גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יקרה לרכבי המיני והאם הג'יפונים כאן כדי להישאר? כך ייראה שוק הרכב ב-2020

חלק מהסיבות לשינויים הן פנימיות, כמו פגיעה בשוק ההיברידיות כתוצאה מעדכון המס הירוק, וחלקן נובעות מתהליכים גלובליים בשוק • מה שלא משתנה הוא החיבה של הישראלים לג'יפונים שלהם

המכונית האוטונומית של גוגל / צילום: רויטרס
המכונית האוטונומית של גוגל / צילום: רויטרס

"החלפת הקידומת" של העשור החדש כבר נמצאת ממש מעבר לפינה ועבור ענף הרכב הישראלי מדובר בהרבה יותר מאשר תאריך סמלי. השנה הראשונה של העשור הבא צפויה להביא עמה לא מעט תהפוכות לענף הרכב, שמגלגל כ-30 מיליארד שקל בשנה. למרות שאלה לא יהיו מהפכות, יהיו הרבה שינויים אבולוציונים, שיורגשו היטב בהיצע, ובפילוח המכירות של הרכב החדש.

1. הרכב האוטונומי עדיין רחוק

נפתח עם תזכורת למה שכנראה לא יקרה - חדירת הרכב האוטונומי. תחזיות רבות צפו כי בתחילת העשור השני של המאה ה-21 תחל חדירה מהותית של כלי רכב אוטונומיים לשוק, במקביל לשינויים דרמטיים בהרגלי הנסיעה. למשל, שירותי תחבורה אוטונומית-שיתופית, שייתרו חלק מהרכישות של כלי רכב פרטיים.

אבל כפי שהמצב נראה כרגע, זה לא יקרה ב-2020 וספק אם בעוד שנתיים. לתעשיית הרכב יש כיום על הפרק נושאים יותר בוערים, שדורשים השקעת משאבים כבדה, דוגמת הפחתת הפליטה הממוצעת באמצעות הסבת דגמים רבים לחשמל. יתר על כן, גם מחירי הטכנולוגיה שנדרשת לייצור רכב ללא נהג, עדיין לא ירדו לרמות ריאליות. את הפינה האחרונה "סוגרים" גופי הרגולציה בעולם, שעדיין לא מוכנים לקבל אחריות על מתן אישור לכלי רכב רובוטיים לנוע עצמאית בין כלי רכב מאויישים על כבישים ציבוריים.

בשלהי ספטמבר, למשל, חתכה מורגן סטנלי את הערכת השווי של WAYMO, זרוע התחבורה האוטונומית של גוגל, בכמעט 40%. זאת, לאחר שהחברה הודיעה שלא קיבלה אישור להפעיל את שירות המוניות האוטונומיות שלה ללא השגחת "נהג מלווה" אנושי. ואם בארזים כמו גוגל נפלה שלהבת, אז כנראה שהמכונית הפרטית תמשיך להיות אמצעי התחבורה המועדף על ההמונים בעתיד הנראה לעין כך שקברניטי ענף הרכב הישראלי יכולים להירגע. בינתיים.

2. הפגיעה במכוניות היברידיות ו"פלאג-אין"

כאשר מדברים על רכבי הנעה אלטרנטיבית מתכוונים בעיקר לכלי רכב מחושמלים, מאחר שכלי רכב מונעים בגז רחוקים מאוד מהשוק. צריך לבצע הפרדה ברורה בין רכב הנעה חשמלית "נטו" לבין רכב בעל הנעה היברידית והיברידית נטענת.

בכל הנוגע להיברידיות, צריך לבצע הבחנה בין המחצית הראשונה של 2020 לבין המחצית השנייה של השנה. בינואר 2020 יעלה מס הקניה על היברידיות מ-30% ל-45%, וכהכנה למהלך היבואנים מייבאים ומשחררים בימים אלה מהמכס עשרות אלפי מכוניות היברידיות, שאותן "ידחפו" לשוק ברבעון הראשון וכנראה גם ברבעון השני.

חברות הליסינג יהיו הצינור המרכזי בהעברת המכוניות הללו לשוק הרכב, הן בערוץ הליסינג התפעולי והן במסלול "אפס קילומטר". עד שיסתיים המלאי, חברות הליסינג והיבואנים יהיו הנהנים העיקריים ממתח הרווחים השמן, שייווצר כתוצאה ממכירת סחורה, שיובאה ונרכשה במחירים טרום העלאת המס.

במחצית השנייה של השנה, כאשר ישקע האבק של מהלך המיסוי והמדפים יתרוקנו מסחורה "ישנה", יושפע הביקוש בשוק מההתייקרות של ההיברידיות. עם זאת, להערכתנו עליית המחירים בפלח תהיה פחות דרמטית מהצפוי בשל שיקולים תחרותיים. 

תוכנית המיסוי על כלי רכב

מחיר של כ-150 אלף שקל למכונית כמו טויוטה קורולה הייבריד או יונדאי איוניק, או 160-170 אלף לג'יפון היברידי פופולרי כמו טויוטה C-HR, עלול להוציא אותן מהמיצוב הנוח שלהן ולפגוע משעותית בביקוש. לפיכך, יש להניח שההתייקרות בפועל לא תשקף את מלוא שיעור העלאת המס ותסתכם בכ-5%-7% מעל מחירי 2019.

בתרחיש האופטימי הזה, פלח ההיברידיות עדיין צפוי לתפוס ב-2020 נתח של 15%-20% מהמכירות בשוק הרכב, לעומת נתח של קרוב ל-30% ב-2019.

לגבי רכב הפלאג-אין, צריך לבצע הפרדה בין דגמים עממיים לדגמי יוקרה. הביקוש לרכבי פלאג יוקרתיים ממילא נבע בעיקר משיקולים של הטבת מס, כך שהקיצוץ המשמעותי בהטבה ישלח את הלקוחות בחזרה אל גרסאות הבנזין/דיזל המקבילות ונפח השוק כולו לא יתכווץ משמעותית.

סביר להניח שהיבואנים גם יקבלו את השינוי הזה בברכה, לאור קשיי האספקה של גרסאות ה"פלאג-אין". מי שייפגע מהותית מהשינוי יהיו לא מעט "יבואנים זעירים" ועקיפים, שחלק גדול מעסקיהם התמקד בשנתיים האחרונות במכירות של גרסאות פלאג-אין יוקרתיות.

ההיצע של דגמי פלאג-אין "מיינסטרים" (פחות מ-200 אלף שקל) צפוי להתרחב ב-2020, אך הביקוש תלוי במחירים. כרגע נראה, שהם לא יהיו אטרקטיביים מספיק גם בשקלול הטבת המס (המקוצצת). כך, לדוגמה, גרסת הפלאג-אין החדשה של פיז'ו 3008, ששיווקה מתחיל בימים אלה בצרפת ובגרמניה, יוצאת לשוק עם תג מחיר של כ-46 אלף אירו, כמעט 40% מעל המחיר של גרסת הבנזין האוטומטית, שפופולרית בישראל. אפילו עם מס קנייה בגובה כ-30% בלבד יש להניח שהיא עדיין תהיה מוצבת בטווח המחירים העליון והדליל של הפלח.

בהקשר זה נציין השפעה רוחבית על כלל השוק, שהיא צפי לקשיי אספקה משמעותיים לישראל בפלח הזה. זאת כתוצר לוואי של תקנות הפליטה המחמירות, שיכנסו לתוקף באירופה ב-2021 ויאלצו את היצרנים להקצות לאירופה בשנה הבאה מלאים גדולים של דגמים "מחושמלים", כדי להוריד את ממוצע הפליטה של כלי הרכב שהם מוכרים באיחוד האירופי ולהקטין את הסיכוי לשלם קנסות. ישראל, שאינה חלק מאיחוד, תרד בסולם העדיפויות של היצרנים להקצאת דגמים כאלה.

למרות ה"באזז" סביב הרכב החשמלי, הפלח המתפתח לא צפוי להשפיע מהותית על השוק הישראלי ב-2020. אנחנו עומדים מאחורי ההערכה, שנתח החשמליות מכלל המכירות בשנה הבאה, בתרחיש אופטימי, לא יעלה על 2%-3%. זאת, למרות הטבות המס ולמרות שב-2020 כמה וכמה יבואנים, כולל של מותגים סיניים מוזלים, ינסו להחדיר לישראל כלי רכב כאלה, רובם בתצורה פופולרית של רכבי פנאי עם סוללות שמספקות טווח נסיעה "על הנייר" של כ-280 עד 400 קילומטר, לפי התקן האירופי.

3. השמרנות של הנהג הישראלי 

הבעיה העיקרית של כלי הרכב האלה הייתה ועודנה מחסום השמרנות של הלקוחות. הן הלקוחות המוסדיים - כלומר מקבלי הרכב הצמוד - והן הפרטיים. השמרנות לא נובעת רק קיבעון מחשבתי אלא גם מחישוב ברור של שימושיות ותמורה לכסף.

המשוואה פשוטה: אם לקוח יכול לרכוש או לקבל מהעבודה רכב פנאי או רכב פרטי עם הנעת בנזין/דיזל במחיר נמוך ב-15%-20 מזה של רכב חשמלי מקביל, אחרי הטבות המס, ועל הדרך לקבל בונוס של שמירת ערך ודאית ופטור מ"כאב הראש" של טעינה תכופה, הבחירה שלו תהיה שמרנית. בוודאי כאשר מדובר בעובדים עם רכב צמוד, שמנקודת מבטם העלות השולית לקילומטר נסיעה ברכב בנזין היא כמעט אפסית.

אמנם יהיו מעבידים שישאפו לצייד את העובדים ברכב חשמלי מכיוון שהפחתת העלויות השוטפות בעשרות אלפי שקלים לשנה לרכב היא מפתה. אבל ספק אם הפיתוי גדול מספיק כדי ליצור שינוי שוק מהותי. עובדה: בשנת 2012, כאשר "בטר פלייס" החלה בשיווק כלי הרכב שלה בישראל, העלות הממוצעת של חבית נפט "ברנט" נעה סביב 111 דולר ומחיר ליטר דלק נסע לכמעט 8 שקלים לליטר, זה עדיין לא שינה את השוק.

4. רכבי הפנאי יצברו (עוד) כוח

בהערכה זהירה, עומד נתח השוק של רכבי הפנאי וה-SUV למיניהם, בכל הפלחים של שוק הרכב הישראלי, על 60%-70%. זה נתון מרשים וחסר תקדים גם בקנה מידה בינלאומי. משמעותו היא "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". שאר נפח המכירות התחלק בעיקר בין מכוניות מיני עירוניות, שעדיין זוכות לביקוש ער של קהל "עירוני", מקבלי רישיון חדש ולקוחות מבוגרים, לבין מכוניות "משפחתיות" בתצורה המסורתית (סדאן והאצ'בק) שהמכירות שלהן נשלטו עד כה על ידי דגמים היברידיים.

הדומיננטיות של רכבי הפנאי לא צפויה להיחלש ב-2020, במיוחד לאור העובדה, שגל של דגמים חדשים צפוי לנחות כאן בחודשים הקרובים ולכסות באופן יסודי נישות ביניים קיימות וחדשות בטווח המחירים המבוקש שבין 110 ל-160 אלף שקל.

השאלה היא מה יקרה לנפח המכירות היחסי של הפלחים האחרים. התחזית שלנו לגבי עתידן של המשפחתיות אינה מזהירה. גם אם נאמץ תרחיש פסימי, שהעלאת המס תכווץ את מכירותיהן של ההיברידיות משמעותית ב-2020, בכשליש עד מחצית, סביר להניח שנפח המכירות ש"יתפנה", רובו בציי רכב, ייתפס על ידי רכב פנאי ולא על ידי משפחתיות בנזין מקובלות. כתוצאה פלח רכבי הפנאי עשוי לתפוס ב-2020 יותר מ-75% מהשוק.

5. פלח המיני על פרשת דרכים

גם אופק המכירות של מכוניות ה"מיני" בישראל לא נראה מזהיר בטווח הזמן הבינוני-ארוך, והפעם בגלל סיבות חיצוניות לחלוטין. תקנות הפליטה החדשות והמחמירות של אירופה, שהזכרנו בפתיחה, עתידות להפוך את כלל פלח מכוניות המיני לבעייתי מבחינת רווחיות ליצרני הרכב. כמה יצרנים כבר הודיעו שבכוונתם לסגת כליל מנוכחות בפלח בשנה הבאה או לעבור לגרסאות חשמליות בלבד - צעד שמבחינת השוק הישראלי שקול ליציאה מהפלח.

מה יעלה בגורלן של קיה פיקנטו ואחותה יונדאי I10, שיחדיו שולטות ברוב הפלח הזה. משפחות הדגמים הללו ישרדו את המהפך בשוק, אבל כפי שנראה כרגע הגרסאות האוטומטיות שלהן, שנחשבות בעייתיות מבחינת פליטה, יוחלפו בגרסאות "נקיות" יותר עם תיבות "רובוטיות"' שלא זוכות לפופולריות בשוק המקומי. לפיכך סביר להניח, שהיבואנים שלהן ישאפו לתגבר את עצמם במלאים משמעותיים מסדרות הייצור האחרונות של הדגמים הקיימים' כך שלפחות המחצית הראשונה של 2020 תהיה "מכוסה" עם הדגמים הקיימים. כשאלה יסתיימו' עשוי הפלח הזה להתכווץ משמעותית כאשר את החלל עשויות למלא מכוניות סיניות, אם וכאשר.

בשורה התחתונה השוק הישראלי יהיה פחות היברידי, פחות קומפקטי ו(עוד) יותר נוטה לרכב פנאי גדולים ולמנועי בנזין. אפשר כמובן לשאול איך זה מסתדר עם המטרות המוצהרות של "המיסוי הירוק" הישראלי להקטין את הפליטה וצריכת הדלק - והס מלהזכיר גביה מוגדלת של מיסים - אבל זה כבר נושא לפעם אחרת. 

עוד כתבות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות