גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

דירה למכירה  / צילום: שירי דובר, גלובס

אשקלון היא שיאנית מכירת הדירות החדשות. מה קרה בעיר שלכם?

בשלושת החודשים שבין ספטמבר עד נובמבר נמכרו באשקלון 793 דירות, יותר מכל עיר אחרת בישראל ● גם בתל אביב, בראשל"צ ובבית שמש נמכרו דירות חדשות רבות ● לעומתן, חדרה וחולון נמצאות בתחתית הרשימה לתקופה זו

קניון עופר רמת אביב / צילום: כדיה לוי

העליון: קניון אינו יכול לגלגל את עלות הארנונה על השטחים הציבוריים לשוכרי החנויות

בפסק דין עקרוני, בעל השלכות בנוגע לחבות הארנונה של קניונים רבים בארץ, קובע העליון כי החייב בארנונה בגין שטחים ציבוריים בקניון היא חברת הניהול של הקניון ולא השוכרים, גם אם אלה הסכימו לקחת עליהם את החיוב האמור במסגרת החוזים מול חברת הקניון

נתב"ג / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: הנוחתים מברזיל יידרשו להיכנס לבידוד במלונית

משך הבידוד יהיה 14 ימים, או 10 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות עם תוצאות שליליות לנגיף הקורונה ● זאת בשל וריאנט שהתגלה בו קיימות מוטציות שעלולות להיות משמעותיות מבחינת קצב הדבקה ● ממשלת ארה"ב תדרוש מכל הנוחתים במדינה מיעדים בינלאומיים להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה לפני הטיסה

האחים טיילר וקמרון וינקלווס / צילום: רויטרס

עם רוח גבית מעליית הביטקוין: האחים וינקלווס שוקלים להנפיק בורסת קריפטו

התאומים קמרון וטיילר וינקלווס, מגדולי המשקיעים במטבעות קריפטו, סיפרו בראיון לבלומברג כי בורסת הקריפטו Gemini שבבעלותם בוחנת אפשרות להפוך לחברה ציבורית ● מחיר הביטקוין מתקרב שוב ל-40 אלף דולר, לאחר שזינק ביממה האחרונה 13%

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

דור אלון ובן משה מושכים את הערעור על עסקת ישראייר-רמי לוי

בכך נסללת הדרך להעברת השליטה בישראייר לרמי לוי וחברת בי.ג'י.איי ● מטעם בן משה נמסר: "בימים הקרובים צפויות התפתחויות שיבהירו מדוע דור אלון החליטה לוותר על ישראייר"

יוסף אלרון / צילום: רפי קוץ

העליון בתיק האלפים: אי העברת תמלילים מתוקנים גובלת בהטעיית הנאשם

השופט יוסף אלרון קיבל 5 מתוך 35 בקשות סנגורי נתניהו ואלוביץ' לקבלת חומרי חקירה נוספים ● עם זאת, קבע כי אין יסוד לחשדנות נגד הפרקליטות ● מתח ביקורת על עמדת התביעה, לפיה אין חובתה להעביר פרוטוקולים מתוקנים של חקירות לאחר שהתברר כי נפלה בהן טעות

סקר הסקרים: משתה המנדטים של נתניהו התחיל מוקדם השנה

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● העמוד מתעדכן באופן שוטף עם כל סקר חדש שמתפרסם

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

נחשפה תוכנית הסיוע של ביידן בגודל 1.9 טריליון דולר

התוכנית כוללת שליחת צ'ק בסך 1,400 דולר לרוב האמריקאים, העלאת דמי אבטלה הפדרליים השבועיים ל-400 דולר, והעלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר

יונדאי ג'נסיס GV80 / צילום: יח"צ

מעשה בראשית: האם הגנסיס החדש של יונדאי יותיר חותם

רכב הפנאי הענק של מותג הסופר-פרימיום של קבוצת יונדאי מגיע אלינו, לאחר טבילת אש מכובדת בשוק הצפון האמריקאי ● למרות האבזור והטכנולוגיה המתקדמת, לא יהיו לו חיים קלים בשוק שבו הסטטוס והמוצא הם חזות הכול

בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock

וול סטריט ננעלה באדום בהמתנה לתוכנית הכלכלית של ביידן

מדד S&P 500 איבד 0.4%, הנאסד"ק ירד ב-0.1% ומדד דאו ג'ונס השיל 0.2% ● התוכנית של ביידן להתמודדות עם משבר הקורונה תהיה בהיקף של 1.9 טריליון דולר, כך לפי הניו יורק טיימס ● למונייד צנחה בצל 'המלצה' של גוף המחקר סיטרון המתמחה במכירה בחסר של מניות

רוברט אנטוקול מנכ"ל ומייסד פלייטיקה. / צילום: יח"צ אוהד רומנו

"בתור חברה רווחית עם צמיחה כמו של פלייטיקה, אנחנו במקום נורמלי"

מייסד ומנכ"ל פלייטיקה, רוברט אנטוקול, אומר בריאיון ל"גלובס" לאחר ההנפקה המוצלחת: "אם היו שואלים אותי לפני עשר שנים לא הייתי אומר שאני רואה את עצמי מתראיין ממיאמי לכל כלי התקשורת. היום אני אומר שאנחנו רוצים להיות חברת המשחקים הגדולה ביותר בעולם"

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נתניהו מוביל בשחמט. במרכז-שמאל עדיין משחקים דמקה

אחרי שראש הממשלה ואנשיו הופתעו מעוצמת התמיכה שקיבל מנסור עבאס, הגיע "נאום נצרת". תוך זמן קצר הגיעה גם ההתכחשות ליו"ר רע"ם ● בחברה הערבית הדעות חלוקות, אבל סער כבר מנסה להשיג קולות גם שם ● ומפלגת העבודה עדיין לא יודעת עם מי תלך

דוד ושלמה סער, בעלי "ישראל בידור" / צילום: מור צידון

מעמוד אינסטגרם לתקווה החדשה של וואלה: אלי עזור במו"מ לכניסה כשותף "ישראל בידור" במיליוני שקלים

ישראל בידור הוקמה לפני חמש שנים על ידי דוד סער בהיותו בן 19 בלבד והפכה תוך זמן קצר למובילה בתחום סיקור הסלבס בישראל ● בישראל בידור מבקשים 15 מיליון שקל עבור השותפות, אך הפערים הכספיים בין הצדדים עדיין גבוהים

דגם S21 ULTRA מסדרת גלקסי של סמסונג / צילום: SAMSUNG

סמסונג השיקה את גלקסי S21: מכונת צילום וסאונד

עם מסך חד באופן יוצא דופן, צילום בזום פי 100, עריכה קלה ואוטומטית של וידאו, ואזניות עם סאונד מדויק שמשתתפות בהקלטה - סמסונג מחדשת עם שלושה מכשירים חדשים בסדרת הדגל S ● המכשירים ינחתו בישראל בתחילת השבוע הבא

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלבליט לאוחנה: החלטתך בעניין החיסונים לאסירים בלתי חוקית

היועמ"ש קובע כי על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו ע"י גורמי הבריאות המוסמכים

מייסדי קארביין - אמיר אליחי, יוני יוטסון ואלכס דיזינגוף / צילום: אבישי פינקלשטיין

אחרי עזיבת אהוד ברק קרביין מגייסת 25 מיליון דולר

ראש המשלה לשעבר כיהן כיו"ר הסטארט-אפ המפתח טכנולוגיה לתקשורת חכמה עם מוקדי חירום אך עזב במאי על רקע החשיפה שהשקיע בחברה יחד עם המיליארדר ג'פרי אפשטיין ● בין המשקיעים החדשים של קרביין: הגנרל דיוויד פטראוס, ראש ה-CIA לשעבר

אמיר ברמלי/ צילום: כדיה לוי

בנו של השופט חאלד כבוב התלונן נגד אמיר ברמלי שהורשע ע"י אביו

ברמלי הורשע לאחרונה ע"י השופט כבוב בהונאת משקיעים בהיקף של כ-340 מיליון שקל ● אתמול היה אמור להתקיים דיון טיעונים לעונש, אך הוא נדחה בשל התלונה החדשה ● עורכי דינו של ברמלי התפטרו מבלי שביקשו מביהמ"ש להשתחרר מהייצוג

יציאים ריקים בליגה הגרמנית / צילום: Reuters, Tim Rehbein/RHR-FOTO

עונת הקורונה: הפסדי העתק של מועדוני הכדורגל נחשפים

דוח של חברת הייעוץ KMPG סוקר את ההפסדים האדירים של הקבוצות האירופיות בעונה החולפת, שנגרמו בשל אירוח ללא קהל ● הבשורות הרעות: התחלואה שמשתוללת באירופה והאפשרות הקלושה לחזרת האוהדים למגרשים מציירות תרחיש ריאלי שלפיו העונה הקרובה תהיה גרועה אפילו יותר

אמיר אוחנה +  - מנהלת אכיפה ארצית קורונה / צילום: יח"צ פלאש 90

הסירוב לחסן אסירים: שפל חדש בניהול משבר הקורונה

כשחשבנו שהשיאים השליליים נשברו, הגיע השר אמיר אוחנה והודיע שהוא מתנגד לחיסון אסירים בשלב זה • אוחנה מתעלם מכך שהרוב המוחלט של האסירים אינם אנסים או רוצחים, אלא אנשים שרובם הגיעו משולי החברה ורבים מהם נקלעו למעגל העוני והפשיעה כבר בילדותם

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

על מנת להשיב את אמון הציבור, העליון צריך להתנתק מהפוליטיקה

מדד הדמוקרטיה שפורסם השבוע הוכיח, למי שעדיין היה זקוק להוכחה הזו, שאמון הציבור בבית המשפט העליון הגיע לשפל היסטורי ● אם העליון ירצה בכך יוכל כמובן להשיב את אמון הציבור שאבד לו ● אלא שזה ידרוש ממנו להכיר בעיקרון שבמשך עשרות השנים האחרונות הקפיד להתכחש לו