גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביאנלה שלא שמעתם עליה, והיא קרובה, זולה וכמעט חתרנית: הביאנלה של איסטנבול

פספסתם את הביאנלה בוונציה? לא נורא ● אפשר להתנחם בביאנלה המוצלחת של איסטנבול, הידועה פחות והאוונגרדית יותר, שמכנסת שמות מבטיחים ולא פחות מעניינים מרחבי העולם ● מה גם שאחד משלושת מוקדיה הוא באי הנסיכים, אי נופש מקסים ועתיר היסטוריה, שתענוג להכיר עם או בלי ביאנלה

 מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene
מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene

מעבורת הנוסעים הלבנה צופרת בבואה אל האי בויוקאדה (Büyükada), מברכת לשלום את הספינות העגונות במזח הקטן. רוח ים מלוחה מתיזה רסס מי ים קרירים, וברקע קריאות שחפים נמרצות ונקישות קלות מפרסות הסוסים הרתומים לכרכרות, שמשמשות עדיין כאמצעי התחבורה המוביל באי.

בויוקאדה, "האי הגדול" בטורקית, לא זר לישראלים ורבים ביקרו בו כחלק מנסיעה לאיסטנבול. זהו האי המרכזי שבארכיפלג איי הנסיכים וגם המרשים בהם. מפורץ למשעי, עתיר מסעדות דגים מעולות ובתי קפה מטופחים ומשובץ בחופים קטנים ומבודדים שמשקיפים על אגן ים מרמרה מבפנים. והכול במרחק של שעת הפלגה מהמטרופוליס האימתני, שכיום כבר מתפרס על מרבית חלקו הצפוני של הים ומוערך, לא רשמית, בכ-25 מיליון תושבים.

בשבוע שעבר נפתחה באיסטנבול הביאנלה ה-16 לאמנות (16th Istanbul Biennial), שחוגגת השנה יום הולדת 30. לעומת האירועים בביאנלה בוונציה, הסובבים סביב קוקטיילים יוקרתיים ומשקיעים אמידים, זו של איסטנבול - שהולכת וצוברת לה מוניטין הולך וגובר - היא חגיגה אוונגרדית, כמעט חתרנית, שמכנסת שמות מבטיחים ולא פחות מעניינים מרחבי העולם.

אחד משלושת החללים שמארחים את הביאנלה בשנים האחרונות, ממוקם בבויוקאדה בדרך קבע. המיקום משתנה משנה לשנה, והפעם הביאנלה מתארחת בבניין היסטורי בלב "קלאב אנדולו", המועדון האקסקלוסיבי של בויוקאדה (Anadolu Kulubu) שבין אורחיו נמנה גם אטאטורק בכבודו ובעצמו, מייסד הרפובליקה הטורקית ונשיאה הראשון, שנפש באי תכופות.

מדי שנה בוחר אוצר הביאנלה את הנושא שיהיה חוט השני בין המיצגים השונים. השנה נבחרה "היבשת השביעית" כמושא ההשראה, אי הזבל בן 3.4 מיליון המטרים המרובעים שבאוקיינוס השקט, ההיפך המוחלט מהאי המטופח והקטן בויוקאדה - ואולי גם תמרור אזהרה לאור נחילי התיירים שגודשים את האי בסופי השבוע בקיץ.

בין האמנים שיציגו בבויוקאדה: הצלם הגרמני ארמין לינקה, האמן האמריקאי המוערך גלן ליגון ואן-מאן צ’אנג הטאיוונית. באיסטנבול יציג בין השאר האמן היפני-בריטי סימון פוג’יווארה, שנודע בישראל בזכות המצגת של בית אנה פרנק שיצר לפני כמה שנים בגלריה דביר. לבויוקאדה מביאה איתה הביאנלה שפע אירועים שמחים והרצאות שיתקיימו בקלאב אנדולו ומהווים הזדמנות נפלאה להכיר מחדש יעד שכה מוכר לרבים מהישראלים - ואולי גם את איסטנבול בכלל.

 מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene

ההמפטונ’ס של איסטנבול

אחרי עשור שבו נזנחה לאנחות על-ידי התייר הישראלי, הבירה התרבותית והכלכלית של טורקיה נהנית מעניין מחודש. הטלנובלות הטורקיות, ובראשן "הכלה מאיסטנבול", הביאו לגל של עשרות אלפי מבקרים רק בקיץ האחרון, שהתגלגלו בין המעוזים ההיסטוריים למסעדות הבשר המפורסמות, הקניונים - ולסטים של הסדרה.
איי הנסיכים, שנמצאים במרחק של כ-20 קילומטר ושוכנים ממש מול צדה האסיאתי של העיר הם האזמרגדים ברביד שעל צוואר איסטנבול, כפי שכונו על-ידי התיירים שהחלו להגיע לכאן בתחילת המאה ה-20. מלך בריטניה אדוארד השביעי ורעייתו וואליס סימפסון, למשל.

האיים נקראים כך כנגזרת משמו היווני והישן של בויוקאדה - פרינקיפו, "הנסיך" ביוונית - על שם הקיסר הביזנטי יוסטינאוס ה-2, שהקים כאן ארמון קיץ במאה ה-6 לספירה. אז כמו היום, שימשו בתי המידות הלבנים ומגולפי העץ לנופש. גן עדן עלי אדמות ונחמה קטנה לגולים שנשלחו אליו במרוצת השנים.

באלף ומשהו שנות חייה של האימפריה הביזנטית, היו אלה אחים ובני משפחה שטענו לכתר המלכות בקונסטנטינופול (מאבקיהם ההיסטוריים היו בין נותני ההשראה לסדרת הספרים וסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס"). הם לא נרצחו, אבל נשלחו לאי המרוחק, לא לפני שהוטל בהם מום משתק לנטרול אופטימלי: לרוב עיוורון, הגם שהיו קיסרים פעלתנים שחיפשו ומצאו שיטות יצירתיות יותר. את המלכות האם של קיסרי העבר ואת אלמנותיהם שלחו למנזר איה יורגי העתיק שממוקם בנקודה הגבוהה באי, מהמנזרים הפעילים העתיקים בעולם.

גם אחרי נפילת ביזנטיון, חיו באי במשך יותר מאלף שנים בעיקר מתבודדים: נזירים ונזירות היוו את רוב האוכלוסייה עד אמצע המאה ה-19. הגולה האחרון והמפורסם ביותר שהגיע לכאן, בשנות ה-20 של המאה הקודמת, היה לב טרוצקי, שהעביר כאן יותר משלוש שנים לפני שנאלץ לברוח מאימת סטלין עד מקסיקו (וגם זה לא עזר לו). בבויוקאדה כתב את שלושת כרכי "תולדות המהפכה הרוסית".

לחייו החדשים כאי קיט - ההמפטונ’ס של איסטנבול - זכה בהדרגה עם תחילת השימוש בספינות קיטור. בעקבותיהן נפתחו כאן מלונות ופונדקים, הוקמה טיילת משובצת במסעדות דייגים ואוכלוסיית האי צמחה עד ל-6,000 תושבי קבע ועוד כ-35 אלף שוכני קיט בקיץ. עד לבואן של הספינות הממוכנות, הדרך העיקרית להגיע לבויוקאדה הייתה באמצעות ספינות חותרים שגמאו את המרחק בפחות משלוש שעות, כולל הפסקות בשניים מאיי הארכיפלג שבדרך - קינאלי ובורגאז. כיום נעשה שימוש בשירות העירוני, רחפות, וגם ברשת המעבורות "מאווי מרמרה", שהלוגו שלה התנוסס על אחת הספינות הישנות שהוציאו משימוש ושניסו להגיע אל עזה במשט הידוע לשמצה שהצית את המשבר המדיני עם ישראל לפני עשור.

מרפסת באי בויוקאדה / צילום: רועי ירושלמי

ניחוח אורנים, תאנים ויסמין

בחזרה ל-2019. אותות הקיץ ניכרים פחות ופחות באיי הנסיכים עם בוא ספטמבר. הקרירות הלילית הנעימה של אוגוסט מתחילה לתת את אותותיה כבר בשקיעה, בליווי ריח ים משכר, מתובל בניחוח אורנים, תאנים ויסמין שנידפים מכל עבר.

רוב התיירים - שנמנים עם מעמד הביניים האסלאמי והצומח בטורקיה - מגיעים לכאן בשעות הבוקר ועוזבים באוניות הערב. בערבים האי שקט. הוא מתרוקן כמעט כליל עם ליל, ונותר רק עם תושביו הקבועים, שאותם ניתן למצוא בטברנות המעומלנות שבסביבת המזח, כמו מילטו (Milto), מילאנו ופאצ’יו. אלה משקיפות אל איסטנבול ואל להקות השחפים הקולניות (והרעבתניות, כמו שיגלו מי שינסו לזרוק להם קצת מהלחם שעל השולחן).

בתפריט: פירות ים ודגה טרייה מים מרמרה, מזטים קרים מחצילים וירקות העונה, ממולאים קטנים של פרחי קישואים ופלפלים ירוקים, וגם פסטילקוס - בצקי פילו חמים ומטוגנים, ממולאים גבינה - שנוספו לתפריטים מהרפרטואר היהודי-טורקי, שקהילתו המצטמצמת מהווה עד היום חלק משמעותי באוכלוסיית האי. את הכול מלווים בראקי טורקי, הנמזג לצלילי מוזיקה מקומית ויוונית.

במדרחוב היוצא מכיכר השעון מכינים בבר החבית (Fici) קוקורץ’ - מעי כבש צלוי וקצוץ שמוגש לצד בירת אפס פילזן מהחבית. לחמעג’ון טרי, קציצות טורקיות (קפטה) וגם מולים ממולאים באורז ובקינמון - כולם זוכים כאן לדוכנים שפעילים עד אמצע אוקטובר. המחירים לארוחה, אגב, נעים בין 150 שקל לאדם במסעדות היוקרה - ועשירית מכך בדוכן הלחמעג’ון.

בצהריים ניתן למצוא לצדן מסעדות תבשילים מסורתיות ומשתלמות מאוד, ובכיכר העיר גם דוכן לוקמה - סופגניות דונאט מטוגנות וקטנות בתיבול קינמון ומי סוכר, את גלידריית רומא שמייצרת כבר 60 שנה גלידה צמיגית מקומית - מאראש דונדורמה הוא שמה (יש תזמורת ישראלית מצוינת שנקראת על שמה). וכן עגלת חמוצים עם אינספור ירקות ומיציהם, שנמכרים בכוסות.

מיטיבי לכת שיישארו בלילה באי, מוזמנים לפקוד לקראת שקיעה את אסקיבה (Eskibağ) המבודדת, טברנה יוונית שממוקמת בפאתי האי בצוק תלול. וכן - היא נפלאה בדיוק כמו הנוף הפנורמי. קוקטיילים מוגשים החל מתחילת הקיץ הנוכחי במלון ספלנדיד המיתולוגי - המפורסם במלונות האיים, שחגג בתחילת העשור מאה שנים ועבר לכבוד המאורע שיפוץ מקיף שהחזיר אותו לימיו היפים, לפחות עיצובית. במרפסת המלון הוקם בר קוקטיילים חיצוני ויפהפה, שהצטרף אל הבר המשוחזר והמצודד לא פחות בסלון הבניין ואל בית הקפה ההיפסטרי-שפיץ שבקומה התחתונה - נקודה מעולה לפתוח איתה גם את הבוקר באי.


לצדם עמד במשך עשרות שנים אברם, מוכר הלקרדה שהיה מגיע לכאן, יחד עם נחיל היהודים הטורקיים שפקדו את האי מדי קיץ, ושיצא לגמלאות בהגיעו לגבורות. ואולי, כמו סבא שלי, שהיה קונה כאן ביצי דג בורי (בוטרגה, נו, שאנחנו קוראים לה בלדינו אבודאראחו) עבור סבתא-רבתא שלי פורטונה, שגרה בצמוד למלון וכמו דגי הטוריק הנכחדים שמהם מכינים לקרדה - אולי גם הוא, כמותם וכמו הקולנוע הפתוח בעיבורי הרחוב שהפך לגינה ציבורית, הלך לעולם שכולו מלבי קר והקרנות חוזרות ונשנות של סרטים צרפתיים. את כרכרות הסוסים שהיוו, לצד אופניים, אמצעי תחבורה בלעדי באי במשך 150 שנה, מחליפים בעשור האחרון קורקינטים חשמליים. בקרוב, אומרים, יצאו הכרכרות משירות לאחר קמפיין של עמותות למען חיות. 

את האי ניתן ומומלץ להקיף באמצעות שימוש בדרך המעגלית שסלולה סביב החופים. אופניים - שמושכרים בכל פינה עם הירידה מהמזח ובואך לכיכר - הם הדרך הנעימה ביותר לעשות כן. הדרך עוברת בין האתרים המפורסמים של בויוקאדה: בית היתומים היווני שבפסגה אחת של האי, אחד מעשרת מבני העץ הגדולים שנבנו אי-פעם בעולם ועומד כבר שנים, מט ליפול ורדוף רוחות; בתי המידות הנאים המשקיפים לים של רובע מאדן (Maden) ורובע ניזאם שבצדו השני של האי וכמובן מנזר איה יורגי. המנזר האורתודוקסי הקטן פועל ברציפות מהמאה השמינית לספירה וממוקם בנקודה התלולה באי, התלול מאליו ומלא בעליות בלתי אפשריות.

אז כמו היום, צליינים עולים יחפים אל המנזר שבראש הפסגה התלולה, בדרך המרוצפת אבני דרך בוהקות משימוש - מתפללים למזור, לפרנסה, לזיווג ולצאצאים. המנזר הקטן פתוח לביקורים, ולצדו ממוקם בית קפה קטן, ספרטני, שמשקיף על האי ועל חלק הארי של מזרח ים מרמרה. בתפריט: קפה טורקי מעולה, שמכינים כיום במכונה ייעודית ונטולת טקסיות, ומים קרים, להרוות את הצימאון ואת נפשם של העולים החרוצים. הנוף משתלם. 

מידע מעשי:

הביאנלה ה-16 לאמנות של איסטנבול נפתחה ב-14.9 ותוצג עד 10.11 בשלושה מיקומים: מוזיאון הפיסול של אוניברסיטת מימאר סינאן, מוזיאון פרה (Pera Museum, סמוך לשדרות איסתיקלל) וקלוב אנדולו שבבויוקאדה. לפרטים נוספים: bienal.iksv.org/en/visit.

הגעה: אל איי הנסיכה אפשר להגיע דרך אחד משני נמלי התעופה של איסטנבול. סביהה ג’קצן (SAW, שקרוי ע"ש טייסת הקרב הראשונה בעולם, שהייתה גם בתו של אטאטורק) - הוא הקרוב יותר ובו יותר מחמש טיסות יומיות של חברות טרקיש איירליינס ופגסוס.

מאיסטנבול מחוברים האיים בעזרת מעבורות עירוניות (en.sehirhatlari.istanbul) וכן של פרנסטור (www.prenstur.net/index3e95.html) ושל מאבי מרמרה (mavimarmara.net/buyukada-kalkis). מכיוון שהמידע אינו מאוגד במקום אחד, כדאי לבדוק את כל האתרים מראש ולבדוק את לוחות הזמנים ונקודות היציאה (זה יכול להיות קצת מבלבל ומסורבל ורצוי לתכנן מראש). זמן הנסיעה נע בין כחצי שעה ועד לשעתיים - תלוי במסלול ובמעגן היציאה. הדרך הקצרה ביותר היא ממעגן קרטאל. המחיר: כ-10 לירות טורקיות (כ-6 שקלים).

לינה: מספר המלונות בביוקאדה מוגבל. ניתן לשלב את הביקור באי כחלק מטיול באיסטנבול (ולחזור בלילה למלון בעיר) או ללון באחד ממלונות האי - ספלנדיד למשל.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים