גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צניחת את'ריום לא קלקלה את התיאבון למייסד ג'ו לובין: "עוד ננפיק מטבעות דיגיטליים"

ג'ו לובין, ממייסדי פלטפורמת המטבע הדיגיטלי את'ריום, המוביל את חברת Consensys, חזר לביקור בישראל, הפעם במסגרת שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב ● בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מספר על התובנות שלו מ"חורף הקריפטו" ועל האסטרטגיה שלו להובלת תעשיית הבלוקצ'יין העולמית

ג'ו לובין, מייסד Consensys  / צילום: שלומי יוסף
ג'ו לובין, מייסד Consensys / צילום: שלומי יוסף

האם טכנולוגיית הבלוקצ'יין נועדה למטרה גדולה יותר מאשר יצירת מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין? אם תשאלו את ג'ו (ג'וזף) לובין, התשובה היא בהחלט כן. היזם והמשקיע הקנדי, שהגיע בתחילת השבוע לביקורו השני בישראל, משך לכיוונו הרבה מאוד תשומת לב מצד המשתתפים הרבים באירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב.

לובין (54), שאותו ראיינו לראשונה ל"גלובס" בביקורו הקודם בארץ במאי 2018, הוא אחד מאנשי המפתח (ויש שיאמרו האיש החזק ביותר) בסביבה העסקית ("אקו-סיסטם", כפי שקוראים לה הפעילים בתחום) שנוצרה סביב פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. הוא זכה למעמדו לא רק בשל היותו אחד ממייסדי את'ריום, לצדם של ויטליק בוטרין (שראיון בלעדי עמו פורסם במגזין G של "גלובס" בסוף השבוע שעבר) ויזמים נוספים, אלא בעיקר בזכות קונצנזיס (Consensys), חברת הבלוקצ'יין הגדולה בעולם, שאותה הקים ב-2014 ועדיין מוביל. בסוף השנה שעברה התחילה קונצנזיס, שעיקר פעילותה מנוהלת ממשרדיה בניו יורק, לפעול גם בישראל, עם צוות בהובלתו של דרור אביאלי. לובין נחשב לאחד המשקיעים הגדולים בשוק הקריפטו - שוק שבו "הכרישים" (כפי שמכונים המשקיעים הכבדים והמתוחכמים בשוק ההון) נקראים "לווייתנים" (Whales).

בשנה שעברה הכרזת על הקמת ConsenSys 2.0, ובמסגרת תהליך הארגון מחדש פוטרו מאות מעובדי החברה והופסקו פרויקטים רבים. התהליך הזה הסתיים בהצלחה?

"תהליך הארגון מחדש שלנו התחיל למעשה כבר לפני יותר משנתיים, והוא עדיין נמשך. קונצנזיס הוקמה כאוסף של חברות שונות, ובשנים הראשונות שלנו התמקדנו בבניית אקו-סיסטם של חברות שעוסקות בפיתוח יישומים מבוזרים לבלוקצ'יין של את'ריום, ובבניית כלים שיאפשרו גם לאחרים לעשות זאת. אף שניסיתי לגרום לחברות האלה לעבוד יחד ולשתף פעולה ביניהן, הם עדיין היו עסוקות מאוד בבניית הפרויקטים של כל אחת מהן. לפני כשנתיים וחצי התחלנו לחשוב איך לנהל עסקים ולהתחרות בתוך האקו-סיסטם הזה - וזאת המטרה של 'קונצנזיס 2.0'".

"כיום כל הפרויקטים שלנו מיועדים לייצר הכנסות, אבל יש להם דרכים שונות להחזיר את ההשקעה בהם, ובין השאר, יש פרויקטים שנועדו לתועלת חברתית או כאלה שמביאים תועלת לכלל האקו-סיסטם ולא רק לקונצנזיס. אנחנו בנקודת זמן שבה אנחנו רואים מפנה אמיתי. יש לנו קבוצות שעובדות יחד על בנייה של מוצרים משותפים ומשתפות ביניהן ידע ותכנון, כך שפועלת פה רשת של חברות בלוקצ'יין".

את'ריום היא פלטפורמת הבלוקצ'יין העיקרית שעל גביה הונפקו בשנים האחרונות רוב המטבעות הדיגיטליים, שלעתים קרובות נקראים גם טוקנים (אסימונים). רבים מהמטבעות האלה הצליחו לגייס השקעות עצומות ב-2017-2018 בהנפקות שנקראו ICO, עד שהרגולציה הפיננסית, ובעיקר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), החליטה לשים לכך סוף - וקבעה כי במקרים רבים הנפקות אלה נחשבו למכירת ניירות ערך ללא היתר. על רקע זה, גיוסי ה-ICO דעכו כמעט לחלוטין, ולקראת סוף 2018 שקע שוק הקריפטו לתקופת שפל ממושכת, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו".

 אתה לא חושב שגיוסי ה-ICO הרבים היו מהלך שגוי? אתה חש שלאת'ריום או לקונצנזיס בראשותך יש אחריות להפסדים הכבדים של המשקיעים בגיוסים אלה?

"גיוסי ה-ICO היו חלק מהאבולוציה של גיוסי ההון לתעשיית הבלוקצ'יין. אם נסתכל לאחור על הגיוס של את'ריום ב-2014, אני חושב שזה היה גיוס ההמונים השני בהצלחתו בהיסטוריה. קודם לגיוס עשינו הרבה מאוד עבודה משפטית, שנמשכה חודשים ארוכים, כדי להיות בטוחים שאנחנו לא מוכרים למשקיעים נייר ערך, אף שלא הייתה לנו ודאות מוחלטת לגבי זה. רק אחרי שהיינו בטוחים בכך, התחלנו במכירת המטבע, ובעקבות ההצלחה של את'ריום באו עוד מכירות רבות של מטבעות דיגיטליים, ובכולם הנפקנו מטבעות שנחשבים לאסימוני שירות (Utility tokens), ולא אסימונים שהם נייר ערך (Security tokens). אנחנו עדיין ממשיכים בכך ומתכננים עוד הנפקות כאלה.

"הבעיה היא שקבוצות רבות פשוט מיהרו אל תוך גיוסי ה-ICO, ולא עשו שיעורי בית משפטיים כמו שצריך. באותם גיוסים בעצם הנפיקו ניירות ערך, כשהמגייסים אמרו לאנשים 'תנו לנו את הכסף, ואנחנו מבטיחים לעשות בעבורכם עוד כסף', ונתנו למשקיעים הבטחות שבעצם הכניסו אותם לתחום של נייר ערך. אז העניין הזה יצא משליטה, אבל עדיין היו כמה פרויקטים טובים באמת בתוך 'גן העדן' הזה.

"כיום בקונצנזיס אנחנו עושים שני דברים: מבחינת מטבעות דיגיטליים, אנחנו מנפיקים מטבעות שירות ומקימים רשתות שמשתמשות בהם. נוסף על כך, אנחנו גם ערוכים היטב להנפקות של מטבעות שמוגדרים כנייר ערך.

"אנחנו רואים השנה הרבה גיוסי IEO - הנפקות מטבע של בורסות קריפטו, כך שבתחום הזה מנסים מודלים שונים של גיוסי הון. אני חושב שצריך להקפיד ולפעול בהתאם לחוקי ניירות ערך, אבל גם להבין איך עושים דמוקרטיזציה לגישה אל ההון ולהשקעות, כמו שאנחנו מנסים. זה יהיה עצוב אם רק משקיעים כשירים יוכלו להשתתף בהשקעות בזירות האלה, כפי שנראה המצב בטווח הקרוב. דוגמה לכלי פיננסי שמאפשר זאת, היא למשל פרויקט מדהים שפועל כיום בגרמניה, שבו מנפיקים מטבעות 'סקיוריטי' שמייצגים איגרות חוב לצורך מימון רכישה של חלקים מפרויקטי נדל"ן".

את'ר (Ether), המטבע הדיגיטלי של את'ריום, איבד ב-2018 יותר מ-80% ממחירו הדולרי. עם זאת, השנה הוא הצליח להתאושש מעט, ומתחילת 2019 עלה מחירו בכ-45%.

 למרות ההתאוששות מבחינת מחירו הדולרי של האת'ר, השנה ירד מחירו מול הביטקוין ביותר מ-50%. איך אתה מסביר את המגמה?

"אם תשווה את את'ר לשאר המטבעות שנבנו על גבי את'ריום, מבחינת שווי השוק הביצועים שלו טובים הרבה יותר, אז הייתי נותן לאת'ריום קרדיט על כך. ראינו בשוק צמיחה מוקדמת של פרויקטים לא בשלים מספיק. נכון שיש אנשים שרואים בביטקוין 'זהב 2.0' - כלומר, כלי לצבירת ערך, אבל השימוש בביטקוין כמטבע למסחר הוא מצומצם מאוד. בניגוד לביטקוין, האת'ר מעולם לא נחשב באמת למטבע, ותמיד חשבו עליו כעל דלק קריפטו (crypto fuel) - כלומר, אמצעי לתגמול על פעולות ברשת הבלוקצ'יין. הביטקוין הוא מטבע קריפטו טוב מאוד, וייתכן כי הדומיננטיות שלו בשוק תימשך גם בעתיד.

"העניין העיקרי באקו-סיסטם של את'ריום הוא לאפשר ליזמים ולמפתחים לבנות פרויקטים על הבלוקצ'יין. הספקולנטים בשוק הם יותר בצד של הביטקוין, ולשם זורמות גם השקעות מוקדמות מגופים מוסדיים, ולכן המחיר של האת'ר נופל ביחס לביטקוין. אבל המדד שלנו חשוב יותר הוא מספר האפליקציות שנבנות על גבי הפלטפורמה, המספר הגדל והולך של מפתחים שמצטרפים לאקו-סיסטם - ומבחינה זו, אנחנו הרבה יותר גדולים מכל אקו-סיסטם של בלוקצ'יין אחר".

בראיונות שערכנו באחרונה ב"גלובס" עם ויטליק בוטרין, הנחשב למוח המוביל מאחורי טכנולוגיית את'ריום, וגם עם דניאל היימן, ממנהלי צוות PegaSys של קונצנזיס, ודרור אביאלי, מנהל פעילותה של החברה בישראל, שבה ועלתה אחת הבעיות המרכזיות בבלוקצ'יין של את'ריום - בעיית הסקיילביליות. עם ריבוי הפרויקטים והאפליקציות שנבנים על גבי הפלטפורמה, נעשה יותר ויותר ברור כי הטכנולוגיה הנוכחית של את'ריום אינה מסוגלת להתאים עצמה להיקפי פעילות רחבים יותר.

כל עוד לא תיפתר בעיית הסקיילביליות, פלטפורמת את'ריום תישאר בעיקרה ניסיונית?

"אני חושב שבמידה רבה זה נכון. כבר בתחילת הדרך של את'ריום, הערכנו שהמערכת לא תהיה סקיילבילית. בקונצנזיס ובקבוצות אחרות בנינו את תשתית השכבה הראשונה של את'ריום, שתמשיך להיות רלוונטית לפלטפורמה לזמן רב. בגלל מגבלת הסקיילביליות, אנחנו רוצים שרוב פעולות המחשוב ייעשו בשכבה השנייה של הרשת, שבה יש כבר כיום בכל שנייה מאות אלפי העברות מטבע מבוזרות. אפשר לראות בשכבה הזאת פלטפורמות של משחקים, למשל, שמביאות סקיילביליות משלהן, וגם זירות מסחר שעושות זאת. כל הדברים האלה חשובים להתקדמות שלנו, אבל כל זה צריך לצמוח לפחות פי אלף כשיושק הדור הבא של את'ריום, את'ריום 2.0".

פעילות שבה קונצנזיס מתמקדת יותר בשנה האחרונה היא הקמת תשתיות בלוקצ'יין עבור תאגידים, ובתחום זה היא שותפה בכמה קונסורציומים עם תאגידים בינלאומיים. עם זאת, בתחום זה יש לחברה תחרות חזקה, בין השאר, מול חברת הבלוקצ'יין R3, שגם על תשתית הטכנולוגיה שלה, שנקראת Corda, נבנים פרויקטים תאגידיים גדולים. באחרונה פורסם כי R3 בונה מערכת תשלומים חדשה עבור ענקית כרטיסי האשראי מאסטרקארד.

בשבוע שעבר הצטרפה קונצנזיס לארגון הקוד הפתוח Hyperledger, שאחראי לפיתוח תשתיות בלוקצ'יין, ואתה עצמך הצטרפת לדירקטוריון הארגון. מה היחסים בין החברה שלך לבין היפרלדג'ר ומה מטרות החיבור ביניכם?

"להיפרלדג'ר יש הרבה פרויקטי תוכנה, בכמה מהם שותפות חברות הייטק גדולות כמו IBM או אינטל, והייתה בשנים האחרונות חפיפה בין פרויקטים שעבדנו עליהם בקונצנזיס לפרויקטים שלהם, בעיקר בבניית תשתיות בלוקצ'יין לתאגידים. כך שבין קונצנזיס לבין היפרלדג'ר נוהלו לאורך זמן שיחות, היו בינינו כמה שיתופי פעולה פורים, ועכשיו הפכנו את הקשר לרשמי. אנחנו שוקלים כיום יצירת פרויקטים משותפים חדשים".

הבנק המרכזי של סין הכריז באחרונה על כוונה להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. יש סיכוי שנראה בנק מרכזי מנפיק מטבע על תשתית בלוקצ'יין של את'ריום?

"כבר לפני כשלוש שנים פנו אלינו אנשים מהבנק המרכזי של סין בנוגע לאת'ריום, וראינו שהם היו מתוחכמים מאוד והבינו היטב את כל האלמנטים של הטכנולוגיה. למרות זאת, אני חושב שהנפקת מטבע דיגיטלי על ידי בנק מרכזי לא תהיה משמעותית לאקו-סיסטם שלנו. היואן הדיגיטלי יהיה מערכת ריכוזית עצומה, שתשתמש באפליקציות של תשלומים או מסרים מיידיות נפוצות שכבר פועלות בסין. סביר להניח שהמערכת הזאת תשמש לשיפור חייהם של אזרחי סין, אבל היא תהיה רחוקה מאוד ממערכות מבוזרות כמו את'ריום". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם