גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דריסת רגל ראשונה לקארפול בישראל: הניסוי הגדול של משרד התחבורה יצא לדרך. מה צפוי מהבוקר בכבישים

בכביש החוף ובנתיבי איילון יוקצו נתיבים מיוחדים למכוניות שיש בהן יותר מנהג אחד • משטרת התנועה תאכוף את כללי התנועה • הצמיחה בפרויקט הנתיב המהיר בכניסה לת"א מוכיחה שזה יכול לעבוד, אבל יידרשו השקעות ממשלתיות בחניונים ובתחבורה ציבורית

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן
פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

מיזם "נתיב פלוס" של משרד התחבורה, הראשון מסוגו בישראל, יצא לדרך. המיזם כולל הקצאת נתיבי תחבורה בלעדיים לרכב רב-תפוסה בכניסות למטרופולין תל אביב. זאת, במטרה לעודד נסיעה של שני נוסעים ויותר בכלי רכב פרטיים.

בכביש 2 (כביש החוף) מופעל נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג + נוסע) ולתחבורה ציבורית. בכביש 20 (נתיבי איילון) מוקצה נתיב לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים (נהג + 2 נוסעים) בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד למחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד. אגף התנועה במשטרת ישראל יאכוף את כללי הנסיעה בנתיב, באמצעות יחידת האופנועים.

היכונו לנתיבים המהירים

גורמי המקצוע במשרד התחבורה ניסו זמן רב לשכנע את השר הקודם ישראל כ"ץ לעודד נסיעה בתחבורה שיתופית. כ"ץ סירב עקרונית להתיר שימוש בנתיבים קיימים בכבישים בינעירוניים, ודרש כי הכביש יורחב כתנאי לכך. שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' קיבל את עמדת הדרג המקצועי שלפיה השימוש בנתיב קיים מוגדר כאמצעי זמני ומיידי למצוקת הגודש. כעת אומרים גורמי תחבורה שאם הפיילוט בכביש 2 ובנתיבי איילון יצליח, הוא יורחב גם לכביש 5.

מה יוגדר הצלחה? לדעת גורמי המקצוע הוספת נתיבים לא תפחית את הגודש, ואילו הקצאת נתיב ייעודי לתחבורה שיתופית תחסוך בוודאות זמן למשתמשים בנתיב הזה.

הצלחת הפרויקט תהיה מותנית בתקציבים. האוצר יידרש לממן הגברת תדירות לשירותי האוטובוס ועידוד הנסיעות המשותפות במיוחד באמצעות הקמת חניונים, שמהם יוכלו הנוסעים לצאת לדרכם המשותפת - כמו בפרויקט הנתיב המהיר.

פרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב מכביש ת"א-ירושלים, מאפשר נסיעה חינם לכלי רכב רבי תפוסה. בשנים הראשונות להפעלת המיזם רק כלי רכב מעטים השתמשו בנתיב, אבל כיום מדובר לפי הערכות בלמעלה מ-300 כלי רכב ביום. הדרישה המינימלית בנתיב המהיר היא לשני נוסעים בשעות השפל (מלבד הנהג) ושלושה נוסעים בשעות השיא.

בנתיבים החדשים שנפתחו ביום שישי האחרון הורדה הדרישה לשני נוסעים נוספים (חוץ מהנהג) בלבד לאורך כל שעות היום בנתיבי איילון, ונוסע אחד נוסף בלבד בכביש החוף.

בחברת נתיבי ישראל, האחראית על כביש 2, ובחברת נתיבי איילון ינטרו את השלב הראשון וייתכן שבעתיד ישונו התנאים (כמו מספר הנוסעים המינימלי) בהתאם לביקושים. בנוסף, הן ינטרו את מהירות הנסיעה כדי להביא לאופטימיזציה של השימוש בנתיב. 

2 נוסעים ומעלה: כל מה שצריך לדעת על רפורמת הנתיבים החדשה / בר לביא

האם מדובר בפיילוט או בתוכנית קבועה?

לא מדובר בפיילוט, אלא בשלב הראשון בתוכנית המשרד לרישות גוש דן בנתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ולרכב פרטי שבו מספר נוסעים. החל מסוף השבוע השינוי נכנס לתוקף, וכך זה נראה: הנתיבים בכבישים כבר סומנו בצבע צהוב, כאשר מסומן על הכביש מספר הנוסעים המינימלי ברכב שמאפשר נסיעה בנתיב.

מתי מותר לנסוע ב"נתיב פלוס" ומה ההבדלים בין כביש החוף לנתיבי איילון?

בכביש 2, כביש החוף, מדובר על מקטע ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים - כ-22 ק"מ לכל כיוון. לשני הכיוונים הנתיב הימני שהיה פתוח עד כה לכולם יעבור הסבה. כדי לנסוע בו נדרשים להיות באוטו לפחות 2 נוסעים, כולל הנהג. יש לציין כי לכיוון דרום תותר נסיעת תחבורה ציבורית בלבד גם בשול, בחלקים מסוימים, כפי שקורה היום.

בכביש 20 צפונה (איילון צפון), המקטע הוא ממבוא איילון ועד מחלף חיל השריון. בפועל מדובר על הוספת כ-1.8 ק"מ לנת"צ הקיים בנתיב השמאלי בכביש, אך השינוי הגדול הוא שכיום הנת"צ הוא רק בשעות הבוקר, וביתר שעות היממה מדובר בנתיב שפתוח לכולם. לאחר ההסבה ל"נתיב פלוס", במשך כל שעות היום תהיה הגבלה על הנסיעה בו. במקטע זה, נדרשים לפחות 3 נוסעים ברכב, כולל הנהג.

כיצד תתבצע האכיפה?

האכיפה לא תתבצע באמצעות מצלמות או אמצעים אלקטרוניים אחרים אלא באמצעות שוטרים רכובים על אופנועים. לדברי שר התחבורה, "משטרת ישראל תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם".

מה הקנס למי שייתפס נוסע בניגוד לחוק?

נסיעה ב"נתיב פלוס" ללא מספר נוסעים מתאים תגרור קנס בגובה של 500 שקל. אך השר סמוטריץ' חשף בעמוד הפייסבוק שלו שבחודש הראשון תינתן הקלה. לדבריו, "במידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדוחות! מי שייתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מחמש מאות שקל".

האם לאופנועים מותר לנסוע בנתיבים לאחר השינוי?

לא. למרות העובדה שבעבר אושר לרכבים דו-גלגליים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, במשרד התחבורה אומרים כי הרכיבה תיאסר "משיקולי בטיחות". לגבי מוניות, בנתיבי איילון הן יורשו לנסוע, כפי שהיה עד כה, אך בכביש החוף תותר נסיעת מוניות רק עם נהג + נוסע אחד לפחות.

מה יקרה לתנועת האוטובוסים בצירים אלו?

אחד החששות הוא שהוספת כלי רכב פרטיים תפגע בקצב נסיעת האוטובוסים באיילון בשעות הבוקר, שכן כיום בשעות אלו מדובר בנת"צ בלבד. עם זאת, צפוי תגבור של אוטובוסים בשני הצירים. לדברי סמוטריץ', יוקצו כ-7.5 מיליון שקל לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

איך נמנעים מקנסות?

אם אתם רוצים לנסוע בצירים המדוברים, עליכם כאמור לקחת עמכם נוסעים נוספים. מלבד התארגנויות פנימיות במקומות העבודה, קיימת אפשרות למצוא נסיעות שיתופיות באפליקציות הנסיעות כגון Waze ו-Moovit.

עוד כתבות

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"