גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סערה דמוגרפית מושלמת עומדת לתקוף את העולם, ואנחנו נשלם על זה

כשחלק ממדינות העולם חוות גידול מואץ באוכלוסיותיהן, בעוד אחרות חוות דווקא התכווצות והזדקנות של האוכלוסייה, עומדות אלה גם אלה בפני אתגרים כלכליים לא פשוטים ● כתבה ראשונה על הפצצה המתקתקת של המגמות הדמוגרפיות

צפיפות אוכלוסייה / צילום: שאטרסטוק
צפיפות אוכלוסייה / צילום: שאטרסטוק

אין נושא שעתיד להשפיע על ההתרחשויות בעולם בעשר, בשלושים ובחמישים השנים הבאות כמו הדמוגרפיה. לגידול העצום באוכלוסיית העולם במאה העשרים, שנמשך אל תוך המחצית הראשונה של המאה ה-21, היו, יש ויהיו השפעות מרחיקות לכת על כל דבר על פני כדור הארץ - מזיהום הסביבה ועד עתיד הביטוח הלאומי, מסוגיות ההגירה ועד המלחמה בין תרבויות, ממאבק על משאבים ועד כיליונם של בעלי חיים.

כאשר מגמות הקשורות בדמוגרפיה ייפגשו עם תהליכים, שלובים וקשורים, הנוגעים להתמוטטות משטר כסף הפיאט, צפויה לנו בעשורים הקרובים סערה מושלמת.

יותר מ-200 אלף שנים לקחו למין האנושי כדי לצמוח לכדי מיליארד בני אדם. רק בשנת 1,804 נולד אי שם על פני כדור הארץ האדם המיליארד. לעומת זאת, העלייה מ-6 מיליארד בני אדם ל-7 מיליארד ארכה 12 שנה בלבד.

אם נחשב את שיעור הריבוי הטבעי של המין האנושי לאורך 200 אלף שנה עד 1,804, שבה הוא הגיע להיקף אוכלוסייה של מיליארד בני אדם, נמצא כי שיעור הריבוי הטבעי עמד בממוצע על בערך מאית האחוז (0.01%) לשנה. לשם השוואה, על פי דוח של הבנק העולמי שיעור גידול האוכלוסייה העולמי בשנת 2018 עמד על כ-1.1%, כלומר פי מאה מהשיעור הממוצע ההיסטורי.

כך התרחש הגידול המואץ באוכלוסיית העולם

אגב, בשנת 1962 ובשנת 1963 שיעור הגידול השנתי באוכלוסייה עמד על שיא כל הזמנים, של 2.2%, או פי מאתיים מהממוצע ההיסטורי.

גם המבנה, החלוקה הגיאוגרפית והרכב אוכלוסיית העולם השתנו במאה ה-20 באופן דרסטי. כך למשל, בשנת 1,900 חיו במצרים כעשרה מיליון בני אדם, ומספר דומה של אנשים חיו בפיליפינים. בבלגיה, לשם השוואה, חיו 7 מיליון, ובגרמניה - 56 מיליון.

לפני הערכות הבנק העולמי, בשנת 2019 חצתה האוכלוסייה במצרים וגם בפיליפינים את רף 100 מיליון התושבים, גידול של יותר מפי עשרה - 100 מיליון במצרים ו-108 מיליון בפיליפינים. לעומת זאת, בבלגיה התגוררו ב-2019 11 מיליון בני אדם, ובגרמניה - 83 מיליון, גידול של כ-50% בלבד.

המגמות האלו אינן צפויות להשתנות בשלושים או בחמישים השנים הבאות. שיעור הגידול השנתי בפיליפינים ב-2018 עמד על 1.4%, ובמצרים הוא עמד על 2%. אם, בניגוד לתחזיות, שיעור הגידול האמור לא ישתנה, אוכלוסיית מצרים צפויה להכפיל את עצמה בתוך 35 שנה, וזו של הפיליפינים תוכפל בתוך 50 שנה. לעומת זאת, אוכלוסיות בלגיה וגרמניה צפויות, במקרה הטוב, להישאר ללא שינוי.

אך מצרים והפיליפינים רחוקות מלהיות שיאניות העולם. ברוב המדינות הגדולות באפריקה שיעור הגידול השנתי באוכלוסייה עומד על יותר מ-3%. במילים אחרות, ללא שינוי דרסטי בשיעור הגידול, מדינות אלו צפויות להכפיל את אוכלוסיותיהן בתוך פחות משניים וחצי עשורים.

על פי סוכנות האו"ם העוסקת באוכלוסיית העולם, UN World Population Division , אוכלוסיית העולם מונה היום כ-7.7 מיליארד בני אדם, ועל פי התחזית החציונית היא תגיע ל-8.5 מיליארד נפש בתוך 20 שנה ולעשרה מיליארד נפש עד 2050.

רוב הגידול באוכלוסייה צפוי באפריקה

רוב הגידול הזה צפוי לקרות במדינות שנמצאות באזור "אפריקה שמדרום לסהרה", כמו אנגולה, צ'אד, קונגו, אוגנדה, אתיופיה, גאנה, ניגריה, סומליה ועוד.

הגידול הזה נובע גם ממבנה קבוצות הגיל באותן מדינות. הואיל והן חוו גידול עצום באוכלוסיותיהן בעשורים הקודמים, הרי גם אם היקף הלידות בהן יצנח ביותר מחצי, לשני ילדים לאישה שהוא שיעור נייטרלי, עדיין מספר גדול מאוד של נשים צעירות יגיעו לגיל הפריון בעשורים הקרובים. לפיכך, הגידול באוכלוסייה לא ייעצר אלא בעוד כ-30 או 40 שנה.

ניקח לדוגמה את ניגריה. נכון להיום אוכלוסיית המדינה מונה קצת יותר מ-200 מיליון נפש. שיעור הילודה הממוצע לאישה עמד בשנת 2018 על 5.4 לידות, והמספרים היו אף גדולים יותר בעשורים הקודמים. לפיכך, 42.5% מאוכלוסיית המדינה הם מתחת לגיל 14 ועוד 19.6% הם בין גיל 15 ל-24. ברור אפוא כי גם אם שיעור הלידות לאישה יירד מ-5.4 לשניים, עדיין תגדל אוכלוסיית המדינה ביותר מ-100 מיליון, לכ-300 מיליון, בעקבות הלידות הצפויות של הנשים הצעירות, עד שהירידה בשיעור הילודה תתבטא במספרים המוחלטים של האוכלוסייה.

אגב, לפי נתוני הבנק העולמי, שיעור הריבוי השנתי בישראל עומד על 1.9%, כלומר הכפלה של האוכלוסייה, ללא שינוי בשיעור הגידול, בכל 36.8 שנים.

בכל הנוגע למדינות אפריקה, מדובר על גידול שייצר עומס בלתי נסבל על כל התשתיות הרעועות ממילא של מדינות אלו, הזקוקות בדחיפות, על פי הבנק לפיתוח אפריקה, להשקעה שנתית של 170 מיליארד דולר כדי לאפשר להן לתמוך בכלכלותיהן המתפתחות.

עוד מעריך הבנק כי יידרשו יותר מעשרה מיליון משרות חדשות בכל שנה רק כדי להתמודד עם מספר הצעירים הנכנסים לגיל העבודה, וזאת בשעה שההתפתחויות הטכנולוגיות והאוטומציה הגוברת רק מקטינות את הסיכוי שמשרות כאלו ייווצרו בקלות או בתעשיות מסורתיות.

אם לא די בכך, רוב רובם של הצעירים האלו הם חסרי כלים של ממש כדי להשתלב בכלכלה המודרנית. כמעט שליש מילדי אפריקה אינם משתייכים למסגרות לימוד כלשהן, ובממוצע רק 4% מהאוכלוסייה מסיימים סוג כלשהו של השכלה אקדמית.

כבר כעת אפריקה מתקשה להאכיל את כל אוכלוסייתה. על פי דוחות של האו"ם, אחד מארבעה תושבי היבשת נמצא במצב של תת תזונה.

לא צריך להיות מומחים גדולים כדי להניח שמציאות כזו מייצרת גלי הגירה גדלים והולכים מאותן המדינות. ואכן ניתוח משנת 2017 שערך מכון המחקר Pew של דוחות האו"ם סיכם כי "ההגירה ממדינות אפריקה (סאב-סהרה) גדלה באופן דרמטי בעשור האחרון לאירופה ואף לארה''ב... שיעור ההגירה מכל מדינות אפריקה האלו גדל ביותר מ-31% בין 2010 ל-2017, השיעור הגבוה בעולם".

המספרים מדברים אפוא בעד עצמם. בעיות ההגירה שאירופה ואף אמריקה חוו בשנים האחרונות אינם אלא בתחילתם.

המהפכות שאיפשרו את הצמיחה המואצת

הגידול המואץ באוכלוסיית העולם התרחש במאתיים השנים האחרונות, והוא תוצאה של מהפכות במדעי הרפואה ובגידול מזון. כאמור ב-1804 הגיעה אוכלוסיית העולם לראשונה למיליארד נפש. לא חלפו כמאתיים שנה, וב-2011 נחצה רף 7 מיליארד הנפש. בתוך מאה אחת, מ-1920 ועד 2020, נוספו לעולם (נטו) עוד 5.7 מיליארד בני אדם.

הגידול הזה התרחש בזמנים שונים במקומות שונים. הוא החל באירופה ובארה"ב, שבהן החידושים המדעיים וההתנהגותיים איפשרו אותו. בין מחצית המאה ה-18 למחצית המאה העשרים גדלה אוכלוסיית אירופה (כולל רוסיה) וצפון אמריקה יחדיו בהתמדה מכ-200 מיליון נפש ל-750 מיליון.

במחצית המאה ה-20 נדדה התפוצצות האוכלוסין לאסיה. בשנת 1950 מנתה אוכלוסיית אסיה 1.4 מיליארד נפש, ועד 2010 היא גדלה לכ-4.2 מיליארד נפש.

הגל הגדול הבא נדד לאפריקה. בשנת 1950 חיו ביבשת כ-230 מיליון נפש, כ-9% מאוכלוסיית העולם. על פי הערכות האו"ם, בתוך 30 שנה יחיו באפריקה 2.2 מיליארד בני אדם שיהוו כרבע מאוכלוסיית העולם. לעומת זאת, אוכלוסיית אירופה, שהייתה כ-22% מאוכלוסיית העולם ב-1950, צפויה לצנוח ולהיות רק 8% מכלל האוכלוסייה עד 2050.

כך מידלדלת אוכלוסיית העולם

תמותת התינוקות ירדה בצורה דרסטית

הסיבה העיקרית לגידול העצום באוכלוסיית העולם הייתה הירידה הדרמטית בתמותת תינוקות וילדים, לאחר ששילוב של מחלות ומגיפות בלתי נשלטות, היגיינה ירודה ותקופות ארוכות של רעב, דילל את אוכלוסיית העולם באופן קבוע שנים רבות.

בשנת 1800, על סף העידן המודרני, כמעט 45% מהנולדים לא זכו לחגוג יום הולדת חמש. אפילו במדינות מפותחות יחסית, כמו גרמניה ושוודיה, עד מחצית המאה ה-19 כמעט כל ילד שלישי מת לפני שהגיע לגיל הפריון.

התמותה המסיבית הזו לא הבחינה בין עשירים לעניים, ובין בעלי דם כחול לאנשים הפשוטים ביותר. כך למשל איזבלה מלכת צרפת שנישאה לאדוארד מלך אנגליה בשנת 1308. 16 ילדים נולדו לזוג במזל טוב, חמישה מהם בנים. ארבעה מתוכם מתו בילדותם, ורק האחרון, הצעיר, זכה להגיע לגיל בגרות ולרשת את הכתר. מתוך 11 הבנות שנולדו, שש מתו לפני גיל שלוש.

כאשר בשלהי המאה ה-19 הרפואה החלה לפתח תרופות וחיסונים, החלו גם שיעורי המוות הגבוהים של ילדים לרדת. כך למשל החיסון נגד אבעבועות שחורות חיסל לחלוטין את המגיפה הזו באירופה ב-1871. ב-1920 יותר משני שלישים מהנולדים בעולם שרדו את גיל חמש, ובשנת 1986 המספר כבר חצה את רף ה-90%. במדינות העשירות והמפותחות המספרים ירדו באופן דרמטי אף יותר.

שיעור תמותת ילדים במדינות העשירות עומד היום על בין 0.3% ל-0.7%, והשיעור העולמי עומד על כ-4%. בישראל, אגב, הוא עומד על כ-0.34%. זוהי נפילה דרמטית אפילו לעומת שנות השישים של המאה העשרים, אז עמד שיעור תמותת הילדים על 19%.

אך בעוד שיעור תמותת הילדים ירד, שיעור הלידות בחלקים מסוימים בעולם פיגר מאחור בהתאמה למציאות החדשה.

אחד המדדים החשובים של בחינת השינויים בגידול האוכלוסייה הוא "שיעור הפריון", Total Fertility Rate (TFR) , אשר מודד את מספר הילדים הממוצע שיש לאישה בתקופת חייה. בימי הביניים עמד שיעור הפריון על בין 6 ל-7, ואפילו בשנת 1950 עמד שיעור הפריון העולמי על 5.05, כלומר פי שניים משיעורו היום, 2.5.

פער הזמנים שנוצר בין הצניחה הדרסטית בשיעור תמותת הילדים לעומת השלב שבו החלה האטה של ממש בפריון נמשך עשרות שנים. וכך גדלה אוכלוסיית סין מכ-550 מיליון נפש ב-1950 לכ-1.435 מיליארד היום, ואוכלוסיית הודו הוסיפה כמיליארד נפש בפחות מ-70 שנה.

פחות נשים יולדות, פחות אוכלוסייה צעירה

בעוד הגידול נמשך בקצב מואץ בחלק מן העולם, בחלקים אחרים החלה להיווצר התאמה טבעית בין שיעור תמותת הילדים לקצב הלידות. בטייוואן, פולין, ספרד, דרום קוריאה, גרמניה, יפן ובעוד מדינות ירד שיעור הפריון אל מתחת ל-1.5, וכך נוצרה מציאות שבה האוכלוסייה במדינות העניות והפחות מפותחות גדלה בקצב של פי 2.5 מאשר בשאר העולם.

מקובל לחשוב על 2.1 ילדים לאישה כשיעור פריון נייטרלי, או כ"שיעור התחלופה", כלומר שיעור שבו הנולדים החדשים מחליפים את הוריהם (שני ילדים, פלוס מעט עבור אלו שאינם יולדים כלל).

לפני 50 שנה, בשש מדינות, שבהן מתגוררים 5% מאוכלוסיית העולם, עמד שיעור הפריון מתחת לשיעור התחלופה. היום, ב-83 מדינות, שבהן מתגוררת כמחצית מאוכלוסיית העולם, שיעורי הפריון הם מתחת לשיעור התחלופה.

יחד עם הירידה הדרמטית בשיעורי הילודה התרחבה התופעה של נשים שאינן יולדות כלל. מחקר שערך מכון Pew ב-2010 מצא כי שיעור הנשים ללא ילדים (לאחר גיל הפריון) בארה"ב הוכפל מאז שנות השבעים, ועומד על כמעט על אחת מכל חמש נשים. שיעור דומה מתקיים גם באוסטריה, יפן, גרמניה וספרד.

כתוצאה מהירידה, החריפה לעתים, בשיעור הפריון אל מתחת לשיעור התחלופה מאז תחילת המאה ה-21, כ-20 מדינות חוות כבר היום ירידה מספרית בגודל האוכלוסייה, ובהתאם הן חוות גידול מהיר בחלק היחסי של האוכלוסייה אשר מעל גיל 60. אם המגמות האלה יימשכו, צפויה האוכלוסייה ב-40 מדינות, כולל סין, גרמניה, יפן, רוסיה ודרום קוריאה, להתכווץ עד מחצית המאה (30 שנה).

בשנת 2018, לראשונה בהיסטוריה, היה מספרם של תושבי העולם בני ה-65 ויותר גבוה ממספר הילדים בני חמש ופחות. בהתאם למגמה זו מעריך האו"ם כי בין 2019 ל-2050 יוכפל מספרם של בני ה-65 במספרים מוחלטים בעוד מספר בני החמש ומטה יישאר ללא שינוי. לפיכך מעריך האו"ם כי בשנת 2050 יחיו בעולם מיליארד וחצי בני 65 ומעלה, והקבוצה הזו תהיה גדולה מקבוצת הגיל של בני הנוער והצעירים יחדיו (גילאי 15-24).

אוכלוסיית יפן היא היום המבוגרת בעולם. בנוסף עד 2050 צפוי כי אחד מכל ארבעה אירופים ואמריקאים יהיה מעל גיל 65,  תופעה שהיא ללא תקדים בהיסטוריה האנושית. עם התבגרות האוכלוסייה במדינות המפותחות צפויה התכווצות בכוח העבודה במספרים מוחלטים ובאחוזים מתוך האוכלוסייה. עובדות אלו עשויות לייצר אתגרים לא פשוטים בבואן של הרשויות לקיים את ההבטחות הפנסיוניות כמו גם לספק שירותי רווחה ובריאות לאוכלוסייה ההולכת ומתבגרת. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com. בטוויטר: chanansteinhart

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה