גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש לנו שם מצוין, עד שאפילו המתחרה העיקרי טוען שאנחנו חברה מדהימה"

"אנחנו עובדים כמכונה די משומנת", כך מסביר שבתאי אדלרסברג, מייסד ומנכ"ל אודיוקודס, את השיא במניית החברה ● "התעשייה גדלה, אנחנו גדלים, ויש לנו המון אנרגיה" ● והאם יש הזדמנות שהחברה תימכר? "כן, זה ג'ונגל. וממש אין לי חשק להיטרף"

שבתאי אדלסברג, מנכ"ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי
שבתאי אדלסברג, מנכ"ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי

בעלי המניות באודיוקודס  יכולים להיות מרוצים בהחלט מהמגמה החיובית של מניית החברה. אחרי שמתחילת 2019 היא יותר מהכפילה את עצמה, נמצאת המניה כיום בשיא של למעלה מ-18.5 שנים ונסחרת במחיר של כ-20.8 דולר, שמשקף לחברה שווי של 604 מיליון דולר. בעל המניות הגדול ביותר באודיוקודס הוא מייסד ומנכ"ל החברה, שבתאי אדלרסברג, ששווי ההחזקה שלו כבר מגיע לכ-100 מיליון דולר. בראיון ל"גלובס" מסביר אדלרסברג מה מניע את המניה ואת החברה, ולאן היא ממשיכה מכאן.

"אנחנו נמצאים בשוק ענק, שוק ה-Unified Communications and Collaboration, שהוא הכנסה של פתרונות דיגיטליים בתקשורת ושיתופי פעולה לעבודה", אומר אדלרסברג. "זה טרנד שהתחיל ב-2005, כשהתחילו להופיע מודלים של צ'טים, שיתוף קבצים וכדומה. התעשייה גדלה בשיעורים רציניים - אם לזרוק מספרים, אז החלק של הטלפוניה שבו אנחנו נמצאים הגיע ב-2016 ל-9 מיליארד דולר, השנה התחזית היא ל-16 מיליארד דולר וב-2023 השוק יכפיל את עצמו ל-32 מיליארד דולר. זה שוק חי ותוסס, ולא רק זה, אלא שהיו השנה שתי הנפקות בתחום, של החברות סלאק וזום, ורכישות יש כל הזמן".

לכך אפשר להוסיף את שיעורי החדירה הנמוכים עדיין של תחום ה-UCaaS (תקשורת אחודה כשירות): 20% בארה"ב ו-5% בשאר העולם, שצפויים לצמוח ב-2023 ל-45% בארה"ב ול-11% בעולם מה שמעיד על הפוטנציאל הגדול.

מעבר לצמיחת השוק, גם שינוי בתוך אודיוקודס משפיע, ולדבריו, "שחקני האפליקציה" - חברות כמו מיקרוסופט, זום ואחרות - פועלות במודל של שירות מהענן. עבור לקוחות שהן חברות קטנות, הפתרון מספיק טוב, אבל כשהלקוח גדל ופותח עוד סניפים, הוא נדרש לתשתית תקשורת שתשרת את האפליקציה, "וכאן אנחנו מתחילים לשחק. שחקני האפליקציות צריכים שותף שנותן את תשתית הקול. פעם היו יותר חברות כמונו, היום אנחנו השחקן המוביל עם קשת רחבה מאוד של מוצרים. יש לנו תחרות בכל אחד מהמוצרים, אבל אין מישהו שנותן את כל מגוון הפתרונות כמו אודיוקודס", אומר אדלרסברג.

"עשינו צעד קדימה ועלינו בשרשרת המזון. אם בעבר היה אינטגרטור שקונה מוצרים מכמה ספקים ונותן פתרון, אנחנו בשנים האחרונות נותנים פתרון מלא - מוצרים, תכנון, הטמעה ושירותים, וזה מאוד קוסם ללקוחות. הפכנו ל-partner of choice לכל חברות האפליקציה".

אז למה בעצם זה קורה עכשיו? אדלרסברג מסביר: "נפל לנו האסימון ב-2009, סמוך למשבר הפיננסי. כדי להקים קווי מוצר טובים וחזקים צריך לפחות 5-7 שנים. ב-2015-2016 הגענו לבשלות עם הפתרון וב-3-4 השנים האחרונות אנחנו נהנים מזה שהתעשייה ממשיכה לגדול, ואנחנו די בודדים עם הפתרון המלא. זה מייצר לנו תוצאות נהדרות, כבר שלוש שנים אנחנו גדלים מעל 30% ברווחיות, והרווחיות התפעולית - המדד שמצביע הכי חזק עד כמה חברה עובדת נכון - הוא היום ב-14% לעומת 7%-8% כל השנים, ובשנה הבאה לדעתי נעבור בשקט את ה-15%".

תנצלו את הגאות במניה לגיוס הון?

"אנחנו מייצרים מזומנים בצורה חזקה מאוד. בשנה שעברה ייצרנו 26 מיליון דולר אחרי שלוש שנים של 17-18 מיליון דולר כל שנה, והשנה אנחנו אמורים לייצר כ-30 מיליון דולר. לכאורה, לא חסר לנו מזומנים. אבל כן, יש סיכוי שאם נסתכל על רכישות ונרצה לבצע רכישות מהותית, נוכל לבצע גיוס".

יש רכישה כזאת בדרך?

"יש תוכניות לחפש רכישות, אין זיהוי של הזדמנות אחת ספציפית, אבל זה יכול לקרות מתישהו. אנחנו כשירים לזה, כי ברגע שהעסק שלנו חזק ויציב וזז קדימה, הדרך לגדול היא ברכישות".

אחד התחומים שמהם אולי תגיע הרכישה הבאה הוא ה-Voice AI, אפליקציית בינה מלאכותית לקול, שאליו נכנסה החברה לפני כשנתיים. "זה תחום שגדל בצורה מאוד מהירה והוא מאוד קשה טכנולוגית. בישראל, אנחנו סוג של אימפריה בתחום, ואולי נרכוש חברה כדי להתפשט גלובלית לשפות נוספות", הוא אומר.

מה זה בעצם Voice AI? אדלרסברג נותן כדוגמה מוקדי שירות שבהם יש בוטים שעובדים באמצעות קול (בניגוד לצ'ט טקסטואלי): "אם תצלצלי לביה"ח שיבא או רמב"ם, יש שם בוט שלנו. את אומרת לו 'אני רוצה לדבר עם מכון נפרולוגיה', והוא מזהה את השפה ומנתב את השיחה. בשוק יש מאות בוטים טקסטואליים, והפתרון שלנו מאפשר גישה קולית".

אודיוקודס עצמה היא יעד לרכישה?

"כן, זה ג'ונגל. יש חיות מכל מיני גדלים, לפעמים אתה טורף ולפעמים נטרף. יש לנו שם מצוין עד כדי כך שהמתחרה העיקרי שלנו טוען שאנחנו חברה מדהימה".

קיבלתם הצעות להירכש?

"קיבלנו לא מעט הצעות, אבל מעולם לא נפנינו להסתכל עליהן כי אנחנו חושבים שהגדולה של חברה במצבנו - שעברה לא מעט, שהיא 26 שנה על הכביש, עם טכנולוגיה חזקה, אנשים טובים ושיפור ניכר בתהליכי ניהול כך שאנחנו לא חוזרים על טעויות - אנחנו עובדים כמכונה די משומנת. הנתונים הם שהתעשייה גדלה, אנחנו גדלים ויש הזדמנויות חדשות. יש לנו המון אנרגיה. אז את חושבת שיש לי חשק להיטרף? לא".

עד כמה אודיוקודס מושפעת ממגמות מאקרו-כלכליות כמו מלחמת הסחר?

"אנחנו מושפעים בשוליים. רוב החברות מייצרות בסין, וגם אנחנו. כשנשלח מוצרים מסין לארה"ב, יוטל עליהם מכס שהתייקר. לשמחתי זה די מינורי. בטווח הארוך, צריך לחשוב על שרשרת האספקה - השוק העיקרי שלנו הוא ארה"ב, וכנראה הרבה יעשו החלטה לזוז לשרשרת אספקה שלא במזרח".

כשתקום ממשלה בישראל, מה היית מצפה ממנה לעשות למען חברות ההייטק הישראליות?

"אני לא אחדש כלום כשאומר שההייטק הישראלי פורח, הגניוס מדהים, יש הרבה כסף וריצה קדימה אחרי פתרונות חדשים, וכמעט הכול טוב. מה לא טוב? בקטן - בעיות כוח אדם ושכר, שזו התמודדות לא פשוטה, בעיקר לחברה בתחום הנטוורקינג, שנחשב תחום אופנתי פחות מסייבר למשל.

"הבעיה היותר מהותית היא שבעצם, כולם דואגים לסטארט-אפים אבל הרבה פחות לחברות הישראליות בגודל בינוני. יש מאמץ מרוכז לעזור לקהילת הסטארט-אפ, אבל בהקשר של חברות שמוכרות ב-100-300 מיליון דולר, אני חושב שהגישה היא לא נכונה ואפשר לעשות הרבה יותר טוב.

"לדוגמה, אני כחברה גדולה פרוס בכל העולם, לכן אני יכול להיות פלטפורמה נהדרת לחיבור בין סטארט-אפים מישראל לעולם. בדרך כלל הסטארט-אפ עתיר טכנולוגיה, אבל יש לו גישה מוגבלת לעולם, כי אין לו כסף או אנשים. יש תוכנית שרצה כבר 30 שנה - BIRD - קרן שהקימו ממשלות ארה"ב וישראל, שמשקיעה בשיתופי פעולה בין חברות ישראליות לאמריקאיות. אני אומר, בואו תעשו 'BIRD ישראלי', זה יהיה win-win - לסטארט-אפ גישה לשוק, ולחברות הגדולות יותר גישה לטכנולוגיה".

 ברמה האישית, אתה מנהל את החברה מאז הקמתה ב-1993. עד מתי תמשיך?

"התשובה מאוד פשוטה. סיסמת ה-NBA היא I love this game, וזה גם מה שאני אומר. זה סוג של התמכרות. אני מאוד מאוד אוהב את העשייה, התחרות, ההתקדמות. כל זמן שמלמעלה יתנו לי, אני אמשיך".

 מתי אתה נהנה יותר - בשנים קשות מלאות אתגרים, או בתקופה של פריצה בשוק?

"היו שנים קשות שנתפסו בחוץ כאתגר לחברה, אבל אני תמיד הרגשתי בטוח וידעתי שזה זמני. אני מאוד אוהב התמודדות ואתגרים. אני גם אוהב לראות את הלקוחות מתפעלים. היה לנו כנס לפני חצי שנה, הזמנו 250 אורחים והצגנו להם את המוצרים. להסתובב ולראות אותם מתפעלים מהמוצרים זה עושה לי את זה". 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● סביבת גרטלר: "הוא נוקה מכל ההאשמות המופרכות על תשלום שוחד"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות