גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העלאת המחירים של יוניליוור עלולה להיות סנונית ראשונה בגל התייקרויות מחודש

יוניליוור הודיעה כי היא מקטינה את האריזות של מספר סדרות של מוצרים ובהם דגני בוקר של תלמה, קליק, חטיף נשנושים וקרקרים של נשנושים • הסיבה לטענת החברה: עלייה בעלויות הייצור • האם המתחרות בדרך למהלך דומה?

עגלת קניות / צילום תמר מצפי
עגלת קניות / צילום תמר מצפי

מחירי המזון שוב מתייקרים: כי שנחשף היום (א') באתר "גלובס", יצרנית ויבואנית המזון והטואלטיקה יוניליוור, המשווקת מותגים בולטים כדגני תלמה ושמפו פינוק, מעלה מחירים באופן ריאלי. זאת באמצעות הקטנת אריזות של מוצרי המזון אותם היא מייצרת בשיעור של עד 17%.

לפי שעה מדובר על מגוון קטן יחסית של מוצרים שאינם נמנים עם רשימת המוצרים הנמכרים ביותר של החברה, וככל הידוע העלאת המחירים גם אינה כוללת את מוצרי הטואלטיקה של החברה. במכתב עדכון שנשלח לקמעונאים והגיע ליד "גלובס" נכתב כי "החל מנובמבר 2019 יוקטנו אריזותיהם של מספר מוצרי יוניליוור, בהם 'כריות', 'קליק' ו'נשנושים'. בכך יעלה בפועל המחיר ל-100 גרם במוצרים אלה".

חלק מההקטנות האלה מתבצעות באופן ששומר למראית-עין על גודל האריזה, כך שרק התכולה הפנימית של המוצר תתכווץ, והאריזה עשויה לתעתע בצרכנים. כך למשל, אריזת דגני בוקר של "כריות", שהכמות שהיא מכילה תופחת, אך הקופסה תישאר בגודל זהה, בין היתר כדי שהצרכן לא יחוש בהבדל. נציין כי במוצרים אחרים האריזה כן תוקטן.

מקטינים את האריזה לא משנים את המחיר

מובילת השוק מתחילה בדרך-כלל את העליות

להחלטה של שחקנית ענק כמו יוניליוור, שהיא אחת מספקיות מוצרי המזון והטואלטיקה הגדולות בשוק המקומי, צפויה להיות השלכות על שחקנים נוספים בשוק. נתח השוק של החברה מהווה קרוב ל-5% ממכירות מוצרי הצריכה בישראל. 

גלי עליות מחירים מתחילים בדרך-כלל בכך שספקית מובילה בתחומה מכריזה על כך שמחירי המוצרים שלה עומדים להתייקר. לאחר מכן במקרים רבים הספקיות המתחרות בה באותן קטגוריות הולכות בעקבותיה ומעלות מחירים. כך לדוגמה, בקיץ 2018 נרשם גל עליות מחירים של מוצרי צריכה שהחל בעקבות ייקור במחירי הנייר. קימברלי קלארק הודיעה אז לקמעונאים כי תייקר את מוצריה לראשונה מזה שש שנים, ובעקבותיה גם יתר ספקיות הנייר - סנו, שניב, והמותג הפרטי של שופרסל ורמי לוי - העלו מחירים.

תהליך דומה קרה בשנה שעברה גם בקטגוריות נוספות: בחלב, כשתנובה העלתה מחירים, ובעקבותיה העלו גם טרה וגד; בקטגוריית המשקאות הקלים, כשקוקה-קולה ישראל (החברה המרכזית) העלתה מחירים, ובעקבותיה העלו גם טמפו ויפאורה; וכשטמפו הגדילה לעשות וייקרה גם את האלכוהול שלה, ואז גם החברה המרכזית הצטרפה.

חברה נוספת שניסתה לבצע עליית מחירים אך נסוגה היא אסם-נסטלה. העיתוי שבו היא בחרה להודיע על כך לתקשורת - יחד עם העלאת מחיר המים והחשמל - הביא לזעם ציבורי ולמתקפה שהופנתה כלפיה לצד מחאה ציבורית קצרה, והחברה חזרה בה מההכרזה.

בהקשר זה נציין כי יוניליוור היא השחקנית הגדולה בתחום דגני הבוקר, והיא מתחרה בספקיות כמו אסם שמשווקת את מותגי נסטלה דוגמת צ'יריוס וטריקס ודיפלומט שמשווקת את דגני קלוגס ופרוסטיס. המתחרות שלה בקטגוריות אלה ואחרות עשויות לראות באירוע הזה הזדמנות ולנסות לנצל את המומנטום ולקפוץ על העגלה.

מקטינים אריזות במקום לייקר מוצרים

בניגוד לעליות המחירים הרוחביות שביצעו לפני כשנה ספקיות המזון הגדולות, שהיו בשיעורים נמוכים יחסית של 2%-4%, ביוניליוור בחרו להקטין את גודלם של המוצרים, מה שמביא לעליות מחיר ריאליות משמעותיות בהרבה - עד 17%. מהלך דומה התבצע בצורה שקטה בהרבה בחודשים האחרונים על-ידי ספקיות נוספות, ובהן פרוקטר אנד גמבל, שביצעה הפחתה כמותית במוצרים כמו קפסולות ג'ל לכביסה; וקימברלי קלארק, שהקטינה את הטישו של קלינקס ואת מספר היחידות בחבילת שקיות זבל של ניקול.

הסיבות לאסטרטגיה השונה שנוקטת יוניליוור הן מגוונות. ראשית, ספקית שמקטינה מוצרים לא נדרשת לקבל אישור מרשתות השיווק למחירון שלה - היא מכתיבה אותו באמצעות הקטנת מוצרים. שנית, הקטנת האריזה שהיא מבצעת נעשית כך שהצרכן בסוף ישלם את אותו מחיר, אבל עבור כמות קטנה משמעותית. כך, בפועל הייקור שנרשם גבוה בהרבה ועומד על מספרים דו-ספרתיים.

כשההוצאות עולות, או כשחברה רוצה להביא לשיפור בשורת הרווח הגולמי, יש לה כמה אפשרויות: להתייעל, להעלות את המחיר, להקטין את המוצר או לעבור לרכיבים זולים יותר. שינוי רכיבים עשוי להשפיע על הטעם או על איכות המוצר; ואילו העלאת מחיר עשויה להרגיז צרכנים במקרה הטוב, ולהפוך מוצרים מסוימים לנגישים פחות עבור קהלים אחרים במקרה הרע. כך שנשארנו עם הפתרון של הקטנת מוצרים. הוא נוח לחברות, כי גם הקטנה מינורית משפרת את הרווח הגולמי עבור החברה, בעוד שהצרכנים כנראה לא ישימו לב, שכן הם רגישים יותר לשינויי מחיר מאשר לשינויים בלתי נראים במשקל המוצר. להתייעל זה כנראה מסובך יותר.

בדומה לגל עליות המחירים שאפיין את הקיץ שעבר ונמשך עד אחרי עונת החגים, גם הפעם הנימוק שבו משתמשת יוניליוור בניהולה של ענת גבריאל - שהודיעה לאחרונה על סיום תפקידה ועל מעבר לתפקיד סגן נשיא בקבוצה הגלובלית - הוא עליית התשומות. "הקטנת האריזות ועליית המחירים באו על רקע העלייה בתשומות הייצור בשנים האחרונות, לרבות עלייה משמעותית בשכר העבודה. החברה ספגה בשנים האחרונות את העלייה בתשומות ונקטה פעולות התייעלות על-מנת להימנע מעליות מחיר נוספות. עליית המחיר נעשתה לאחר בחינה יסודית, במספר מוצרים מצומצם וכמוצא אחרון, ואינה מגלמת את מלוא העלייה בתשומות".

בעדכון שמסרה החברה לקמעונאים היא ציינה כי "המידע אודות השינוי והמשקל החדש יוצגו באופן בולט וברור בחזית האריזות החדשות", וטענה כי "גם לאחר עליית המחיר ל-100 גרם, מוצרים אלה צפויים להימכר במחיר תחרותי ביחס למתחרים מובילים בקטגוריה". מהודעת החברה לא ברור האם היא מרמזת לעליות מחירים עתידיות שצפויות להגיע בעקבותיה, למוצרים שאינם מובילי קטגוריה או לגורם אחר. 

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום