גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליברמן בטוויטר: גנץ יצר איתי קשר ואנחנו ניפגש מחר

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה ● בל"ד: "דוחים את ההמלצה על גנץ" ● הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתינו  / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתינו / צילום: שלומי יוסף

סדרת ההתייעצויות בבית הנשיא החלה היום (א') אחר הצהריים. הנשיא ריבלין אמר בפתח הדברים כי הוא מודע לכך שהעם הישראלי מתבונן בשידורים החיים בחשש מפני מערכת בחירות שלישית.

על רקע חשש זה, הערב נכנסו נציגי "הרשימה המשותפת" לפגישה בבית הנשיא כאשר ישנה אי בהירות לגבי האפשרות האם בל"ד תעמוד בהלימה עם החלטת שאר המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת לתמוך בגנץ.

לפי הסכם הקמת הרשימה המשותפת, החלטות מתקבלות ברוב קולות ואין צורך בהצבעה פה אחד, ח"כ מטאנס שחאדה מבל"ד התנגד בעוד שלושת ראשי הסיעות האחרות תמכו.

ראשי סיעת המשותפת בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

בסמוך לפגישתו עם נשיא המדינה, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה פרסם טור ב"ניו יורק טיימס" שכותרתו: "אנחנו מסיימים את שלטון נתניהו בישראל". 

בידיעה גולל מנהיג המפלגה השלישית בגודלה בכנסת ה-22, לכשתוקם, את הסיבות ללמה נתניהו לא צריך להמשיך בתפקיד כראש ממשלת ישראל. כך כתב: "ציבור האזרחים הערבים בישראל בחר בבחירות לדחות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את הפוליטיקה שלו המבוססת על שנאה ופחד, ואת המדיניות האי שוויונית והמשסעת שקודמה בעשור האחרון כלפי המגזר הערבי".

ליברמן: נקבעה פגישה עם גנץ למחר

קצת אחרי פגישת הרשימה המשותפת בבית הנשיא יו"ר ישראל ביתינו, אביגדור ליברמן, אמר כי גנץ פנה אליו והשניים יפגשו מחר. כזכור, גם היום וגם בימים האחרונים ליברמן שב והדגיש כי יסכים להיכנס לספסלי הקואליציה אך ורק אם תקום ממשלת אחדות חילונית שתורכב ממפלגות "הליכוד" ו"כחול לבן". עוד הדגיש ליברמן כי לא ישב בשום פנים ואופן עם המפלגות הערביות.

הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

ראש הממשלה נתניהו מסר בתגובה: "אזרחי ישראל, זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו. הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה. עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו. או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".

זמן קצר לאחר הודעת התמיכה של המשותפת, מפלגת הליכוד מסרה בתגובה: "כפי שהזהרנו: המפלגות הערביות שמתנגדות לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומאדירות מחבלים, ממליצות על בני גנץ לראשות הממשלה".

בליכוד הוסיפו, "הליכוד יעשה כל מאמץ כדי להקים ממשלה יציבה וחזקה שמחוייבת לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

מוקדם יותר הגיעה סיעת כחול לבן לבית הנשיא. את הסיעה ייצגו ח"כ משה יעלון, קארין אלהרר, צבי האוזר, פנינה תמנו שאטה, מרב כהן ואבי ניסנקורן.

ריבלין שאל את יעלון האם כחול לבן חושבת שאפשר יהיה להקים ממשלה רק ביחד עם הליכוד. יעלון השיב לו: "אמרנו את זה במהלך הבחירות. זו הראייה שלנו לגבי מה שרוב העם רוצה. אבני הייסוד הן מדינה יהודית ודמוקרטית על פי קווי היסוד של המצע שלנו ונזמין את כל המפלגות הציוניות, מתוך ראייה של החשיבות לאחדות בעם".

ריבלין המשיך ושאל האם התנאי הוא שרק גנץ יעמוד בראש הממשלה. יעלון השיב: "לנוכח מה שראינו בשתי המערכות הבחירות, לא ניתן לבצע תיקון למצב הקיים ללא שינוי בהובלה".

ח"כ קארין אלהרר מסיעת "כחול לבן" הוסיפה: "יש שני מנדטים עודפים לכחול לבן על פני הליכוד והעם אמר את דברו".

ריבלין שאל את אלהרר, לגבי העובדה שאין לכחול לבן מעל ל-61 ממליצים. "אם למפלגה הגדולה יש פחות ממליצים מן הצד השני. האם צריך להעדיף את מי שקיבל יותר מנדטים? כי אין פה הכרעה ברורה של העם".

אלהרר השיבה: "יש מערך שיקולים נרחב וצריך לשקול את גודל הסיעה ומספר הממליצים. יש לנו נשיא טוב, ואני סומכת על ההחלטה שלך".

ח"כ אבי ניסנקורן הוסיף "אנחנו מצפים מן הנשיא לעזור ליציבות ושפיות ופחות סחרחורת פוליטית. נתניהו נכנס למערכת הבחירות עם 60 מנדטים וירד ל-55 וכחול לבן הוכיחה שרצון הציבור הוא שינוי. זה ברור מתזוזת המנדטים ולכן התפקיד של ריבלין לעזור למדינת ישראל לייצר יציבות שלטונית לאורך זמן. וגנץ מתאים לתפקיד הזה".

בשלב הבא נכנסו אל נשיא המדינה נציגי הליכוד. השרים יריב לוין, זאב אלקין, מירי רגב, דוד אמסלם וח"כ דוד ביטן.

יריב לוין: "אפשר לצרף לממשלה הבאה גם את השותפים של כחול לבן. נדרשת פגישה בין נתניהו לגנץ".

יריב לוין אמר שהם שותפים לאמירת הנשיא שיש למנוע בחירות שלישיות. "זה לא סוד שהלכנו לבחירות אלה מתוך כוונה להקים ממשלת ימין עם השותפים מן הממשלה הקודמת. לנוכח התוצאות אנחנו צריכים לגשר בין התוצאות לבין מה שקיווינו. אנחנו סבורים במצב הזה, נכון ללכת לממשלה עם כל השותפים הקודמים ולנסות להגיע לממשלת אחדות רחבה, עם כחול לבן, כך שהם יביאו גם את השותפים שלהם".

לוין ציין כי הוא חשב שתהיה פגישה בין נתניהו לגנץ. "זה בלתי מתקבל על הדעת שמי שמתיימרים להיות הנהגת המדינה, לא יסכימו להיפגש עם ראש ממשלת ישראל".

מטעמה של מפלגת בל"ד נמסר:

"חברי בל"ד הביעו בישיבות הרשימה המשותפת את דעתם שאין להמליץ על אף מועמד. לעמדת בל"ד, אין להמליץ גם על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו. גנץ מתכוון להקים ממשלת עם הליכוד וליברמן, ולכן המלצה עליו היא המלצה על ממשלת אחדות. מעבר לכך, כחול לבן התעלמה לחלוטין מדרישות השימה המשותפת, וסירבה בתוקף לדון בהם או להתחייב על משהו באופן רשמי ופומבי. כל אחת מהסיבות האלה מספיקה כדי לא להמליץ על גנץ, ובוודאי כאשר כל הסיבות האלה קיימות. בל"ד פעלה במסגרת הרשימה המשותפת להפלת בנימין נתניהו, והיא כמובן תפעל כדי למנוע את הקמת ממשלת נתניהו, אך בו בזמן אינה רואה בגנץ אלטרנטיבה, כאשר הוא ומפלגתו תומכים בסיפוח ירושלים והגולן ובהתנחלויות, מאיימים במלחמה על עזה, ואינם מוכנים לבטל את חוק הלאום הגזעני.הרשימה המשותפת היא האלטרנטיבה היחידה שמציעה דרך סיום הכיבוש ולהשגת שלום וסיום המלחמות על בסיס החלטות האו"ם. כמו כן היא הרשימה היחידה שתומכת בשוויון מלא ומיגור כל סוגי הגזענות והאפליה".

עוד כתבות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?