גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרטיס כניסה יוקרתי: מרצדס CLA היא רכב לצעירי האלפיון העליון

למרות ממדיה המשפחתיים, ה-CLA נראית ומרגישה מכוניות יקרה ויוקרתית, וגם המחיר תואם

תעשיית הרכב של ימינו היא כפר גלובלי. לכל היצרנים - מאירופה ועד סין - יש נגישות לכמעט אותם רכיבי ומכלולי רכב ולאותן טכנולוגיות ייצור. אם חסר לכם ידע הנדסי לפיתוח (אבל יש לכם כסף) קבלני משנה יפתחו עבורכם פלטפורמות רכב מבראשית.

במציאות כזאת, "המיתוג הוא המלך" ואין בתעשיית הרכב מי שעושה אותו בצורה יעילה יותר ממרצדס. קחו, למשל, את מרצדס CLA - גרסת הקופה של סדרה A. היא ארוכה רק במעט מטויוטה קורולה, שעולה כמחצית, יש לה הנעה קדמית ובחרטום של גרסת ה-200 שבה נהגנו ממוקמים מנוע 1.3 ליטר טורבו ותיבה כפולת מצמדים, שפותחו בפרויקט משותף עם רנו-ניסאן ומניעים בין השאר גם את ניסן קשקאי ורנו מגאן. למרות זאת, בקרב צעירי האלפיון העליון, בארץ ובעולם, ל-CLA יש מעמד סולידי של מכונית פולחן נחשקת.

כוחו של המיתוג בולט בעיצוב. בתוך ממדים "משפחתיים" הצליחו אומני העיצוב של החברה לדחוס את רוב האלמנטים המוכרים של מכוניות הקופה והספורט האייקוניות של מרצדס. החרטום דמוי הכריש, שנוטה בחדות ומציג תפיחות מאיימות ופנסים צרים, נראה אגרסיבי לא פחות מאשר בגרסאות הקופה היקרות של סדרה C ו-E. הגג זורם בקו רציף אחד מהשמשה הקדמית לעמוד אחורי, שנוטה קדימה בחדות, ומסתיים בזנב אנשי והדוק ממש כמו ב-CLS שעולה פי שלושה. ומי שיבחר בצבעים כהים ובשלל עזרי הקוסמטיקה מהקטלוג של המכונית יקבל "מסחטת לייקים" ללא פרופורציה לממדים החיצוניים.

גם תא הנוסעים הוא מלאכת מחשבת של מיתוג. עמדת הפיקוד נראית כמו גרסה מוקטנת של ה-S ואחיותיה עם מערך פיקוד על טהרת הצגים הדיגיטליים. בחבילת האבזור הבסיסית אמנם מקבלים רק גרסה מוקטנת (7 אינץ') של לוח המחוונים הדיגיטלי המהולל של החברה, ללא תצוגת ניווט (מסך גדול יותר הוא אופציה), אך הלוח עדיין חד ומתוחכם.

כמו ב-A קלאס האצ'בק, גם כאן יש כאן "סייען אישי" קולי משוכלל ויעיל, שמפעיל חלק נכבד מפונקציות התפעול בקול טבעי. הנדסת האנוש נוחה והגיונית כמו בכל רכבי מרצדס כל העסק עטוף בשלל קישוטי אלומיניום, פלסטיק מבריק, עץ, תאורת LED, צבעוני מתחלפת, פתחי אוורור מרהיבים, דיפונים איכותיים ושאר אלמנטים מרחיבי דעת, שגורמים לתא להיראות (עוד) יותר יקר מכפי שהוא באמת.

ה-CLA הקודמת הכתיבה פשרות בכל הנוגע למרחב הפנים בתא וכך גם הנוכחית, אם כי פחות. המעבר לשלדה מוגדלת ומודרנית משפר משמעותית את מרחב הברכיים והכתפיים מאחור, אם כי נוסעים שגובהם מעל 1.8 מ' עדיין ירגישו שהגג סוגר עליהם. מרחב הראש מלפנים טוב הרבה יותר, אך הכניסה דרך הסף הנמוך עשויה להגביל מאותגרי גמישות.

המחיר: 273 אלף שקל

המנוע הבסיסי הוא 1.3 ליטר טורבו בנזין שמוצע בשתי גרסאות, עם 136 כ"ס בדגם ה-180 ועם 163 כ"ס בדגם ה-CLA200 שבו נסענו. לזכותו של המנוע ייאמר שמי שלא מעיין במפרט מקבל את הרושם שמדובר במנוע הרבה יותר גדול. הרכב מרגיש "חי" ומגיב במרץ לפקודות דוושה, במיוחד במצב הספורטיבי. תאוצה מאפס ל-100 ב-8.5 שניות לא תבייש ברמזור, אם כי הצליל המתון והמתורבת עלול לאכזב את החברים שמצפים מכם "לתת בגז". קרוב לוודאי שיופיעו "קיטים" שיפתרו את "הבעיה" הזו. בונוס אחד של הנפח המוקטן וההספק המתון הוא צריכת דלק מרשימה, שיכולה לנוע סביב 14 קילומטר לליטר במסלול טיפוסי.

ה-CLA היוצאת התאמצה להעניק תחושת נהיגה ספורטיבית באמצעות הקשחה מוגזמת של המתלים, שפגמה בנוחות. ה-CLA החדשה מציגה פשרה הרבה יותר מאוזנת. ההיגוי מעניק תגבור טבעי ולא מוגזם, מרכז הכובד הנמוך מעניק יציבות מרשימה בהפניות מהירות לצד יציבות כיוונית מבורכת במהירויות רציניות והעברות המשקל מהירות. בסך הכול זה רכב שלא מקפח את הציפיות שיוצר העיצוב. זה גם רכב נוח בצורה סבירה על האספלט הישראלי העירוני למרות חישוקי 18 אינץ' עם צמיגים בחתך דקיק. לא בטוח שהנוחות תישמר עם "חבילת AMG", שכה חביבה על הלקוחות בארץ.

273 אלף שקלים הם לא מעט כסף לשלם עבור רכב "סגנון חיים" קומפקטי ובמונחים של תמורה לכסף יש בשוק מכוניות, כולל של מותגי פרמיום, שמציעות יותר מרחב, נוחות ואפילו ביצועים ברף המחיר. אבל עבור צעירי האלפיון ה-CLA תמיד הייתה כרטיס כניסה וכרטיס ביקור ראשוני לעולמם של "היפים והמפורסמים". המכונית החדשה מספקת זאת יותר מתמיד. 

עוד כתבות

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

פערים במחירי הדירות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אותו בניין בתל אביב, שתי דירות שונות. למה יש פער משמעותי במחיר?

רובעים 3 ו־4, שעברו גל של התחדשות עירונית ומזוהים עם "תל אביב של פעם", נחשבים למבוקשים במיוחד בשוק הנדל"ן ● אך בעוד שמחירי דירות מסוימות נשארים גבוהים, דירות בקומות נמוכות ועורפיות רושמות ירידות משמעותיות ויוצרות פערים גדולים בין דירות סמוכות

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

"הנכס הכי מתקדם שלה": המדינה שרכשה מערכת הגנה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: תאילנד רכשה את מערכת BARAK MX של התעשייה האווירית, בקשת החנינה של נתניהו מזכירה מהליכים של נשיא ארה"ב טראמפ, וסקר חדש מצא כי האוונגליסטים הצעירים בארה"ב פונים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

לוחמי חיזבאללה בהלוויית רמטכ''ל חיזבאללה עלי טבטבאי / צילום: ap, Hussein Malla

ההתחמשות המחודשת של חיזבאללה והמסר לשליחה האמריקאית ללבנון

משרד הבריאות: הממצאים שהועברו מחמאס הגיעו למכון לרפואה משפטית לצורך זיהוי ● למרות ההסכם: ממשלת לבנון מאפשרת - וחיזבאללה ממשיך להתעצם ● שני חיילים נפצעו קל הבוקר בפיגוע דקירה ביישוב עטרת בבנימין; המחבל חוסל ● הלילה חוסל המחבל שדרס אמש לוחמת בפיגוע בחברון, אחרי שניסה לדרוס שוב את הלוחמים ● קטאר: נמשכים מאמצי התיווך כדי להגיע לשלב ב' בהסכם הפסקת האש בעזה ● עדכונים שוטפים

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

ראש המל''ל לשעבר, צחי הנגבי / צילום: חיים צח / לשכת העיתונות הממשלתית

מבקר המדינה: למרות האיומים, המל"ל לא השלים את בחינת המיגון במתקנים חיוניים

מדוח מבקר המדינה עולה כי המל"ל טרם השלים את בחינת הצורך במיגון מתקנים חיוניים ותשתיות אסטרטגיות - אף שבמהלך מלחמת "חרבות ברזל" ניכר עד כמה אלה הפכו ליעדי תקיפה מרכזיים ● עוד ב-2020 פרסם המבקר דוח ביקורת בנושא ההיערכות להגנה על מתקנים חיוניים מפני טילים, אך אף ליקוי לא תוקן

הארנונה תתייקר שוב? / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey_Popov

הארנונה תתייקר שוב? הממשלה משנה כיוון - ומאשרת לעיריות להגיש בקשות להעלאת תעריפים

שר הפנים הקודם, משה ארבל, הצהיר באמצע השנה כי לא יאשר בקשות לחריגה מתעריף הארנונה הקיים ● אך מאז ארבל עזב – וכעת הממשלה מאפשרת הגשת בקשות חריגות ● איגוד לשכות המסחר: עד כה הוגשו כ-95 בקשות להעלאות חריגות, המסתכמות בכ־250 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בתל אביב; ICL צונחת במעל 6%, דוראל בכ-5%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4% ● וול סטריט התאוששה אתמול, לאחר שפתחה את חודש דצמבר באדום ● הדולר נחלש מול השקל; ב–UBS צופים כי ימשיך להיחלש בעולם ושומרים את הדירוג האטרקטיבי למטבעות אחרים ● וגם: ביוליוס בר צופים שהכסף יכפיל את מחירו השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

פרויקט נימבוס יחסוך מיליארדים למדינה, אך עלול להישאר ללא תקציב

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

שלט אזהרת מצלמה לנהגים בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מירי רגב מקדמת קנס של 10 אלף שקל על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שזה יתממש?

בזמן שבעולם נהוג קנס של 100-300 דולר, שרת התחבורה בוחרת בקנס גבוה של 10 אלף שקל, "במקום להציג תוכנית רב־שנתית", כפי שאומרים בעמותת אור ירוק ● רשת פאפא ג'ונס פותחת עוד ארבעה סניפים ומשיקה תת־רשת חדשה, והמיזוג החדש של משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ● אירועים ומינויים

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

"הזדמנות היסטורית": כללי האוצר החדשים לזיכיון ים המלח

החוק החדש של זיכיון ים המלח יחליף את החוק הקיים, שזכה לביקורת רבה, והוא כולל שינויים דרמטיים באופן בו מתנהל היום הזיכיון ● כעת צפויה לקום חברה אחת ויחידה לצורך הפרויקט, והיא תמוסה ב-50%, כפי שנקבע בוועדת ששינסקי על מיסוי משאבי טבע עוד לפני עשור