בארה"ב נחשף בלילה (ד') מכתב שכתב הנשיא דונלד טראמפ לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שלושה ימים אחרי שיחת הטלפון בה הודיע טראמפ שיוציא את כל הכוחות האמריקאים מצפון סוריה. במכתב מתאריך 9 באוקטובר כותב טראמפ בשפה פשטנית לארדואן: "בוא נעבוד על עסקה טובה. אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה, דבר שאני אעשה. הדגמתי לך כבר זאת בנוגע לכומר ברונסון" (כומר אמריקאי שהוחזק בטורקיה ושוחרר אחרי סנקציות אמריקאיות, ט"ש).

טראמפ פרסם ב-6 באוקטובר את תמצית תוכן שיחת הטלפון בינו לבין ארדואן עם ההחלטה להוציא את חיילי ארה"ב מצפון סוריה. הוא ספג ביקורת קשה באופן מיידי, בעיקר באשר לנטישת בני-הברית של ארה"ב, הכורדים, שנלחמו בדאע"ש במשך שנים באזור. על-מנת לצמצם את הנזק שנוצר מהחלטתו, מיהר טראמפ להודיע כי אם הטורקים יפרשו את נסיגת הכוחות כהרשאה לטבוח בכורדים, הוא יפעיל עליהם לחץ כלכלי.

בטורקיה לא המתינו זמן רב למימוש איומיו של טראמפ והחלו בפלישה מיידית לאזור, כולל הוצאת להורג של מנהיגים כורדים וירי על אוכלוסייה אזרחית.

עוד כותב טראמפ לארדואן במכתב: "עבדתי קשה לפתור את הבעיות שלכם. אל תאכזב את העולם. אתה יכול לעשות עסקה נהדרת. הגנרל מוזלום (מנהיג הכורדים, ט"ש) מוכן לקיים איתך משא-ומתן ולהגיע לוויתורים שהם לא הסכימו להם בעבר. אני מצרף בחשאיות את המכתב שהוא (מוזלום) שלח לי".

עוד מציין טראמפ: "ההיסטוריה תראה אותך באופן חיובי אם תשיג זאת בדרך הומנית וחיובית, אבל זה ישליך עליך לעולמים כשטן אם דברים טובים לא יתרחשו. אל תהיה טיפוס קשוח, אל תהיה טיפש. אני אתקשר אליך בהמשך".

המכתב שטראמפ שלח לארדואן / צילום: הבית הלבן

יותר מוקדם היום הצביעו חברי בית הנבחרים ברוב של 354 נגד 60 על החלטה לגנות את הנסיגה של טראמפ מסוריה, ובנוסף גינו את הנטישה האמריקאית של הכורדים בצפון סוריה. מתוך אותם 354, 129 הם חברי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית, וביניהם הבכירים שבצירים. מטרת ההצבעה על הגינוי הייתה כדי להציב בפני הנשיא את החלוקה הפוליטית בבית הנבחרים, כך שבמקרה שיוכן חוק סנקציות נגד טורקיה או חקיקה אחרת, הנשיא יהיה מודע לחלוקה. בסנאט (הבית העליון) נשען טראמפ על הרוב הרפובליקני.

לאור החששות באזור, מזכיר המדינה מייק פומפיאו וסגן הנשיא מייק פנס יצאו הלילה לפגישה עם ארדואן בטורקיה. מחר (ה') אמור פומפיאו להגיע לישראל ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם בישראל קיבלו בהלם את החלטת טראמפ לסגת מצפון סוריה, בעיקר בשל נטישת הכורדים, וגם בשל ההחלטה הפזיזה על המהלך, ללא התייעצות עם בכירים ישראלים ובנות-ברית אחרות של ארה"ב באזור.