, עלויות הון נמוכות, סביבת השקעות תומכת, ממשלה ממושמעת וכמעט אפס שביתות עובדים. שווייץ נהנית מיציבות פוליטית שגובלת בשעמום - מושא לקנאה ולהערצה של השכנות ביבשת, ואולי של העולם כולו. מאז 1815 היא למעשה לא הייתה במצב של מלחמה.

זה עשורים רבים שכספי המשקיעים זורמים לשווייץ, ולא רק למערכת הבנקאות השושואיסטית שלה, שלאחרונה, אגב, שינתה בצעד דרמטי את חוקי הסודיות. שווי הנכסים הפיננסיים במדינה גדול פי חמישה בהשוואה לתוצר. בישראל היחס הזה עומד על כ-2.8. עיקר הכסף במערכת הבנקאות מנוהל בשני הבנקים הגדולים - UBS  וקרדיט סוויס . הענף שסבל קשה במשבר הסאב-פריים, ואף נזקק לסיוע ממשלתי, הצליח להשתקם, ואף הרבה מעבר לכך. היום, על אף הריביות השליליות ועל אף התנודות בשווקים, הבנקים בשווייץ מצליחים עדיין להציג צמיחה ברווחים ובהכנסות. המערכת כולה מנהלת 27% מההון העולמי.

הרכב הסקטורים של מדד SMI

לטוב ולרע, הפרנק השווייצרי הוכתר "כחוף המבטחים" המועדף על ציבור המשקיעים. זוהרו בוהק במיוחד בימי גשם של אי-ודאות פיננסית, כגון ימי הקיץ של 2019. ככל שגוברים החששות בשווקים, ערכו של הפרנק הולך ומתחזק ביחס לאירו, לליש"ט ולמטבעות רבים אחרים. מחד גיסא, פרנק חזק מסמל תעודת הוקרה למוסדות הפיננסיים האיתנים של שווייץ, אך מאידך גיסא, מדובר ב"כאב ראש" לא קטן עבור הבנק המרכזי במדינה, שמעוניין להקטין את רמת התנודתיות הפיננסית, וכמו כן היה שמח במידה מסוימת לרכך את פגיעות היצוא על רקע הייסוף.

כך, כחלק ממערך הצעדים שמטרתם להקטין את תנועות הכסף "החם", ירד שיעור הריבית על הפיקדונות למינוס 0.75%. כלומר, הבנקים המסחריים נקנסים על הפקדת כספם בבנק המרכזי. לאחרונה החליט UBS לגבות ריבית שלילית גם על פיקדונות הלקוחות העשירים. הכלכלנים מאמינים כי במידת הצורך, שווייץ לא תהסס להפעיל גם את הנשק הפיסקאלי - היא נמצאת בעודף תקציבי, והחוב הממשלתי הגיע ב-2018 לשפל של 27.7% מהתוצר.

חשוב לציין, כי יציבות מטבעית אומנם יכולה לסייע למודל היצוא של שווייץ, אולם החוזק העיקרי שלו לא מושתת על מט"ח, אלא על איכותם ועל ייחודיותם של המוצרים שהיא מוכרת לעולם. הרבה יותר קשה להחליף ספק של מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה, מאשר בעלי ערך מוסף נמוך, גם אם מחירם עלה.

חולשה בביקוש ליצוא

גם בשווייץ ניכרים אותות מלמת הסחר

ברור שמלחמת הסחר לא פוסחת על שווייץ, תהיה התעשייה שלה חזקה ככל שתהיה. לפי סקר של 170 אלף חברות תעשייתיות, שווייץ כבר התחילה להרגיש ירידה בביקוש להשקעות, ושולי הרווח מתחילים להישחק. למרבה המזל, תעשיית התרופות, שרגישה פחות למלחמת הסחר, מצליחה לקזז את החולשה בפעילות של שאר הענפים. ראוי לציין, כי בעוד שעיקר הנסיגה בביקושים מגיעה מאירופה, הביקוש מארה"ב ומשאר המדינות בעולם מפגין לעת עתה יציבות.

מדד המניות של שווייץ, SMI, הוא מדד קטן, מרוכז ואיכותי, בדיוק כמו הכלכלה עצמה - 20 המניות הגדולות מכסות קרוב ל-80% משוי שוק של סך המניות, ומהוות בין 85% ל-90% מתוך סך המחזור. המשקל נקבע לפי שוי שוק המניות, וקיימת מגבלת משקל של 18%. אלמלא המגבלה, מניות הדגל - רוש, נסטלה ונוברטיס היו מהוות יותר מ-60% משווי שוק של המדד. הדיבינד לא נכנס לחישוב המדד, כלומר מדובר ב"מדד המחיר".

עשר המניות הגדולות במדד SMI בשוויץ

בזמנים של תנודתיות בשווקים ואי-ודאות כלכלית או גיאופוליטית, האטרקטיביות של מדד SMI  נמצאת בנסיקה, בשל האופי הדפנסיבי של הרכבו. מניות שנתפסות כ"דפנסיביות" נבדלות ממניות "מחזוריות" בכך שהן מתאפיינות בתנודתיות נמוכה יותר של רווחים בשלבים שונים של מחזור העסקים. הרפואה והצריכה הבסיסית, שעונות להגדרה זו, מהוות כ-60% מהמדד השווייצרי. לשם השוואה, ביורסטוקס 50 (מדד המניות המובילות של גוש האירו), משקל הענפים הדפנסיביים עומד על 35% בלבד.

בין החסרונות של המדד - היעדר החשיפה לענף הטכנולוגיה, שנהנה מצמיחה מהירה, ולענף האנרגיה, שבדרך-כלל משלם דיבידנד גבוה. כ-90% מההכנסות של החברות במדד מגיעות ממכירת המוצרים לשוקי חו"ל.

לסיכום נאמר כי כלכלת שווייץ יכולה לשמש מודל לחיקוי עבור מדינות רבות אחרות בכל הנוגע ליציבות, לתחרותיות ולפתיחות לשווקים אחרים. החשיפה לכלכלה העולמית, על כל יתרונותיה, מגיעה עם תו מחיר של רגישות לזעזועים חיצוניים, כגון מלחמות סחר או חולשה בכלכלת סין או אירופה. נוסף על כך, תנודתיות בשוק המט"ח גררה עד כה התערבות תכופה של הבנק המרכזי.

הנשק הסודי של שווייץ פשוט: לפעול לפי הוראות ההפעלה של ספר לימודי כלכלה. כך, התמקדות בתעשיות מתוחכמות כמו רפואה וכימיקלים, משמעת פיסקאלית קפדנית ושקט פוליטי, מסייעים לה במאבק ליציבות כלכלית. מדד המניות של שווייץ מתאפיין בריכוזיות חסרת-תקדים - ענפית ומנייתית. הוא נתפס כ"דפנסיבי", כלומר המשיכה אליו מצד המשקיעים הגלובליים נוטה להתחזק בתקופות של האי-ודאות. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקבוצת קסם-אקסלנס. לחברות מקבוצת קסם ואקסלנס ולמחזיקיהן יש עניין במידע המוצג. אין לראות באמור תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. מובהר בזאת כי מדד Swiss Market המתואר לעיל הוא קניינו הרוחני של SIX Swiss Exchange

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי