גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים