גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פקקים ומחסור בחניה: הפתרון הוא (גם) הסברתי

מאות חברות טכנולוגיה פועלות במטרה לסייע ולפתור בעיות תחבורה בארץ ובעולם, אולם זה לא מספיק

פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תל-אביב היא עיר תוססת, בינלאומית ויפהפייה שלא ישנה לעולם. זוהי גם עיר בה התנועה והחניה הופכות עם הזמן למאתגרות יותר ויותר. לאחרונה אף הרחיבה העירייה את המגבלות על חניות לתושבי תל-אביב, מחאת התושבים לא אחרה להגיע וההחלטה לבסוף בוטלה. יחד עם זאת, למגינת ליבם של התושבים, העירייה ממשיכה להקצות מקומות חניה ברחבי העיר, שגם ככה מוגבלים, לשירותי תחבורה משותפים ולקורקינטים חשמליים. כמו כן, בימים האחרונים, הוחלט על ידי משרד התחבורה להקצות נתיבים ייעודיים לנסיעות של יותר משני אנשים ומעלה מה שלמעשה מבטל נתיב תחבורה לנוסעים הבודדים וגורם לעומס נוסף. אך תל-אביב היא רק דוגמה אחת מיני רבות לערים ומדינות ברחבי העולם הסובלות מפקקים ומחסור בחניה. במדינה שמתהדרת בשפע של יזמות טכנולוגית לרבות בתחום התחבורה החכמה, עולה השאלה מהיכן תבוא הישועה והאם החדשנות לבדה תוכל לספק מענה?

מדו"ח שפורסם באחרונה על ידי TomTom International BV, העוסק במדד התעבורה 2018, עולה כי בערים הגדולות בארצות הברית הנוסעים מבלים יותר ויותר זמן מאחורי ההגה. הדו"ח סקר את דרגות עומסי הכבישים ב- 403 ערים ברחבי 56 מדינות. תל-אביב דורגה במקום ה-19 עם 42% רמת עומס בכבישים, ועקפה ערים גדולות וידועות לשמצה בקשיי התחבורה בהן - לוס אנג'לס שדורגה במקום ה-24 וניו יורק במקום ה-42. בנוסף, על פי הדו"ח, ישנן שתי ערים אמריקאיות, סולט לייק סיטי ופורטלנד שהצליחו להקל ברמת העומסים לאחר שהחלו לאמץ פתרונות שונים כדי לפתור בעיות אלו. כחלק מהמאמצים הן השקיעו משאבים רבים באופטימיזציה של מערכת הרמזורים, בתשתיות לרכיבה על אופניים, רכבת קלה ובצמצום מקומות חניה בנסיון להפוך את הפקקים לפחות מתסכלים.

מעבר לפתרונות הללו, בשנים האחרונות נעשה מאמץ לקדם פתרונות קארפול לנסיעות משותפות במחשבה שבכך ניתן יהיה לצמצם את מספר הרכבים בכבישים הנוסעים ממילא לאותו היעד. בין אם זה באמצעות שירותי נסיעה כמו UBER POOL או LINE LYFT , או באפליקציות כמו Waze Carpool וכדומהן. תקוות רבות גם נתלות ברכבים אוטונומיים והאופציה להשתמש בעתיד ברכבים אוטונומיים כרכבים לשירותי נסיעה משותפת או לשינוי מודל הבעלות ברכבים פרטיים מיסודו. אך הדרך לאימוץ תשתית רכבים אוטונומיים עדיין ארוכה, כפי שמעדים הנסיונות בקונגרס האמריקני שכשלו בשנה שעברה לקידום תשתית רגולטורית תומכת. ביולי השנה החל מאמץ נוסף בקונגרס האמריקני לקידום חקיקה שתעסוק בין היתר בתשתית רגולטורית לרכבים אוטונומיים ותקצוב במסגרת ה- America’s Transportation Infrastructure Act ויהיה בהחלט מעניין לראות כיצד תתקדם חקיקה זו כמו גם הרגולצייה בנושא תשתית ה-5.9 GHz .

מחקרים רבים כמו למשל מחקר של Masabi Mass Transit Rider מצא כי נוחות הנסיעה הנו הפרטמר העיקרי העומד בראש סדר העדיפויות של נהגים. נתון זה מסביר למשל למה שירותי נסיעה זוכים להצלחה רבה יותר מאשר שירותי קארפול- שכן נהגים מעדיפים לשלם יותר על שירות נסיעה פרטית, מאשר לעכב את ההגעה שלהם ליעד בשל עצירות לאורך הדרך. בישראל, כאמור, שירותי נסיעה משותפת אינם מוצעים בצורה גורפת על ידי חברות המוניות ואפליקציות שירות המוניות השונות. רק לאחרונה חברת תחבורה ארצית השיקה שירות שהוא הכלאה בין נסיעה משותפת לבין קארפול שעובד באזורים מוגבלים באזור המרכז. השירות נחל הצלחה רבה בקרב תושבים מאזור הפעילות אך עדיין לא ברמות בהן ניתן לראות שינוי משמעותי בפקקים.

אז איך, אם בכלל, בכל זאת ניתן יהיה ליישם את כל הפתרונות הטכנולוגיים עליהם שוקדים טובי היזמים והמפתחים בתחום התחבורה בארץ ולשכללם לכדי הצלחה? נדמה כי יש מקום לקדם דווקא את האלמנט ההסברתי והעידוד הרגולטורי. בעוד המגזר העסקי פועל ביתר שאת על מנת לבנות חברות המבוססות על פיתוח פתרונות תחבורה חכמים, יש לעודד במקביל פעילות ענפה של המגזר הציבורי והמוניציפאלי. הפעלת מערכי חינוך הנו צורך אקוטי. בראש ובראשונה, יש להשקיע במערך חינוכי והסברתי של המגזר הציבורי והמוניציפאלי האמון על תיכנון והוצאת פרויקטי תשתית התחבורה אל הפועל ולדאוג למערכת רגולטורית המעניקה תמריצים לשימוש והטעמה של פתרונות תחבורה חכמה בערים ולבסוף, ישנה חשיבות בחינוך הציבור הרחב הן לגבי קיומם של פתרונות נגישים ויעילים והן לחשיבות השימוש בהם. נדמה שללא מאמץ הסברתי הכולל שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי, הפרטי והציבור הרחב, בליווי תמיכה רגולטורית, נשאר כולנו בפקק. 

הכותבת היא מפירמת עורכי הדין הבינלאומית Holland & Knight

עוד כתבות

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

ג'ף בזוס / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 737 מיליון דולר

ג'ף בזוס מכר כ-3.3 מיליון מניות בשווי 737 מיליון דולר, במסגרת תוכנית מכירה מוסדרת שמתפרסת עד מאי 2026 ● לאחר המכירה, בזוס מחזיק בכ‑905 מיליון מניות, ועדיין מהווה הבעלים הפרטי הגדול ביותר בחברה

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

נשיא העליון, השופט יצחק עמית, בדיון בבג''ץ על מינוי ראש השב''כ / צילום: צילום מסך מהשידור החי

מינוי זיני: הממשלה והיועמ"שית פועלים להגיע להסכמות

לאחר הדיון היום בבג"ץ בנוגע לעתירות למנוע את מינויו של האלוף זיני לראש השב"כ הודיעו הצדדים כי הם פועלים להגיע להסכמות  ● במהלך הדיון ח"כ גוטליב צעקה לעבר הנשיא עמית: "תתבייש לך" - והוצאה מהאולם ● בעקבות הפרעות נוספות, הוחלט להמשיך את הדיון ללא קהל; עמית על המהומה באולם: "ניסיון להכשיל הליך משפטי"

נזק כתוצאה מהמטח מאיראן / צילום: כב''ה

פתרון לבירוקרטיה ולמאבקי הדיירים? הממשלה שוקלת לקנות את הדירות ההרוסות

על פי הערכות, קיימות כיום כ-3,000 משפחות שביתן נהרס כליל בעקבות המלחמה, וכי ייקח שנים עד שישוקמו או שבתים אחרים יוקמו במקומם ● משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים, הודיעו על מסלול שיסייע לתושבים בהתנהלות מול הרשויות, במסגרתו כל התהליך ינוהל על ידי המדינה, לרבות מימון, פיקוח וביצוע

מבנה נטוש בחיפה / צילום: תמר מצפי

בחיפה יש כ-700 בניינים נטושים. לעירייה יש יוזמה להשמיש אותם

בחיפה יש כ-700 בניינים נטושים, הגורעים מהכנסות הארנונה כ־33 מיליון שקל בשנה ● כעת בעירייה נוקטים במספר צעדים להילחם בתופעה, בין היתר בעירייה יסייעו בקידום תוכניות או היתרי בנייה, כמו גם קידום חקיקה על פיה יחויבו בעלי הנכסים לשלם עליהם ארנונה לאחר 3 שנים

טראמפ שולח לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב תמכור לישראל מערכת להנחיית פצצות, בוול סטריט ג'ורנל טוענים שגם דחייה של חודש בתוכנית הגרעין האיראנית משמעותית ואיך השפיעה המערכת מול איראן על ענף התעופה ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

אלעד טנא / צילום: איה אפרים

ידיעות אחרונות במגעים עם העורך הראשי של מקור ראשון לתפקיד בכיר בקבוצה

אחרי שעורך העל של הקבוצה, אבי משולם, הודיע על סיום תפקידו, בקבוצת התקשורת מנהלים מגעים עם אלעד טנא - העורך הראשי של מקור ראשון מקבוצת ישראל היום ● לטנא יש רקורד בתקשורת הישראלית ואף בידיעות אחרונות עצמה

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

מחירי הטיסות יקרים היום? חכו שתראו מה מצפה לכם בעוד עשור

נתב"ג צפוי להגיע לקצה גבול הקיבולת שלו בשנת 2035, והפתרון הנדרש הוא הקמת שדה תעופה חדש ● בעוד שהמומחים מסכימים שהמיקום המתאים ביותר הוא ברמת דוד, סגן השר אלמוג כהן מנסה לקדם במקום שדה בנבטים ● כעת גם נתניהו נכנס לתמונה, ודחה את הדיון בשדה הצפוני ● אם המשחקים הפוליטיים לא יפסקו, התוצאה תהיה שאף אחד משדות התעופה לא יוקם, והציבור ישלם את המחיר