גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטען הכאב: מהי מיקרואגרסיה גזענית וכיצד היא פוגעת בבריאות

האם העובדים שלכם "מתקשים" להבין שאתם הבוסים שלהם או הקולגות נוטים לטעות בשם שלכם? אם כן, אתם כנראה חלק מקבוצת מיעוט שחווה מצבים כאלה מדי יום ● ד"ר סטפני קוק מכנה את האירועים האלה "מיקרו-אגרסיה" והיא מצאה כי הצטברותם עלולה לגרום לתחלואה ולהסביר אפילו חלק מההבדלים בתוחלת החיים בין קבוצות מיעוט לרוב

מיקרו-אגרסיה / אילוסטרציה: שאטרסטוק
מיקרו-אגרסיה / אילוסטרציה: שאטרסטוק

נניח שאתם עולים ותיקים יחסית, 15 שנה בערך בישראל, ועדיין יש לכם קצת מבטא. התיישבתם בגן השעשועים עם ילדיכם ופצחתם בשיחת חולין עם אחד ההורים האחרים. "מאיפה אתם?" הוא שואל. אתם עונים והוא ממשיך. "ואתם יודעים לקרוא בעברית? אתם יודעים לכתוב בעברית?"

השאלה נשמעת מאוד מוזרה ואתם לא יודעים בדיוק מדוע הוא שואל שאלה כזו. מצד אחד - איך הוא מרשה לעצמו לשאול דבר כזה? מצד שני זו לא בדיוק גזענות או אפליה. קשה לדעת כיצד להרגיש לגבי שאלה כזו או כיצד לענות לה.

ד"ר סטפני קוק מאוניברסיטת ניו יורק מכנה אירועים כאלה "מיקרו-אגרסיה". מדובר באירועים שחווה כל אדם שהוא חלק מאוכלוסיית מיעוט, מי לעתים קרובות יותר ומי פחות, תלוי בסוג המיעוט, הסביבה והתקשורת שמנהל אותו אדם עם סביבתו.

אלה אירועים שקשה בכלל לדעת אם כוונו להיות עקיצה או שנבעו סתם מחוסר טאקט או רגישות, אבל הם מערערים את מצב רוחו של מי שההערה כוונה אליו, יוצרים אצלו מתח. לעתים קרובות ימצא את עצמו אותו אדם שההערה כוונה אליו ממשיך להגות בה במשך היום, גם אם הוא מאוד רוצה לעבור הלאה, בתהייה - מה רצה ממני אותו אדם? איך הייתי אמור לענות לו? ומה משמעות ההערה הזו לגבי מי שאני?

המיקרו-אגרסיות, אשר לגבי מיעוטים מסוימים בסביבות מסוימות הן חוויה יומיומית (לפעמים גם לצד אגרסיות "גדולות" יותר, מכוונות), הן אחת הסיבות למצב שמכנה קוק "סטרס מיעוטים" (Minority Stress). הכוונה היא למצב הנפשי הייחודי הנובע מהצורך להתמודד באופן יומיומי מול המשמעות של היותך מיעוט בתוך רוב ששונה ממך. בין היתר בוחנת קוק את ההשפעה הרגשית והבריאותית של הערות כאלה או מופעים אחרים של מיקרו-אגרסיה: למשל, מישהו מחיש צעדיו כשאתה הולך מאחוריו אך לא כשאחרים עושים זאת; אנשים שלוקח להם זמן להבין שאתה באמת הבוס; כשנהג האוטובוס סוגר את הדלת ובורח כי אתה מבוגר או מוגבל גופנית מכדי להספיק; רמיזות מיניות לא רצויות בסביבה לא מתאימה; כששוב ושוב מכנים אותך בטעות בשם שאיננו שמך, כשמכנים מאפיין פיזי שלך "אקזוטי" ועוד.

קוק מדגימה במחקריה כיצד לסטרס העודף שמיעוטים סובלים ממנו, בעיקר בגלל המיקרו-אגרסיות אך גם מסיבות אחרות, יש השפעה על בריאותם. "הסדר החברתי נכתב על הגוף באמצעות הרגשות", אמרה בעבר הפרופ’ לסוציולוגיה אווה אילוז, וכעת יש לכך גם הוכחה ממחקר אמפירי.

תופעה זו יכולה להסביר חלק מן ההבדלים בתוחלת החיים של אנשים ממגזרי מיעוט לעומת תוחלת החיים של כלל האוכלוסייה. היא מצטרפת להשפעות אחרות על בריאותם של מיעוטים, כמו הבדלים בנגישות לטיפול רפואי, בהתאמת הטיפול הרפואי, ביחס הרופאים, בתמריצים החברתיים להתנהגות מקדמת בריאות ועוד.

מדוע דווקא הגאים השחורים?

"הגעתי לתחום המחקר הזה בשנות ה-80 ותחילת ה-90 של המאה ה-20, תקופת מגיפת האיידס", אומרת קוק. "המצב היה הכי גרוע אצל הגאים השחורים, ואנחנו ניסינו להבין - מדוע דווקא אצל השחורים? במקרה של HIV, מדובר ככל הנראה בהשפעה המתווכת דרך ההתנהגות של אותם פרטים. אבל זה גרם לי לחשוב על אפליות מסוגים שונים ועל ההשפעה שלהן על הבריאות שלנו, דרך הפיזיולוגיה ממש".

קוק היא ד"ר לביוסטטיסטיקה ומדעי החברה וההתנהגות באוניברסיטת ניו יורק, ועומדת בראש המעבדה להבדלים בריאותיים והיקשרות וחברה במרכז לבריאות, זהות, התנהגות ורפואה מונעת.

"חוויית המיעוטים והסטרס הנובע ממנה משפיעים על החיים שלנו בכל מיני דרכים", היא אומרת. "היום אני מתמקדת, כאמור, בעיקר בפן הפיזיולוגי. הציר שדרכו פועלת זהותנו כמיעוט על הבריאות נראה כך: אנחנו עוברים חוויה שלילית כמיעוט, התגובה היא לחץ, שגורם לתגובה פיזיולוגית דלקתית שעם הזמן מגבירה את הסיכון לתחלואה כגון מחלות לב, סוכרת ועוד.
"אני מנסה לבחון גם כיצד הקשרים האישיים של אותו אדם מקבוצת המיעוט יכולים להגן עליו מן ההשפעה הבריאותית של הסטרס".

איך בעצם חוקרים את זה?

"באחד הניסויים שלנו פנינו לאנשים מקבוצות שונות. עקבנו אחרי הנבדקים שלנו במשך חמישה ימים, שבהם הם התבקשו לערוך יומן של האירועים שהתרחשו באותו היום, כולל אירועים מלחיצים, התגובה הרגשית שלהם לאירועים הללו, אופן ההתמודדות שלהם (בהתנהגות או במחשבה).

"כמו כן הם התבקשו לירוק לתוך מבחנה ארבע פעמים בכל יום, ובמבחנה בדקנו את רמת הלחץ הפיזיולוגית שלהם על ידי מדידת רמת הקורטיזול ברוק (הורמון המקושר להשפעות הפיזיולוגיות השליליות של לחץ נפשי, ג"ו). אף שהשאלונים יחסית אינטנסיביים, רוב הנבדקים הקפידו על מילויים כי הצענו להם תמריצים טובים".

ההשוואה הייתה לגבי רמות הסטרס ורמות הקורטיזול בשעות שלאחר אירוע של מיקרו-אגרסיה (או חלילה מקרו־אגרסיה), לעומת שגרת החיים, שכמובן גם היא מספקת המון סיבות ללחץ שלא קשורות להיותנו מיעוט.
"במקרה הזה אני חושבת למשל שהאינטרסקציונליות היא חשובה, כלומר ישנה חוויה שהיא אחרת עבורי אם אני גם אישה, גם לא לבנה וגם לא הטרוסקסואלית, לעומת אם אני רק אישה, רק לא לבנה או רק להט"בית. לא מדובר במאפיינים שניתן לערום אותם זה על זה - השיוך הזה ועוד השיוך הזה וגם השיוך הזה, אלא המפגש ביניהם מייצר חוויה שהיא רק של אותה קבוצה שיש בה חפיפה".

קצת מדכא לראות שגם כאשר דגמתם נבדקים רק במשך חמישה ימים, אספתם לא מעט אירועים של מיקרו־אגרסיה (כפי שנחוו על ידי הנבדקים), מספיק כדי לאפשר מחקר.

"זה נכון. אחת ההשערות בתחום לפני שביצענו את המחקר שלנו הייתה כי אנשים מקבוצות מיעוטים מתרגלים למיקרו-אגרסיה וכבר לא חווים סטרס מכל אירוע. הממצא שלנו נותן מקום להביטואציה (התרגלות), אבל נראה די ברור שהיא לא מוחלטת. נראה כי אירוע הנחווה כמיקרו-אגרסיה כמעט תמיד יניב תגובה רגשית כלשהי ותגובה גופנית כלשהי. קשה להתייחס לזה בשוויון נפש, אפילו אם זה חלק מהשגרה. עם זאת, ישנם הבדלים בין־אישיים מאוד גדולים בין מה שאנשים שונים, אפילו מאותה קבוצת מיעוט, תופסים כמיקרו-אגרסיה. חלק מהנבדקים שלנו דיווחו על הרבה אירועים כאלה וחלקם על מעט אירועים. זה תלוי סביבה, אבל גם תלוי גישה".

כדוגמה להשפעה הסביבתית על האופן שבו אנשים חווים מיקרו-אגרסיה וסוגים אחרים של הפליה, קוק השוותה בין הנתונים שאספה לפני בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב ואחריה. טראמפ נחשב לנשיא פחות ידידותי למיעוטים מסוגים שונים מאשר קודמו בתפקיד, ברק אובמה. "מאז בחירתו של טראמפ אנשים גם מייחסים משמעות אחרת למיקרו-אגרסיות וגם מושפעים מהם יותר מבחינת הסטרס הפיזיולוגי", היא אומרת. "הם כבר לא רואים אותם כאירועים בדידים שמתרחשים בתוך טרנד חיובי בסך הכול.

"אם בעבר היו לפעמים שואלים אותי - האם עדיין רלוונטי וחשוב לחקור את סטרס המיעוטים? היום לצערי אין תהייה על זה. ואם אני אישית תמיד התעניינתי בנושא, הרי שהיום מתווספת לכך תחושה של דחיפות רבה עוד יותר לענות על השאלות הללו באמצעות המדע ולהביא את הממצאים שלי לציבור.

"כל שינוי בחברה הוא מאוד חשוב בהקשר שבו אני עורכת את המחקר שלי. בעוד עשור נהיה ברגע חברתי אחר, אך יהיה חשוב מאוד לדעת מהי החוויה ומה המצב הפיזיולוגי של אנשים שהתבגרו בשנת 2019, כמובן על רקע האירועים שקרו לחברה בזמן הזה".

וב־2019 אתם אמנם מוצאים אירועי מיקרו־אגרסיה, שגורמים תגובות סטרס והשפעה על המצב הבריאותי.

"בהחלט. כבר ידוע למדע כי ציר ההשפעה הזה של אירוע-סטרס-קורטיזול-מחלה קיים כאשר בוחנים סטרס בילדות, כמו אלימות במשפחה, פגיעה מינית, בריונות מתמשכת בבית הספר. לילדים ששייכים לקבוצות מיעוט יש ממילא ילדות די מלחיצה לפעמים, אבל רצינו לבדוק כאמור מה ההשפעה המתווספת של אירועים שמתרחשים ביומיום מאוחר יותר בחיים.

"מה שאנחנו רואים הוא שאותם אנשים שחוו אירוע כזה נטו לדווח על סטרס ורמות הקורטיזול שלהם באמת היו גבוהות יותר אחרי האירוע. אנחנו גם רואים כי המצב הבריאותי של קבוצות המיעוט גרוע יותר כשמסתכלים על מחלות שיש להן קשר לסטרס.

"אנחנו לא הצלחנו להראות עדיין האם הסטרס שלנו מצטרף כשכבה נוספת ללחץ הקיים מבעיות כמו עוני, אבטלה או סמים שלפעמים קיימות בחלק מהקהילות שאנחנו חוקרים (אם כי לא בכולן כמובן). יכול להיות שאנשים חווים כל כך הרבה סטרס, שההשפעה הנוספת של מיקרו-אגרסיה על בריאותם היא זניחה. אבל אני מעריכה שזה לא ככה".

"זה גורם לי להתבגר יותר"

מיקרו-אגרסיה היא רק אחת מן הדרכים שבהן היותך מיעוט גורמת לסטרס, כך למשל, כאשר מעבירים חקיקה נגד מיעוטים, יוצר הדבר סטרס גם באנשים שהחוק הזה לא הופעל נגדם.
כך למשל החקיקה בחלק ממדינות ארה"ב שלפיה מותר לסרב לשרת אנשים מאוריינטציה מינית מסוימת בטיעון של אמונה דתית, יצרה סטרס אצל גאים אפילו במדינות שבהן החוקים הללו לא תקפים.

הנבדקים שלכם היו מודעים לכך שהחוויה שלהם כמיעוט פוגעת להם בבריאות?

"כנראה שלא. אני לא חושבת ששמעתי מישהו מציין שהוא צריך ללכת לרופא כדי לטפל בזה. כן שמעתי אמירות כמו ‘זה מעייף אותי’, ‘זה גורם לי להתבגר מהר יותר’. אנשים מדווחים שהלב שלהם דפק אחרי אירוע כזה, אפילו אם הם לא יודעים לאמוד את ההשלכות".

חקרתם גם דרכי התמודדות?

"כן. על בסיס תיאוריית ההיקשרות (Attachment) הערכנו כי אנשים שמערכות היחסים שלהם חזקות יהיו עמידים יותר ויוכלו למתן את תגובת הסטרס הגופנית שלהם לאירועים חיצוניים. ובאמת ראינו דפוס שבו אם התרחש אירוע, ואחרי כן נרשמה תגובת סטרס ועלייה בקורטיזול, הרי שאצל מי שדיווח אחר כך, למשל, ‘דיברתי עם בן זוגי על האירוע והוא תמך בי’, בבדיקה הבאה ראינו ירידה מהירה יותר ברמות הקורטיזול מאשר אצל מי שלא זכה לתמיכה כזו.

"זה מאוד מעניין אותנו כי שיטת התמודדות אחרת יכולה להיות, למשל, לפנות לסמים או אלכוהול, וזו התמודדות פחות בריאה. אני לא רק חוקרת את התחום אלא גם מפתחת תוכניות לשיפור דפוסי ההיקשרות בקרב אנשים ששייכים לקבוצת מיעוט".

איך אפשר להפחית נזקים

מהי התמודדות בריאה בהקשר הזה עבור מי שדפוסי ההיקשרות שלו פחות בריאים או שבאותו רגע אין לו בנמצא בן זוג או חבר קשוב?

"כמה מן הקולגות שלי בתחום בוחנים אפליקציה להתמודדות קוגניטיבית עם הלחץ הנפשי שנוצר בעקבות אירועי מיקרו-אגרסיה, כדי להפחית את ההשפעה על הבריאות. ההתמודדות יכול להיות, למשל, על ידי מדיטציה קצרה או תרגול נשימות בסגנון של אפליקציית Calm. ככל הנראה אפשר להפחית כך את תחושת הלחץ והפרשת הקורטיזול.

"באמצעות המחקר שלנו אולי אפשר יהיה לראות מתי בדיוק הכי כדאי להתערב. אם מיד אחרי האירוע? כמה שעות אחרי כן?"

הגישה הזו גורסת כי כדאי להרגיע את עצמך כדי שלא לחטוף את ההשפעה הבריאותית של האגרסיה. אבל מה עם הכעס? האם יש מחיר חברתי לכך שנהיה סטואים מדי מול מיקרו־אלימות?

"זו שאלה חברתית מאוד משמעותית שלצערי היא מעבר למחקר שלי".

אתם רואים הבדלים בין־דוריים בתגובות למיקרו־אגרסיה?

"התגובה חזקה יותר אצל הצעירים. גם המבוגרים סובלים מן התופעה, אך בממוצע קצת פחות. אנחנו לא יודעים אם כך גופם בנוי, אם מדובר בהתרגלות פיזיולוגית? או שאולי הם ראו כבר כל כך הרבה בחיים, שיותר קשה לזעזע אותם. אפשרות נוספת היא שמבחינתם מה שקורה היום הוא שיפור גדול לעומת העבר. אנחנו מאוד מעוניינים לחקור לעומק דווקא מה קורה אצל הצעירים, כי שם ההזדמנות הכי גדולה להתערב".

בפרויקטים הבאים שלה מעוניינת קוק לבחון כיצד אפליה בייצוג בתקשורת ההמונים משפיעה על רמות הלחץ הנפשי המתבטאות בקורטיזול. הפעם המחקר יימשך 30 יום. השלב הבא אחר כך הוא לבחון באותה הצורה את התקשורת ברשתות החברתיות. 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות