גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן שבאו"ם נואמים, המדענים מבהירים שהעולם במצב חירום

דוחות מדעיים שפורסמו במקביל לוועידת האקלים מתריעים על האצה בתהליכים הקשורים למשבר האקלים ומזהירים מפני השפעתם על אוקיינוסים וקרחונים • המדענים קוראים למקבלי ההחלטות לפעול ליישום מואץ של פתרונות למצב המשברי, לפני שיהיה מאוחר מדי

קרחונים נמסים עוצרים תנועה של דב קוטב לנדוד בטריטוריה שלו / צילום: Iain D. Williams, רויטרס
קרחונים נמסים עוצרים תנועה של דב קוטב לנדוד בטריטוריה שלו / צילום: Iain D. Williams, רויטרס

השבוע התקיימה ועידת האקלים של ארגון האו"ם בניו יורק, במטרה לדון בצעדים לבלימת משבר האקלים ולהאיץ את המאמצים להשגת יעדי הסכם פריז.

ההרס שהותיר אחריו הוריקן דוריאן והשריפות הקשות באמזונס רק בעת האחרונה, ממחישים את הצורך העז לפעול כדי לבלום את משבר האקלים, לעבור לכלכלה דלת פחמן ולשקם את כיורי הפחמן העולמיים.

בוועידה נאמו 60 מנהיגים, בהם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא דרום קוריאה מון ג’יאה-אין, נשיא הבנק העולמי ונשיאי בנקים שונים, ביל גייטס, הריסון פורד, מייקל בלומברג ועוד.

כל באי הוועידה דיברו על הדורות הבאים, כולם הבהירו שהם מבינים את הצורך לפעול, כולם התקשטו בנאומים מצוחצחים שבהם הם מסבירים כי הם מבינים את גודל השעה ואת המשימה ההיסטורית המונחת על כתפיהם. אך התחושה שנותרה בסיום הכנס היא של המון דיבורים על מעשים, ומעט מדי מעשים.

במסגרת שבוע עמוס אירועי אקלים - מהוועידה להפגנה המונית שסחפה יותר מ-4 מיליון בני אדם ברחבי העולם ורגע לפני הפגנה עולמית נוספת המתוכננת ליום שישי, פורסמו דוחות מדעיים הממחישים את הצורך ליישום מואץ של פתרונות למשבר האקלים ביניהם דוח הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים של האו"ם (IPCC), שחושף את היקף המשבר העומד בפני האנושות בעקבות סימני הקריסה של האוקיינוס והשירות החשוב שהוא מעניק לבני האדם ולעולם; ודוח הארגון המטאורולוגי העולמי, המזהיר כי שינויי האקלים מכים בכדור הארץ מהר יותר ממה שהעלו התחזיות. שני הדוחות מתריעים מפני המציאות שהמין האנושי ייאלץ להתמודד איתה אם לא יטופל המשבר, וקוראים למנהיגי העולם לבצע צעדים אמיצים ודרסטיים לפני שיהיה מאוחר מדי.

אוקיינוסים: פגיעה עלולה להביא לחוסר ביטחון תזונתי

האוקיינוס מכסה 71% מכדור הארץ, ומכיל כ-97% מהמים בעולם. האוקיינוס והקריוספירה (משטחי הקרח) תומכים בבתי גידול ייחודיים, ומחוברים עם מערכות אקלימיות אחרות באמצעות תחלופת מים גלובלית, אנרגיה ופחמן. האוקיינוס סופג עד 30% מפליטות הפחמן השנתיות שלנו, ובכך עוזר למתן את ההשפעות של משבר האקלים על כדור הארץ. עם זאת, העלויות האקולוגיות לאוקיינוס הן גבוהות, מפני שהפחמן הנספג במימי הים משנה את חומציותם.

התחממות ושינוי בהרכב הכימי של האוקיינוסים משפיעים כבר היום על מינים רבים, על שרשרת המזון באוקיינוס, על מערכות אקולוגיות ימיות ועל האנשים התלויים בהן. לפי הדוח של ה-IPCC, האוקיינוס מתחמם ללא הפסקה מאז שנות ה-70. עד היום 90% מההתחממות הגלובלית נספגה על ידי האוקיינוסים, ועד 2100 האוקיינוסים עלולים להתחמם פי שניים עד ארבעה, אם נגביל את ההתחממות הגלובלית ל-2 מעלות. אם לא נגביל - עלולים האוקיינוסים להתחמם עד פי שבעה. התחממות האוקיינוסים מפריעה להתערבבות שכבות המים באוקיינוס, וכתוצאה מכך ישנה פגיעה בכמות החמצן והחומרים המזינים את חיות הים.

גלי חום ימיים הכפילו את תדירותם משנת 1982 וגם הפכו קשים יותר. הם צפויים להיות תדירים יותר, ארוכים יותר וקשים יותר. תדירותם תהיה פי 20 אם ההתחממות הגלובלית תיעצר ב-2 מעלות, ופי 50 אם נמשיך בפליטת גזי החממה שלנו כרגיל. האוקיינוסים ספגו 20%-30% מהפחמן שפלטו בני האדם לאטמוספירה משנות ה-80, מה שהפך אותם חומציים יותר. המשך פליטת הפחמן תאיץ את עליית החומציות של האוקיינוסים.

כתוצאה, עלולה להשתנות אוכלוסיית הדגים ותעשיית הדיג תפגע. קהילות ומדינות המבוססות על מזון ימי עשויות להגיע לכדי מצב של חוסר ביטחון תזונתי. אם נחתוך את פליטת גזי החממה, נגביל את הפגיעה באוקיינוסים. אם נפחית את הזיהום, נסייע בכך לחיות הים לשרוד.

לפי מחברי הדוח, ניהול דגה ושמורות טבע ימיות יאפשרו לקהילות ומדינות להתמודד עם השינויים ולצמצם סיכונים עבור חייהן.

הפשרת הקרח והשלגים: צפוי מחסור במים ובמזון

מאז אמצע המאה ה-20, הקריוספרה (החלקים הקפואים) המצטמקת באזורים הארקטיים וההרים הגבוהים הובילה להשפעות שליליות על אבטחת המזון, משאבי מים, איכות מים, פרנסה, בריאות ורווחה, תשתיות, תחבורה, תיירות ונופש, כמו גם על תרבותן של חברות אנושיות, במיוחד עבור עמים ילידים. באזור הארקטי, ההשפעות השליליות של שינוי קריוספירה על בריאות האדם כללו סיכון מוגבר למחלות הנגרמות ממחסור במזון ובמים, תת תזונה, פציעה ואתגרי בריאות הנפש.

אם קרחונים, שלג וקרח ימשיכו בנסיגתם, אנשים החיים במורד ההר יהיו חשופים לסכנות כמו מפולות שלג, התדרדרות אבנים ובוץ ושיטפונות רבים. קרחונים באירופה, מזרח אפריקה, הרי האנדים ואינדונזיה, צפויים לאבד 80% ממסת הקרח שלהם עד 2100. כשתרד כמות הקרחונים, יושפע מצב המים המגיעים לקהילות במורד הנהר, והחקלאות תיפגע. בנוסף, נחלים המוזנים ממי הקרחונים יושפעו גם הם. לפי אחד החוקרים, "קהילות ומיליוני בני אדם ברחבי העולם, יצטרכו לנהל את משק המים שלהם בצורה חסכונית מאוד".

בעשורים האחרונים ההתחממות הגלובלית הביאה להתכווצות נרחבת של הקריוספירה, אובדן מסיבי של יריעות קרח, ירידה בכיסוי השלג, ירידה בהיקף ובעובי הקרח בים הארקטי, ועלייה בטמפרטורה של שכבת הקרח הקפואה תמיד. אם ההתחממות הגלובלית תתייצב על 1.5 מעלות כמוגדר בהסכם פריז, האוקיינוס הארקטי יהיה ללא קרח רק בחודש ספטמבר פעם במאה שנה. אילו ההתחממות תגיע ל-2 מעלות, מצב זה יתרחש אחת לשנה.

עליית גובה פני הים מגבירה שכיחות של אירועי קיצון

קרחונים ושטחי קרח מאבדים מסת קרח משמעותית, מה שתורם לעליית גובה פני הים. בנוסף לכך מתרחבים האוקיינוסים החמים. במאה ה-20 עלה גובה פני הים ב-15 ס"מ בממוצע, וכיום, במאה ה-21, קצב עליית פני הים הוכפל פי שניים ואף מאיץ. גובה פני הים ימשיך לעלות במאה השנה הקרובות, ויכול לעלות בעד 60 ס"מ עד 2100, גם אם ההתחממות הגלובלית תוגבל ל-2 מעלות ויופחתו הפליטות. אם נמשיך לפלוט גזי חממה, גובה פני הים עלול לעלות ביותר ממטר. בעשורים האחרונים עליית גובה פני הים האיצה בשל המסת הקרחונים המואצת באנטרטיקה ובגרינלנד. עליית גובה פני הים תעלה את תדירותם ועוצמתם של אירועי אקלים קיצוניים, כמו ציקלונים, סערות חזקות, גאות גבוהה ועוד. אירועים בסדר גודל שהתרחשו אחת למאה, יתרחשו פעם בשנה החל מ-2050, מה שמציב בסיכון ערים בגובה פני הים וקהילות באיים קטנים. ללא השקעה וכלים להתמודדות, אותן קהילות יהיו נתונים בסכנת שיטפונות ואיים שלמים יהפכו בלתי ניתנים למחיה כלל.

טמפרטורה: 2015-2019 - החמות ביותר מתחילת המדידה

דוח הארגון המטאורולוגי של האו"ם מזהיר כי שינויי האקלים מכים בכדור הארץ חזק יותר ומהר יותר ממה שהעלו התחזיות, ושהשנים 2015-2019 היו השנים החמות ביותר שנרשמו מאז תחילת המדידות. לפי מחברי הדוח, במהלך השנים האחרונות עלה גובה מפלס פני הים, כיסוי הקרחונים פחת, זיהום הפחמן גבר והתחממות כוכב הלכת שלנו נמשכה בקצב מבהיל. מאז תחילת העידן התעשייתי, כדור הארץ התחמם ב-1.1 מעלות, וב-0.2 מעלות צלזיוס לעומת 2011-2015.

יותר מ-90% מאסונות הטבע קשורים למזג האוויר. האסונות הדומיננטיים הם סערות והצפות, שהביאו גם להפסדים כלכליים גבוהים ביותר. גלי חום ובצורת הביאו לאובדן אנושי, עלייה בשריפות יער ואובדן יבול. גלי חום, שהיו הסיכון המטאורולוגי הקטלני ביותר בתקופת 2015-2019, השפיעו על כל היבשות וגרמו לשבירת שיאי טמפרטורה. ההפסדים הכלכליים הגדולים ביותר בשנים האחרונות מיוחסים לתוצאות הציקלונים הטרופיים. עונת ההוריקנים האטלנטית של 2017 הייתה אחת ההרסניות ביותר, עם הפסדים של יותר מ-125 מיליארד דולר בארה"ב מהוריקן הארווי בלבד.

מושג ירוק: כיור פחמן

מאגר טבעי המאכסן כימיקלים שונים המכילים תרכובות פחמן הנאגרות לזמן בלתי מוגבל. תהליך אגירת הפחמן מוריד מכמותו באטמוספירה. דוגמאות לכיורי פחמן הם יערות כמו האמזונס, מקווי מים גדולים כמו אוקיינוסים ואגמים ושטחי קרח העד בקטבים. ניתן להשתמש בכיורי הפחמן ככלי להתמודדות עם פליטת גזי החממה.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים