גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרטיס כניסה יוקרתי: מרצדס CLA היא רכב לצעירי האלפיון העליון

למרות ממדיה המשפחתיים, ה-CLA נראית ומרגישה מכוניות יקרה ויוקרתית, וגם המחיר תואם

תעשיית הרכב של ימינו היא כפר גלובלי. לכל היצרנים - מאירופה ועד סין - יש נגישות לכמעט אותם רכיבי ומכלולי רכב ולאותן טכנולוגיות ייצור. אם חסר לכם ידע הנדסי לפיתוח (אבל יש לכם כסף) קבלני משנה יפתחו עבורכם פלטפורמות רכב מבראשית.

במציאות כזאת, "המיתוג הוא המלך" ואין בתעשיית הרכב מי שעושה אותו בצורה יעילה יותר ממרצדס. קחו, למשל, את מרצדס CLA - גרסת הקופה של סדרה A. היא ארוכה רק במעט מטויוטה קורולה, שעולה כמחצית, יש לה הנעה קדמית ובחרטום של גרסת ה-200 שבה נהגנו ממוקמים מנוע 1.3 ליטר טורבו ותיבה כפולת מצמדים, שפותחו בפרויקט משותף עם רנו-ניסאן ומניעים בין השאר גם את ניסן קשקאי ורנו מגאן. למרות זאת, בקרב צעירי האלפיון העליון, בארץ ובעולם, ל-CLA יש מעמד סולידי של מכונית פולחן נחשקת.

כוחו של המיתוג בולט בעיצוב. בתוך ממדים "משפחתיים" הצליחו אומני העיצוב של החברה לדחוס את רוב האלמנטים המוכרים של מכוניות הקופה והספורט האייקוניות של מרצדס. החרטום דמוי הכריש, שנוטה בחדות ומציג תפיחות מאיימות ופנסים צרים, נראה אגרסיבי לא פחות מאשר בגרסאות הקופה היקרות של סדרה C ו-E. הגג זורם בקו רציף אחד מהשמשה הקדמית לעמוד אחורי, שנוטה קדימה בחדות, ומסתיים בזנב אנשי והדוק ממש כמו ב-CLS שעולה פי שלושה. ומי שיבחר בצבעים כהים ובשלל עזרי הקוסמטיקה מהקטלוג של המכונית יקבל "מסחטת לייקים" ללא פרופורציה לממדים החיצוניים.

גם תא הנוסעים הוא מלאכת מחשבת של מיתוג. עמדת הפיקוד נראית כמו גרסה מוקטנת של ה-S ואחיותיה עם מערך פיקוד על טהרת הצגים הדיגיטליים. בחבילת האבזור הבסיסית אמנם מקבלים רק גרסה מוקטנת (7 אינץ') של לוח המחוונים הדיגיטלי המהולל של החברה, ללא תצוגת ניווט (מסך גדול יותר הוא אופציה), אך הלוח עדיין חד ומתוחכם.

כמו ב-A קלאס האצ'בק, גם כאן יש כאן "סייען אישי" קולי משוכלל ויעיל, שמפעיל חלק נכבד מפונקציות התפעול בקול טבעי. הנדסת האנוש נוחה והגיונית כמו בכל רכבי מרצדס כל העסק עטוף בשלל קישוטי אלומיניום, פלסטיק מבריק, עץ, תאורת LED, צבעוני מתחלפת, פתחי אוורור מרהיבים, דיפונים איכותיים ושאר אלמנטים מרחיבי דעת, שגורמים לתא להיראות (עוד) יותר יקר מכפי שהוא באמת.

ה-CLA הקודמת הכתיבה פשרות בכל הנוגע למרחב הפנים בתא וכך גם הנוכחית, אם כי פחות. המעבר לשלדה מוגדלת ומודרנית משפר משמעותית את מרחב הברכיים והכתפיים מאחור, אם כי נוסעים שגובהם מעל 1.8 מ' עדיין ירגישו שהגג סוגר עליהם. מרחב הראש מלפנים טוב הרבה יותר, אך הכניסה דרך הסף הנמוך עשויה להגביל מאותגרי גמישות.

המחיר: 273 אלף שקל

המנוע הבסיסי הוא 1.3 ליטר טורבו בנזין שמוצע בשתי גרסאות, עם 136 כ"ס בדגם ה-180 ועם 163 כ"ס בדגם ה-CLA200 שבו נסענו. לזכותו של המנוע ייאמר שמי שלא מעיין במפרט מקבל את הרושם שמדובר במנוע הרבה יותר גדול. הרכב מרגיש "חי" ומגיב במרץ לפקודות דוושה, במיוחד במצב הספורטיבי. תאוצה מאפס ל-100 ב-8.5 שניות לא תבייש ברמזור, אם כי הצליל המתון והמתורבת עלול לאכזב את החברים שמצפים מכם "לתת בגז". קרוב לוודאי שיופיעו "קיטים" שיפתרו את "הבעיה" הזו. בונוס אחד של הנפח המוקטן וההספק המתון הוא צריכת דלק מרשימה, שיכולה לנוע סביב 14 קילומטר לליטר במסלול טיפוסי.

ה-CLA היוצאת התאמצה להעניק תחושת נהיגה ספורטיבית באמצעות הקשחה מוגזמת של המתלים, שפגמה בנוחות. ה-CLA החדשה מציגה פשרה הרבה יותר מאוזנת. ההיגוי מעניק תגבור טבעי ולא מוגזם, מרכז הכובד הנמוך מעניק יציבות מרשימה בהפניות מהירות לצד יציבות כיוונית מבורכת במהירויות רציניות והעברות המשקל מהירות. בסך הכול זה רכב שלא מקפח את הציפיות שיוצר העיצוב. זה גם רכב נוח בצורה סבירה על האספלט הישראלי העירוני למרות חישוקי 18 אינץ' עם צמיגים בחתך דקיק. לא בטוח שהנוחות תישמר עם "חבילת AMG", שכה חביבה על הלקוחות בארץ.

273 אלף שקלים הם לא מעט כסף לשלם עבור רכב "סגנון חיים" קומפקטי ובמונחים של תמורה לכסף יש בשוק מכוניות, כולל של מותגי פרמיום, שמציעות יותר מרחב, נוחות ואפילו ביצועים ברף המחיר. אבל עבור צעירי האלפיון ה-CLA תמיד הייתה כרטיס כניסה וכרטיס ביקור ראשוני לעולמם של "היפים והמפורסמים". המכונית החדשה מספקת זאת יותר מתמיד. 

עוד כתבות

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באירופה; התכווצות מפתיעה בפעילות המפעלים בסין

הדאקס יורד בכ-0.6% ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● מחירי הנפט רושמים עליות ● הביטקוין צונח ונסחר סביב 86 אלף דולר

רובי ריבלין / איור: גיל ג'יבלי

פונה לביטקוין: הסיבוב הכואב של רובי ריבלין באלקטריאון נגמר

ארבע שנים אחרי שמונה לנשיא אלקטריאון, דרכיהן של חברת הטכנולוגיה ונשיא המדינה לשעבר נפרדות ● לאחרונה דווח על מינויו של ריבלין לנשיא חברת המטבעות הדיגיטליים ביטקור, המקדמת מהלך לרישום מניותיה בבורסה המקומית

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

3.5 מיליארד דולר: ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק

ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק, של מכירת שלוש מערכות הגנה אווירית ישראליות, הצפויות להשתלב למערך מחודש לצד פטריוט ● "יש התעצמות ברכישת מערכות הגנה אווירית. ההתעניינות לא מסתכמת רק ביוון", מסר לגלובס בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים ביטוח / צילום: נטי לוי

מנורה סוגרת את דוחות חברות הביטוח עם תשואה להון של 31.6%

חברת הביטוח מנורה הציגה ברבעון החולף עלייה של כ-10% ברווח, שעמד על כ-587 מיליון שקל ● היקף הנכסים תחת ניהולה המשיך לגדול ועמד על כ-423.5 מיליארד שקל ● בדיקת מחירי ביטוחי הרכב ממשיכה לרחף מעל חברות הביטוח

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

השתמשו בחניה המשותפת במשך כ־50 שנה. האם יש להם זכויות?

מפקח המקרקעין הורה למשפחה להפסיק את השימוש שעשו בחניה משותפת במשך כמעט 48 שנה ● ביהמ"ש דחה תביעה של אחות לקבל מחצית מכספי חשבון בנק שהיה משותף לה ולאִמה ● וגם: הפניקס תשלם למבוטח שנאלץ לעזוב את דירתו בעקבות הצפה בגין דמי השכירות ששילם לבתו - אשר הוכרו כהוצאה לגיטימית במסגרת הפוליסה

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב־2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

מסלול אחד הניב תשואה של מעל 20% השנה: מה עשה החיסכון שלכם?

החוסכים במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתוספת תשואה חיובית ממוצעת של 1% בנובמבר, בעוד החוסכים במסלולי המניות צפויים ליהנות מתשואה חזקה מעט יותר של 1.3% ● בהמשך למגמה בחודשים האחרונים, גופים ומסלולים שהיו חשופים יותר לישראל הרוויחו יותר, ואלו שהיו מוטים למדדי ארה"ב נהנו פחות

ראש מפא״ת במשרד הביטחון, תא''ל (מיל') ד״ר דני גולד, בכנס דיפסנטק / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מפתח כיפת ברזל חשף: זה מועד מסירת מערכת הלייזר לצה"ל

תא"ל (מיל') דני גולד הודיע בכנס דיפנסטק שמערכת "אור איתן" תימסר לצה"ל ב-30 בדצמבר ● בכנס אף התייחס מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אמיר ברעם למערכה נוספת שצפויה עם איראן: "כל החזיתות עדיין פתוחות"

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי ● לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג ● תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון ● וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל ● אירועים ומינויים

מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל''ן בבורסה בת''א / איור: גיל ג'יבלי

6 חברות נדל"ן הגישו תשקיף באותו סוף השבוע. ויש להן מכנה משותף אחד

בסוף שבוע אחד, 6 חברות נדל"ן חדשות פרסמו תשקיף לקראת הנפקת מניות או אג"ח ● לכולן יש מכנה משותף: גירעון בהון החוזר, שמלמד על צורך גובר בנזילות ● מהלכי ההנפקה מקודמים ימים ספורים אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל ● גלובס צלל לתשקיפים ומביא את התוצאות והסיבות להנפקות החדשות של ת"א

חימושים של אלביט בדרך למשימת הפצצה באיראן / צילום: ביטאון חיל האוויר

מאה החברות הביטחוניות הגדולות: שלוש ישראליות בפנים, שיא בהכנסות

אלביט, התעשייה האווירית ורפאל מדורגות ב-34 המקומות הבכירים בעולם ב-2024 ● בראייה כלל אזורית, תשע חברות מהמזרח התיכון נכנסו לרשימה, כשההכנסות שלהם יחד עמדו על כ־31 מיליארד דולר ● ומי מובילה את הרשימה?

דירת 4 חדרים בקריית אונו / צילום: דיויד לוין

"נמוך מהממוצע בעיר": בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בקריית אונו?

מדובר בדירה שנוספה בפרויקט חיזוק ובינוי, ומחירה נמוך מזה של דירות 4 חדרים בעיר ● העסקה ממחישה את הפערים הגדולים בין דירות חדשות לבין דירות שהורחבו בתמ"א 38/1

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: כ-25% מהתקציב

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מעשנים רק שתי סיגריות ביום? זו ההשפעה על הבריאות שלכם

מחקר חדש מראה כי עישון 2־5 סיגריות ביום מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב־57% ● נראה כי ההשפעה היא לא לינארית, וגם עישון חברתי כבר מכניס את המעשנים לטריטוריה מסוכנת ● ומה קורה כשמפסיקים? לפי הנתונים חלה ירידה ניכרת בסיכון, אך רק אחרי 30 שנה נעלמות ההשפעות לחלוטין

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לפני 5 שנים היא הייתה חברה קיבוצית קטנה. היום קוראים לה בשוק "חברת חשמל 2"

יצרנית החשמל משק אנרגיה, שנמצאת בבעלות 280 קיבוצים, החלה את דרכה הציבורית בתור חברה קטנה ומדשדשת, שלפי גורמים "התקשתה לעשות עסקים אפילו עם התנועה הקיבוצית" ● אבל אחרי שינוי דרמטי באסטרטגיה ושורת עסקאות ענק עמוסות סיכון, היא זינקה לשווי של מעל 4.5 מיליארד שקל, כשהמניה קפצה רק בשנה האחרונה ב־200% ● מהעסקה השנויה במחלוקת עם ג'ורג' חורש ועד לדומיננטיות הגוברת בשוק החשמל