גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסק הדין שמסעיר את עולם הרכב: היבואנים הרשמיים ייאלצו להעניק אחריות גם ליבוא מקביל

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים, לפיה היבואנים הישירים מחויבים בלעדית למימוש האחריות בעת תקלה ברכב ● המשמעות: עלות תיקון הרכב תושת על היבואנים הישירים גם אם הרכב לא נרכש דרכם

רכבי יבוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבי יבוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

יבואני הרכב הישירים חייבים להעניק אחריות גם לרכבים שלא יובאו על-ידם, אלא על-ידי היבואנים המקבילים או הזעירים, אפילו אם יצרן הרכב הגדיר שהאחריות על הרכב היא אזורית ולא כוללת את ישראל - כך קבע לאחרונה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, יורם נועם, שדחה עתירה של יבואני הרכב הישירים נגד הפרשנות המשפטית שהעניק משרד התחבורה לחוק שירותי הרכב. החוק, שנחקק ב-2016, נועד להגביר את התחרות בענף הרכב, תוך הענקת הטבות ליבואני הרכב המקבילים.

את העתירה נגד משרד התחבורה הגישו ארבעה יבואנים ישירים - חברת יוניון מוטורס (יבואנית ישירה של רכבי טויוטה), סמל"ת (יבואנית ישירה של קרייזלר, דודג', ג'יפ וראם), קרסו מוטורס (המייבאת את רכבי ניסן) וחברת המזרח (המייבאת רכבים מסוג לנדרובר ויגואר). 

בלב העתירה ניצבה טענתם של היבואנים הישירים נגד הפרשנות שהעניק משרד התחבורה לחוק, לפיה חובתם להעניק אחריות מלאה לרכבים שיוצרו בחו"ל ולא יובאו על-ידם, גם במקרה שבו אחריות היצרן שניתנה לרכב במקום רכישתו, הוגבלה טריטוריאלית רק למדינה זו או למדינות מסוימות שאינן ישראל. באופן מעשי דובר בעיקר על פניות מלקוחות שרכשו רכבים שיובאו ביבוא מקביל או יבוא אישי מארה"ב, ושלגביהם קבע היצרן כי האחריות מוגבלת לשטח ארה"ב בלבד.

יבואני הרכב הישירים טענו כי הפרשנות של משרד התחבורה פוגעת בקניינם. לטענתם, משמעות החלטת משרד התחבורה היא שהיבואן הישיר יממן מכיסו תיקונים לרכבים שלא הוא ייבא, מבלי לקבל כל תמורה בעדם, ומבלי שיוכל לחזור אל היצרן לכיסוי עלויותיהם של תיקונים אלה.

לא לאפשר ליצרן להרוויח פעמיים

בתגובה לעתירה, במשרד התחבורה טענו כי מטרתו של חוק שירותי הרכב היא לקדם את התחרות בענף, לאחר שהמחוקק זיהה שמתקיים קשר הדוק בין היבואנים הישירים ליבואני הרכב גם בנוגע לסוגיית האחריות על הרכבים. "היבואנים הישירים מהווים את נציגי יצרני הרכב במדינות השונות, ועמם יש ליצרני הרכב קשר ישיר ובלתי אמצעי. לפיכך, וכדי להתגבר על העדיפות שמקנה קשר זה ליבואנים הישירים על-פני יתר היבואנים המסחריים, ולפתוח את השוק לתחרות הוגנת, החליט המחוקק להטיל את חובת מימוש האחריות על היבואנים הישירים דווקא", טען משרד התחבורה.

בין היתר טען משרד התחבורה כי קבלת העתירה תביא למצב שבו יצרן הרכב, שמכר את הרכב בארץ המקור עם אחריות, כנגד תמורה כספית הולמת בגין אחריות זו, מתכחש לאחריות שסיפק לרכב רק מכיוון שיובא לישראל, ובכך למעשה "ירוויח" פעמיים - גם קיבל תמורה מהסוכן הראשי שלו נמכר הרכב במדינת המקור עבור האחריות שנתן לרכב; וגם מתכחש לאחריות, בהגיע הרכב לישראל.

פרשנות שמרוקנת את החוק מתוכן

בנוסף למשרד התחבורה, התייצבו להליך גם מספר יבואני רכב מקבילים. לטענת גלובל אוטו מקס (המייבאים ביבוא מקביל רכבי ג'יפ וטויוטה), אותה ייצגו עורכי הדין אבי מורל ואור רז ממשרד איתן מהולל שדות, המודל שנקבע בחוק שירותי הרכב כמעט זהה לזה שנהוג באיחוד האירופי, ולפיו חלה על יצרן החובה לממש את האחריות שנתן לרכב מתוצרתו, ללא קשר למקום שבו נרכש הרכב. עוד הם הדגישו כי קבלת העתירה עלולה להוביל לכך שצרכנים לא ירכשו רכבים באמצעות יבואנים מקבילים, שכן סביר שאדם לא ירכוש כלי רכב ללא אחריות, היות שמדובר בנכס יקר.

בית המשפט המחוזי בירושלים, כאמור, דחה את עתירת יבואני הרכב הישירים, ואימץ את הפרשנות של משרד התחבורה. לפי פסק הדין של סגן הנשיא נועם, "אין אפשרות לקרוא לתוך הסעיף אפשרות של החרגה טריטוריאלית, באופן שאחריות היצרן לא תחול במדינת ישראל".

נועם הסביר מדוע החלטת משרד התחבורה גם תואמת את תכליתו של החוק שיועד לפתוח את שוק הרכב לתחרות: "היבואנים הישירים, לאור הסכמי ההפצה שבינם לבין היצרנים, מהווים את הגורם היעיל ביותר להתמודד עם החובות שנקבעו בחוק".

נועם גם דחה את טענות היבואנים הישירים לפגיעה בקניינים ובעיקרון השוויון, כשקבע כי החוק, במודע, "הבחין בין היבואנים השונים, אגב יצירת 'אי-שוויון מובנה' בין היבואנים הישירים לבין שאר היבואנים, תוך הענקה, למי שמבקש לקבל רישיון של יבואן ישיר - הן של חובות (כמו מימוש אחריות היצרן, שעה שהיצרן מתחייב ליתן את האחריות), והן של זכויות מכוח מעמדו כיבואן ישיר והטבות כלכליות מכוח הקשר הישיר שלו עם היצרן".

יבואני הרכב הישירים, שהגישו את העתירה באמצעות בא-כוחם עו"ד אהוד שניידר, מסרו בתגובה: "העותרות לומדות את פסק הדין ותשקולנה את צעדיהן בהקדם".

נתוני משרד התחבורה: כך נפתח שוק יבוא הרכב לתחרות

במסגרת העתירה הגיש משרד התחבורה מסמך שכותרתו "יישום חוק שירותי רכב והשפעתו על ענף הרכב", ממנו עולה כי מאז מהלך החקיקה לפני שלוש שנים הוביל לפתיחת השוק לתחרות.

לפי המסמך שחיבר משרד התחבורה, "מאז כניסת החוק לתוקף חל גידול משמעותי ברישיונות יבואן בכמות ובמגוון", כשבשנים 2017-2016 אושרו כ-4,000 בקשות ליבוא אישי של רכבים, ונוספו עוד 7 יבואני רכב מקבילים. במחצית הראשונה של 2018 נרשם מספר שיא של יבואני רכב מקבילים, כשבמשרד התחבורה אישרו ל-11 מהם רישיונות יבוא.

עוד עולה מהנתונים של משרד התחבורה כי חל גידול כמותי ביבוא רכב חדש בערוצים החדשים. כך, למשל, במחצית הראשונה של 2018 חלה ירידה של 8,000 רכבים שיובאו ביבוא ישיר, ו-518 רכבים יובאו ביבוא מקביל בתקופה זו, לעומת כ-1,200 רכבים שיובאו בשנתיים שקדמו לכך.

בנוסף הראה משרד התחבורה כי חלה ירידה במחירי הדגמים שמיובאים גם ביבוא מקביל, בעוד שמחירם של דגמים שלא מתקיים בהם יבוא מקביל נשאר יציב, למרות הירידה בשער של מטבעות החוץ.

היבואנים, משרד התחבורה והחלטת בית המשפט

■ חוק רישוי רכב קובע: יבואן ישיר יממש את אחריות היצרן לכל דגמי הרכב שהוא מייבא. 

■ טענת היבואנים הישירים: הפרשנות לפיה יש לחייב אותנו להעניק אחריות גם במקרים בהם אחריות היצרן הוגבלה טריטוריאלית רק למדינה בה יוצר הרכב, פוגעת בקניין שלנו ואינה מתחייבת מלשון החוק. 

■ טענת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים: החוק מחייב את היבואן הישיר לממש את האחריות גם אם היצרן הגביל את האחריות טריטוריאלית. 

■ פסיקת בית המשפט: מימוש אחריות היצרן על-ידי היבואן הישיר חלה בכל מקרה שבו ניתנת אחריות יצרן, גם אם האחריות המקורית הוגבלה טריטוריאלית. היבואנים הישירים מהווים את הגורם היעיל ביותר להתמודד עם מטרת החוק שהיא הגברת התחרות. 

עוד כתבות

בשורה לחוסכים / אילוסטרציה: Shutterstock

העברות כספים בשוק הגמל: אנליסט, מיטב ומור בצמרת המגייסים. ומי איבד הכי הרבה?

בית ההשקעות מיטב ממשיך להתקרב לאלטשולר שחם מבחינת היקף הכספים המנוהלים, מור מסמן ציון דרך וחוצה שווי נכסים בגמל של 100 מיליארד שקל ● אוקטובר היה החודש שבו איבד ילין לפידות הכי הרבה כספים למתחריו מעולם - 703 מיליון שקל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אודיטי טק העלתה את התחזית, והמניה קפצה במסחר המאוחר

חברת הטכנולוגיה לעולם היופי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-806-809 מיליון דולר מ-799-804 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 72.5% בהשוואה לתחזית קודמת ל-71% ● מנכ"ל אודיטי טקף אורן הולצמן: "אנחנו ממוצבים היטב לקראת סיום חזק של שנת 2025"

בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

בג"ץ לממשלה: נמקו מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר

השופטים הוציאו צו על-תנאי המורה לרה"מ נתניהו ולשר המשפטים לוין לנמק עד 4 בינואר מדוע הממשלה אינה מקימה ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר ● השבוע החליטה הממשלה להקים ועדה שאינה ממלכתית ומינתה צוות שרים בראשות לוין לקביעת סמכויותיה

BitMine, שבין משקיעיה גם פיטר ת'יל, צנחה 35% בחודש האחרון / צילום: Reuters, IMAGO/Hanno Bode

סוגרים פוזיציות "מתחת למים": העסקאות הממונפות בקריפטו הפכו לבור הפסדים

הנפילות לאחרונה בשוק מטבעות הקריפטו בהובלת הביטקוין, חשפו את ריבוי ההימורים המסוכנים המוצעים כיום למשקיעים הפרטיים על ידי וול סטריט וחברות התחום ● "השבועיים האחרונים היו קשים מאוד עבור רבים", כשסך הסגירות של פוזיציות בבורסות קריפטו זינקו לשיא חדש

הקנצלר לשעבר אולף שולץ סוקר מל''ט הרון TP בתערוכה בברלין / צילום: Reuters, IMAGO/Björn Trotzki

התעשייה האווירית במגעים עם גרמניה על עסקאות ענק. על הפרק: מל"טים ומיירטים

ברלין מתכוננת לרכוש מיירטי חץ 3 נוספים ולהאריך את הסכם המל"טים מדגם הרון TP   ● התעשייה האווירית צפויה להרוויח מעל למיליארד דולר מההתחמשות ● ברקע: מלחמת רוסיה־אוקראינה נכנסת לשנתה הרביעית, והחששות של פולין מהתרחבות התוקפנות של פוטין

תקיפות צה''ל ברצועת עזה / אילוסטרציה: ap, Leo Correa

חמאס הפר את ההסכם, צה"ל תקף בכירים בזרוע הצבאית בתגובה

בצבא שיגרו איום לחמאס: "הפרה של הפסקת האש" ● בכיר בבית הלבן: "נשמור על היתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון" ● טראמפ: "יורש העצר ואני ניצור ברית חזקה ועוצמתית יותר מאי פעם ● צה"ל תקף תשתיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ● התקיפה החריגה אמש בלבנון: סיכול ניסיון של חמאס להוציא פיגועים בגבול ● שר הביטחון והרמטכ"ל סיירו היום בדרום סוריה ● עדכונים שוטפים

רפי סער, ראש עיריית כפ''ס / צילום: יח''צ

כפר סבא במאבק מול הותמ"ל על עתודת הקרקע האחרונה: "פיגוע תכנוני"

עיריית כפר סבא מתנגדת לתוכנית של הותמ"ל בצפון העיר, שתכלול יותר מ-14 אלף יחידות דיור על פני 1,367 דונם ● "אתם מביאים מצגת מנותקת לחלוטין מהעיר", טען ראש העיר רפי סער, "בלי פתרון תחבורתי, בלי מט"ש ובלי שטחי ציבור. כמו גבינה צהובה מלאה חורים"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

המלכוד שמסתתר בדוחות של החברה הגדולה בעולם

הדוח של אנבידיה, שיפורסם הלילה, פוגש שוק שמפחד פתאום מהוצאות הבינה מלאכותית ● 320 מיליארד דולר יעופו כהרף עין לכאן או לכאן ● הצפי הוא לזינוק של מעל 50% בהכנסות וברווח ● בינתיים כמה ממשקיעי העל מהמרים על ירידה במניה ● וגם, האם יש בועה בוול סטריט? בכירי וול סטריט מספקים תשובות סותרות

אבישי אברהמי מייסד ומנכל וויקס / צילום: אלן צצקין

למרות שעקפה את תחזיות האנליסטים - מניית וויקס צונחת בחדות

מניית הפלטפורמה לבניית אתרים צונחת במעל 10% במסחר בוול סטריט, על אף שעקפה את תחזית הרווח ברבעון השלישי ● החברה גם עדכנה כלפי מעלה את תחזיותיה השנתיות וצופה צמיחה דו־ספרתית בהזמנות ובהכנסות

אלירן בן יהודה / צילום: יח''צ

אלירן בן יהודה מונה למנכ"ל החטיבה המסחרית של קבוצת קשת

בן יהודה ינהל את מערך ההכנסות של הקבוצה הן בערוץ קשת 12 והן באפיקי הדיגיטל, לצד ניהול חברת ההחזקות ● ב-20 השנה האחרונות הוא החזיק בתפקידי ניהול בכירים בתעשיות ההייטק והמדיה

ציקי פוקס-קורלנד - קרדיט לשלומי גבאי וואלה! ניוז / צילום: שלומי גבאי , באדיבות וואלה חדשות

מנהל החברה הציג מצגים כוזבים וזייף מסמכים – יפצה את המשקיעה במיליוני שקלים

הקרן הצ'כית KKCG תבעה דרך הזרוע הבינלאומית שלה בישראל ספרינגטייד את חברת הסייבר ביו נקסוס שייסד וניהל ציקי קורלנד-פוקס, לאחר שלטענתה הגישה לה דוחות כספיים מזויפים והציגה מצגי שווא • בית המשפט קבע כי התובעת זכאית לפיצוי חריג של מלוא סכום התביעה, 17.3 מיליון שקל

מיצב אמנות המציג את הנשיא דונלד טראמפ וג'פרי אפשטיין מחזיקים ידיים, המוצב סמוך לקפיטול / צילום: ap, Jose Luis Magana

הנשיא טראמפ חתם על שחרור מסמכי ג'פרי אפשטיין

אחרי שהקונגרס העביר חוק שיחייב לפרסם את כל החומרים של העבריין המורשע - הנשיא חתם עליו כפי שהבטיח ● טראמפ הצהיר על כך ברשת Truth ותקף את המפלגה הדמוקרטית: "השתמשו בסוגיה כדי להסיח את הדעת מההצלחות שלנו, האמת תתגלה בקרוב" ● הוא טען כי כבר הורה להעביר כ-50 אלף עמודים מהמסמכים לקונגרס - ועקץ את ביידן: "לא העביר אפילו קובץ או עמוד אחד"

משרדי רשות ניירות ערך בגבעת שאול בירושלים / צילום: ויקיפדיה

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה: "היזם הוביל לנזק של 180 מיליון שקל"

חקירת הנאמנים העלתה כי עו"ד יאיר פנחסי, היזם של קבוצת אוורסט שממנה צמחה פרסונל, מכר את החברות לבעלי השליטה הנוכחיים אלון מורן ואלישי להב כאשר הן בחדלות פירעון ובגירעונות כבדים ● קבוצת ההתחדשות העירונית מצויה תחת חקירה וחייבת 500 מיליון שקל למשקיעים. עוה"ד של פנחסי: הוא מכר את החזקותיו שנים לפני הקריסה"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ נתן אור ירוק לגרעין אזרחי בסעודיה. האם הוא כולל העשרת אורניום?

בפגישה ההיסטורית בין נשיא ארה"ב ליורש העצר הסעודי, סוכם על שיתוף פעולה בתחום הגרעין האזרחי ● עפ"י הבית הלבן, השיתוף כולל הקמת כורים, שירותי דלק גרעיני והמערכת הרגולטורית ● החשש: סעודיה מתקדמת בתחום הגרעין האזרחי, בזמן שישראל נותרת בחוץ ● גלובס עושה סדר

שלומית ברנד / צילום: ענבל מרמרי

סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי: "יש מלאי של דירות מתוכננות, השאלה איך נבנה אותן"

שירה ברנד, סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי, גאה במלאי התכנוני הגדול ובמאמצים לקצר את הליכי התכנון והרישוי בישראל, ומקווה שהשנה תירשם פריצת דרך בתחום ● בראיון לגלובס היא מספרת גם על המאמצים לשיקום היישובים שנפגעו במלחמה והנגשת הבתים לפצועים הרבים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

ההסכם שבדרך: 70 אלף דירות ייבנו במקום מפעל אלתא באשדוד

לאחר שנים של משא ומתן, מסתמן כי רמ"י תממן את העתקת מפעל אלתא לדרום אשדוד ותקבל לידיה 11.3 אלף דונם לפיתוח, עד בני דרום וניר גלים ● העלות של הפינוי והתמריצים שיינתנו לאלתא מוערכת בכ־3.8 מיליארד שקל, אך פוטנציאל ההכנסות למדינה משיווק הקרקע נאמד בעשרות מיליארדי שקלים ● הדרישה המרכזית מאלתא: היתר בנייה ראשון עד 2028

משרד קופ''ח כללית / צילום: Shutterstock

מסתמן פתרון למשבר הביטוח הסיעודי שטלטל את קופות החולים

קופת החולים כללית נקלעה לפני שנה למשבר סביב הביטוח הסיעודי ומצאה עצמה תחת איום להיוותר ללא חברה מבטחת ● במשרד הבריאות אף הודיעו כי כלל הקופות לא יוכלו לקלוט מבוטחים חדשים החל מינואר 2026 ● לגלובס נודע כי מסתמן פתרון וכי בכללית נערכים לצאת למכרז חדש שצפוי למשוך לפחות חברת ביטוח אחת

בנקים בישראל

הבנקים רשמו רווח נקי של כ-9 מיליארד שקל ברבעון: 60% ממנו חולק כדיבידנד

חמשת הבנקים הגדולים פרסמו השבוע את התוצאות שלהם לרבעון השלישי, כאשר הרווח שהציגו צמח ב-17% והסתכם ב-8.7 מיליארד שקל ● בגזרת הדיבידנדים, הבנקים חילקו 5.2 מיליארד שקל - במה שמסמן עלייה חדה של 75% ● וכמה עמלות הם גבו?

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

מיטב: פשרה משפטית הקפיצה את הרווח ליותר מחצי מיליארד שקל

בית ההשקעות של משפחות סטפק וברקת הגיע להיקף נכסים מנוהלים הדומה לזה של חברות ביטוח ● ראלי של כמעט 1000% במניה בשלוש שנים הפך את בעלי השליטה למיליארדרים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

היקף המכירות ירד בכ־33%: דוחות דמרי ממחישים את המשבר העמוק בענף המגורים

בדוחות לרבעון השלישי ציינה דמרי כי מכרה כ־51% מהדירות "בתנאי מימון מיטיבים" – אך היקף המכירות מתחילת השנה הסתכם ב־536 דירות, לעומת 805 בתקופה המקבילה אשתקד • ולמרות זאת, הרבעון השלישי הוא המוצלח ביותר של החברה השנה מבחינת היקף מכירות, וגם הרווח הנקי הוסיף לעלות