גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור המוזר על קצין המשטרה, חקירת מח"ש והניסיון לכאורה להפליל את המפכ"ל לשעבר אלשיך

קצין בכיר במשטרה טוען כי חקירת מח"ש נגדו נפתחה ללא בסיס וממניעים זרים ● לדבריו, באחת מההפסקות בחקירה התברר לו לכאורה המניע האמיתי לחקירתו - חוקר שוחח איתו על חקירה אחרת וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: שלומי יוסף
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: שלומי יוסף

קצין משטרה בכיר טוען כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ניהלה נגדו חקירה פלילית מתוך מטרה לגרום לו מצוקה, על-מנת להוציא ממנו מידע מפליל על המפכ"ל הקודם רוני אלשיך. הטענות הקשות הללו נגד מח"ש הועלו על-ידי הקצין (שאותו נכנה ל') במסגרת מכתב בקשה לשינוי עילת סגירת התיק שנוהל נגדו, שהגיע לידי "גלובס".

בבקשה לשינוי עילת סגירת תיק מ"היעדר ראיות" ל"היעדר אשמה", ששלחו למח"ש סנגוריו של הקצין, עורכי הדין אפרת נחמני-בר ואלון פורת, ב-6 באוקטובר, טוען הקצין כי חקירה של מח"ש נגדו נפתחה משיקולים זרים.

"באחת מההפסקות בחקירה נגדו, ניגש אל מרשנו החוקר, ששוחח איתו על שחקירה אחרת שבה הוא איננו חשוד כלל ועיקר, וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך", כתבו עורכי הדין בבקשה והוסיפו כי "קשה שלא להסיק שהחקירה כולה נוהלה מתוך רצון לייצר מצוקה פיקטיבית למרשנו, על-מנת לגרום לו לרצות את מח"ש באמצעות מסירת עדות שתרצה אותם".

לנוכח טענותיהם האמורות, סנגוריו של הקצין ממח"ש מבקשים למסור להם מי קיבל את ההחלטה לחקור את הקצין "ולברר איתו בנחמדות", כהגדרתם, "אם יהיה מוכן למסור מידע (שאין לו) על רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך, בצמוד לחקירה הקודמת, והגם ששהותו במח"ש התארכה לשעות ארוכות".

תלונת אזרח

חקירת מח"ש נגד קצין המשטרה ל' עסקה בחשד שהוא ביצע עבירה של שימוש לרעה בכוח המשרה ובמרמה והפרת אמונים. החקירה החלה לאחר שהקצין נסע ברחוב הלל בירושלים וראה משאית שמפריעה לתנועה. הקצין יצא מרכבו וכיוון את התנועה. אלא שאז הגיע אחד האזרחים שנסע באזור והחל להתעמת איתו ולבוא אליו בתלונות על האופן שבו התנהל.

בשלב מסוים דרש הקצין מהאזרח תעודה מזהה ולקח אותו לתחנת המשטרה "לב הבירה" בירושלים. בהגיעם לשם העביר הקצין את התלונה נגד האזרח לטיפול התחנה. בהמשך התלונן האזרח נגד הקצין, שלטענתו התנהל בצורה לא נאותה כלפיו. עוד טען האזרח כי החוקרת שחקרה אותו בתחנת "לב הבירה" הושפעה ממעמדו הבכיר של הקצין, והוא זכה ליחס לא הוגן.

בעקבות תלונת המתלונן, נפתחה חקירה מח"ש נגד ל', שכאמור הסתיימה בלא כלום. במקביל נחקר האזרח המתלונן בגין התנהגותו בחשד לביצוע עבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

חקירה לקויה

בבקשה ששלחו למח"ש, סנגוריו של הקצין ל' טוענים כי "אין כל בסיס ולו מינימלי לחשד שלפיו מרשנו עשה שימוש לרעה בכוח משרתו, ועל כן מצאנו לנכון להגיש בקשה זו לשינוי עילת הסגירה בנוגע לחשד כאמור".

לפי טענת סנגורי הקצין בפנייתם למח"ש, לא נערכו כלל פעולות חקירה במטרה לבסס או להפריך את החשד נגדו, מעבר לחקירת הקצין והמתלונן נגדו. "פעולות חקירה הכרחיות ביותר ומתבקשות בבחינת נסיבות החשד לא נעשו, ולא ייתכן כי מחדל זה ייזקף לחובתו של מרשנו", טענו הסנגורים. "העדים הרלוונטיים לא נחקרו, פלטי שיחות או הודעות לא נבדקו, והראיות הקיימות בתיק מלמדות למעשה כי החוקרת, שלפי החשד 'הושפעה' מכוח משרתו של מרשנו, נקראה למשימת חקירתו של המתלונן כמה רגעים קודם לעריכתה, כך שכלל לא הייתה למרשנו הזדמנות, ולו תאורטית, להשפיע עליה".

עוד טוענים סנגורי הקצין ל' כי בכל הנוגע לחשד לשימוש בכוח שלא כדין, התיק נגד הקצין נסגר מבלי שננקטה נגדו כל סנקציה משמעתית. זאת, בעוד שהמתלונן נגדו הודה בחלקו במקרה והתקשר בהסכם מותנה עם התביעה. "חומר הראיות מגלה כי המתלונן 'לא דייק' בכמעט כל נקודה מהותית, ועל כן לא ניתן לייחס כל משקל לטענותיו. קל וחומר כשמדובר בהשערה כללית, על סמך תחושת בטן ותו לא", כתבו הסנגורים למח"ש. "הנה כי כן, גם ה'ראיה' היחידה העומדת לחובת מרשנו, שהיא למעשה השערה גמורה (מתוך מניע שקוף, ברור וגלוי) של המתלונן, לא יכולה להיזקף לחובת מרשנו בבחינת עילת הסגירה של התיק. משאין בנמצא ולו ראיה אחת לשימוש לרעה בכוח המשרה - אין מנוס מסגירת התיק מחוסר אשמה".

שיקולים זרים

באחרית פנייתם למח"ש הגיעו עורכי הדין נחמני-בר ופורת ל"פצצה" שאותה הטילו לפתחה של המחלקה. תחת הכותרת: "עננת חשד כבד שהחקירה כולה נפתחה ונוהלה משיקולים זרים", הם כתבו: "בחירה לפתוח בחקירה מבלי שיש חשד ולו ראשוני מעלה חשד שמא שיקולים אחרים פרט לאכיפת הדין, עמדו בבסיס ההחלטה התמוהה. עיון במהלך החקירה, ובכלל זה הבחירה להזהיר את מרשנו על מרמה והפרת אמונים (!), מבלי שיש בסיס כלשהו, ולו קלוש, לחשד כאמור, התמשכותה הבלתי סבירה של החקירה לאור נסיבות המקרה והיחס לו זכה מרשנו - מחזקים חשד זה".

לטענת סנגורי הקצין במכתבם: "נדמה שהמרצע יצא מן השק, בשעה שבאחת ההפסקות בחקירה ניגש אל מרשנו החוקר, שוחח איתו על חקירה אחרת בה הוא איננו חשוד כלל ועיקר, וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב (בדימוס) רוני אלשיך. קשה שלא להסיק שהחקירה כולה נוהלה מתוך מטרה לייצר מצוקה פיקטיבית למרשנו, קצין מן המעולים שבמעולים, על-מנת לגרום לו לנסות ולרצות את מח"ש באמצעות מסירת עדות שתרצה אותם".

לטענת סנגורי הקצין ל': "החקירה הממושכת שנערכה לגבי האירוע המינורי (שבו הקצין היה מעורב. ח',מ') הנדון לא הייתה אפוא אלא אמצעי התשה למעשה, לקראת החקירה הנוספת שנערכה לו מיד לאחריה". לטענתם, "הדברים מקבלים משנה תוקף לנוכח נוהגה של מח"ש שלא לחקור כלל ועיקר תלונות מסוג זה (ואף חמורות הרבה יותר לכאורה)". 

מח"ש: הטענות למניעים פסולים - מופרכות

ממח"ש נמסר בתגובה: "התלונה שהתקבלה במח"ש על-ידי אזרח נגד הקצין נבדקה ביסודיות, וחלקה אף תועדה במצלמות אבטחה. לאור האמור התגבש חשד ממשי נגד הקצין כי עשה שימוש לרעה בכוח המשרה. על-מנת לאשש או להפריך החשד היה צורך בקבלת גרסתו, ובנסיבות אלה ועל-מנת לשמור על זכויותיו, הוא נחקר באזהרה. לאחר בירור כל העובדות הוחלט כי נסיבות העניין מצדיקות את העברת התיק לנקיטת צעדים משמעתיים. 

"האמירות בדבר מניעים פסולים הן מופרכות, וטוב היה שלא היו מועלות, ודאי שלא לאחר שהוחלט שיש מקום לנקוט צעדים משמעתיים בעניינו של הקצין, אלא אם ייקח אחריות וישתתף בהליך גישור עם המתלונן, בו ייקח אחריות על חלקו באירוע. תמוה שהיום - לאחר שהקצין הודה ולקח אחריות במסגרת הליך הגישור, ובהתאם לכך לא ננקטו נגדו צעדים משמעתיים נוספים - הוא טוען למניעים זרים".

עוד כתבות

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים