הרבה דברים יכולים להתפקשש בחופשה. במקרים קיצוניים מדובר באירועים שיעבירו אתכם מהחדר בבית המלון הישר אל חדר המעצר - ולא רק בעקבות עבירה על החוק או מעשה פשע של ממש שלא נתון לפרשנות תחת שום חוק או מדינה, אלא דווקא בגלל חוקים מקומיים שתיירים רבים פשוט לא מכירים. מה למשל? צילום בעירום על רקע אתרים היסטוריים או חלילה וחס גניבת פוסטר של השליט הצפון-קוריאני כמזכרת. במקרים קיצוניים פחות, כניסה למדינה עם כרטיס טיסה בכיוון הלוך בלבד עשויה להוביל לגירוש בו במקום, וכך גם התבטאות נגד המשטר המקומי. 

סיפורים על מעצרים של תיירים לא חסר. קיבצנו כאן כמה דוגמאות ממחישות לחוקים מקומיים שלא עומדים בקנה אחד עם גחמות של תיירים, שרבות מהן נעשות לטובת הפוסט שיביא הכי הרבה לייקים.

קחו למשל מקרה שקרה בחודש יולי האחרון: תייר אמריקאי נעצר במצרים אחרי שהצטלם עם ישבן חשוף ליד הפירמידות בגיזה. "התייר הוא הומוסקסואל שביקש מחברה שהייתה עמו לצלם אותו בעירום, כדי שיוכל לפרסם תמונתו ברשתות החברתיות במטרה למשוך פרטנרים הומוסקסואליים פוטנציאליים", כך לשון הפרסום שעלה אחרי האירוע באתרים שונים ומכובדים במצרים.

מהתחקיר של המקרה עלה כי התייר הגיע למצרים מערב הסעודית לביקור בן יום אחד. בחקירה בחדר המעצר הסביר התייר בן ה-40 כי הוא קומיקאי מוכר בארה"ב בעל מיליוני עוקבים. בחקירה אף הודה התייר כי חשב שתמונות של ישבנו החשוף על רקע הפירמידות יעלו אצלו את מפלס הלייקים. שגרירות ארה"ב התערבה בשחרורו.

לא מדובר במעצר ראשון בעקבות צילומי עירום באתר הפירמידות. קדם לו מקרה של זוג תיירים שנעצרו אחרי שצילמו את עצמם מקיימים יחסי מין על רקע אחד האתרים ההיסטוריים בעולם. מסקנה: אל תמהרו להיפרד מהבגדים בכל מקום.

התנהגות חסרת כבוד למנהיג תוביל למאסר

מקרים אחרים כוללים סיפורים מרגיזים על תיירים שמחליטים להרוס במו-ידיהם אתרים בעלי מורשת היסטורית. בחודש שעבר, למשל, נעצרה תיירת בריטית בת 21 באיטליה אחרי שניסתה לגנוב חלק ממוזאיקה עתיקה שברצפת אתר פומפיי. הצעירה הצליחה אפילו להוציא את החתיכה שניסתה לקחת כמזכרת עם כלי עבודה שהכניסה לאתר לשם כך, והסבה נזק שהוערך ב-3,000 אירו.

שנה לפני כן נקנס ונכלא תייר צרפתי שניסה לעזוב את האתר בפומפיי עם תרמיל עמוס במזכרות ארכיאולוגיות. ברשות העתיקות האיטלקית מספרים גם על מקרים שתיירים שהצליחו לגנוב מזכרות עתיקות, ושלחו את השלל שלהם חזרה עם התעוררות המצפון על המעשה שעשו.

חותמת ישראלית מצטרפת לרשימת התיירים המביכים, כשלפני כחצי שנה תיירת ישראלית החליטה לחרוט את ראשי-התיבות של שמה על קירות הקולוסיאום ברומא.

מה גורם לאדם לעשות מעשה מטופש כל-כך? לא ברור - אבל מה שברור הוא שמעצר בעקבות מעשה כזה לא יכול להפתיע אף תייר שמחליט לעשות ונדליזם באתרים היסטוריים. במקרים קיצוניים ומפחידים הרבה יותר, מעצרים מגיעים לא רק עם החרבת אתרים היסטוריים: יש מדינות שבהן התנהגות חסרת כבוד למנהיג או למלך תוביל למאסר ממושך.

הסיפור המפורסם והכואב ביותר בהקשר הזה התרחש בצפון קוריאה ב-2016. התייר האמריקאי אוטו וורמביאר ביקר באחת המדינות המבודדות בעולם במסגרת טיול מאורגן. הוא נעצר בנמל התעופה בבירת צפון קוריאה פיונגיאנג, כשבידו פוסטר של המנהיג קים ג'ונג און, אותו הוא לקח מהמלון בו התארח. הוא נידון ל-15 שנות עבודות פרך. שנה וחצי לאחר מכן, ואחרי שהוחזר לארה"ב כ"צמח" - הוא מת. ב-2019 אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הוא מאמין שידידו המנהיג הצפון-קוריאני אינן אחראי למותו של האזרח האמריקאי, ועורר כצפוי סערה.

צפון קוריאה נפתחה לתיירים בתנאים מגבילים בשנים האחרונות, כולל לתיירים מישראל, כשהיא מאפשרת כניסה בקבוצות בלבד ותחת מגבלות שהתיירים מתוודאים אליהם מראש, כולל הצדעה לפסלי המנהיג הפזורים באתרים שונים ואיסור צילום סצנות פחות מחמיאות למדינה. המסקנה ברורה: אל תפרו את המגבלות הללו גם כשהפיתוי גדול. גם בתאילנד - נזכיר למאות אלפי הישראלים המבקרים שם בשנה - חל איסור חמור להעליב את המלך.

ה-סיבה בהא הידיעה למעצרים של תיירים היא מהגרים שמנסים להסתנן למדינה כתייר, ולא רק בישראל. מקרה שהתרחש השבוע באתונה כלל מעצר של עשרה מהגרים מסוריה שהתחפשו לנבחרת כדורעף (כולל תחפושת מלאה). ה"נבחרת" טענה שהיא בדרך לטורניר בשווייץ, וקיוותה שבדרך זו לא תעורר חשד. הניסיון היצירתי נכשל, והחבורה נשלחה למעצר בתואנה כי ניסתה להיכנס למדינה במרמה ועם מסמכים מזויפים.

התחזו לנבחרת ושילמו את המחיר  / צילום: צילום מסך מתוך אתר: abc.net.au

ראש פרקטיקת תעופה במשרד עורכי הדין ש.הורוביץ', עו"ד אייל דורון, מפרט מקרים פשוטים בהרבה שעשויים להוביל למעצר או לגירוש של תיירים. כך לדוגמה, תייר שמנסה להיכנס למדינות מסוימות עם כרטיס שרכש לכיוון אחד בלבד. "זו תקנה שקיימת במדינות רבות, כולל למשל בניו זילנד או במדינות אפריקה ובמדינות עולם שלישי, והמטרה היא להראות שהגעתם למדינה לזמן מוגבל".

את העניין הזה אפשר לבדוק בקלות באתרי האינטרנט שמפרטים את תנאי הביקור בכל מדינה. עוד כדאי לעבור על רשימת האיסורים של הכנסת פריטים שונים למדינות: באוסטרליה, למשל, לא רק שתנאי ההגירה קשוחים (כולל דרישות להציג מצב חשבון בנק עדכני), אלא שגם רשימת האיסורים על הכנסת מוצרים אורגניים שונים למדינה (פסלוני עץ למשל) היא ארוכה.

קנס של 15.5 אלף שקל על אי-השבת סלולרי 

גם לרשתות החברתיות ולפוסטים שלנו יש משמעות עצומה. ככלל, עו"ד דורון מציע לא להשמיע עמדות פוליטיות נגד המשטר או אמירות נגד המדינה ברשתות החברתיות, בעיקר אם בכוונתכם לבקר בה. גם בישראל, אגב, קיים תיקון לחוק בנושא ה-BDS שמאפשר למנוע כניסת תיירים שמשמיעים אמירות קשות נגד המדינה.

גם פרסומים בתקשורת המסורתית עשויים להוביל לגירוש. רק לאחרונה עיתונאית משבדיה שניסתה להיכנס לטורקיה אחרי שפרסמה מאמר נגד הנשיא ארדואן - גורשה בו במקום.

התבטאויות בנושא דת כולל חומר דתי שנושאים עמם התיירים, מסביר עו"ד דורון, עשויות שלא להתקבל בברכה במדינות כמו סין או מצרים. במקרים אחרים, אם הפגנתם אזרחות לא טובה - תשלמו את המחיר. בחודש שעבר פורסם באתר מאקו על תייר ישראלי שנעצר בבטומי שבגיאורגיה, אחרי שמצא ברחוב טלפון סלולרי ולקח אותו מבלי לדווח למשטרה. מה שאותו תייר לא לקח בחשבון הוא שרחובות בטומי מרושתים במצלמות לאורכם ולרוחבם, ושהמעשה הזה תועד. תוך שעות התייר הישראלי אותר ונלקח לחקירה באשמת גניבה ואי-דיווח על מציאת המכשיר. התייר שהה במעצר בבית המלון למשך 10 ימים, והמקרה הסתיים עם קנס של 15.5 אלף שקל.

טעויות נפוצות נוספות של תיירים ישראליים כוללות השארת קליעים של כדורים בתרמיל. לדברי עו"ד דורון, "שמענו על מקרים של תיירים שנעצרו בגלל קליעים שנשארו בצ'ימידן שלהם כשניסו להיכנס לטאבה ולהודו. זה מקרה שיכול היה להימנע אם רק היו מוודאים ובודקים מראש".

חוקים מקומיים של מדינות כוללים מגבלות שפחות מוכרות לישראלים - בסינגפור, למשל, עדיין קיים עונש מלקות שגם תיירים חשופים אליו, למשל על השחתת המרחב הציבורי עם גרפיטי. גם הטעיה של רשויות התעופה לא מתקבלת בברכה במדינה: לפני חודש נעצר בסינגפור אדם בן 27 שרכש כרטיס טיסה רק כדי להיכנס לטרמינל בשדה התעופה במטרה ללוות את זוגתו לטיסתה. מתחילת השנה דיווחה משטרת סינגפור כי עצרה 33 בני אדם עם סיפור דומה. הקנס הצפוי במקרים אלה מגיע ל-20 אלף דולר או מאסר של שנתיים.

ומה עושים אם נקלעים לצרה? עו"ד דורון עורך הפרדה "בין מדינות דמוקרטיות מערביות ובין מדינות עולם שלישי שבהן לא תמיד יש נציגות ישראלית". לדבריו, "במדינות דמוקרטיות מערביות יש חוק שמחייב לאפשר לחשוד לקיים שיחת טלפון ב-24 השעות לפני שהוא מובא בפני שופט. אם אתם לא מטיילים לבד, שיחת הטלפון הזו צריכה להיעשות לפרטנר שלכם בטיול. במקרה שזה לא רלוונטי, טלפנו הביתה או לקונסוליה המקומית".

העצות של דורון כוללות כללי-אצבע לא מסובכים: "לפני שיוצאים לביקור במדינות מסוימות, הקדישו זמן קצר לקריאה על חוקים מקומיים. העצה השנייה היא להפעיל את השכל הישר. אנשים שמביאים תחמושת בתיק יכולים להבין שזה משהו שלא יתקבל בברכה באף מדינה".