גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוכל מוכן במקום חמישה שקלים: התוכנית של רמי לוי למהפך שיחלץ את קופיקס מהבור

ל"גלובס" נודע כי קופיקס תעבור לשירות עצמי, תגדיל את המגוון בסניפים ותמכור מוצרים גם בתמחור גבוה יותר • בנוסף, המפעל של החברה יתחיל לייצר גם עבור המתחרות • האם כל זה יספיק כדי להוציא את הרשת מהפסד?

רמי לוי, האיש שיצר לרשת הקמעונאות שייסד מעמד מוביל באמצעות מיתוג כרשת הזולה ביותר, מנסה טקטיקה שונה שמפנה גב להתחייבות רק למחיר הזול ביותר, זאת על-מנת לבצע "טרנראונד" לרשת בתי הקפה והסופרמרקטים העירוניים המוזלים שרכש - קופיקס.

ל"גלובס" נודע כי לוי נערך לשנות כיוון בקופיקס ,כך שלא תאופיין עוד כרשת שמוצריה עולים חמישה שקלים, אלא כרשת מזון מוכן דוגמת רשתות שמוכרות היטב בחו"ל כמו סטארבקס ו-Pret a Manger. לפי הידוע, בכוונת לוי לשנות את אופי הסניפים של קופיקס כך שיפעלו בשירות עצמי ויכללו מקררים בהם סוגים שונים של ארוחות מוכנות, שאותן הרוכשים אוספים ממקררים פתוחים שלא על-ידי המוכר.

קופיקס שבשליטת רמי לוי נוסדה כחלופה נגישה וזולה המציעה מגוון מוצרים מוגבל ופשוט לציבור הרחב על רקע המחאה החברתית נגד יוקר המחיה. בתקופה האחרונה היא נאנקת עם קשיים עסקיים שפוגעים בה ובזכיינים שלה ושמלמדים כי המודל העסקי המקורי שלה לא פועל כמצופה.

עלות ההסבה של כל סניף מוערכת ב-100-300 אלף שקל לסניף בהתאם לגודלו. ברשת ישנם כ-120 סניפים, מהם 18 בבעלות והיתר בזכיינות. בשלב הראשון, במהלך הרבעון הראשון של 2020 לוי יסב כפיילוט שישה מהסניפים שבבעלותו לסניפים בקונספט החדש. מדובר בסניפים בקריית אונו, בבר-אילן, בהרצליה פיתוח, ברחוב קינג ג'ורג' בתל-אביב, בתחנה המרכזית בתל-אביב ובלונדון מיניסטור בתל-אביב.

עד סוף 2020 מתכנן לוי הסבה של יתר הסניפים שבבעלותו לפורמט החדש, כאשר הזכיינים שיחפצו בכך יעברו לקונספט החדש במימונם ולא במימון של הרשת.

העלות הכוללת להסבת כל סניפי הרשת לקונספט החדש מוערכת בעשרות מיליוני שקלים, אולם לוי יישא רק בחלקה. המטרה של לוי היא להציג לספקים את השיפור בפדיונות וברווחיות הגולמית בעקבות המעבר לפורמט החדש, כך שאלה ירצו לבצע את ההשקעה הנדרשת. לדבריו, "אנחנו נשנה את כל הנראות, נתחיל ב-18 הסניפים שבהפעלתנו בשלושה מיקומים, ואז נהפוך לאט-לאט את הנראות בכל הרשת. זה ייראה ברמה בינלאומית".

היעד למפעל: מיליון פריטים בחודש

כשלוי רכש את השליטה בקופיקס, בשוק תהו מה ללוי ולבתי קפה, ושיערו שהוא ימקד את מרצו בפיתוח פורמט הסופרמרקטים של הקבוצה ויתקשה להקדיש תשומת-לב ניהולית גם לפורמט בתי הקפה ההפסדי. אולם במקום לקבל החלטה לסגור את הפעילות הזו, לוי בוחר לשנות טקטיקה, בתקווה להביא גם לשינוי עתידי בתוצאות העסקיות של הרשת.

ראשית השינוי מתחיל במפעל של החברה ביבנה. המפעל שהקימה קופיקס לפני שלוש שנים, ובו היא מייצרת את רוב מוצריה ביניהם כריכים, סלטים טריים ופסטות, נחשב עד לכניסתו של לוי לכבשה השחורה של העסק והסב לחברה ב-2018 הפסד של 4.7 מיליון שקל.

אולם לפני כשנה וחצי גייס לוי מנהל חדש למפעל - משה בר-יהושע - וזאת מתוך כוונה לייעל ולשנות את אופיו. במהלך 2018 עבר המפעל להעסקה ישירה של עובדים, במקום העסקה במיקור חוץ כפי שהיה ב-2017, וכעת הוא מעסיק כ-50 עובדים. במהלך השנה וחצי האחרונות פעלה קופיקס לביצוע תהליכי התייעלות ושיפור טכנולוגי וגסטרונומי, צמצום בהוצאות ופיתוח מוצרים חדשים.

אלא שכדי להפוך את המפעל ליעיל כלכלית, יש צורך לנצל את מלוא יכולת התפוקה שלו. נכון להיום המפעל שהחברה שוכרת משתרע על שטח של כ-1,000 מ"ר, ולפי הדוחות של החברה, נכון ל-2018 המפעל ייצר רק בכ-60% מכושר התפוקה שלו. כיום הוא עדיין מייצר עבור רשת קופיקס רק במשמרת אחת - מחצית משעות היום: מהשעה חמש בבוקר ועד השעה שתיים בצהריים, ומוכר את מוצריו לסניפי קופיקס השונים וכן ללקוחות ישירים.

לפי שעה היקף המכירות של המפעל ללקוחות חיצוניים אינו מהותי, אך בכוונתו של לוי לשנות את המציאות הזו. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מנהל לוי מגעים עם רשתות קפה מתחרות, על-מנת שיעברו לייצר כריכים, סלטים ומוצרים נוספים במפעל, כשבימים האחרונים לפחות שתי רשתות בתי קפה שונות קיימו סיורים במפעל.

הסכם שכזה עם רשת מתחרה יגביר את התפוקה במשמרת הקיימת: נכון ל-2018 ייצר המפעל כ-300 אלף פריטים בחודש. להערכת קופיקס, בכושר ייצור מלא המפעל יאפשר ייצור של כ-500 אלף פריטים בחודש במשמרת יחידה. כך, שתי משמרות יוכלו להכפיל את הכמות לייצור של מיליון יחידות בחודש, ובהתאם גם את המכירות.

תתחרה ברשתות האיכותיות יותר

אלא שלוי לא מתכוון לשנות רק את היקפי הייצור, אלא גם את מגוון המוצרים, את קצב החידוש שלהם ואת התמחור שלהם. בחודשים האחרונים ביצעה קופיקס שינויים מפליגים בתפריט שלה, והכניסה לתוכו, לצד המוצרים המוזלים, מוצרים יקרים יותר באיכות גבוהה יותר.

אם בעבר קופיקס נתפסה כמי שמכרה כריכים ירודים עם מעט מילוי בחמישה שקלים, כעת היא מבקשת למכור כריכים בתמחור גבוה פי שלושה - ב-15 שקל. הכריכים החדשים יציעו אלטרנטיבה גם לרשתות קפה מתחרות שנתפסות בעיני הצרכנים כאיכותיות יותר, דוגמת ארומה, לנדוור או קפה ג'ו - אך במחיר נמוך בהרבה.

במסגרת הזו מבקש לוי להכפיל את התפוקה של המפעל, ובהתאם גם את המכירות. המטרה היא ש"הצרכן לא יקנה משהו בזול וירגיש שהוא מקבל משהו זול, אלא שיקנה בזול וירגיש שהוא מקבל מוצר באיכות מלאה", אומר לוי.

בנוסף, לוי הוציא לפי שעה מהמגוון מוצרים שנכנסו לרשת בתקופת ניהולו של יקי ודמני, ביניהם סושי ואוכל מוקפץ שנמכרו בתמחור נמוך אך באיכות ירודה, והם צפויים לשוב למדפים כשימצא להם שילוב נכון יותר של איכות ביחס למחיר.

לפי החזון של לוי, הוא יביא לישראל את התפיסה של רשת הקפה והכריכים הבריטית Pret A Manger, אשר לה כ-530 סניפים ומחזור מכירות של כ-880 מיליון פאונד. מדובר ברשת שפועלת בארה"ב, באירופה, בסין, בהונג קונג, בדובאי, ובסינגפור. בדומה לרשתות בינלאומיות נוספות, הרשת פועלת בפורמט של מקררים חמים וקרים בשירות עצמי, בהם הלקוח מבצע את תהליך איסוף המוצרים בעצמו ולבסוף ניגש לקופה רק לטובת שלב התשלום.

ירידה של 8% בהכנסות ב-2019

קופיקס, שהוקמה ב-2013 על-ידי היזם אבי כץ תחת הרעיון של גביית מחיר אחיד של חמישה שקלים למוצריה, סובלת בשלוש השנים האחרונות מהרעה בעסקיה. הרשת הפעילה בסוף יוני השנה 106 סניפי בתי קפה בארץ - תחת החברה-הבת אורבן קופיקס - 88 באמצעות זכיינים והשאר בהפעלה עצמית של הרשת. זאת, לאחר שסגרה בחצי הראשון של השנה 10 בתי קפה מפסידים. בנוסף מפעילה הרשת 31 סופרמרקטים - באמצעות החברה-הבת סופר קופיקס - לעומת 30 בסוף 2018. הרשת גם שותפה ומפעילה באמצעות זכיינים כ-140 בתי קפה ברוסיה, בעיקר באזור מוסקבה.

רשת הקמעונאות רמי לוי, המחזיקה כיום בכ-50.4% ממניות קופיקס, הופכה לבעלת השליטה בקבוצה בספטמבר אשתקד, תשעה חודשים לאחר שרכשה לראשונה מיעוט מניות ברשת.

את המחצית הראשונה של 2019 סגרה קופיקס עם ירידה של 8% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2018, לרמה של כ-137 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של קופיקס עמד בתקופה זו על 7.4 מיליון שקל, ובשורה התחתונה דיווחה הרשת על הפסד נקי של 10.2 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת ההפסד בתקופה המקבילה אשתקד.

כיום התוצאות של קופיקס עדיין מעיבות גם על דוחות רשת הסופרמרקטים שבבעלותו לוי, אולם המהלך הנוכחי עשוי לקבוע האם הרשת תזכה לחיים מחודשים בזכות הפורמט, וזאת על אף ההיפרדות מאסטרטגיית המחיר האחיד. 

תוכנית הייעול של קופיקס

1. מעבר לשירות עצמי: חיסכון בכוח-אדם

2. עיצוב מחדש: של הנראות המותגית ושינוי התדמית בהשראת סניפים של סטארבקס ו-Pret a Manger

3. שיפוץ: השקעה של 100 אלף עד 300 אלף שקל בכל אחד מ-18 הסניפים שבבעלות מלאה של הרשת, כדי שיתאימו לקונספט החדש

4. הוספת מוצרים שיימכרו במחיר גבוה יותר

5. הכפלת מגוון המוצרים הנמכרים בחנויות

6. הכנסת מתחרים לייצור במפעל קופיקס והגדלת כדי להגדיל את הפריון

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון