גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש דג לראש השנה: יחי זיני ממסעדת הדגים פסקדו, מסכם עשור ונותן מתכונים לחג

פסקדו, מסעדת הדגים האשדודית הכשרה, חוגגת עשור, וזו הזדמנות לשיחה עם יחי זינו, הגולש שהפך לטבח, על אוכל אישי, צילחות מינימלי ולמה מסעדה כמו שלו לא יכולה להתפתח בתל אביב ● ויש גם מתכונים לשולחן החג

מסבחה דג חלה עם טונה וחצילים צילום: גל זהבי
מסבחה דג חלה עם טונה וחצילים צילום: גל זהבי

בוקר של אמצע ספטמבר, וגלי לב-ים קוצפים מול טיילת חוף אשדוד. יחי זינו מגיע אל מסעדתו פסקדו עם שקית מצרכים שהביא לצילומי המנות שלפניכם משוק "אשדוד ים" הסמוך. בקרוב יגיעו ראשוני הסועדים. בינתיים אנחנו מביטים על הגלים מהחלון. "מסעדה היא מקום עבודה אידיאלי לגולשים; עובדים במשמרות, וכשיש גלים - מוצאים מחליף ויורדים מהר לים. ככה בעצם הגעתי לעבודה הזו בגיל 14 - תחילה כשוטף כלים ואחר כך כטבח", הוא מספר.

יחי זינו/ צילום: גל זהבי

מפה לשם עברו מעל 20 שנה. זינו לא מתחרט. להיפך. פסקדו הכשרה מציינת השנה 10 שנות קיום, שבמהלכן הפכה למקום עלייה לרגל לפודיז ולשפים, שמכתירים אותה שוב ושוב כאחת המסעדות הטובות בישראל. זינו זוכה להערכה בזכות המנות שהוא יוצר, שילוב בין חומרי גלם מעולים לנקודת מבט ייחודית. פואטיקה של פשטות שמסתירה מאחוריה מחשבה ועמל. התוצאה: אוכל מסעיר שהוא יוצר בצלמו. הקהל - שפים, תל אביבים שמתערבבים עם מקומיים וקהל שומר כשרות שמגיע במיוחד מרחבי הארץ - מצביע ברגליים. רשימות המתנה לארוחות הערב של פסקדו אפשר למצוא רק במסעדות כמו "בית תאילנדי" ו"מחניודה" הירושלמית.

כנף הדג/ צילום: גל זהבי

אוניברסיטה של דגים

שותפו ערן זנו (אין קשר משפחתי) אמון על אספקת הדגים, שמגיעים לכאן מחנות הדגים של משפחתו פעמיים ביום. "לפעמים גם יותר", אומר השף. שניהם ילידי העיר. "הכרנו מבית הספר, אבל התחברנו רק אחרי הצבא, כשנפגשנו במקרה בתחנת אוטובוס בברזיל ומשם התגלגלנו לטייל יחד חצי שנה. אחרי שחזרנו עבדתי בתל אביב, ולפני שתכננתי לצאת לסטאז' במסעדת ארזאק בספרד - חזרתי לאשדוד. במקרה הציעו לי אז לקחת את החלל של פסקדו. צלצלתי לערן להתייעצות, בלי שידעתי שגם אליו צלצלו עם אותה הצעה. החלטנו ללכת על זה. לא יודע עם איזה אומץ", הוא אומר.

"ההתחלה לא הייתה פשוטה. לקח לנו כמה שנים טובות להתרומם, ובשנים האלה התפריט עבר גלגולים. היו המון ניסיונות ליצור מנות, משהו שהיה יחסית קל הודות לקשר עם זנו. היה לי את הגב של חנות הדגים והיכולת לבחור משם מה שאני רוצה - וזו הייתה אוניברסיטה של דגים. בסוף ירדו מנות הבשר ונעלם הטוויסט המולקולרי בתפריט".

אתה יכול לסמן את הרגע שבו עליתם על הגל?

"לפני 4 שנים, אחרי ביקור ב'אוסטריה דר בלי' ברומא. הגעתי לשם היישר ממסעדת נומה בקופנהגן, ולא ידעתי שדווקא כאן אני הולך לאכול את הארוחה שתשנה לי את החיים. הכינו אותה שני שפים בני 50, שהם גם הבעלים וגם אלה שמנקים את המטבח ב-12 בלילה בסוף המשמרת. ואתה יודע מה - אתה מרגיש את כל זה באוכל. פשוט, בלי גימיקים, בלי כלי כסף וצלחות יקרות, ועם הרבה כבוד למרכיבים שלא הולכים לאיבוד בדרך במהלך ההכנה.

"אחרי זה חזרתי ארצה ושיניתי את כל התפריט. הפשטתי מגימיקים וספיישלים יומיים ועברתי לתת דגש לביטוי שלי ולחומרי הגלם העונתיים. בעיניי, מאז מנות יוצאות פי אלף יותר טוב. להשתמש רק במרכיבים בשיאם. מנת ביצי דגים מרוקאית הכי נמכרת בתפריט, אבל נמצאת פה רק שלושה חודשים בשנה".

הגדוּלה במנות בפסקדו - מלבד חומרי הגלם המעולים - היא בקולו הייחודי של המטבח. זינו משלב טכניקות לא מתחכמות עם הגשה כמעט נאיבית בפשטותה לכדי תוצאה מרהיבה. שלל מנות סשימי מדגי ים מקומיים ובתיבול עונתי - למשל של תמרים צהובים (ראו מתכון); מסבחה מקוביות דג ים ובצל מקורמל על מצע טחינה עשירה; נתחי טונה צרובים על חצילים קלויים ופרוסת חלה - טוויסט על אוכל שבת, וכמובן: מנה אחת של כנף דג שהפכה למנת הדגל של המסעדה.

"המנות לא רשומות בתפריט באופן פואטי ואולי זה יהיה אפילו מאכזב לקרוא את תיאור המנה. אבל אני לא אוהב לקרוא סיפורים על מפלים ויפן ואז לקבל דג עייף. המנה תעלה במבחן התוצאה על מה שכתוב - והכנף היא הדוגמה הכי טובה לזה והמנה שאני הכי גאה בה - כי היא מזבל ולא מזהב. אני לא אוהב למכור כאן פילטים של לוקוס. זו לא חוכמה. והכנף, סנפיר קדמי של הדג, לפני הזימים והראש, הוא חלק שהייתי רואה שנזרק בחנויות דגים במשך שנים ושפתאום הוא הפך למנה שיוצאת לכל שולחן.

סשימי דג לבן ותמרים צהובים/ צילום: גל זהבי

"זה הכוח של הפריפריה בעיניי. מסעדות נישתיות עם אופי לא יכולות להתפתח בתל אביב. ולראיה: רוב המסעדות עם האמירה שנפתחו בחמש השנים האחרונות הן לא בתל אביב: סבידה בעכו שנסגרה בינתיים, שראביכ, ג'קו סטריט בירושלים ועוד. למה? כי למסעדות בתל אביב יש אופי אחיד ותפריט כמעט זהה עם וריאציות שונות של רביולי זנב שור וקלמרי. אלף חיקויים לאותן 3-2 מנות.

"אז נכון, יש פה שמרנות. בהתחלה לקח לקהל זמן לקבל מנה כמו סשימי, כי במחוזות הכשרות מה שלא מבושל חשוד כאילו הוא לא כשר, אבל בסופו של דבר, הקהל פה יותר מאתגר בעיניי; הם נחשפו לאוכל מעולה והם יודעים מה זה דג שהוא באמת טרי ואת ההבדל בין לוקוס מקומי או לוקוס מצרי".

סרטנים בסוכת המציל

זינו, (37) גולש בדימוס, הוא בוגר בית ספר דתי, שבגיל 14 הפסיק לשמור כשרות אחרי שאכל עם המצילים סרטני חוף מבושלים בסוכה שבים. "הייתי סקרן - והשאר מבחינתי היסטוריה".

ועדיין המסעדה כשרה.

"נכון, אבל מתוך צורך מקומי ולא בקטע אידיאולוגי. בשבת אני לא פותח כי אני צריך את המנוחה", הוא אומר.

איך היית מגדיר את האוכל שלך?

"ההשפעה היא בראש ובראשונה של אשדוד - מהים ומעיר נמל. מקסימום דגש על חומרי גלם ובגלל זה לא יהיו כאן קציצות דגים בחיים - גם כי אוכל מרוקאי לקהל מקומי זה אנטיתזה. אני לא אכין תבשילים שאנשים פה מכירים ואוכלים בבית. אני אומנם מרוקאי משני הצדדים, אבל אני לא איש של סירי תבשילים, אלא של אוכל מהיר שנותן יותר ביטוי לפרודוקטים".
בדומה לניסוחים, גם הצילחות מינימלי. "מעולה", אומר זינו. "צריך להפסיק לצלם את האוכל בזמן הארוחה. חרגנו מזה - לפעמים צריך לבוא ופשוט לשבת ולאכול". 

ראש לוקוס אפוי/ צילום: גל זהבי

מתכונים

סשימי אינטיאס עם תמרים צהובים

מרכיבים למנה זוגית:

200 גרם פילה דג ים לבן - אינטיאס, דג בן גוריון, נקי מעור ועצמות

5 תמרים צהובים מגולענים ופרוסים דק

2/3 כוס עלי רוקט או תרד בר, קצוצים גס

1/2 כוס עלי פטרוזיליה מופרדים וקצוצים גס

1/2 כוס של עלי נענע מופרדים וקצוצים גס

1 פלפל ירוק חריף, קצוץ דק (אפשר גם פחות)

מיץ מלימון שלם

להגשה:

שמן זית

הכנה:

פורסים את פילה הדג דק לרוחב. ממליחים במעט מלח דק ומסדרים על צלחת הגשה.

מעבירים את כל שאר המרכיבים לקערת ערבוב. ממליחים, מערבבים ומעבירים לצלחת ההגשה, לצד נתחי הדג. מזלפים מעל לכל שמן זית ומגישים מיד.

ראש לוקוס אפוי ברוטב ענבים ועגבניות שרי

"מנה מהמסעדה, שלצורך הכנתה החלפתי את דג הרסקס שבו אני משתמש בראש לוקוס גדול. את הרוטב יצרתי בהשראת מנה יוונית - בישול בקונפי עם תפוחי אדמה וענבים, שלהם הוספתי אורז ונוזל. התוצאה היא סוג של שילוב בין פאייה לבין מרק דגים".

מרכיבים לתבשיל גדול:

1 ראש לוקוס גדול (1 ק"ג) - כל סוג לוקוס מתאים. אפשר גם 2 קטנים

200 קילו עגבניות שרי

1 אשכול גדול ענבים אדומים

2 תפוחי אדמה בינוניים פרוסים לרבעים או חצויים

2 בצלים סגולים, קלופים ופרוסים לרבעים

1 כוס גרגירי חומוס, מושרים במים יום קודם (או קפואים ללא השרייה)

5 פלפלי צ'ילי אדומים טריים

2 ענפי רוזמרין

2 כוסות שמן זית

500 מ"ל מים

הכנה:

מעבירים את ראש הדג לקערת מי קרח (עם הרבה קרח) לעשר דקות. מוציאים ומייבשים. ממליחים משני הצדדים. בתבנית מתאימה גם לבישול וגם לאפייה מסדרים תפוחי אדמה, פלפלים וגרגירי חומוס ולבסוף את הראש. מפזרים את הבצלים בצדדים. סוחטים את עגבניות השרי והענבים בידיים מעל לכל ומוסיפים לתבשיל. מסדרים מעל רוזמרין ויוצקים שמן זית ומים.

מביאים לרתיחה בכיריים ומעבירים לתנור שחומם מראש לחום של 220 מעלות לאפייה של 30 דקות. מרטיבים את ראש הדג בנוזל ואופים 15 דקות נוספות ועד חצי שעה עד להזהבה של העגבניות וראש הלוקוס. מניחים לטעמים להתגבש חצי שעה לפחות מחוץ לתנור ומגישים לצד קוסקוס או אורז לבן.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק