גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את כלי הרכב החשמליים מסין שהולכים להגיע לישראל

אחרי שהסינים הסתערו על כלי הרכב החשמליים, הממשלה החלה לקצץ בסובסידיות, והיצרנים שם מחפשים כעת שווקים חדשים במערב. גם אנחנו נהנה בקרוב מהטרנד הזה, אז קבלו כמה דוגמאות נבחרות

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911

הקמת חברה לייצור רכב חשמלי היא לא רק פעילות עסקית עם פוטנציאל לרווחיות אלא גם, ואולי בעיקר, סמל של סטטוס בקרב הטייקונים ותאגידי הענק בסין. לפיכך, לא נדיר לראות תאגידים תעשייתיים כבדים, ללא שום רקע בתעשיית הרכב, מקימים מותגי רכב חשמליים גלובליים מהיום למחר.

דוגמה אחת היא קונצרן SINOMACH הסיני, מקום 250 ברשימת פורצ’ן 500, שמציג הכנסות של 45 מיליארד דולר בשנה. הקונצרן עוסק בשגרה בפרויקטים הנדסיים ואלקטרו-מכאניים כבדים בהיקף גלובלי ושייך לתאגיד סיני ממשלתי. הפעילות העיקרית של הקבוצה בתחום הרכב הייתה עד כה חברה משגשגת לייצור כלי צמ"ה כבדים כמו גם בעלות על אחת מרשתות הדילרים הגדולות בסין לשיווק רכב.

החל מהקיץ יש לו גם מותג/חברה לייצור רכב חשמלי תחת השם ZEDRIV. באוגוסט חנכה החברה את מפעל הייצור הראשון של המותג, בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, עם טכנולוגיות ייצור וסטנדרטים מערביים גבוהים. בשלב הראשון מתכוונת החברה לשווק ג’יפון קומפקטי חביב בשם GX5, שאורכו 4.15 מ', רוחבו 1.8 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.65 מ'. סוללה של 46 קילוואט-שעה מספקת לרכב טווח של כ-320 ק"מ על-פי תקן NDEC, משהו כמו 250 ק"מ על-פי התקן האירופי העדכני, והיא תומכת בהטענה מהירה בתחנות ציבוריות.

אבל זו רק ההתחלה. החברה מתכוונת לשגר בארבע השנים הקרובות לשוק הסיני והעולמי עוד 25 דגמים, כולל מכונית ספורט חשמלית-קומפקטית, שנראית כמו שכפול בקנה מידה 3:4 - אורך 4 מ’, רוחב 1.65 מ’ - של פורשה 911 האייקונית. המכונית, שמן הסתם עוד תרגיז את הגרמנים, מסתפקת בינתיים בסוללה צנועה, מנוע של 131 כ"ס וטווח בין טעינות של כ-250 ק"מ. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות כך שפורשה יכולה להמשיך להיות רגועה. המחירים בסין יתחילו באזור ה-20 אלף דולר אחרי סובסידיות.

MG ZS חשמלי | תקינה אירופית ומחיר אטרקטיבי

הג’יפון ZS מבית המותג MG של חברת SAIC הסינית הוא כיום הרכב הפרטי היחיד מתוצרת סין שמשווק בישראל באופן סדיר עם מנוע בנזין. אבל בתוך חודשים ספורים הוא יקבל תגבורת מעניינת כאשר ינחת כאן אחיו החשמלי, שהושק בסין במארס תחת השם MG EZS.

הרכב שומר על המראה של אחיו מונע הבנזין למעט מתיחת פנים ועדכון כללי, שכל הסדרה עוברת בימים אלה. גם תא הנוסעים עודכן, בדגש על איכות ייצור אירופית, ובגרסה החשמלית הוא מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי ושלל גאדג’טים. החידוש הוא כמובן המנוע החשמלי שמשודך לסוללה מאסיבית שמורכבת בקרקעית הרכב. למרות המיקום, היצרנית טוענת שהסוללה ממוגנת היטב ומתוכננת לעמוד בתנאי נסיעת שטח נורמליים, כולל נסיעה על משטחי מים עד לעומק מסוים, נסיעה באבק, בוץ ועוד.

המנוע החשמלי הוא בהספק של כ-143 כ"ס וסוללת ליתיום של 44.5 קילוואט-שעה אמורה להעניק טווח של עד 263 ק"מ בין טעינות בממוצע על-פי תקן WLTP העדכני. החברה טוענת כי בנסיעה עירונית טיפוסית הוא מסוגל לצלוח עד 372 ק"מ בין טעינות. תמיכה בטעינה מהירה מאפשרת לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך פחות משעה.

כמקובל בכל סדרת ה-ZS, האבזור התקני עשיר מהמקובל. השאלה הגדולה היא כמובן המחיר בישראל. בבריטניה, השוק האירופי היחיד שבו משווקת כרגע המכונית, היא עולה כ-22 אלף פאונד לצרכן (כ-95 אלף שקל), אבל זה לאחר תמריץ ממשלתי לרכב חשמלי. המחיר "הטבעי" הוא בסביבות 140-130 אלף שקל כולל מע"מ, ויש לשער שזה גם טווח המחיר בשקלים בישראל בהינתן 10% מס קנייה ומע"מ.

CERES | הבייבי של פורשי טסלה

לפני 4-3 שנים נראה היה ששוק הרכב האמריקאי ממתין לסינים עם שטיח אדום, כשה"ההייפ" האדיר סביב הרכב החשמלי של טסלה יצר ביקוש לכלי רכב חשמליים איכותיים במחירים הרבה יותר נגישים - במילים אחרות, סיניים. האווירה הזו הובילה ענקים סינים להשיק בארצות הברית אופרציות לפיתוח, עיצוב וייצור רכב חשמלי בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. אחד המשקיעים היה קונצרן דונפנג הסיני, אחד משלושת היצרנים הגדולים בסין, שבשילוב עם חברת DFSK הקים שם חברה "תואמת טסלה" לתפארת. אבל החרפת מלחמת הסחר וצעדי מנע שנקט הממשל נגד השקעות סיניות, תקעו את התוכנית. ביולי הודיעה החברה כי היא מקפיאה את תוכניותיה בארה"ב עד להודעה חדשה.

בסין, לעומת זאת, התוכניות נמשכות כרגיל והקיפאון בחזית האמריקאית יכול להיות בשורה טובה עבור ישראל, מכיוון שהוא יקדם כנראה את לוח הזמנים להשקה בשוק האירופי. על-פי הידוע, בשלב הראשון צפויים להגיע אלינו שני דגמים חשמליים ממפעל "חכם" וסופר מודרני של החברה בדרום סין שהושק בחודשים האחרונים. אחד הוא קרוס-אובר ספורטיבי, שמזכיר קצת את פורשה מקאן, והשני מעין ספורט-קופה מוגבהת. שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה מתקדמת נוסח טסלה, שפותחה ספציפית עבור המותג וכוללת מארז סוללות מאסיבי ברצפה וצמד מנועים חשמליים, אחד לכל סרן.

הקרוס-אובר נמתח לאורך 4.7 מ', מצויד במנוע הספק משולב של 494 כ"ס ומסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות. הגרסה המתקדמת שלו מציעה טווח של עד כ-400 ק"מ על-פי התקן האירופי המתקדם, ויש לה "מערך פיקוד דיגיטלי מקושר" עם שליטה דרך טאבלט אנכי ענק נוסח טסלה.

במקביל, הוצגה בסין גם גרסה עם מנוע בנזין "מאריך טווח" - לצד המנוע החשמלי מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, שאינו מקושר ישירות אל הגלגלים אלא רק פועל בתור גנרטור להטענת הסוללות. הגרסה הזו מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות "בלבד". השיווק בסין רק החל ויש לשער שבישראל כלי הרכב לא ינחתו לפני סוף 2020.

GAC AION-S | טווח של מאות קילומטרים, מחיר נגיש

בסין צצו בשנים האחרונות עשרות חברות "סטארט-אפ" לרכב חשמלי, שנסמכות על כיסים עמוקים של משקיעים פרטיים או על גיוסים בשוק ההון. המותג AION, שהחל לשווק כלי רכב בסין באביב 2019, הוא בהחלט לא אחד מהם. זהו מותג רכב חשמלי של קבוצת הענק GAC ("גואנגזו אוטומוטיב"), שנהנה ממשאבי המו"פ והייצור הגלובליים של החברה האם, כולל "מפעל ירוק" חדש ומתקדם. המפעל הוקם במיוחד עבור המותג בהשקעה רצינית, ואמור להגיע לקיבולת ייצור עתידית של כ-900 אלף מכוניות בשנה.

החשמלית הראשונה בליין של המותג, מכונית פרמיום-סדאן בשם AION S, משקפת השקעה הנדסית מרשימה שבה לקחו חלק מרכזי העיצוב והפיתוח של קבוצת האם בארה"ב ובאירופה. הרכב מכוון אל הלקוחות של טסלה 3 באמצעות עיצוב מערבי ואווירודינמי מאוד - מקדם גרר מהנמוכים בענף, שמזכיר קצת את קורולה/קאמרי - והשקעה מופגנת באיכות הייצור.

המכונית נמתחת לאורך מכובד של 4.77 מ' ולרוחב 1.88 מ'. בסיס הגלגלים גם הוא נדיב, 2.75 מ', מה שמבטיח חלל נוסעים מרווח. תא הנוסעים עתיר במסכי תצוגה דיגיטליים ובמערכות קישוריות לענן, כמו שהסינים העשירים אוהבים בימינו, אבל הקלפים החזקים נמצאים מתחת לכסות החיצונית.

מארז סוללות של 60 קילוואט-שעה מהדור האחרון של היצרנית הסינית CATL מעניק לה טווח של כ-510 ק"מ בין טעינות על-פי תקן NEDC - משהו כמו 350 ק"מ על-פי תקן WLTP העדכני שבו משתמשים כיום היצרנים המערביים.

המנוע החשמלי מפיתוח סיני - שמשולב בסרן חשמלי ייחודי - מייצר כ-74 כ"ס ותאוצות מכובדות אם כי המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-156 קמ"ש. המחיר ללקוחות בסין נע בין כ-21 ל-30 אלף דולר אחרי סובסידיות, מה שאומר מחיר משוער של 150-130 אלף שקל בישראל כאשר יחל השיווק בשנה הבאה - בהנחה שאכן המכונית תופיע עם תקינה אירופית מלאה. לחברה יש בקנה גם לפחות עוד שני קרוסאוברים חשמליים מפוארים.

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו