גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשאני רואה בן אדם, אני רואה את הפוטנציאל שלו. עם דירות ובניינים זה אותו דבר": היזם שהתחיל באופטיקה והתגלגל לנדל"ן

המיליארדר לורנט לוי הוא בעלי רשת אופטיקל סנטר וגם יזם נדל"ן שבבעלותו עשרות דירות במקומות מבוקשים בירושלים ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר מדוע עלה לארץ מצרפת, ולמה הוא מאמין בירושלים: "אני חושב על 100 מיליון תיירים, כמו בצרפת ובאיטליה"

לורנט לוי / צילום: רפי קוץ
לורנט לוי / צילום: רפי קוץ

בשנים האחרונות הפך איש העסקים הצרפתי-ישראלי לורנט לוי, בעלי רשת האופטיקה "אופטיקל סנטר", המתפרסת על שש מדינות, ליזם נדל"ן. יש לו עשרות דירות במקומות הכי מבוקשים בירושלים וגם לא מעט חללים מסחריים.

לוי לא רק אוסף נדל"ן מניב, אלא יש לו חזון אורבני חברתי ותרבותי ולכן רכש את כל המבנים סביב כיכר חצי נטושה בשכונת נחלת שבעה, שנקראה פעם כיכר בית הדפוס, או כיכר נחמן אסיא, והקים שם את כיכר המוזיקה.

בימים אלה הוא מקדם מתחם גדול בהיקף של עשרות אלפי מ"ר, הכולל מלונאות, מגורים, משרדים ומסחר שכולל את אתר בית הכנסת מוסיוף בשטח שנמצא בין הרחובות יפו, לונץ וסמטת יעבץ במרכז ירושלים. הוא רכש גם 170 דונם בחוף מגדל, ליד הכנרת, שם הוא מתכנן לפתוח מלון חדשני מסוגו: חמישה כוכבים, אבל גם בר השגה.

מתחם בית כנסת מוסיוף בירושלים כיום / צילום: רפי קוץ

לוי, בן 53, גדל בבית בורגני מסורתי בשכונת Neuilly בפריז. להוריו היה אטליז אך הוא בחר ללמוד אופטיקה ומיד פתח חנות, שהצליחה מאוד. בתוך זמן קצר המותג שלו הפך לרשת מצליחה וכיום יש לו כ-600 חנויות. לישראל עלה לפני כ-15 שנים. הוא נשוי ויש לו שבעה ילדים בגילאי 11-27, והוא מתגורר בשכונת ממילא.

לפגישה איתו, שנערכת במסעדה החלבית "נחמן" בכיכר המוזיקה, שנמצאת בבעלותו כמובן, הוא מגיע יחד עם דבורה בנישתי, המלווה אותו בכל ענייניו ואף עוזרת מדי פעם בזמן הריאיון כשחסרה לו מילה בעברית.

למה בעצם עלית לארץ?

"זו המשמעות של להיות יהודי. היינו 2,000 שנים בחוץ, עכשיו אנחנו חוזרים. לדור שלנו יש כמה אפשרויות: להישאר בחו"ל ולהיות יהודי, או להתבולל, או לחיות בארץ ולבנות מדינה. אני רוצה להיות חלק מהעם שלנו ולא לראות מה קורה רק בטלוויזיה".

המעבר שלך לעיסוק בנדל"ן קרה רק כשעלית לארץ. מה היה הזרז לכך?

"אני רואה פה אנשים ברמה אנושית גבוהה מאוד, דירות במחירים גבוהים, ומצד שני, הרחוב נראה רע. אתה במרכז עיר הבירה של ישראל ורואה הזנחה - מזגנים על חזיתות המבנים, חוטי חשמל, לכלוך בכל מקום. זה מפריע לעיניים ולנשמה".

את ההשקעה שלך בנדל"ן התחלת מרכישה של דירות רבות במרכז העיר ירושלים שאותן שיפצת ואתה משכיר לתיירים באמצעות חברת Jerusalem rent. איך זה קשור לשינוי פני הרחוב?

"כשבאתי לירושלים לא הכרתי כמעט אף אחד. זה היה הכי קל בשבילי לקנות דירה וככה להכיר את השוק. כשאני רואה בן אדם, אני רואה את הפוטנציאל שלו. לאיפה הוא יכול להגיע. עם דירות ובניינים זה אותו דבר".
ב-2011 הוא רכש, לאט לאט, את כל הנכסים שסביב כיכר בית הדפוס: "היו פה 40 בעלי נכסים. אני פגשתי אותם אחד אחד, הצגתי להם את הפרויקט. שילמתי להם קצת יותר משווי השוק וכמעט כולם הסכימו למכור".

מה היה החזון שלך?

"איך לחבר את האנשים. התחלנו עם 12 שבטים, עכשיו יש לנו 12 מפלגות. השאלה היא איך לחבר את כולם. בסופו של דבר, אנחנו יהודים. אם תהיה בעם שלנו אחדות אנחנו יכולים להיות אור לגויים. את מקום בית המקדש מחליף השולחן. אוכל ולימודים הם סוג של אחדות, אבל המוזיקה הכי חשובה, כי היא מדברת אל הנשמה. כדי לחבר אנשים צריך מוזיקה".

לא הכול הולך חלק ללוי. הוא הקים בכיכר בית הדפוס מוזיאון, גלריה, במה שעליה הופעות חיות מדי יום, בר ומסעדה אך חלק מהעבודות נעשו ללא היתר, והוא נתבע לשקם את הכיכר על ידי עיריית ירושלים. כמו כן, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לא נתנה לו אישור להקים את האודיטוריום שהתכוון לבנות מעל אחד המבנים.

לוי מתייחס בביטול לעניינים האלה: "יש פה 2,000 איש בכל יום. חמש מתוך שש המסעדות שיש בכיכר מוגדרות על ידי ה-tripadvisor ברשימת 10 המסעדות הטובות ביותר בירושלים. הרמה מאד גבוהה והמחירים מתונים. העירייה מביאה לפה אורחים".

לוי גאה מאוד בפרויקט החדש שלו ברחוב יפו בירושלים. למעשה, הוא רכש גוש מבנים נמוכים ובו חנויות, דירות, משרדים ובית כנסת ובכוונתו לשמר חלק קטן ואת השאר לבנות מחדש, בסטנדרט גבוה. "כאן יהיו 2,500 מ"ר של מסחר, שלוש חנויות גדולות, בית מלון עם 200 חדרים, בניין משרדים שישלב גם wework, ובניין שבו דירות להשכרה", הוא אומר.

בכיכר המוזיקה רצית לעשות חיבור. מה היעד שלך בפרויקט הזה?

"ירושלים היא עיר בינלאומית. יש לנו כעת ארבעה מיליון תיירים. אני חושב על 100 מיליון תיירים, כמו באיטליה ובצרפת. המיקום של הפרויקט הוא במקום הכי שוקק חיים במרכז העיר. במפגש של רחוב יפו והמדרחוב.

"כל דקה ורבע יורדים 400 איש מהרכבת הקלה. ההחלטות שלי הן עם הלב ועם השכל".

700 חדרי אירוח במושבה מגדל

בית המלון בחוף מגדל הוא הגיחה הראשונה של לוי כיזם מחוץ לירושלים. "צריך למלא את הצפון בתיירים וגם בישראלים. כשאתה מגיע לטבריה אתה מתאכזב, אין שם שום דבר. עברתי את כל הכנרת כדי למצוא מקום שבו אפשר לבנות ברמה. חיפשתי מגרשים בצד הטוב של הכנרת, איפה שאין רוח אחרי הצהריים, ומצאתי במגדל. יהיה שם בית מלון עם וילות אקסקלוסיביות, אמפיתאטרון, ספא ומגרש כדורגל. סה"כ 700 חדרי אירוח בקומפלקס שגודלו 90 אלף מ"ר. זה פרויקט שישנה את כל הצפון. חמישה כוכבים אבל בהחלט זול".
לוי מספר שהפרויקט, שעל תכנונו אחראי האדריכל הוותיק יגאל צמיר, נמצא בשלבי הוצאת היתר ושהבנייה תארך כחמש שנים.

איך בחרתם את האדריכל?

"היו 11 משרדים, מכל העולם, ואני בחרתי את הבן אדם הכי צנוע. אדריכלים רוצים לתכנן כדי להגשים את התשוקות שלהם. כדי לרצות את הלקוח צריך להיות צנוע ולדעת להקשיב. זה קשה".

אתה מעורב בתכנון ובעיצוב?

"אני נכנס לכל הפרטים, כולל איזה סבון לשים".

לוי לא מאמין במקריות: "הקדוש ברוך הוא מביא את הבן אדם שאני צריך בזמן הנכון. רק צריך לדעת לראות. זה המקצוע שלי".

"גשר המיתרים מחבר את העיר עם העולם"

כשאני שואל אותו איך הוא חווה את ההתפתחות של ירושלים הוא מסביר שכל ההתפתחויות האורבניות שקורות כעת מבשרות את תחילת הגאולה: "גשר המיתרים, אני רואה אותו כחיבור של העם היהודי עם 70 אומות העולם. זו הכניסה. רחוב יפו והשוק במחנה יהודה הם היום יום. המתחם שקניתי (מתחם בית הכנסת מוסיוף - ג.נ) הוא צעד ראשון של עלייה ברמה. אנחנו נביא לשם את דקתלון, או פרימארק, חנות רהיטים, אבל לא גוצ'י ופראדה. אחר כך ממשיכים לכיוון ממילא, שזה עוד יותר יוקרה, ואז נכנסים לעיר העתיקה, עד בית המקדש השלישי. לאט לאט עולים".

הבית השלישי הוא הפרויקט הגדול והסודי שלך?

"הייתי ברומא לאחרונה והתעכבתי במשך 10 דקות מול שער הניצחון של טיטוס. להיות ציוני זה לבנות את בית המקדש מחדש".

אבל בהר הבית יושבים היום ערבים. איך זה יקרה?

"היו ערבים גם ביפו, עכשיו כל היהודים קונים ביפו. 2,000 שנים לא היינו פה, אבל אנחנו בעלי הבית. היינו בחופש וחזרנו. זה לא יקרה במלחמה, רק בשלום. יש לנו אלוהים אחד. צריך מקום אחד שבו כולם יוכלו להתפלל ביחד".

אתה מתכוון להתחיל לבנות גם למגורים?

"לא, אני רק מתעסק בדירות להשכרה. אבל מה שיש לי בראש זה איך הצעירים יוכלו לקנות דירות. יש בארץ ממוצע של 3.6 ילדים למשפחה. איך הם יוכלו לקנות דירה? בפריז, בלונדון, בטוקיו, אנשים צעירים לא גרים במרכז העיר. הם גרים מסביב. או שתהיה בעיה מאוד גדולה בירושלים ובתל אביב, או שנתחיל לבנות ביהודה ובשומרון. שם זה גם העבר שלנו וגם העתיד".

"עיריית ירושלים מכשירה את הפרת החוק"

כיכר המוזיקה היא לכאורה יוזמה חיובית, שנועדה להפיח חיים במתחם קטן ומוזנח בליבה של העיר. אולם מסתבר שהפרויקט של לורנט לוי מעורר גם הרבה תרעומת.

ב-2013 ביצע לוי עבודות בכיכר, שמוגדרת כ"שטח ציבורי פתוח", ללא היתר בנייה. העבודות גרמו נזק רב והעירייה הגישה כתב אישום נגד לוי לבית המשפט לעניינים מקומיים.

במהלך ההליך הגיעו עיריית ירושלים ולוי להסדר טיעון שבמסגרתו הוא התחייב לשקם את הכיכר. העירייה הגישה בקשה להיתר בנייה להקמת במה שתשמש להופעות, וההיתר אושר על ידי הוועדה המקומית בתחילת 2014. על החלטה זו לאישור היתר הבנייה הוגש ערר לוועדת הערר המחוזית, על ידי חברי מועצת העיר פפה אללו ולורה ורטון, שהתנגדו למהלך. ב-2015 נדחה הערר ונקבע כי ניתן לקיים הופעות בכיכר, אך מותר לבנות רק במה צרה יחסית ולהגביל את סוג ההופעות.

מאז ועד היום מתגלגל עניין כיכר המוזיקה בין ועדת הערר המחוזית, בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון. על הפרק שאלות משפטיות עקרוניות כמו אישור בדיעבד של בנייה ללא היתר, איזה שימושים מותר לעשות בשטח ציבורי פתוח (שצ"פ), מי יכול ורשאי לקבל החלטות כגון אלה וגם סוגיות פרקטיות כגון עוצמת המוזיקה הלגיטימית באזור המשלב מגורים, מסחר ובילוי.

עמותת צחור, שבראשה עומד עו"ד יוסי חביליו, כיום חבר מועצת העיר ירושלים, פועלת כבר כמה שנים נגד תוכניות הבנייה והפיתוח בכיכר המוזיקה: "לצערי, מר לורנט לוי הפר ומפר את החוק מזה כחמש שנים. הוא השתלט על שטח ציבורי, התחיל לבצע עבודות ללא היתר והוא בעצם ממשיך בהפרת החוק גם על ידי השלמת העבודות וגם על ידי קיום אירועי מוזיקה שגורמים למטרד לתושבים. צר לי שעיריית ירושלים, במקום לאכוף את החוק, שזה תפקידה, התגייסה לטובת לוי וכך מכשירה את הפרת החוק".

עוד כתבות

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים