גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד הבריאות בסיבוב פרסה: האם ביטול ההפרטה יציל את המכונים להתפתחות הילד

הורים שלא מצליחים להשיג תור לילדיהם במכון ציבורי להתפתחות הילד, יכלו בעשור האחרון לפנות למטפל פרטי ולקבל החזר התוצאה: מטפלים רבים עברו לעבוד בפרטי, והתורים הציבוריים התארכו ● ל"גלובס" נודע כי משרד הבריאות מתכוון לבטל את ההפרטה ולהפסיק את שיטת ההחזרים

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

רועי, בנה בן השלוש של מיכל (שם בדוי) מנתיבות, מתקשה זה כשנה בדיבור ובהגייה נכונה. לפני כשבוע כשהתקשרה למכון להתפתחות הילד של קופת חולים כללית באזור מגוריה לקביעת תור, הייתה המומה מהתשובה שקיבלה. "לא רק שלא נקבע לי תור לעוד חודשים רבים, כפי שקורה בדרך כלל", היא מספרת. "אלא נאמר לי שבגלל העומס והלחץ, אין תורים ושאחפש מקום אחר". לדבריה, "כשילד גורר בעיה התפתחותית לאורך זמן, היא עלולה להחמיר, והילד גדל. וחבל".

התורים הנדירים במכונים להתפתחות הילד אינם דבר חדש, אך הדרך לפתרון הבעיה מורכבת ודורשת התייחסות רב-מערכתית. מדובר בטיפולים מגוונים בתחומים כמו נוירולוגיית ילדים, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, וטיפולים בדיבור ופסיכולוגיים. ב-2010 יזם משרד הבריאות פתרון "פלסטר", שבמבט לאחור כנראה החמיר את הבעיה: התחייבות להעניק להורים החזרים של כ-200 שקל לטיפול במכון פרטי, אם התור במכונים במערכת הציבורית, בקופות החולים ובבתי החולים, ארוך משלושה חודשים.

כך קרה, שמחיר ההחזר הפך למחיר המינימום שגובים המטפלים הפרטיים. לרוב, המטפלים הפרטיים גובים 300-350 שקל לטיפול, ולכן התשלום הממוצע שההורים משלמים מכיסם הוא 100-150 שקל. מדובר בתשלום שגבוה פי שלושה-חמישה מההשתתפות העצמית הנגבית דרך הקופה, כ-30 שקל.

מספר טיפולים בשנה

עדיפות לפרטי

אך לב הבעיה הוא זה: ככל שיותר הורים פנו להחזרים במכונים הפרטיים בשל מחסור בתורים בציבוריים, הפך אפיק ההחזרים לאפיק הכנסה משמעותי למטפלים, שמשתלם יותר לעומת התשלום שקיבלו לטיפולים בקופה - 100-180 שקל. כתוצאה מכך החלו הקופות להתלונן שהן לא מצליחות לגייס אנשי מקצוע למכונים; והתורים רק הלכו והתארכו. כלומר, הפנייה למוצא הקל, והמופרט, ל"החזרים", יצר כאוס בשוק, וכיום ההחזרים תופסים כשליש ממנו: כ-400 אלף טיפולים בהחזר מבוצעים בשנה, מתוך 1.4 מיליון טיפולים.

לכן לאורך שנים, אף שבמשרדי הבריאות והאוצר הבינו שההחזרים פוגעים במכונים הציבוריים, הם נמנעו מלגעת בהם, מחשש לפגיעה בילדים ומקול זעקה ציבורי.

ב-2017 קבע דוח מבקר המדינה, בהתייחסו למכונים להתפתחות הילד, ששיטת ההחזרים ייצרה "כמה בעיות עקרוניות". וביניהן: עידוד הרפואה הפרטית על-חשבון הציבורית; יצירת "רפואה לעשירים"; המתנת חודשים רבים להחזרים בגין הטיפולים הפרטיים, מאחר שמשרד הבריאות לא קבע כללים למועדי ההחזר; ותעריפון לטיפולים שלא התעדכן 20 שנה, וגרם לכך שהפער בין עלות הטיפול להחזר הוא די גדול. עוד קבע המבקר, במצב שבו ילדים מטופלים אצל מטפלים באופן פרטי, הקופה מתקשה לעקוב אחריהם ואחרי מצבם. המבקר העריך, שכמות גדולה של ילדים, 280 אלף, סובלים מעיכוב התפתחותי וזקוקים לטיפול.

כעת - אחרי כעשור של תשלומי החזרים, שהסתכמו לכ-80 מיליון שקל בשנה (מחציתם ניתנים לטיפולים לילדים עם אוטיזם ועם בעיות כרוניות, כשיתוק מוחין) - מעוניינים משרדי הבריאות והאוצר לשים להם סוף; ובמקביל לתקצב את הקופות באותו הסכום, מדי שנה, בתמורה לכך שיראו גידול בכמות הטיפולים. המשרדים גיבשו תוכנית להפסקת ההחזרים בהדרגה, וההחלטה הסופית תתקבל בשבועות הקרובים.

הפחתה בשלבים

אז כיצד ייראה המתווה לביטול ההחזרים? החל מנובמבר יופחת ההחזר להורים בעבור טיפולים פרטיים במחצית, מכ-200 שקל לטיפול כיום לכ-100 שקל; ובינואר 2021 יבוטלו ההחזרים כליל. ילדים שכבר מצויים בטיפול פרטי באפיק ההחזרים, יוכלו להמשיך בו.

הרציונל לצעד הזה הוא לייצר לחץ על המטפלים להפחתת העלות ל"טיפולים פרטיים על בסיס החזרים". במשרד הבריאות מקווים שלאור הפחתת ההחזרים, המטפלים לא יוכלו לגבות 200-300 שקל לטיפול מהורים, אלא פחות, כדי להתאים את עצמם לגובה ההחזר. כשזה יקרה כבר לא יהיה פער משמעותי בין התמורה המתקבלת בהחזרים לזו שמשלמת הקופה, פר-טיפול (חלק מהמטפלים שכירים וחלקם עצמאים), ולקופות יהיה קל יותר לגייס מטפלים ולהרחיב את השירותים.

לדברי גורם ממשלתי, "הציפייה היא שהשכר שיוצע למטפלים בקופות יעלה בהשוואה להיום, כי אם לא יוצע להם יותר, הם לא יבואו. הכוונה היא להפחית את אטרקטיביות השוק הפרטי ולהעלות את זו של המערכת הציבורית. זה מהלך הדרגתי, שייפרס על פני כשנתיים. ברור, שהעניין מורכב ושברנו את הראש אם ואיך לעשות את זה".

בנוגע לחשש שמעלים המטפלים, ש"מדובר במהלך המתנהל ללא רגולציה - מה בדיוק הקופות יצטרכו להראות כדי לקבל את הכסף?", ושהכסף שהוקצה למהלך "לא צבוע (לא מיועד בהכרח, ה' ו') להתפתחות הילד"; טוענים במשרד הבריאות, שלהיפך: זה כסף צבוע, והקופות יצטרכו להראות שהן מספקות יותר טיפולים, וערוכות לקלוט יותר מטפלים, לפני שיקבלו אותו. במשרד מבהירים, שהמהלך ילווה גם במחקר מלווה, שתכליתו לעקוב אחר התורים ולוודא שהם קוצרו.

גזירה קשה

הקופות, מצידן, מעוניינות במהלך הזה ועודדו את משרד הבריאות להניעו. מבחינתן, אחת הבעיות היא שילדים שמקבלים טיפול פרטי או לא מטופלים כלל - מגיעים לפתחן בהגיעם לגיל בגרות, כשהם סוחבים שלל בעיות. "הפרטת השירותים רק דרדרה את הרפואה הציבורית", אומר ד"ר מיכאל דוידוביץ, מנהל תחום התפתחות הילד במכבי, ויו"ר החברה להתפתחות הילד בהסתדרות הרפואית. "לאורך השנים התקשינו לגייס מטפלים, כי כולם רצו לעבוד בפרטי; והמטפלים הקיימים אמרו לנו: ‘או שנצמצם את המשרה או שנעזוב אתכם'".

אלא שכצפוי, ברגע שנודע למטפלים על כוונת המשרד לבטל את ההחזרים, קמה זעקה מצידם. לטענת פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית, בלי חלופה ברורה ומיידית להחזרים, התורים יוסיפו ויתארכו, ולכן מדובר ב"גזירה קשה עבור עשרות אלפי ילדים עם צרכים מיוחדים והרת אסון למערכת הציבורית של התפתחות הילד".

עוד כתב הפורום במכתב לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בסוף ספטמבר ש"על משרד הבריאות לדרוש מהקופות ליצור תשתיות ראויות, לפתוח מכונים נוספים להתפתחות הילד, להגדיל משמעותית את התקינה במכונים, להרחיב הסדרים עם היחידות ההתפתחותיות המוכרות על-ידי המשרד, ולעמוד בזמני ההמתנה שנקבעו. עד למיסוד מנגנון כזה, דורש הפורום "שלא לצמצם את הזכאות להחזרים".

לדברי הפסיכולוגית אסנת רייכמן אייזיקוביץ, נציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, בשיחה עם "גלובס" - "הקופה יכולה לרצות להוסיף לצוות שלנו ארבעה פסיכולוגים, אבל לא יהיה איפה לשים אותם. אין חדרים וכיסאות".

במשרד הבריאות מסבירים, שגם בהיעדר תשתיות ברמה המיידית, הקופה יכולה להתקשר בהסדרים עם מטפלים חיצוניים (שלא דרך מסלול ההחזרים).

מחסור בפריפריה

אף שנראה שביטול אפיק ההחזרים הוא המהלך הנכון, נדמה שאם יעמוד לבדו, הוא לא יספיק. בישראל יש מחסור חריף במטפלים בפריפריה, בעיקר קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק, ומחסור כללי ברופאים מומחים לנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד. מחסור שמחייב פתיחת עוד תוכניות הכשרה למטפלים, בייחוד בדרום.

לפי דוח המבקר, באזור המרכז יש כחצי קלינאי תקשורת ל-1,000 איש, ובדרום - רק שישית. לפי משרד הבריאות, בכל ישראל, יש כיום רק 66 נוירולוגים עד גיל 65, כלומר: פחות מרופא אחד ל-30 אלף ילדים.

באחרונה אמר ל"גלובס" פרופ' יורם נבו, מנהל מכון הנוירולוגיה בבית החולים שניידר ויו"ר איגוד נוירולוגיית הילדים, "המחויבות שלנו היא שכל ילד עם בעיה נוירולוגית או התפתחותית יקבל טיפול במסגרת הציבורית, ובזמן סביר. כיום יש ילדים שאיכות חייהם נפגעת, כי הם מטופלים באיחור". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק