גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

יצחק תשובה מגדיל החזקותיו בדלק: רכש מניות הקבוצה ב-44 מיליון שקל

מדובר ברכישה של קרוב ל-1% מהונה המונפק של דלק ובכך תשובה עלה להחזקה של 61.7% ממניותיה של הקבוצה ● בחודש האחרון איבדה דלק כ-20% מערכה, מה שמשקף לקבוצה שווי שוק של 5.13 מיליארד שקל

משרד המקרקעין נגד האוצר - 7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילומים: איל יצהר, אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דמרי מפתיע, בלמ"ס מחביאים נתונים והקרב על החול. כותרות הנדל"ן

יגאל דמרי הפתיע את השוק כשהודיע השבוע על מגעים לרכישת חברת הנדל"ן אחים דוניץ ● ברשות המסים מזכירים שההחלטה על העלאת מס הרכישה ל-8% מסתיימת בסוף השנה, ואיזה ראש עיר אישר להרוס את בניין העירייה של עצמו

פרופ’ ורד אהרונסון./ צילום: כדיה לוי

מה הסיכוי שנתאהב בסירי והיא תחזיר לנו אהבה

מדוע קל לנו יותר לחיות עם רובוט שלא נראה ונשמע אנושי, ואיך מכונה יכולה לאבחן מחלות לפי הקול שלנו ● פרופ' ורד אהרונסון, חוקרת רובוטיקה ומייסדת המרכז לעיבוד שפה במכללת אפקה, מלמדת רובוטים לזהות רגש בקול של בני אדם, "כדי שיוכלו למלא תפקיד חשוב בחברה"

וול סטריט / צילום: רויטרס

נעילה שלילית בוול סטריט; טבע ירדה בכ-1.6%

ממשרד הבריאות בסין נמסר כי 889 מקרים נוספים של הידבקות בנגיף אושרו ביבשת, ומניין ההרוגים עלה ל-2,236 איש ● מהדוח המורחב של טבע לשנת 2019 שפורסם היום עולה כי מספר עובדי חברת התרופות המשיך להתכווץ

שבוע האופנה מילאנו / צילום: Gettyimages ישראל

צבעוניות נועזת ועור במקום ג’ינס: המראות החמים ברחובות מילאנו בשבוע האופנה

שילובי הדפסים שמכריזים על קיומם וטוויסט לחליפה המחויטת ● בבירת האופנה הבינו כבר מזמן שהמראות המעניינים נמצאים בכלל מחוץ למסלול

בניין סולאראדג' / צילום: איל יצהר

צמיחה של 60%: סולאראדג' הישראלית נסקה לשיא לאחר הדוחות הרבעוניים

ההכנסות מתחום הסולאר צמחו בכ-60%, לעומת הרבעון המקביל ל-389 מיליון דולר ● שיעור הרווח הגולמי (Non-GAAP) עמד על 34.3% ובתחום הסולארי על 37.8%

טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

המודיעין בארה"ב: רוסיה שוב מתערבת בבחירות 2020 לטובת טראמפ

ההערכה הושמעה בתדרוך מודיעיני לצירי בית-הנבחרים ● טראמפ זועם על החשיפה: "מספקת תחמושת לדמוקרטים" ● פיטר את ראש המערך המודיעין הלאומי והחליפו באחד מנאמניו, שאין לו שום ניסיון בעבודה מודיעינית

דרור פויר / צילום: יונתן בלום, גלובס

דעה: כשאדוורד מונק ותופרת איראנית אלמונית נפגשים

יש צעקה אינסופית שעוברת בטבע ● ואנחנו כל הזמן לומדים לשמוע אותה

סרטון התעמולה של שקד, שבו היא מציעה לפגוע בזכויותיהם של עובדים זרים / צילום: פייסבוק

דעה: הרעיון של שקד למנוע תשלומי פנסיה מעובדים זרים - לא מוסרי ולא יהודי ומקומם

שרת המשפטים לשעבר שקד ממשיכה לצבוע מאבקים לטובת זכויות אדם כ"שמאלנות" ואת מי שמגן על זכויות עובדים כ"אויבי המעסיקים" • המציאות הקשה של העובדים הזרים עלולה להפוך ליותר קשה • וגם: התפיסה התביעתית פוגעת בפרקליטות. טוב יעשה הארגון אם יגייס סנגורים

אבישי אברהמי / צילום: יונתן בלום

הכנסות Wix ב-2020 צפויות להתקרב למיליארד דולר; למרות הצמיחה המהירה, החברה עדיין לא מרוויחה

חברת האינטרנט צמחה בשנת 2019 ב-26.1% בהכנסות, שהגיעו לרמה של כ-761 מיליון דולר ● Wix סיימה את השנה עם הפסד נקי בסך 86.4 מיליון דולר, גבוה מההפסד שנרשם ב-2018

סקר הסקרים

סקר הסקרים: אפקט תמלילי אשכנזי וחקירת המימד החמישי? זו מפת המנדטים

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

כלב ברחבת הוותיקן / צילום: Andrew Medichini, AP

מהקורונה ועד הודו: 10 תמונות מהעולם שעשו לנו את השבוע

סוף השבוע הגיע וזה זמן טוב להעיף מבט אחורה על אירועי העולם ● התמונות שאספנו עבורכם פותחות צוהר לאירועים גדולים וקטנים מסביב לגלובוס ● הם לאו דווקא האירועים הכי חשובים בעולם, אלא רגעים מיוחדים שנלכדו בעדשת המצלמה ● שבוע טוב

ניכור הורי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

דעה: ניכור הורי איננו טרנד - זאת מציאות קשה וכואבת

לא פעם עולה השאלה - האם בכל פעם שיש קטין אשר אינו רוצה לראות את הוריו - זהו ניכור הורי? ● יש צורך להגדיר את הכלים העומדים לרשות מערכת המשפט ולמערכת הרווחה והמטפלים, במטרה למגר את התופעה הנוראית של ניתוק הקשר

האישה היחידה בחדר / צילום: יעל שינקר, גלובס

140 חברות ישראליות, רק 24% נשים בדירקטוריונים: הרשימה המלאה

מה משותף לצ'ק פוינט, בזן, הבנק הבינלאומי, שיכון ובינוי וסלקום? בדירקטוריון שלהן יושבת אישה אחת בלבד ● "גלובס" יצא למסע בעקבות ייצוג הנשים בדירקטוריונים וחזר עם ממצאים מדאיגים ● מהחברות הסבירות ועד המביכות - הנה הרשימה המלאה

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

רגע לפני הבחירות: שר התקשורת רוצה לבטל את ההפרדה בין מכירת ספק אינטרנט ותשתית

ל"גלובס" נודע כי שר התקשורת זימן ליום רביעי הקרוב ישיבה עם כל גורמי המקצוע ומתכוון להוציא שימוע ציבורי לקראת ביטול ההפרדה ● אם הדבר אכן ייצא לפועל מדובר ברעידת אדמה בשוק התקשורת אולם חשוב להדגיש שהחלטה סופית בעניין תתקבל רק לאחר הבחירות

חברות פרויקט הדירקטוריות התאגידיות (CWDI) הבינלאומי פותחות את המסחר  בבורסה במדרידתת ייצוג עולמי / צילום: רויטרס

בבנקים, בקופות החולים ובהייטק: באיזה ענף יש הכי מעט נשים בדירקטוריונים?

נשים בדירקטוריון מעמיקות יותר, מנוסות ומאזנות את תאוות הסיכון של עמיתיהן הגברים ● שורה של מחקרים מצביעים כבר שנים על התועלת, אז למה הייצוג עדיין חסר

שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס

בפעם הראשונה מאז מותו של מאו צה טונג: סין מגרשת עיתונאים

סין החליטה על גירוש שלושה עיתונאי "וול סטריט ג'ורנל", כעונש על פרסום מאמר דעה בעיתון ● השלושה נדרשים לעזוב את סין בתוך חמישה ימים ● מועדון הכתבים הזרים במדינה: "תגובה חסרת תקדים נגד עיתונאים זרים בסין"

ענת כהן דייג / צילום: רמי זרנגר

קומפיוג'ן מרחיבה את ההסכם עם בריסטול מיירס; יצאו לניסוי נוסף

לחברות שיתוף פעולה שהוביל בעבר להשקעה של 12 מיליון דולר בקומפיוג'ן; במסגרת שיתוף הפעולה הנוכחי יבחן מוצר של קומפיוג'ן עם מוצר של בריסטול שעדיין נמצא בפיתוח

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

בקשה לתביעה ייצוגית של 150 מיליון שקל נגד גט ישראל: "לא רוצים ערבים"

לטענת התובעים, האפליקציה נותנת ללקוחות אפשרות להבטיח שהם לא יקבלו נהג ערבי ● "הם נותנים לזה משמעות דתית. אבל למעשה, מדובר בתוקף לשירות גזעני" ● מגט נמסר: "החברה מתנגדת באופן נחרץ לכל סוג של אפליה"

שער בכניסה לשכונה בעיר שנחאי / צילום: רויטרס ALY SONG

המשטר הסיני בכל פינת רחוב: המלחמה בקורונה, גרסת השכונה

780 מיליון סינים, מחצית מאוכלוסיית המדינה, נמצאים עדיין תחת הגבלות תנועה שונות כדי למנוע את התפשטות הנגיף ● מי שאחראיות על יישום ההגבלות הן השכונות והקהילות, שלפעמים הולכות רחוק מדי