גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המובחרים לביומד: "מועדון העילית" של תעשיית הבריאות מציג שלושה פרויקטים חדשים

בחודשים האחרונים החלו לצאת אל הפועל שלושה פרויקטים שנולדו בתוך ארגון 8400, שפעילותו נחשפה כאן לראשונה ● שילוב בוגרי יחידות מובחרות של צה"ל בתעשיית הביומד; סטאז' של רופאים צעירים בחברות סטארט-אפ; והקמת מאגר מידע לשימוש בציוד מחקרי

המשפט שאמרה מטופלת צעירה, חולה בסרטן שד גרורתי ואמא לתאומים, לפרופ' סלומון שטמר, רופא בכיר במרכז דוידוף לטיפול בסרטן בבית החולים בילינסון, "אני תורמת את גופי למדע בעודי בחיים", ליווה אותו זמן רב והיה ההשראה שלו למודל שילוב רופאים בתעשיית הביומד. שטמר, מנהל יחידת מחקר ואחראי על חדשנות ומרצה באוניברסיטת תל אביב, שהיה מעורב בחברות הביומד Vype ו-CTG Pharma, לא ידע איך יוציא לפועל את המיזם, עד שהצטרף למחזור הראשון של פרויקט 8400.

8400 הוא, כפי שחשפנו כאן ב"גלובס", מיזם לטיפוח מנהיגים בתעשיית הביומד, בהשראת תוכנית "מעוז" לטיפוח מנהיגים במגזר הממשלתי והעסקי. המיזם נועד להיות "מועדון העילית" של התעשייה הרפואית ומבקש להפוך את תעשיית הבריאות למנוע צמיחה לאומי כמו ענף הסייבר, באמצעות תוכנית הכשרה אינטנסיבית לבכירי התעשייה וגיבוש קואליציה חוצת מגזרי פעילות. אולם, בנוסף לתוכנית הדרכה של כ-17 יום שעוברים חניכי התוכנית - 50 איש מדי שנה ו-400 לפחות במשך שמונה שנים - הכוונה היא גם ליצור פרויקטים ארוכי טווח יותר בהובלת המנהיגים מתוך התוכנית. הכוונה הזו כבר החלה להתממש. ההרשמה למחזור השלישי של 8400 (אחרי שני מחזורים מוצלחים) תיפתח אחרי ראש השנה.

בחודשים האחרונים החלו לצאת אל הפועל 15 פרויקטים שנולדו בתוך ארגון 8400, אשר שלושה מהם הם: סטאז' לרופאים בתעשיית הביומד - שהגה שטמר; מאגר מידע של כל משאבי המחקר הקיימים בישראל; וקהילות של בוגרי יחידות עילית המעוניינים להיות מעורבים בתעשיית מדעי החיים.

ללמד את הרופאים את שפת היזמות

"כיזם נחשפתי לפערים בין הפעילות המתקיימת בחברות הביומד ובין מה שיודעים עליה הרופאים, והגיתי את הרעיון לפתוח קורס כדי ללמד את הרופאים חדשנות ויזמות", מספר שטמר. "כל רופא צעיר מחויב ממילא להקדיש שישה חודשים למחקר כחלק מההתמחות שלו. הרעיון הוא שחלקם ינצלו את הזמן הזה בעולם היזמות ולא בעולם המחקר. המטרה היא שהם ילמדו איך לדבר עם יזמים ולהקשיב להם, איך לזהות בעיות במערכת, איך לקדם פרויקטים, כך שתהיה תשתית של רופאים בתוך בתי החולים והקהילה, שידברו בשפת החדשנות".

הקורס הראשון יתחיל בדצמבר הקרוב כקורס עיוני שבו ירצו בכירים בתעשייה, ובהמשך יכלול התלמדות אצל חברות סטארט-אפ. אחר כך יפעלו הרופאים כגשר בין הצרכים של האוכלוסייה ובין רעיונות התעשייה ופיתוחיה, כדי להקים ולהטמיע פרויקט משלהם ולהביא חדשנות לבית החולים.

מדובר כרגע ברופאים מתמחים, אך בהמשך הכוונה היא לצרף מעגל נוסף של רופאים בוגרים יותר, לתוכנית המותאמת יותר לאילוצי הזמן של הרופא הבכיר. הם יהיו גשר נוסף בין בתי החולים והקהילה ובין התעשייה.

עו"ד לאה ופנר, מזכ"לית הר"י, ההסתדרות הרפואית הישראלית, שותפה גם היא לפרויקט. היא מדגישה כי "הרופאים בתוכנית לא אמורים להפוך ליזמים בעצמם" - כלומר התוכנית אינה מיועדת למי שרואים ביזמות דרך החוצה ממקצוע הרפואה - "אלא הם נועדו להיות אוזן קשבת בתוך בית החולים, שיכולה להניע תהליכים. ישנה התלהבות רבה מהרעיון, מסטאז'רים ועד מנהלים". הקורס יכלול 50% משתתפים מהפריפריה וכרבע מהמשתתפות הן נשים. המאמץ מושקע באיזון בין מספר הגברים לנשים.

יחידות מובחרות בבריאות

איילון תירוש, שמילא בשנים האחרונות תפקידים בכירים הן בחברות ביומד והן בחברות תקשורת, פיתח במסגרת 8400 פרויקט לחיבור בוגרי יחידות עילית בצה"ל לקהילת הביומד. "הטאלנטים מן היחידות הטכנולוגיות לא תמיד מודעים להזדמנויות שיש בעולם הטכנולוגיה הרפואית, הזדמנויות להיות יזמים וגם הזדמנויות יפות מאוד בתפקידים של סמנכ"לי פיתוח, סמנכ"לי מוצר וכדומה, אולי בחברות יותר גדולות. יכולה להיות תועלת רבה בהבאת הטאלנט הטכנולוגי לחברות הללו". תירוש נמצא בקשר עם ארגוני הבוגרים של היחידות הטכנולוגיות השונות.

תירוש השתתף במחזור השני של פרוייקט 8400. הוא הקים תוכנית שנועדה להכיר לבוגרים את תחום מדעי החיים, לקשר אותם במהירות וביעילות לחברות המחפשות כוח אדם בתחום, וגם לעזור להם להבין מה היתרונות שהם יכולים להביא לתעשיית מדעי החיים, משום שהם לא תמיד מבינים כיצד יכולת טכנולוגית יכולה לתרום לתחום. הוא גם עוזר להם להבין מה חסר להם, ומייעץ להם כיצד להשלים את החוסרים במהירות.

"אנחנו מחברים את הבוגרים שלנו לחברות קיימות, או לתוכניות המקימות חברות על בסיס רעיונות של יזמים שלא מעוניינים לנהל, ואז מחפשים עבור אותן חברות כוח אדם ניהולי. זה קורה למשל בחממות, חברות חדשנות של בתי חולים או מכוני מחקר".

לדברי דפנה מורביץ, מנכ"לית 8400, "אנחנו מדברים על הגדלת עוגת ההון האנושי בתחום, תוך מינוף של ההשקעות שהמדינה כבר ביצעה בצורה מאוד אפקטיבית ביוצאי היחידות הטכנולוגיות והיחידות המובחרות".

תירוש יצר עם אסי הורביץ, בוגר קורס חובלים ויזם בתחום הבריאות הדיגיטלית בחברת Brain-Vivo, פרויקט הפועל באמצעות מינוף ארגוני בוגרים של יחידות בצה"ל. הקשר שלו עם תירוש הוביל להרחבת המיזם גם לעמותת בוגרי חובלים, הנקראת מגדלור. מגדלור היא קהילת בוגרים תוססת ומחויבת, שכבר הובילה פרויקט של תמיכה כלכלית ולוגיסטית באחד הבוגרים שבנו חלה במחלה נדירה מאוד. הקהילה עוסקת גם במנטורינג לקריירה עבור בוגריה ופעילויות למען הקהילה. בעקבות המפגש בין תירוש להורביץ, הוקמה בתוך מגדלור תת-הקהילה Healthcare on Board, שנועדה להביא לעולם הביומד מנהיגים מקרב מסיימי קורס חובלים.

הורביץ: "המטרה שלי היא לעזור לחבר בין שתי קהילות שיש בהן כרגע אנשים די שונים, שמדברים ז'רגונים מקצועיים שונים, ולא תמיד פשוט ליצור ביניהם אמון. חובלים לרוב בוחרים במשרות בעולמות הטכנולוגיה והניהול. אנחנו רוצים להציג לבוגרים את קהילת הביומד בישראל, עולם שהיה נראה להם רחוק. אגב, כ-15% מכל המשתחררים מחובלים בסופו של דבר מגיעים איך שהוא לעסוק בתחום הבריאות. זה הפתיע אותנו".

ד"ר נדב שמעוני, רופא, בעל ניסיון בתחום הון הסיכון ברפואה בקרן הון הסיכון אקסמד, והיום חלק ממחלקת החדשנות של שירותי בריאות כללית, היה איש הקשר שתיווך בין הפרויקט ובין היחידה הטכנולוגית 81. זו יחידה שנחשבת לעילית של יחידות הטכנולוגיה וההנדסה אפילו בין קהילות מסוגה. "היחידה מגדלת מהנדסים מעל ומעבר למה שמלמדים בתארים באוניברסיטה, ועל גבי זה מוסיפים ידע רב תחומי", הוא מספר. "אבל אז אנחנו יוצאים לתעשייה ומתפזרים. אליי החלו לפנות בשנים האחרונות בוגרים שידעו שאני עוסק בתחום הרפואי והתעניינו בו. בשלב הזה פניתי לתירוש והוא עזר לי בתהליך ההקמה. התחלנו לפעול לפני שמונה חודשים וכבר רשומים אצלנו 200 אנשים בתפקידים בכירים ביותר במשק או מהאקדמיה, שמסתקרנים לעסוק בתחום הטכנולוגיה הרפואית. בעיניי הבוגר של 81 יכול להיות סמנכ"ל הטכנולוגיה המושלם לחברה כזו".

"חבר'ה טכנולוגיים במינגלינג לא הכי זורמים", מוסיף שמעוני. "אז קיבלתי עצות מ-8400 איך לשדרג את הנטוורקינג באמצעות תהליך יותר מובנה ומונחה".

בימים אלה מתקיים מאמץ לחבר למיזם קהילות בוגרים נוספות.

מאגר מידע לשימוש בציוד למחקר

את PLAYBOOK, מאגר מידע לשימוש בציוד רפואי, הקים פרופ' חזי ברנהולץ מן האוניברסיטה העברית, הידוע כממציא התרופה דוקסיל לסרטן, והיום מעורב במספר חברות פיתוח תרופות נוספות. "הרעיון הסתובב לי בראש הרבה זמן", הוא אומר. "בישראל ישנן תשתיות ומערכות ציוד, בתי חיות (לניסויים, ג"ו) ומעבדות, אך כל שירות כזה חבוי בתוך מכון מחקר או בית חולים שעושים בהם שימוש לא ממצה. ביקשנו ליצור מאגר מידע, שיפנה את מי שצריך למשאבים הללו".

לדבריו, "חוקר צעיר שחוזר לארץ ואין לו הציוד שהוא צריך, קשה לראות איך הוא רוכש אותו למעבדה שלו. אבל הציוד הזה קיים בארץ. גם אני כחוקר ותיק נסמכתי על אאוטסורסינג כזה עבור הסטארט-אפים שלי, ובלעדיו לא הייתי יכול להגיע לאישור ה-FDA. אם הייתי צריך לרכוש את השירותים הללו בחו"ל, כנראה לא היינו מצליחים לעשות זאת בתקציב הקיים".

לדבריו, עד עכשיו לא מופה אפילו הציוד הקיים בכל אוניברסיטה או בית חולים למקום אחד מסודר באתר של אותה אוניברסיטה. "נשיא של אחד המוסדות אמר לי - בזכותכם אני יודע מה יש לי בכלל".

ד"ר איל הנדל, שעוסק בעריכה גנטית באוניברסיטת בר אילן, הצטרף להובלת המאמץ. הוא מציין כי עד כה לא היה לאוניברסיטאות ולמעבדות המחקר השונות תמריץ לערוך מיפוי של הציוד הקיים. אולם, עם הקמת מאגר המידע, יש סיכוי אמיתי למשוך לציוד זה משתמשים חיצוניים רבים, באופן שלא רק יעניק הכנסה נוספת למוסד האקדמי או הרפואי, אלא גם יאפשר הכשרה של כוח אדם מיומן להשתמש בציוד. "כאשר אין משתמשים בציוד לעתים קרובות, הציוד גם מתיישן וכך גם המיומנות בשימוש בו", אומר הנדל. "לעומת זאת אם יש זרם הכנסות קבוע משימוש בציוד, אפשר לגייס עוד דוקטורנט שתפקידו יהיה להפעיל את הציוד הזה, והוא גם יפתח התמחות ייחודית בכך. הציוד הזה לרוב נרכש מכספי ציבור, וחבל שלא יהיה בו שימוש מלא". בנוסף, כאשר כל המוסדות יהיו מודעים לציוד שנמצא בסביבתם, יפחתו הכפילויות ברכישה, כלומר יהיה שימוש טוב יותר בכספי הציבור.

ברנהולץ החל לפתח את PLAYBOOK עוד לפני שהצטרף למחזור הראשון של 8400, אך לדבריו מאז תפס הפרויקט תאוצה. "הם בולדוזרים", הוא אומר. "ואחרי שנה של עבודה מאומצת, יש לנו דאטהבייס". כרגע מחפשת החברה מימון משותף אסטרטגי, ו/או מהמדינה, ליצור ממשק משתמש נוח למאגר, לפתח כלי בינה מלאכותית לחיפוש מתוחכם והשוואה, וכן להעסיק אדם שידאג לוודא כי האתר תמיד מעודכן. "במשך שנתיים או שלוש נפעיל את האתר מכספי ציבור, ואחר כך נתחיל לגבות עמלה קטנה מהכנסות נותן השירות", אומר ברנהולץ. כרגע זקוק הפרויקט למימון בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים על פני שלוש שנים.  

עוד כתבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; דרופבוקס מטפסת במסחר המקדים

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה