גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הנוסעים הישראלים מצביעים ברגליים; יש אפס ניסיונות 'להעניש' את טורקיה על התקיפות בסוריה"

סוכני הנסיעות מספרים כי מספר הנוסעים בחברות התעופה הטורקיות צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר ● "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות, אלא ש-2019 תוגדר כשנת שיא בתנועת הנופשים מישראל"

"כל עוד אתה מוזיל לי את הטיסה ב-20 דולר ועוד בחברת תעופה טובה, ממש לא אכפת לי דרך איפה לטוס" - זו הגישה של הנוסעים כפי שמציג אותה יניב שולדנפרי, מנכ"ל משותף באתר Alice.co.il. גישה זו, לדבריו, לא השתנתה גם בימים האחרונים לאור התקיפה הטורקית של יעדים כורדיים בסוריה והקריאות ברשתות החברתיות להחרים את טורקיה בזירה התיירותית.

לדבריו, "מספר הנוסעים דרך טורקיה צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר".

שולדנפרי מדגיש כי לא רק טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול, נהנית מהגידול בתנועת הנוסעים דרכה, אלא גם חברות התעופה הטורקיות האחרות, אטלס גלובל ופגסוס איירליינס, שזוכות לפרגון של הנוסעים הישראלים. "המחיר, מנקודה אחת לנקודה אחרת כולל עצירה באמצע, יכול לשקף גם חיסכון של 50% ויותר לעומת טיסה ישירה. זה משהו שמשחק תפקיד חשוב בחיסכון וביעילות, וזה פקטור שלנוסעים רבים הוא חשוב".

דרך אטלס ופגסוס, אומר שולנדפרי, עיקר הנוסעים ממשיכים ליעדים באירופה, כגון אמסטרדם, ברצלונה ופריז, וגם ליעדים במזרח אירופה. דרך טורקיש איירליינס - שהטיסה מתחילת השנה יותר מ-850 אלף נוסעים בקו מתל-אביב, יותר מ-85% ממשיכים בטיסות ליעדי המשך - יעדי ההמשך העיקריים הם במזרח הרחוק, דוגמת האיים המלדיביים, סינגפור, הודו, תאילנד וסין.

נציין כי גם בטורקיש איירליינס לא מזהים כל שינוי או בקשות לביטולי טיסות מכיוון הנוסעים הישראלים. "התחרות של טורקיש היא בעיקר מול חברת התעופה הרוסית אירופלוט", מסביר שולדנפרי.

גם בביקוש לטיסות דרך אירופלוט הוא לא מזהה שינוי בביקוש בעקבות קריאות אחרות שלא לטוס דרך רוסיה ואליה על רקע גזר הדין החמור שניתן לנעמה יששכר בבית המשפט ברוסיה. יששכר, נזכיר, טסה לישראל מהודו עם עצירת ביניים במוסקבה, שם נעצרה ונשפטה ל-7.5 שנות מאסר על החזקה של 9.5 גרם סמים. 

חודש ספטמבר, חברותה תעופה הטורקית שפועלות מישראל

"שנה של התעוררות גדולה לאנטליה" 

סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מזהה מגמה דומה בכל הנוגע לנוסעים מישראל לטורקיה. לדבריו, "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות שהוזמנו עם חברות התעופה הטורקיות, אלא ששנת 2019 תוגדר כשנת שיא מבחינת התנועה של הנופשים מישראל, שהחרימו לאורך השנים את טורקיה כיעד לנופש מאז אירועי המרמרה במשט לעזה בשנת 2010. שנה לפני המשט, תנועת הנופשים לאנטליה מישראל עמדה על 540 אלף בשנה, ומאז המספר הזה צנח עד לשפל של 80 אלף נוסעים בשנה. שם היו חרמות של ממש, והיעד הזה נמחק ממפת התיירות של ישראל.

"כעת יש מהפך - את 2019 נסיים עם כ-480 אלף נוסעים לנופש בבתי המלון באנטליה. 65% מהם נמנים עם האוכלוסייה הערבית בישראל, אבל מספר לא מבוטל הם יהודים שמגדירים את החופשה הזו כנופש אולטימטיבי. יותר מ-100 קלאבים בנתה טורקיה בשנים האחרונות, כולל אטרקציות לילדים ולמשפחות. טורקיה בעצמה החליטה לחזור למפת התיירות שנפגעה שם בשנים האחרונות, והמספרים מדברים בעד עצמם - 40 מיליון תיירים זרים ביקרו בטורקיה בשנה החולפת".

מנהל תחום חבילות הנופש באמסלם טורס, הדר כרמל, משמיע עמדה דומה. "באופן מפתיע או שלא מפתיע, אני יכול להגיד שאנחנו לא חשים השפעה של ההתרחשות בין טורקיה לסוריה בתחום התיירות היוצאת מישראל".

כרמל מחדד את האבחנה בין טורקיה כיעד לנופש, בעיקר באזור אנטליה - לבין טורקיה כיעד לטיסות המשך. עוד הוא מחדד את התזמון של פרוץ האירועים, בסוף עונת התיירות. לדבריו, "מי שכבר הזמין לסוכות ולתקופה הזו, טס כבר או שיטוס בימים אלה. בקשות לביטולים לא נרשמו בכלל". 

גם כרמל מגדיר את 2019 כ"שנה של התעוררות גדולה מאוד לאנטליה ולטורקיה". לדבריו, "אם התקיפה בסוריה הייתה מתרחשת לפני חצי שנה, אולי היינו רואים השפעה על התיירות לטורקיה. אבל מאז אירועי המרמרה, הסכר להערכתי נפרץ, ואנטליה חזרה לשוק ובגדול. הסיבה לכך היא שזה מוצר תיירותי כל-כך טוב שמספק את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. מה גם שהזמן עושה את שלו. בדומה ל'הדים' ששומעים מתיירים ישראלים שמבקרים בעקבה או בטאבה וגם בצפון קפריסין, אנשים חוזרים ומספרים בהתלהבות ומעודדים אחרים לנסוע - זה משהו שקורה גם עם טורקיה. רק מי שהיה שם יכול להבין את רמת הפאר של המלונות, את ה'הכול כלול' בשפע מטורף ובלי שום כוכביות. 

"גם המחירים מאוששים את המספרים שגדלים מכיוון התיירות מישראל ובכלל. כבר לא זול כפי שהיה בתקופות השפל בשנים האחרונות כשהביקוש היה נמוך, אבל עדיין התמורה ביחס לכסף היא עצומה. אנחנו מבחינתנו לא משווקים את טורקיה, אנטליה היא לא יעד הדגל שלנו, אבל הנופשים, ערבים ויהודים, שחוזרים משם כל-כך מרוצים, עושים את עבודת השיווק בעצמם. יש עדיין כאלה שמסרבים לטוס אידאולוגית לטורקיה, אבל הם בשוליים". 

כרמל מספר כי חבילת נופש הכול כלול למלון בדרגת 5 כוכבים עלתה לחג הפסח 800-900 דולר לאדם, ולמלון 4 כוכבים כ-600 דולר לאדם.

הרגלי הנופש באנטליה, אגב, משאירים את רוב הנופשים באזור בית המלון, "כשמקדישים יום אחד לקניות בקניון שיש באזור וזהו. בשונה מבאטומי, אנטליה היא לא יעד שמוכר גם אטרקציות מסביב. שם אין סיבה לצאת מהמלון ולהוציא את הארנק לאורך כל החופשה". 

"הזיכרון של הנוסעים קצר מאוד"

כאמור, החוזקה של טורקיה בתיירות מישראל היא עדיין בטיסות קונקשן. נציין כי רק חברות טורקיות מורשות לטוס בקו, כשאל על וכמוה גם ישראייר או ארקיע לא מפעילות טיסות לטורקיה כלל. התחרות אם כך היא חד-צדדית, וכפי שאומר קרסו מאיסתא, "אין בכלל תיירות נכנסת לישראל מטורקיה, והכול הוא חד-כיווני, זה רק תן בלי קח".

הצצה על דוחות רשות שדות התעופה מלמדת על הגידול במספרים. את חודש ספטמבר סיימה טורקיש איירליינס למשל עם גידול של 13% במספר הנוסעים דרכה. אומנם הגידול מתייחס לחודש ספטמבר 2018, שבו לא תוזמנו חגי תשרי על לוח השנה, אולם עדיין המגמה ברורה: טורקיש איירליינס הטיסה בחודש שעבר לבדו כ-107 אלף נוסעים בקווים מנתב"ג ואליו, ויחד עם שתי החברות הטורקיות האחרות, פגסוס איירליינס ואטלס גלובל, המספר גדל לכ-190 אלף נוסעים. בין החודשים ינואר עד ספטמבר טסו עם שלוש החברות הטורקיות כמיליון וחצי נוסעים.

טורקיה לא במקרה גם עומדת בראש טבלת היעדים שמהם נוחתים הטסים מנתב"ג. "אני לא רואה כל חרמות או נידויים באופק בכל הנוגע לטיסות קונקשן דרך טורקיה", אומר קרסו. "הנוסעים ממשיכים להצביע ברגליים".

קרסו סבור כי הטריגר העיקרי לטסים בטיסות המשך דרך טורקיש הוא דווקא הנוחות ופחות המחיר. לדבריו, "המחיר הוא נוח, אבל כיום כבר לא ניתן להגדיר אותו כזול באופן מובהק. כשטורקיש איירליינס נכנסה לישראל, היא התחרתה חזק במחיר, אבל כיום כבר יש לה מתחרות בטיסות ההמשך, כולל חברות תעופה כמו אירופלוט ואליטליה. תדירות של 10 טיסות ביום מאפשרות לנוסעים קונקשן נוח וקצר לכל היעדים. זה יותר חשוב מהמחיר. יש אפס מודעות 'להעניש' את טורקיה, ובטח שלא מצד מי שנוסע בטיסות המשך. אנשים ממש לא מפחדים להמתין בשדה התעופה".

גם קרסו מדגיש כי בכל הנוגע לטיסות דרך אירופלוט, חברת התעופה הרוסית, הוא לא מבחין בשינוי לאור פרשת נעמה יששכר. "יכול להיות שנראה הורים של נוסעים שאמורים לעשות מסלול דומה, לחזור מיעדים במזרח הרחוק דרך מוסקבה לתל-אביב - משנים את הטיסות לטיסות ישירות או דרך יעדים אחרים; אבל אם זה יקרה, נראה את זה היום-מחר. העניין הזה ישכח תוך שבוע. היום זו דרמה סביב מוסקבה, ומחר זה יכול להיות משהו שיתרחש בירדן וישפיע לטווח של שבוע מקסימום. הזיכרון של הנוסעים הוא קצר מאוד". 

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?