גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נראה רכב אמריקאי בעידן ממשל טראמפ

תחת העידוד הפעיל של ממשל טראמפ, חוזרת ג'נרל מוטורס לייצר את מה שהיא מתמחה בו: כלים גדולים, מרווחים ולא מצטנעים, שצורכים דלק כאילו אין בעיות עם איראן, ונותנים תמורה טובה לכסף

לתעשיית הרכב האמריקאית יש מערכת יחסים ארוכה, מורכבת ומפותלת עם הממשל האמריקאי ועם הנשיאים הנבחרים. קחו, למשל, את ג'נרל מוטורס. תחת הנשיא ברק אובמה, אביר איכות הסביבה, אימצה ג'נרל מוטורס בתחילת העשור תוכנית אסטרטגית של רכב חכם, חשמלי ושיתופי. הרכב החשוב ביותר שלה לשנת 2019, על פי אותה תוכנית, אמור היה להיות מכונית סופר-מיני חשמלית-אוטונומית על בסיס שברולט "בולט" הקטנה.

אבל אז נבחר נשיא אמריקאי, שרואה בהתחממות הגלובלית פייק ניוז, נלחם בעקביות להסיר את המגבלות הסביבתיות מתעשיית הרכב האמריקנית והחודש אף שלל מקליפורניה "הירוקה" את הרשות לכפות על יצרני הרכב הפחתה של הפליטה וצריכת הדלק הממוצעת.

התוצאה בשטח: החשמלית האוטונומית עדיין רחוקה מאולמות התצוגה ואת מקומה האסטרטגי תפס ב-2019 קרוס-אובר "מיד-סייז" חדש בשם שברולט בלייזר, שממוצב רשמית מול אאודי Q3 אבל ממדיו קרובים יותר לפולקסווגן טוארג, משקלו העצמי של כ-2 טון והוא מצויד במנוע V6 בנזין בהספק של יותר מ-300 כ"ס.

אם נשים את הפוליטיקה בצד, לבלייזר יש עיצוב עדכני ובעל נוכחות, שלא מחמיץ שום סממן אופנתי בפלח שלו. יש לו חרטום אגרסיבי עם גריל זוויתי ענק שנמצא מתחת לפנסי היי-טק צרים בנוסח אאודי; פרופיל צד שנשלט על ידי כנפיים תפוחות ושריריות, שמחפות על חישוקי 20 או 21 אינץ' ענקיים; גובה מתון ביחס לרוחב שמעניק אפקט דינמי; עמוד אחורי צר ומושחר בחלקו העליון שיוצר אפקט אופנתי של "גג צף"; וזנב שרירי לא פחות עם חלון אחורי אליפטי וצר.

העיצוב יוצר "אפקט הגעה" מרשים ברחוב הישראלי, ואם גם זה לא יספק את הצורך שלכם בתשומת-לב התכבדו והזמינו את גרסת ה-RS, שמוותרת על הכרום לטובת צבע שחור דרמטי מלמטה עד למעלה, כולל החישוקים, ונראית כאילו הגיעה מסט הצילום של קליפ ראפ שמצולם בדובאי.

תא הנוסעים מחזיר אותנו למציאות עם עמדת פיקוד הגיונית שטיפוסית לדגמי הדור האחרון של שברולט. יש לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור, שמשלב בתוכו צג דיגיטלי רב-תכליתי, מסך מולטימדיה איכותי, חללי אכסון גדולים בסביבת הנהג והנדסת אנוש קלה לתפעול. פה ושם משובצים אלמנטים עיצוביים, כמו למשל בקרת השליטה בטמפרטורה ובעוצמת המאוורר, שמשולבת בתוך פתחי האוורור - בנוסח ה"קאמרו". יש גם לא מעט גאדג'טים דוגמת מראה מרכזית "וירטואלית" עם חיבור למצלמת וידאו אחורית, וערכה מקיפה של מערכות סיוע לנהג. אבל בסך הכל מתוכנן בשיטת "התנע וסע" על פי מיטב המסורת של דטרויט.

גרסת האבזור הבכירה "פרמייר" שבה נסענו, מגיעה עם רשימה נדיבה של אבזור נוחות ופאר, החל במושבי עור חשמליים איכותיים ודלת אחורית חשמלית ועד גג פנורמי ומערכת קול פרימיום. גישת "הכל כלול" הזו משדרגת מאד את תחושת התמורה לכסף של הלקוח והגיע הזמן, שגם המתחרים האירופאים והיפנים יאמצו אותה במקום לעשות קופה על חבילות אבזור.

תנוחת הישיבה מציבה את הנהג גבוה, אבל לא יותר מדי, מפתני הכניסה ענקיים והמרחב לרגליים, לכתפיים ולמטען ימלא כל צורך הגיוני של חמישה מבוגרים בגודל מלא. עם זאת, מרחב הראש מאחור מוגבל יחסית עבור נוסעים שגובהם יותר מ-1.8 מטרים, ושמשות הצד הצרות עלולות להגביל את הראות החוצה של ילדים.

שברולט בלייזר

להחזיר את אמריקה לגדולתה

ג'נרל מוטורס עשתה בשנים האחרונות קפיצת דרך רצינית באיכות הייצור והגימור, ולמרות שעדיין ניתן להבחין בחומרים פלסטיים נוקשים - האווירה הכוללת היא של רכב מוקפד ובנוי היטב.

למותג שברולט כבר אין נוכחות באירופה אבל בכל הנוגע להנדסת השלדה, נראה שאירופה מגיעה אליה. ציפינו מהבלייזר לספק את התחושה המוכרת של SUV אמריקני גדול, כלומר היגוי קל ומעורפל, נטיית גוף בולטת בפניות ותקשורת בעייתית בין הנהג לכביש.

הופתענו לקבל היגוי מאוזן עם היזון חוזר סביר בהחלט, יציבות כיוונית מרשימה במהירויות שיוט גבוהות תחת רוחות צד עזות, ובקרה טובה על נטיית הגוף בפניות הדוקות. אמנם עם רוחב של יותר מ-2 מטרים בין מראות הצד ו-2 טון, זה לא רכב לשעשועים על כבישי הרים צרים ומפותלים. אבל אין ספק שמהנדסים מיומנים, עם רקורד אירופאי, כיילו את השלדה הזו במטרה להשאיר את הנהג בתמונה.

התנהגות הכביש המסודרת מגיעה ביחד עם ספיגת זעזועים נעימה ומרגיעה על אספלט ישראלי משובש, למרות העדר מתלים אקטיביים מתוחכמים, ועל-אף שימוש בחישוקים וצמיגים בממדים חריגים. הנעה כפולה היא סטנדרט בבלייזר הישראלי, אך מרווח גחון מוגבל ומרכז כובד נמוך אינם מעודדים אתגרי שטח אקסטרים, בלשון המעטה.

בארה"ב מוצע הבלייזר עם מנועי ארבעה צילינדרים צנועים, שמיועדים למי שעדיין חי בעידן אובמה. אלינו הוא מגיע רק עם מנוע ה- V6 בנזין ללא טורבו המוכר ל ג'נרל מוטורס, בנפח של 3.6 ליטר שמייצר 305 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית של 9 מהירויות. זהו מנוע אמריקאי מסורתי שמייצר דחף חלק, מעודן ושקט, לפחות עד שמתקרבים לאזור הקו האדום.

התאוצה נמרצת, עם פחות מ-7 שניות מאפס ל-100, ואין בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות תלולות עם מטען מלא של נוסעים. עם זאת הנטייה הטבעית של המנוע ושל התיבה האוטומטית, היא לשמור על שיוט רגוע בסל"ד נמוך ככל האפשר ועל העברות מתונות. לתיבה יש גם מצב ספורט, שמחדד את ההעברות, אך היא עדיין לא מספקת את הנשיכה החדה של התיבות האירופאיות.

כצפוי, צריכת הדלק היא ברוח ממשל טראמפ. נהגים כבדי רגל יצרכו ליטר בנזין לכל 8-9 קילומטרים.

שברולט בלייזר החדש מפרש באופן מילולי מאוד את סיסמת הבחירות של טראמפ "להחזיר את אמריקה לגדולתה". זהו רכב עם עיצוב דרמטי ובהחלט לא מתנצל, שתופס נפח כביש של מכונית אירופאית וחצי, מציע מרחב פנים לחמישה נוסעים שתזונתם העיקרית היא מאק-אנד-צ'יז, וצורך דלק כאילו אין איראן בעולם. אבל מאחורי הכסות מסתתרת גם הנדסת רכב מגובשת מאוד ושלדה נעימה ונוחה. ובמחיר של 280 אלף שקל לדגם המאובזר, הוא מציע, כמנהג האמריקאיות, תמורה מרשימה לכספם של שוחרי הממדים הנדיבים ומפרט שמקביל לאירופאיות מתחרות, שעולות 50% יותר. מי אמר שפוליטיקה לא יכולה לשרת גם את האזרח הקטן. 

חלק מהמתחרות:

ניסאן מוראנו

ניסאן מוראנו נמכרת כרגע רק בארצות הברית אך מתוכננת להגיע אלינו ב-2020. יש לה עיצוב קרוס-אובר ספורטיבי בולט לעין, תא נוסעים מרווח לחמישה ושלל מערכות אלקטרוניות מתקדמות כולל היגוי סמי-אוטונומי. המנוע התקני הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 266 כ"ס, שמשודך לתיבה רציפה. המחיר בארה"ב דומה לבלייזר.

קיה סורנטו V6

הגרסה הבכירה של הסורנטו תוכננה ייעודית עבור השוק האמריקאי ומצוידת במנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 277 כ"ס ו-34 קג"מ. ב-280 אלף שקל מקבלים תא נוסעים מפואר ומאובזר ומרחב לחמישה פלוס מקום לשניים נוספים מאחור, על חשבון נפח המטען. הביצועים נמרצים, וגם צריכת הדלק.

פורד EDGE ST

320 אלף שקל עולה גרסת ה-ST הבכירה של האדג' החדשה. העיצוב יותר קשוח מספורטיבי, הגובה גבוה ב-4 סנטימטרים ותא המטען גדול יותר מאשר בשברולט. השלדה ספורטיבית, תא הנוסעים מציע מרחב מכובד לחמישה והמנוע הוא V6 טורבו בנפח 2.8 ליטר שמייצר 330 כ"ס ו-54 קג"מ לטובת ביצועים נמרצים.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק