גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפכת הרכב הירוק בישראל? אין סיכוי שמשרד האוצר ייתן לזה להצליח

הקטנת הטבת המס על ההיברידיות תפגע בפלח השוק שלהן בשנה הבאה, וגם החשמליות על הכוונת • מי שולט במדיניות הרכב הסביבתית בממשלה, מדוע גם הפערים במיסוי לא יהפכו רכישה של רכב ירוק לכדאית, ואיך זינוק אפשרי של מחירי הנפט לא ישנה את התמונה

מהפכת הרכב הירוק בישראל? אין סיכוי שמשרד האוצר ייתן לזה להצליח / צילומים: איל יצהר, shutterstock
מהפכת הרכב הירוק בישראל? אין סיכוי שמשרד האוצר ייתן לזה להצליח / צילומים: איל יצהר, shutterstock

מכירות הרכב החדש בשוק הישראלי נחלקות בימים אלה לשני מחנות. במחנה של כלי הרכב "הנורמליים" הפעילות איטית ויגעה. אוגוסט היה חודש מכירות חלש ואילו ספטמבר ניצב בצל מערכת הבחירות, השיתוק השלטוני המתמשך והעדר התקציב, שמשפיעים לרעה על כלל הפעילות המשקית. לפנינו ניצב אוקטובר, רצף של חגים עם מעט ימי עבודה, ואילו נובמבר ודצמבר מתאפיינים בדחיית של רכישות רכב פרטיות ומוסדיות לתחילת השנה הבאה. לפיכך רוב המשווקים של כלי רכב "נורמליים" כבר נמצאים כיום בשלב של סיכומים והכנות לשנה הבאה.

במחנה השני נמצאים מותגי הרכב, שבאמתחתם דגמים היברידיים. אלה נמצאים כיום בהוריקן של פעילות לקראת העלאת מס הקניה על כלי רכב היברידיים שתכנס לתוקף בינואר הקרוב. מהלך המיסוי כבר יצר צבר הזמנות של עשרות אלפי מכוניות. הזמנות חדשות ממשיכות לזרום, בקצב של מאות לשבוע, ככל שמתקרב הדד-ליין. כדי למלא את הביקוש הזה מנסים "היבואנים ההיברידיים", בעיקר יונדאי, קיה וטויוטה, להניח את היד על כל מלאי, שיהיה זמין לייבוא ושחרור מהמכס עד סוף השנה.

אבל למרות השוני בטווח הזמן הקצר, לשני "המחנות" יש מכנה משותף מובהק: חוסר ודאות לגבי מדיניות הרכב הירוקה של הממשלה ולגבי תמהיל המכירות בשוק הרכב הישראלי בטווח הבינוני והארוך.

תוכנית המיסוי הרב שנתית על כלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית

תמיכה ירוקה או יח"צ

ננסה להביט דרך עיניהם של מנהלים במגזר הרכב וסביבתו, שצריך לגבש תוכנית עבודה לשוק הרכב החדש בישראל משנת 2020 ואילך. אנחנו לא מדברים רק על יבואני רכב אלא גם עם חברות ליסינג, ציי רכב גדולים, גופי מימון, סוחרי חלפים, מקימי/מפעילי עמדות הטענה או סתם לקוחות, שמתלבטים לגבי אופי רכבם הבא.

כל אלה ניצבים כיום בפני שני מסרים סותרים בתכלית, שמגיעים מלמעלה. מצד אחד, קשה להתעלם מהרעש הירוק והנלהב, שמשמיעים האגפים "הסביבתיים" בממשלה - המשרד לאיכות הסביבה, משרד האנרגיה, מנהלת תחליפי נפט במשרד רוה"מ, משרד התחבורה ועוד.

המסר שמשודר הוא עידוד לאימוץ פתרונות תחבורה חשמליים, ירוקים ושיתופיים. זה בא לביטוי במבול הודעות לעיתונות, תקציבים מוגדלים להקמת עמדות ותחנות טעינה, שלל מיזמים פרו-חשמליים מסובסדים של הרשויות המקומיות ותוכניות אסטרטגיות ארוכות טווח שמתפרסמות מדי פעם.
מגזר הרכב המקומי לא נותר אדיש לרעש ובוחן תוכניות עסקיות ירוקות, חלקן כבר אופרטיביות. יבואני הרכב, למשל, מתחילים לתכנן הקטנה הדרגתית של הזמנת מלאי כלי הרכב "הרגילים" ל-2020, פותחים הזמנות מוגדלות לכלי רכב חשמליים ומחושמלים, הוגים מדיניות מחירים חדשה ומחפשים בעולם, בעיקר בסין, זיכיונות של מותגים חשמליים.

חברות הליסינג מסתפקות כרגע בהזמנות מאסיביות של רכבים היברידיים. אבל גם הן מכינות תוכניות מגירה לאפשרות של שינוי השוק ב-2020, שבמרכזו דרישה הולכת וגוברת לכלי רכב מחושמלים. ואילו ציי רכב גדולים, בעיקר של ארגונים רב-לאומיים שפועלים בארץ, נערכים להציע לעובדים דגמים מחושמלים ותמריצים לאימוצם כרכב חברה.

לא נשכח גם את שלל יזמי תשתית הטעינה, שצצים כאן כמעט מדי חודש, את המוסכים וגופי החלפים שמשקיעים בהתמקצעות בכלי רכב מחושמלים, חברות הדלק ועוד.

האוצר הוא בעל הבית

אבל אז מגיע משרד האוצר ומבהיר לכולם חד משמעית מי בעל הבית האמיתי במדינה, מה סדר העדיפויות המרכזי שלה בנושא הרכב - שימור ההכנסות ממס קניה ומדלק - ומי עתיד לעצב בפועל את מדיניות הרכב הירוק בישראל בשנים הקרובות.

קחו, למשל, את התוכנית התלת-שנתית לעדכון הטבות המס הירוקות, שפרסם האוצר ביוני השנה. החלק היותר המוכר שלה הוא, כאמור, העלאת מס הקניה על מכוניות היברידיות מ-30% ל-45% בתחילת 2020. הצעד הזה לבדו צפוי לייקר משמעותית את מחירי ההיברידיות בשנה הבאה ולפגוע בביקוש שלהן החל מהמחצית השנייה של 2020.

לא מן הנמנע שבסופו של דבר ההתייקרות בפועל של ההיברידיות תהיה מתונה יותר מהצפוי כרגע - "רק" כ-10%. זאת בשל שערי מטבע ידידותיים ו/או נכונות של היבואנים/יצרנים לספוג חלק מההתייקרות. אבל גם במקרה כזה, ראשו של הפלח ההיברידי עדיין נמצא על הגיליוטינה של האוצר. התוכנית של האוצר כוללת גם הגבלה הדרגתית של שיעור הטבת המס המירבי על רכב היברידי ל-20 אלף שקל ב-2021 ולעשרת אלפים שקל ב-2020. זה כבר אומר פגיעה משמעותית בכדאיות הייבוא של דגמים היברידיים רבים בעתיד הלא רחוק אפילו אם הם יעמדו בדרישות הפליטה המחמירות, שנדרשות כדי לקבל זכאות להטבת מס היברידית ("קבוצת זיהום 2").

וזה לא הכל. אותה תוכנית מיסוי תלת-שנתית לא פוסחת על הטבות שווי השימוש על רכב צמוד ירוק ובעיקר על ההפחתה של 500 שקל מהשווי החודשי של רכב היברידי, שמהווה מוטיבציה משמעותית למקבלי רכב צמוד להצטיידות בכלי רכב כאלה.

וכך כותב האוצר בתוכנית: "כוונת רשות המסים להמשיך ולתגמל את מחזיקי רכב חברה ידידותי לסביבה... הכוונה להמשיך בהסדר, אך לדרג את הזיכוי הניתן למחזיקי הרכבים בהתאם לתמהיל הרכבים המשווקים בישראל ותוך מתן עדיפות לרכב שמונע על חשמל בלבד".

ובתרגום לעברית: בכוונתנו לבטל/לכווץ משמעותית את הטבת שווי השימוש על מכוניות היברידיות ולהעניק אותה רק לכלי רכב חשמליים "נטו". בקיצור, סיכול ממוקד, יעיל ורב-שכבתי לפלח ההיברידיות, ש-2019 צפוי לתפוס כ-30% מהשוק, ומסר לענף בנוסח "תתרחקו משם".

החשמליות על הכוונת

אז לפחות אפשר להתנחם בכך שהאוצר מתכוון להעביר את ההטבות מההיברידיות לחשמליות "נטו" ולהעניק יציבות ארוכת טווח לפלח הירוק הזה. אכן התוכנית הרב-שנתית של האוצר קובעת כי הטבת המס הקיימת על כלי רכב כאלה, כלומר מס קניה של 10% בלבד, תימשך עד סוף 2022. רק ב-2023 יעלה המס לשיעור צנוע עדיין של 20% ואילו ב-2024 יעלה מס קניה עליהן ל-35%.

אבל מי שחושש שגם אנשי האוצר נדבקו ב"קדחת ירוקה" או חלילה נרדמו בשמירה על הכנסות המדינה יכול להירגע. באוצר יודעים היטב שבשנים הקרובות הביקוש לפלח החשמליות בישראל יהיה סמלי וייצוגי. נתחיל בכך, שמכוניות חשמליות עדיין יקרות בממוצע בכעשרת אלפים דולר מהמחיר של דגמי בנזין מקבילים בשל מחיר הסוללות והפער הזה לא יתכווץ דרמטית בשנים הקרובות - בעיקר בשל עודף ביקוש עולמי לסוללות.

המשמעות היא, שלפחות בדגמים חשמליים "עממיים", המחירים בלבד עתידים להגביל את הביקוש עם או בלי הטבת מס. הוכחה לכך ניתן למצוא במחירים הנוכחיים של הדגמים החשמליים העממיים, שכבר משווקים בישראל. אלה גבוהים ב-15%-20% מהמחירים של דגמי בנזין מקבילים גם עם הטבת המס המרבית.

גם הטווח בין טעינות וערך הגרט הם עדיין מכשולים משמעותיים. פרישה נמרצת של עמדות טעינה מהירות בישראל יכולה לסייע לציבור להתגבר על "חרדת הטווח". אך גם כאן יש סימני שאלה. החודש, למשל, העריכה BJEV הסינית, היצרנית הגדולה בעולם של רכב חשמלי, כי טעינה מהירה מקצרת את משך חיי הסוללה ב-30% עד 60% לאורך זמן בהשוואה לטעינה נורמלית. סימני שאלה הנוגעים לחיי הסוללה משפיעים גם על ערך הגרט וכאן אנחנו מגיעים למחסום השמרנות המוכר של חברות הליסינג הישראליות, שעליו כבר התנפצו לא מעט חלומות טכנולוגיים.

מבט לכיוון שוק הנפט

ומה יקרה אם המציאות בשטח תנפץ את תחזיות האוצר ופלח החשמליות יצבור בישראל זינוק בלתי צפוי?

תרחיש כזה הוא לא דמיוני ויכול לקרות אם מחירי הדלק יזנקו ויתייצבו סביב 80 דולר לחבית ויותר. האירועים האחרונים במפרץ הפרסי מוכיחים שמדובר באיום מתמשך על אספקת הנפט העולמית. מחירי דלק של 8-9 שקל לליטר יעניקו תנופה שיווקית רצינית לרכישת רכב חשמלי בישראל. אבל זה יהיה רק זמני. למשרד האוצר יש קו אדום לחדירת החשמליות, שלא פורסם רשמית. אנחנו מהמרים על כ-15% מהשוק. אם הקו הזה ייחצה ויאיים על ההכנסות ממיסוי דלק, יישלפו תוכניות מגירה: העלאת מס הקניה על חשמליות, הטלת "מס נסועה" מוגדל על רכב חשמלי, מיסוי על חשמל לטעינה, ביטול הטבת שווי השימוש ועוד.

בשורה התחתונה, כל מי שנפעם מההצהרות הירוקות של הממשלה ומתכנן תוכניות עסקיות על מעבר המוני של שוק הרכב הישראלי לתחבורה ירוקה ולהתנתקות מהדלק, צריך לחשב מסלול מחדש. מנקודת האוצר, החשמליות הן "ההיברידיות החדשות" - נישת מחמד עתירת יחסי ציבור, שהצלחתה תבשר את קיצה.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי