גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קליש רותם מסכמת שנה כראשת העיר חיפה: "יש גורמים שלא אוהבים את המעורבות שלי. לצערי, זה רק מתחיל"

המאבק במפעלים המזהמים, המלחמות בוועדת התכנון והבנייה, והקרב על הגדלת שדה התעופה בחיפה ● עינת קליש רותם מסכמת שנה סוערת בראיון לגיליון 50 המשפיעות של 'ליידי גלובס', וטוענת: "אני עוסקת בעצירה לא בשביל לעצור ולהרוס, אלא בשביל לבנות משהו שצריך להיבנות מחדש"

עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר
עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר

בסוף 2018 עשתה עינת קליש רותם היסטוריה, כשנבחרה לראש עיר ראשונה בישראל באחת משלוש הערים הגדולות. אחרי עשור של פעילות אופוזיציה נמרצת, שבה נלחמה על הגנת הסביבה, נגד מפעלים מזהמים ואיכות האוויר והמים בחיפה, היא הצליחה לצעוד לעירייה, כשהיא מקימה קואליציות מקומיות עם הירוקים, הערבים והחרדים.

דוח מבקר המדינה על המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, שפורסם ביוני האחרון, נתן תוקף רשמי לרבות מטענותיה בשנים האחרונות, והציב את הנושא בליבת העיסוק שלה בשנה החולפת. בנוסף זכתה עיריית חיפה בעתירה לבג"ץ נגד תוכנית הבנייה (תב"ע) להרחבת בתי הזיקוק. "אני לא חושבת שניתן בחיים שלמים לתאר את מה שהלך בשנה הזו", היא אומרת בראיון ל'ליידי גלובס'.

"לפעמים בעלי (בעז קליש) שואל אותי בערב איך עבר עליי היום, ואני אפילו לא מצליחה להיזכר מה היה בבוקר. כמות המידע והאירועים המתרחשים ביממה אחת כה גדולה, עד שקשה מאוד להכיל אותם. הסערות והאירועים בחיפה הם מדהימים, ואני מרגישה שהתברכתי בחוויה שמעט מאוד אנשים יכולים לחוות. ככל שעובר הזמן, אני מתמלאת יותר אנרגיות והבנה איך אני רוצה לעשות את הדברים".

היית באופוריה אחרי הניצחון באוקטובר 2018? כולנו זוכרים את התסבוכת הגדולה עם כמעט פסילה בעליון.

"האופוריה נמשכה כמה שבועות, בין השאר כי חשתי שפתאום כל העולם רוצה לקבוע פגישה איתי. הפסקתי להיות אלמונית, עצרו אותי בכל מקום ברחוב, בסידורים, במכולת. אם הייתי לוקחת שקל על כל סלפי שעשיתי בשנה האחרונה, זה יכול היה להיות מקור הכנסות נאה לעיריית חיפה, ואני אומרת זאת בצחוק, כמובן.

"בסך הכול, נחתתי בחזרה ונכנסתי לפוקוס מהר מאוד. את הפגישות והזמן שלי אני מקדישה לנושאים שאני בוחרת לקדם, וזה אומר שפגישות רבות עם אנשים מעניינים אני דוחה. אני נאלצת לומר לאנשים: 'המטרות שלי הן כך וכך, אני אפגוש אותך, אבל לא כרגע'. לאנשים קשה מאוד לקבל את זה".

הרבה מהשינויים שאת מובילה הם מסוג הבלימה: לא להרחבת בתי זיקוק, לא לבנייה פרועה בלי תכנון ארוך טווח, בנושא הנמל החדש אליו התנגדת בעבר, יש לך השגות כי את מעוניינת בהרחבת שדה התעופה. השנה הראשונה שלך היא המון 'לא'.

"אני עוסקת בעצירה לא בשביל לעצור ולהרוס, אלא בשביל לבנות משהו שצריך להיבנות מחדש. יש נושאים רבים בתחום הבנייה ומדיניות האכיפה בחיפה שנוהלו, לדעתי, בצורה לא נכונה, וגם הציבור מודע לכך שקרו פה דברים לא טובים.

"יש אנשים שחושבים שאפשר לעבור ממציאות אחת למציאות שנייה תוך זמן קצר, אבל זה לא עובד ככה, כי לכל החלטה יש השלכות רבות, ואנשים שחייהם יושפעו. יש השלכה על הכנסות העירייה, על יצירת מקומות עבודה. את השינויים שאוביל צריך לעשות בהדרגה.

"אנשים חוזרים מפריז או מערים אחרות בעולם בעיניים נוצצות מקנאה על התחבורה הציבורית שם, אבל אם אני אגיד פה בחיפה שצריך להוביל שינוי, הם לא ירצו לסטות מההרגלים שלהם. הם רוצים שינוי, אבל שלא יקרה לידם".

זה לא נכון שעצרתי תוכניות לבניית אלפי דירות. אני מעוניינת לבצע הסדרה". עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר

זה מאבק איתנים

בסוף אפריל דווח כי קליש עצרה תוכניות לבניית אלפי דירות בחיפה. היא, כמובן, מתרעמת על הפרסומים האלה. "זה לא נכון. הייתה כאן בנייה בכל מקום, ולכן היו מלחמות קשות בוועדת התכנון והבנייה. אני מעוניינת לבצע הסדרה. תוכנית המתאר של חיפה קיבלה תוקף אחרי שנכנסתי לתפקיד. אימצתי אותה, על אף הביקורת שיש לי עליה. לא עצרתי תהליכים שכבר החלו, אבל כן הודעתי שהמדיניות עומדת להשתנות".

חיפה הפכה כלי משחק בין סין לארה"ב. הנמל החדש נבנה על ידי הסינים, האמריקאים דואגים מכך, ואת לא מקבלת גיבוי ממשרד התחבורה. מי מושך בחוטים?

"נכון שיש לנו קשיים מול משרד התחבורה, ולכן מגיעות גם כתבות מטורפות עליי, כאשר אני יודעת מי הגורמים שעומדים מאחוריהן. מדובר בגורמים שאינם אוהבים את המעורבות שלי בנעשה במפרץ חיפה, ולצערי, אני יודעת שזה רק מתחיל. זה מאבק איתנים".

את רוצה להאריך את מסלול הנחיתה וההמראה בחיפה, וזה צריך לבוא על חשבון מיקום שער הכניסה לנמל.

"זה לא מאבק שלי נגד הנמל, אלא שאיפה להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות כדי שמטוסים ממקומות רבים יותר יוכלו להגיע ישירות לחיפה. סביב הנושא הזה נוצרה מלחמת עולם. בעבר התנגדתי לנמל, כי הוא הרס את חופי הקריות, ועשה נזק שאין לתאר. זה נמל שישרת את הסינים, והם צריכים לטפל בחופים שלנו. הרבה מאוד גורמים במשק ובממשלה נמצאים בצד שלי, ולא אוהבים את המצב שנוצר בחיפה. אני מעדיפה שלא לפרט שמות, אבל אני נפגשת ומדברת עם רבים והם אומרים שאני צודקת.

"לא הייתי נותנת לסינים להיות אלה שבונים אותו, אך כיום הוא כבר בנוי, ואני לא אלחם במשהו בנוי. כרגע מה שחשוב לי זה לכל הפחות להציל את שדה התעופה שלנו, שהוא קריטי לכל מדינת ישראל. הוא מחובר גם לאילת, ויכול לתת פתרון מסוים לכל הקצוות הנזרקים הצידה, במיוחד אחרי סגירת שדה דב.

"חוסר החשיבה והתכנון בישראל בתחום התעופה הפנים ארצית הוא מביך ממש. השדה, אם יוארך, יהיה מחובר גם לערים שונות באירופה, וחבל שמשרד התחבורה מנסה להציג אותי כמי שלא מבינה בשדות תעופה. זה לא יכול להיות שדה משלים (כלומר מס‘ 2 במדינה), אלא שדה אזורי קטן, שיהפוך את חיפה לעיר גלובלית יותר, ויוכל להביא תיירות נוצרית לאזורי עכו, נצרת, טבריה וכל הצפון, באמצעות חברות לואו קוסט".

לפני כשנה אמרת שמבחינתך חיפה זו אישה מוכה לכל דבר ועניין. את עדיין חשה כך?

"זה נאמר במהלך הקמפיין, ואני ממשיכה ואומרת את המשפט הזה בכל הזדמנות בוועדות תכנון ובמועצה הארצית. זו עיר שזרקו אליה את כל התשתיות של המדינה, וממשיכים לעשות זאת גם כיום, בלי להסתכל על הפוטנציאל ולהבין שצריך להתייחס לחיפה כאל עיר יפהפייה, יוצאת דופן, מטרופולין שצריך לתת שירות ל-1.5 מיליון תושבים בצפון".

אמנות הלחימה

היא אוהבת לעבוד עד מאוחר, לקרוא חומרים, ולהגיב לפניות, לפעמים עד השעות הקטנות של הלילה. "כדי לשמור על ריכוז חזרתי בחודשים האחרונים לאימוני אומנויות לחימה בשיטת גוג'ו-ריו. המשמעות של השיטה היא דרך רכה-קשה, וזה יותר מאשר רק ספורט, אלא גם חשיבה אסטרטגית והתמודדות עם אתגרים".

מפגש שריגש אותה השנה היה עם המנטור שלה, הפרופסור שלימד אותה במכון הטכנולוגי של ציריך, שם עשתה את הדוקטורט בתכנון מרחב ציבורי. "מפעם לפעם אני זקוקה לכמה ימים של מנוחה אצלו, לראייה החדה שיש לו על דברים, ולעצות החכמות שלו. הוא אינו ישראלי, ויכול לשפוך אור על נקודות כמי שמתבונן על הדברים מבחוץ. אני בקשר טוב איתו מאז שסיימתי שם את הלימודים, לפני יותר מעשור".

עוד כתבות

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

מנה בקפה נחשון / צילום: טל בדרק

100 אלף בקבוקים בשנה: היקב הישראלי שירגיש לכם כמו ביקור בצרפת

קפה עם מאפים מושחתים וגרניטה, סיור יין טבעוני, מיני-גולף בהשראת שבעת המינים וארוחה כורדית-תימנית במרפסת של בית ● יש מה לעשות ביישובי עמק איילון ● חגית אברון תופרת יום

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

757 מיליון דולר: עסקת הענק החדשה של אלביט

לפי דיווח ברויטרס, ועדת הביטחון של הפרלמנט היווני אישרה אמש רכישה של 36 מערכות PULS מתוצרת אלביט תמורת 650 מיליון אירו ● מדובר ברכישה יוונית משמעותית ראשונה מבין כמה שצפויות בקרוב, כחלק מתוכנית ההצטיידות של יוון שכוללת רכש בסך כ־32.66 מיליארד דולר עד 2036

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות