גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

25 מיליארד שקל זה לא מספיק: כמה המדינה צריכה להשקיע בתחבורה כדי להעלות את הפריון

אם רק נעמוד פחות בפקקים, הפריון של הכלכלה הישראלית יגדל בצורה משמעותית ● כמה משמעותית? שגם השקעה של 25 מיליארד שקל בשנה עדיין תהיה משתלמת

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן
פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

כלכלנים אינם אוהבים להמליץ לממשלה להוציא כסף, בוודאי לא בימים כאלה של גירעון תקציבי מתנפח. על רקע זה הפתיע בנק ישראל כשהמליץ לממשלה, בדוח שפרסם בחודש שעבר, להוציא עשרות מיליארדי שקלים למען מטרה ששמה אינו אומר הרבה לציבור הרחב: הגדלת הפריון. הבנק המרכזי לא הסתפק בכך וכיאה לגוף מקצועי ואחראי צירף להמלצותיו אומדנים כספיים מדויקים, שמראים כי מדובר בהשקעה משתלמת, לא מבחינה ערכית או חברתית אלא מבחינה פיננסית טהורה. על מה בעצם מדובר, ומה בדיוק מציע בנק ישראל נסביר מיד.

1. מה זה בעצם פריון ולמה הוא חשוב כל כך?

תשכחו לרגע ממלחמות הסחר, מלחמות המטבע, הזינוק במחירי הנפט, הקיפאון באינפלציה וכל שאר הנושאים הבוערים על סדר היום הכלכלי.

אם תשאלו כלכלנים מהי בעיית היסוד הכי עמוקה והכי קשה לפתרון היום תקבלו מרובם את אותה התשובה: פריון. העובדה שהפריון בכל העולם המפותח הפסיק לעלות בעשור האחרון היא הדבר שמטריד את הכלכלנים יותר מכל צרה אחרת, אולי חוץ ממלחמות הסחר. מה זה בעצם פריון? למושג Productivity יש בעברית משמעות לא כל כך ברורה ולכן למען הפשטות נגדיר אותו כך: פריון זה הערך של מה שמייצר עובד ממוצע.

למה פריון הוא מרכיב מרכזי וחשוב כל כך בכלכלה? משום שככל שהפריון לעובד גבוה יותר, כך גם השכר ורמת החיים של אותו עובד יהיו גבוהים יותר. ומהמיקרו למקרו: ככל שהפריון של העובדים במדינה מסוימת יגדל - כך תוכל אותה מדינה לספק לאזרחיה רמת שירותים גבוהה יותר - ביטחון, בריאות חינוך ורווחה איכותיים יותר. השאת הפריון הוא הגביע הקדוש של הכלכלנים, הדבר שהם מבקשים להשיגו יותר מכל.

עלות-תועלת של ההמלצות להגדלת הפריון

2. מה ממצאי הדוח בתחום התחבורה?

כפי שמצאו דוחות ממשלתיים קודמים שהתפרסמו בשנים האחרונות, רמת תשתיות התחבורה בישראל נמוכה בפער ניכר מהרמה המקובלת בעולם המפותח, בדגש על מדינות מערב אירופה.

כדי להבין את גודל הפער לא צריך להיות כלכלן - כל תייר שיגיע לתל אביב יבחין מיד בכך שבמטרופולין הגדול ביותר של אומת הסטארט-אפ אין עדיין מערכת הסעת המונים מתפקדת. בעוד שבכל עיר בסדר גודל דומה בעולם המפותח יש מערך משולב של רכבות תחתיות, פרבריות וקלות, עומד גוש דן לזכות בקו ראשון של רכבת קלה רק ב-2021. שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית בתל אביב, ירושלים וחיפה הוא הנמוך ביותר בין הערים הגדולות במערב.

הפער הזה הוא תוצאה של שנות הזנחה רבות שבמהלכן העדיפו ממשלות ישראל להשקיע בתחומים אחרים, ובראשם ביטחון. גם ההשקעה שנעשתה בתחבורה הופנתה לטובת הרכב הפרטי - בעיקר סלילת כבישים. "החלום הישראלי" של מכונית לכל פועל הביא לכך שההשקעה בכבישים פיגרה בשיעור ניכר אחר קצב הגידול במספר כלי הרכב והתוצאה העגומה היא צפיפות כלי הרכב הגבוהה ביותר בעולם המפותח: 2,800 כלי רכב לקילומטר כביש - נכון ל-2015 - לעומת ממוצע ה-OECD העומד על 800.

חשוב לציין שבשנים האחרונות גדל קצב ההוצאה על תשתיות תחבורה בהדרגה, ומגיע לסביבות 16 מיליארד שקל לשנה. אבל גם הקצב המוגבר הנוכחי רחוב מלהיות מספק, קובע בנק ישראל. "שיעור ההשקעה בתשתיות תחבורה בישראל הוא כאחוז אחד מהתוצר, בדומה לשיעור ההשקעה הממוצע במדינות ה-OECD", נכתב בדוח, "אך שיעור זה אינו מספק".

3. למה נועד דוח הפריון של בנק ישראל?

בחודש אוגוסט פרסם בנק ישראל דוח שכותרתו "העלאת רמת החיים בישראל באמצעות הגדלת פריון העבודה". מאחורי הדוח עומדת חטיבת המחקר של הבנק המונה כ-50 כלכלנים. בעיית הפריון בישראל מוכרת וידועה והדוח לא נועד להציע פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה כדי לפתור אותה, אלא מתמקד בתוכניות ובצעדים שהועלו בשנים האחרונות בממשלה, בתעשייה ובאקדמיה ומנסה להעריך את יעילותם.
אפשר לחלק את הצעדים הדרושים לכמה תחומים: תחום החינוך, שסובל מכך שבוגרי מערכת החינוך אינם מצוידים בכישורים ברמה שמתאימה לשוק העבודה ותחום הרגולציה-ביורוקרטיה שסובל מסרבול ועודף של דרישות והליכים. התחום המרכזי השלישי הוא תחום התשתיות.

4. כמה כסף צריך להשקיע בתחבורה?

כפי שמציינים כלכלני בנק ישראל, פיתוח תשתיות התחבורה הוא המרכיב היקר ביותר מבחינה תקציבית בארגז הכלים שיכולים להביא להגדלת הפריון.

חשוב להקדים ולומר שלא כל הצעדים מחייבים הוצאה תקציבית - צעד מבני חשוב מאוד הוא הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שיוכלו לתכנן ולנהל את פיתוח תשתיות התחבורה בצורה יעילה הרבה יותר ממשרד התחבורה. המלצה לא פחות חשובה של בנק ישראל היא לא לטפל רק בהגדלת ההיצע, כלומר בבניית עוד תשתיות, אלא גם בצמצום הביקוש, כלומר במדיניות שתצמצם השימוש ברכב פרטי בשעות השיא: הן באמצעות הטלת אגרות גודש בכניסה לתל אביב והן באמצעות תמחור מחדש של התשלום עבור מקומות החניה, בהתאם לביקוש לחניה. אחרי כל זה הבנק המרכזי בהחלט ממליץ להשקיע בתשתיות הרבה יותר מכפי שהושקע בהן עד היום.

הכסף הגדול שצריך להשקיע הוא במה שמכנה בנק ישראל "תחבורה ציבורית עירונית תת קרקעית או בעלת נתיבים בלעדיים המאפשרים הסעת המונים מסיבית". כשמנסים לפרוט את המשפט התיאורטי הזה לפרויקטים בשטח אפשר למנות את פרויקט המטרו הגרנדיוזי שבמסגרתו מתוכננים שלושה קווי רכבת תחתית מתחת לגוש דן, בהשקעה כוללת של 150 מיליארד שקל; את קווי הרכבת הקלה הבאים המתוכננים בגוש דן (ירוק וסגול), ובירושלים (ירוק וכחול) בעלות כוללת של כ-50 מיליארד שקל. פרויקט נוסף העומד בקריטריונים של "תחבורה ציבורית עירונית בעלת נתיב בלעדי" הוא פרויקט מהיר לעיר, בעלות של שלושה מיליארד שקל לסלילת עשרות נתיבים ביציאות מערי גוש דן.

הפרויקטים הגדולים שמתוכננים בתחום התשתיות

ועדיין נדרשת הרחבה משמעותית נוספת על מנת להגיע לסדרי הגודל שממליץ בנק ישראל. העלות התקציבית הנוספת הנדרשת בתחום התחבורה מגיעה להערכת הבנק המרכזי ל-2% תוצר, כלומר כ-25 מיליארד שקל בשנה. דוח הפריון מדגיש שהגדלת ההשקעה בתשתיות משתלמת לטווח הארוך: הפער ברמת התשתיות בין ישראל למדינות המפותחות ייסגר בתוך כ-20 שנה ויגדיל את הפריון של העובד הישראלי ב-6.5% בסוף התהליך או ב-4.8% אם מחשבים את הגידול בממוצע לאורך כל התקופה. השורה התחתונה כאן ברורה: תמורת השקעה של 2% תוצר תקבל מדינת ישראל תמורה משתלמת, גבוהה יותר מכפליים של הגדלת הפריון ב-4.8%.

בבנק ישראל מתעקשים כי הגדלת תקציבי התחבורה בפחות מ-2% לא תפתור את הבעיה: "יש לציין", כותבים כלכלני הבנק "כי הגדלת ההשקעה באחוז תוצר אחד מתוך השניים הכרחית רק כדי לשמור על מיקומה הנוכחי של ישראל בדירוג איכות התשתיות בהשוואה בינלאומית, והשקעה זו תניב כחצי מסך התועלת. אולם נדרש אחוז נוסף של השקעה על מנת להשיג שיפור של ממש בדירוג של ישראל, ושיפור ברמת התוצר לעובד, בהשוואה לתרחיש הבסיסי של מודל הצמיחה".

5. למה הפריון הוא הבעיה מספר אחת של מדינת ישראל?

בעיית הפריון מטרידה את כל מדינות העולם המפותח אך בישראל היא חריפה במיוחד. נכון, ישראל נהנית בשנים האחרונות מצמיחה שנתית של כ-3%, קצב שמדינה מערבית ממוצעת יכולה לחלום עליו, אבל סוד הצמיחה הישראלית הוא בפריון מסוג אחר, דמוגרפי: קצב הגידול של האוכלוסייה בישראל, שהוא הגבוה ביותר בעולם המפותח, אחראי ליותר משני שלישים מהצמיחה.

אבל כשבודקים את הפריון של העובד הישראלי מגלים שהוא נמוך בשיעור של 24% מהממוצע במדינות ה-OECD.

מה שמטריד במיוחד במקרה של ישראל הוא שהפער אינו מראה סימנים של סגירה. להיפך: בעשורים הקרובים צפוי הפער להתרחב כתוצאה מהגידול בשיעור החרדים באוכלוסייה. נכון להיום מחצית הגברים החרדים אינם עובדים כלל. הגברים והנשים החרדים שכן עובדים מועסקים בדרך כלל במשרות שרמת הפריון בהן נמוכה. אם לא יתחולל מהפך של ממש בדפוסי התעסוקה של החרדים צפוי פער הפריון של ישראל לגדול בעשורים הקרובים, ורמת החיים כאן תלך ותתרחק מזו - מכאן נובע שרמת החיים של הישראלי הממוצע נמוכה בשיעור דומה מרמת החיים של אזרח ממוצע במערב אירופה, צפון אמריקה דרום קוריאה ויפן.

6. מה נעשה עד שיסיימו לבנות את כל הרכבות?

בבנק ישראל מסבירים כי "התחבורה הציבורית היא אמנם פתרון הכרחי בראייה ארוכת טווח, אבל היא רק אמצעי אחד מתוך קשת של פתרונות תחבורתיים". לצד ההשקעה בפיתוח תשתיות הסעה המונית האורכת זמן רב "ישנם פתרונות נוספים זולים ומהירים יחסית, המתבססים על ניצול יעיל יותר של מלאי ההון הקיים". בבנק ישראל מדגישים כי מדובר בפתרונות משלימים וזמניים ולא כאלה שיכולים לבוא במקום הקמת רשת רכבות תחתיות וקלות.

באילו פתרונות מדובר? הכלי שבנק ישראל מדגיש במיוחד את הפוטנציאל שלו הוא המונח Carpool שמחכה עדיין לתרגום מוצלח. בבנק ישראל מבינים בכלכלה אבל ההצעה שלהם למונח העברי ל-Carpool, "תחבורה צוותאית" היא המלצה שאפשר לוותר עליה.

מכל מקום, לבנק ישראל המלצה ברורה לגבי הרחבת השימוש ב-Carpool: "כדי שאנשים ישתפו מקום במכונית שלהם יש לאפשר להם לגבות תשלום שישקף את העלות הכרוכה בכך", נכתב בדוח. "לנוכח היקף השימוש הנמוך בתחבורה צוותאית, ספק אם החזר ההוצאות הקיים היום, המוגבל לסכום של עד שני שקלים לקילומטר, מספיק כדי לאפשר את ההתפתחות של אמצעי זה".

לצד התחבורה הצוותאית ממליצים בבנק ישראל לבחון פתרונות אמצעי תחבורה שיתופית לפי דרישה מקוונת כמו Uber ו-Lyft אך מציין כי לשימוש בה צפויות השפעות מנוגדות על הגודש, ובשלב זה עדיין לא הצטברו מספיק ממצאים".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל