גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דירה להשכיר" רוצה את הקרקע שלכם: יוזמת מהלך להפקעת קרקעות פרטיות

בצעד חריג מבקשת החברה הממשלתית שעוסקת בשכירות לטווח ארוך להגדיל את מגוון השטחים ברשותה ● משרד המשפטים: "מטה הדיור ומינהל התכנון תמכו במהלך, ואנחנו הסכמנו שניתן לקדם את ההצעה מבחינה משפטית"

האם בעלי קרקעות פרטיות עלולים למצוא עצמם בעתיד הלא רחוק במצב בו השטח שלהם מופקע לטובת בניית פרויקטים לשכירות לטווח ארוך. ל"גלובס" נודע, כי ב"דירה להשכיר", החברה הממשלתית שעוסקת בשכירות לטווח ארוך, יוזמים מהלך להגדלת צבר הקרקעות לפרויקטים של שכירות על חשבון בעל קרקעות פרטיים. מדובר בהצעה חריגה לפיה תינתן לחברה סמכות להפקיע קרקעות פרטיות במסגרת ההליכים התכנוניים. מדובר בעיקר בקרקעות מרובות בעלים, תוך מתן פיצוי לבעלי הקרקע, וזאת למטרת הקמת דיור להשכרה לטווח ארוך.

בימים האחרונים נערכה פגישה רבת משתתפים בנוגע ליוזמה החדשה. לצד אנשי החברה לקחו חלק בדיון המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, וכן גורמים במינהל התכנון, במטה הדיור ובמשרד האוצר. גורם שעמו שוחח "גלובס" מסר כי הושגה התקדמות בקידום היוזמה. בחודשים האחרונים התקיימו מספר דיונים בנושא במטרה לפתור בעיות משפטיות המתעוררות בגלל הליך ההפקעה הייחודי. במרכז הדיון על ההפקעה מצוי המונח "צורך ציבורי", והשאלה היא באילו נסיבות הוא מצדיק הליך של הפקעה.

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

דמי שכירות זולים בכ-20% ממחיר השוק

הליך שיש בו דמיון לזה המוצע עכשיו הוא תיקון 188 לחוק התכנון והבנייה, לפיו עירייה יכולה להשתמש בקרקע שהופקעה (קרקע חומה) לצורך השכרה ארוכת טווח לזכאים במסגרת דיור בר השגה. הפקעה כזו של העירייה נחשבת למוגנת מפני תביעות להשבת הקרקע של בעלי הקרקע, אך ורק אם אין שימוש מסחרי בקרקע; וכן אם כל יחידות הדיור בקרקע המופקעת מיועדות לזכאים לדיור בר השגה. וזאת, על פי קריטריונים של הכנסה במחיר מופחת ומפוקח ולא במחירי שוק. כן יש לקבוע שהקרקע נשארת תמיד בבעלות העירייה ואין אפשרות למכור את הדירות שנבנו בקרקע לגורם אחר.

מסלול כזה מחייב הליך מכרזי ארוך טווח וייחודי, כמו מכרז BOT (בנה, הפעל, החזר) לתקופה ארוכה, כאשר הקרקע נמסרת ללא תמורה לשתי תקופות של 24 שנים ו-11 חודשים (כדי שהעסקה מול היזם לא תיחשב כרכישה ובעקבותיה מיסוי), ובסיום התקופה הפרויקט חוזר לבעלות העירייה.

עוד נודע ל"גלובס", כי המטרה בדיונים בעניין הסמכות להפקיע היא לפעול במסלול הדומה ככל האפשר לפרויקטים הרגילים להשכרה של "דירה להשכיר", הנחשבים למוצלחים ולרווחיים. בפרויקטים הרגילים מדובר במכרזים בהם התחרות בין היזמים היא על מחיר הקרקע מבלי שקיים מחיר מינימום, ועסקאות ההשכרה הן לתקופה של 20 שנים, שבסיומן היזם יכול למכור את כל הדירות. בפרויקטים שכאלה רבע מהדירות מיועדות לזכאים בדמי שכירות זולים בכ-20% ממחיר השוק לדירות דומות באותו אזור, והקריטריונים היחידים לזכאות הם היעדר דירה בשש השנים האחרונות, וזכאים יחידים מעל גיל 35.

חברת "דירה להשכיר" החלה לפעול ב-2014, ביוזמת שר האוצר בעבר יאיר לפיד, ובראשה כיום עומד יאיר טל. החברה שיווקה מאז הקמתה כ-6,500 יחידות דיור להשכרה, חלקן הגדול על קרקעות שהוקצו לה במסגרת תוכניות ותמ"ל גדולות, כאשר מתוך זה כ-2,400 יחידות דיור שווקו לזכאים בשכר דירה מופחת.

משרד המשפטים: "ניתן לקדם ההצעה"

לפניית "גלובס" הסבירו במשרד המשפטים כי "ביום 16.9.19 התקיימה ישיבה עם נציגי החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', מינהל התכנון ומשרד האוצר, על-מנת לבחון הצעתה של חברת 'דירה להשכיר' למודל קידום השכרה ארוכת טווח מפוקחת ומנוהלת בקרקע פרטית, זאת על מנת להגדיל את היצע הדיור להשכרה ארוכת טווח, לרבות במחיר מפוקח, ולייצר מוצר דיור זהה בקרקע פרטית, לזה המתקיים בקרקע מדינה.

"במסגרת הישיבה הוצגה ההצעה של 'דירה להשכיר' לפיה בתוכנית איחוד וחלוקה, במסגרת ההפרשות לצורכי ציבור 'מתחת לקו' (דרכים, שצ"פים, ומוסדות ציבור וכדומה), יופרשו גם מגרש/י מגורים להבטחת מימוש של השכרה ארוכת טווח, כ'קרקע סחירה' של המדינה, בהיקף שלא יפחת מ-15% מיחידות הדיור המותרות בתוכנית, ולכל הפחות 100 יחידות דיור.

"עם אישור התוכנית, המדינה (באמצעות החברה) תשווק את המגרשים ליזם מורשה, אשר יידרש להפעיל את הפרויקט ל-25 שנה לכל הפחות, כאשר מעל 50% מיחידות הדיור להשכרה ארוכת טווח יוגרלו בין זכאים במחיר מופחת (80% מחיר שוק), והכול ברוח החלטה 1466 של מועצת מקרקעי ישראל והוראות חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד - 2014 (ותמ"ל) על תיקוניו.

"בתום הישיבה מטה הדיור ומינהל התכנון הביעו את תמיכתם במהלך, ואנחנו הסכמנו כי ניתן לקדם ההצעה בהיבט המשפטי. יובהר, כי המדובר בהסכמה עקרונית בלבד אשר מצריכה, מטבע הדברים, המשך עבודה לגבי אופן מימושה".

עו"ד טל ספיר, מומחה לדיני מקרקעין ממשרד שיפמן ספיר שטורם, מסר כי "מדובר ביוזמה מעניינת, אך לא נקייה מספקות. מדובר על הפקעת קרקעות מגורמים פרטיים, כשלא בדיוק ברור הצורך הציבורי בשלב זה, ובעיקר, לא ברור מה שיעור הפיצויים שיובטח לבעלי הקרקעות שזכויותיהם יופקעו.

"אבל, האם שוב מחפשים פתרון קל שמתמקד בקרקעות שלנו, במקום להתאמץ ולמצוא פתרון יצירתי יותר, כמו למשל הפשרת קרקעות של המדינה? בין אם מדובר באזורי ביקוש ובין אם מדובר באזורי ספר, המדינה היא בעלת עושר בלתי נדלה של קרקעות. וכן, גם רשויות מקומיות הן טייקוניות נדל"ן, ועיריית תל אביב היא הגדולה שבהן. האם המדינה חשבה על הכיוון הזה? נראה, על פניו, שלא. וחבל".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן