גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היקף של 270 מיליארד דולר לשנה: זה ענף ההשקעות החם הבא

בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, והתעשייה העולמית כבר שווה יותר מטריליון דולר ● האנרגיות החלופיות נהפכו למשתלמות יותר לצרכן בזכות טכנולוגיות שפיתחו יזמים כמו גיא סלע, ממייסדי סולאראדג' - שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה

אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי שנים של חלוציות, השקעות שנטרפו והרבה מאוד סובסידיות, השקעות באנרגיות חלופיות נהפכו לכדאיות גם ללא התערבות ממשלתית.

ברמת התמחור, אנרגיה סולארית או אנרגיית רוח הצליחו להשתוות לאנרגיות המופקות מכוהל, מדלקים ואף מגז טבעי, ובשנים הקרובות הן צפויות להיות אפילו משתלמות יותר. מבחינת הצרכנים, ההחלטה נעשתה פשוטה יחסית: "אם זה עולה לי אותו דבר, וגם מועיל לסביבה - למה לא".

ההשקעה באנרגיות חלופיות הניבה מאות אחוזים למשקיעים בשנים האחרונות - טרנד ירוק בהשקעות, אבל לא קנאביס. רק בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, ושווי התעשייה העולמית כבר עולה על טריליון דולר.

רק לפני עשור היה נראה כי הסיכויים לייצר מהפכה של ממש באמצעות אנרגיות אלה - שהיוו בקושי 1% מייצור החשמל בארה"ב - אפסיים. אמנם הגז הוא עדיין המלך הבלתי מעורער בארה"ב, כשיותר מ-40% מהחשמל שם מיוצר על ידי גז, אבל כבר כיום כ-25% מהחשמל בארה"ב מיוצר ע"י אנרגיות חלופיות.

סולאראדג' ממשיכה להסתכל קדימה

מספר העובדים המועסקים בפיתוח ובבנייה של מתקנים המייצרים אנרגיות חלופיות בתחום הסולארי עולה על מספרם בתחום הגז, ובתחום אנרגיית הרוח המספר משתווה לזה שבתחום הגז. פיתוח תחנות כוח המונעות בטכנולוגיות סולאריות או רוח נראה מבטיח יותר כיום - ודאי בהשוואה לתחנות גרעיניות, שמתיישנות מוקדם מדי ונסגרות, ואפילו מתחנות אנרגיית גז, שהביקורת והרגולציה עליהן מתהדקת ולא בטוח שיספיקו להחזיר בכלל את ההשקעה.

איך אנרגיות חלופיות נהפכו גם למשתלמות? כמו תמיד, עם זמן ועם יזמים מדהימים. לפני כחודש הלך לעולמו היזם גיא סלע, ממייסדי חברת סולאראדג', שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה. באחרונה נרשמה צניחה של יותר מ-90% בעלות הפאנלים הסולאריים, צניחה של 80% במחירי הסוללות שאוגרות את האנרגיה, ועלייה ביעילות של ניצולת האנרגיה הסולארית ביותר מ-25%. כל אלה הפכו את האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח לזולות בהשוואה לאנרגיה מבוססת דלקים או אנרגיה גרעינית, ביותר משני שלישים מהמקומות בעולם.

סולארדג', החברה שהוביל סלע במשך יותר מ-11 שנה, היא חברה טכנולוגית המפתחת ומייצרת מערכות לאופטימיזציה וניטור של אנרגיה סולארית. החברה נסקה כבר לשווי של 4 מיליארד דולר, יותר מפי ארבעה על המחיר בהנפקה, עם שיעורי צמיחה של עשרות אחוזים במכירות וברווחיות. החברה הצליחה עד כה להתגבר על התחרות מסין, וכבשה נתח שוק של יותר מ-35% בארה"ב, הן במערכות סולאריות ביתיות והן במערכות מסחריות. הטכנולוגיה שלה נחשבת לטכנולוגיה פורצת דרך, שמשפרת משמעותית את ניצולת האנרגיה הסולארית מהפאנלים ומפחיתה את עלות האנרגיה ביותר מ-20%.

אחרי סדרה של רכישות, סולאראדג' מסתכלת קדימה ומתכוונת להתפתח לכיוון של אגירת החשמל ואספקה יציבה שלו (להתחרות בסוללות שמייצרות חברות כמו טסלה ואחרות), תוך שילוב של המערכות שלה ישירות בפאנלים הסולאריים של חברות נבחרות.

זה המקום לגילוי נאות: בשלהי 2016, עמית לעבודה הסביר לי היטב מדוע סולאראדג' תהיה אחת ממובילות המהפכה, ולמה הערך שלה לצרכן הסופי כל כך חשוב. מאז שווי החברה נסק פי חמישה.

הריבית האפסית האיצה את ההתפתחות

התייעלות אנרגטית והפחתת עלויות הורידו את הצורך בסובסידיות ממשלתיות - מה שהפחית משמעותית את הסיכון בהשקעה, והביקוש לחשמל ולאנרגיה בעולם רק יעלה. נוסף על כך, נראה כי בהשקעות אלה המזל משחק תפקיד קטן יותר. השמש זורחת מדי בוקר, הרוח מגיעה מדי יום, ומחירי החשמל מפוקחים לרוב - ולכן אינם תנודתיים כמו מחירי הנפט, הגז או דלקים אחרים.

הריבית האפסית האיצה את ההתפתחות: יותר מעשור אנחנו מדברים על החיפוש הבלתי פוסק אחר תשואה אלטרנטיבית לריבית האפסית או השלילית. האלטרנטיבות המתבקשות הן כמובן קרנות ריט. אחרי עלייה מטאורית בשוק הנדל"ן למגורים והנדל"ן המניב, קרנות הריט עברו לשווקים נוספים, כמו חוות שרתים, שהביקוש להן נסק בעקבות התפתחות טכנולוגיית מחשוב הענן, וחוות סולאריות או חוות רוח, שנהפכו לרווחיות ובלתי תלויות בהטבות ממשלתיות. הסיכון נמוך, העלויות סבירות, המימון זמין ומשתלם - אז למה לא?

אחת הדוגמאות לחברה מקומית שהצליחה לנצל את תנאי השוק התומכים, הן מבחינת הרווחיות וההתייעלות והן מבחינת תנאי האשראי הנוחים, היא חברת אנלייט. החברה מתמחה בפיתוח וברכישת פרויקטים מניבים לאנרגיה חלופית, רוח וסולארית. החברה נסקה בתוך שנים ספורות לשווי שוק של 2.5 מיליארד שקל, לאחר שרק בשנה האחרונה הכפילה את שוויה עם קרוב ל-20 פרויקטים - חלקם כבר מניבים, חלקם בהקמה וחלקם בתכנון.

הצמיחה המהירה של החברה היא תולדה של ביקוש אדיר לשימוש באנרגיות מתחלפות, תמחור זול יותר מהקמת תחנות כוח המונעות בגז או נפט, וכמובן רווחיות שאינה תלויה רגולטורית - מה שמגדיל את אפשרויות המימון של החברה. ההתייחסות לפרויקטים אלה דומה מאוד לנכס מניב, ולכן הכללים החשובים הם שיעורי הניצולת של האנרגיה, המקבילים לשיעור תפוסה, מחיר ותנאי מימון.

דוגמה לחברה ישראלית נוספת בתחום היא כמובן אנרג'יקס, שמפתחת, מקימה ומתפעלת תחנות כוח באנרגיות מתחלפות כמו אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית. החברה מתמקדת בשוק הפולני, ובאחרונה פרצה גם לארה"ב. אנרג'יקס, שהוקמה ב-2009, נושקת כבר לשווי שוק של 3.5 מיליארד שקל, כאשר גם במקרה שלה ההאצה בשווי התחילה כבר ב-2017. החברה נהנית הן מתזרים קבוע בפרויקטים מחוברים ומניבים, הן מפרויקטים בהקמה והן מפרויקטים בתכנון.

בתוך 20 שנה ישתוו לגז ונפט

בעקבות הצניחה במחירי הנפט והגז בעשור האחרון, היה נדמה כי עתידן של האנרגיה הסולארית או אנרגיית הרוח אינו מזהיר במיוחד. תגליות מאגרי הנפט והגז עלו משמעותית בעקבות טכנולוגיות הסקרים התלת-ממדיים, השיפורים בטכנולוגיות הקדיחה וההפקה הגדילו הן את שיעורי ההצלחה והן את התפוקה של הבארות, ומחירי הנפט צנחו לממוצע של 50 דולר לחבית.

למרות זאת, פוטנציאל השיפור והפחתת העלויות של אנרגיות חלופיות גדול יותר. ההערכות הן כי עד לשנת 2040 מחצית מהחשמל בעולם ייוצר על ידי אנרגיות חלופיות כמו אנרגיות סולאריות או רוח, ובתוך 40 שנה חלקן של תעשיית הדלקים והכוהל בתעשיית החשמל יצנח לפחות מ-20%. שיפורים טכנולוגיים וירידה במחיר הסוללות רק יאיצו את התהליך. ההערכות הן כי בסין ובהודו יותר מ-60% מהחשמל ייוצר על ידי טכנולוגיות להפקת אנרגיה סולארית ורוח עד לשנת 2050, ובאירופה קרוב ל-90%.

השבוע נוכחנו כיצד מתקפת טרור במעוז שדות הנפט של ערב הסעודית עשויה לשבש את הכלכלה הגלובלית, כשמחיר הנפט נסק בתוך דקות ביותר מ-14% על רקע הפגיעה באספקת הנפט הסעודית למשך פחות מחודש ימים. התלות בנפט הסעודי אמנם לא תרד כל כך מהר, אבל בתוך שני עשורים היא תהפוך לזניחה יותר. העולם ירוויח פעמיים: פחות זיהום אוויר ופחות זעזועים בעקבות מתקפות טרור על מאגרי נפט וגז. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט