גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהירות, דיקטטורה: צוקרברג חשף את קו ההגנה החדש שלו

בנאום מיוחד על חופש הביטוי הציב עצמו מנכ"ל פייסבוק בעמדת המבוגר האחראי שפונה לעולם ומזהיר – אם לא תחדלו לריב כמו ילדים ולתת לטהרנות ולצדקנות לאכול כל חלקה טובה, הסינים ישתלטו על האינטרנט ויהרסו אותו ● האם צוקרברג באמת חושש מהסינים, או בעיקר לעתיד החברה שהקים? ● פרשנות

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק
מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

בפייסבוק אין שום דבר מקרי. אוניברסיטת ג'ורג'טאון, שבה נשא ביום חמישי מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג נאום על חופש הביטוי, היא אחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות בעולם, שבין בוגריה מנהיגים רבים בארצות הברית ובעולם, כמו נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ושופט בית המשפט העליון האמריקאי אנטונין סקאליה. על רקע דגל הפסים והכוכבים של ארה"ב ודגל האוניברסיטה עם הנשר האמריקני, כשמאחוריו קיר מחופה עץ, היה נראה צוקרברג כנשיא מדינה זרה המופיע בפני הפרלמנט המקומי.

במשך כארבעים דקות העניק המנכ"ל בעל הארשת הביישנית והמחויכת את אחד הנאומים הטובים שלו, אם לא הטוב שבהם. צוקרברג השאיר במשרד את השפה התאגידית היח"צנית הפתלתלה, ובמה שהגדיר כמסמך המקיף ביותר שאי פעם כתב בנושא חופש הביטוי, הוא שטח את משנתו בדבר חופש הביטוי, האיזונים הדרושים לו, ואת מהות תפקידה של פייסבוק ("תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב", וגם: "לא ראוי שחברה פרטית תצנזר חדשות בחברה דמוקרטית").

במשך שנים העניקה פייסבוק יחס שאפשר לפרשו כזלזול במשתמשים שלה, ובממשלות שמייצגות אותם. שיאו היה מופע ההטרלה של צוקרברג בשימוע בסנאט האמריקאי על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, הפרשה שבה נעשה שימוש בפרטי גולשים לצורך התערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. בנאום בג'ורג'טאון, המילים והמוזיקה נשמעו אחרת. לא היה בכך, כמובן, שום דבר מקרי.

בשנתיים האחרונות נמצאת פייסבוק תחת מתקפה רבתי. נשמעים יותר ויותר קולות התומכים בפירוקן של ענקיות הטכנולוגיה, בהן פייסבוק, בשל הכוח הרב והעודף שצברו לטענתן. במקביל, במקום לצבור תאוצה ולגדול, מתרבים הסימנים שקואליציית החברות שארגנה פייסבוק סביב רשת המטבע "ליברה" מתחילה להיסדק, בעקבות עזיבתן של חברות ויזה, מאסטראקרד, פייפאל ועוד.

מהתחכמויות ויהירות לטיעונים מהותיים

ההתחכמויות והיהירות היו כלי הנשק של המלחמה הקודמת. עתה, בעימות הציבורי סביב גבולות חופש הביטוי באינטרנט, שבו נמצאת פייסבוק בחזית, היא משנה טקטיקה ופונה הן לציבור הרחב והן לתקשורת, ומנסה לשכנע אותם. יכול להיות שזה מחוסר ברירה, כשגבה קצת אל הקיר, אך הפעם פייסבוק גם מציגה טיעונים מהותיים ונכוחים, שהיו מכוונים לא מעט דווקא כלפי האגף הפרוגרסיבי.

11 פעמים השתמש צוקרברג בנאומו באוניברסיטת ג'ורג'טאון בפועל "להתקדם" - פרוגרס. באחת מהן אמר "המחויבות ההדדית שלנו זו לזה - שבמסגרתה אנו מציבים את זכותו של האחר לבטא את עמדותיו ולהישמע - מעל הרצון הפרטי שלנו לקבל תמיד את התוצאות שבהן אנו מעוניינים - היא הדרך שבה אנו יכולים להתקדם (פרוגרס) יחד".

אבל אף על פי שחופש הביטוי היא הנושא הרשמי של הנאום, ייתכן שהוא שימש מעטפת לנושא חשוב ומטריד הרבה יותר. לאחר שניתח מכל הכיוונים את סוגיית חופש הביטוי על רבדיה, ופירט את עמדותיו ("צריך להיות מסוגל למתוח ביקורת על קבוצות מבלי לעשות להן דה-הומניזציה"), ברבע האחרון של הנאום - הוא פנה להטיח על השולחן את המנה העיקרית - סין.

צוקרברג הציב את עצמו בעמדת המבוגר האחראי שפונה לעולם ומזהיר, לא במילים האלה כמובן - אם לא תחדלו לריב כמו ילדים, להתבוסס בצרות עולם ראשון, ולתת לטהרנות ולצדקנות לאכול כל חלקה טובה, יבואו הסינים ויאכלו לכם את האינטרנט, ואיתו את כל השפע וההזדמנויות שהתרגלתם לקחת כמובנים מאליהם.

וכך הוא פתח את חלק הנאום שעסק בסין: "הדבר מעלה שאלה רחבה יותר בדבר עתיד האינטרנט הגלובלי. סין בונה אינטרנט משל עצמה המתמקד בערכים שונים לגמרי, ועתה היא מייצאת את החזון שלה לגבי האינטרנט למדינות נוספות. עד לא מזמן, כמעט בכל מדינה מחוץ לסין, האינטרנט הוגדר על-ידי פלטפורמות אמריקניות בעלות ערכי חופש ביטוי חזקים, אך אין ערובה שערכים אלה יוסיפו למשול בכיפה. לפני כעשור, כמעט כל פלטפורמות האינטרנט הגדולות היו אמריקאיות. כיום, שש מתוך עשר הגדולות הן סיניות". שש פעמים גם הזכיר צוקרברג את סין בשמה המפורש.

כדי להבין את המסר הזה מוטב לכבות את האוזניים הישראליות, המורגלות במסרים חריפים ובוטים, ולהנמיך את סף הרגישות. אז יהיה אפשר להבחין במסר הדיפלומטי החריף, שמושמע מאחד האנשים החזקים והמשפיעים בעולם, שבשנים האחרונות נוהג יותר ויותר כמנהיג בקרב מנהיגים. ייתכן, שדווקא מתוך הלחץ הרב המופעל על החברה שבראשה הוא עומד, הוא בחר להיות האיש שיניח על סדר היום את העננה השחורה הגדולה המתקדרת מעל המאה ה-21 - האפשרות שההגמוניה האמריקנית, על ערכיה, ועל הדולר שלה, נמצאים תחת האיום הכי משמעותי כלפיה מאז ומעולם. המסר שמקופל בנאום חופש הביטוי הוא שאיום נוסף על מוסד חופש הביטוי, אולי המוסד העיקרי של הדמוקרטיה האמריקאית, הוא הדבר האחרון שחסר לה ("אפליקציית טיק טוק הסינית מצנזרת אזכורים של פעולות מחאה, אפילו בארה"ב").

חופש הביטוי, או עתיד הליברה?

אלא שהאיום על חופש הביטוי הוא רק אחד משורה של איומים. הקול הוא קול חופש הביטוי, אבל הידיים הם ידי ליברה, המטבע הקריפטוגרפי שפייסבוק וקואליציית החברות שלצדה אמורות להשיק בשנה הבאה. בעוד הליברה עומדת להתנפץ על שובר הגלים הרגולטוריים ברחבי העולם, הסינים הם המתקדמים בעולם בשימוש באפליקציות תשלומים דיגיטליים, וקרוב מאוד היום שממשלת סין תשיק מטבע דיגיטלי משלה, ואפילו ברשת הבלוקצ'יין של ביטקוין הסינים נהנים מדומיננטיות לא קטנה. זו לא ספקולציה בעלמא. חלק מהטיעונים שהשמיע צוקרברג בנוגע לסין בהקשר של חופש הביטוי שמעתי כמעט מילה במילה לפני כמה שבועות מגורמים בכירים בפייסבוק - רק בהקשר של ליברה.

בעשור האחרון מיישמת סין ברחבי העולם את תוכנית ההתפשטות שלה, המכונה "חגורת דרך המשי הכלכלית של המאה ה-21". סין בונה את התשתיות ברחבי העולם - כבישים, רכבות, נמלים, צנרת ואולי הכי חשוב - תשתיות תקשורת. משקיעים סינים רוכשים נדל"ן מכל הבא ליד בערי אירופה, וגם בישראל נוכחותם נמצאת בכל פינה, מהרכבת הקלה בתל אביב, דרך הנמל שייבנה בחיפה וגם כמשקיעי הון סיכון בחברות סטארט-אפ רבות.

בתוך כמה שנים ייתכן שסין תהפוך עצמאית לגמרי בתחום השבבים ולא תזדקק לידע זר, לא אמריקני ולא ישראלי. אם דאטה הוא הזהב החדש, אזי שבבים הם גם מכונות הכרייה וגם מפעלי הזיקוק שלו. ועצמאות טכנולוגית, פירושה גם פוטנציאל ממשי להובלה טכנולוגית.

אם נוסף על כל אלו היואן הסיני יהפוך למטבע הרזרבה המרכזי בעולם, והוא בדרך לשם, ואם סין תהפוך גם לגורם שישלוט בתשתית הפיננסית העולמית, הדבר יאיים על כל מוקדי הכוח של ארה"ב, כולל הצבאי. מיותר לומר שלפגיעה בהגמוניה האמריקנית עלולות להיות השלכות קשות לא רק על השגשוג של הכלכלה הישראלית, אלא אף עלולות לאיים על יכולת שרידותה. במובן הזה, וזה המסר שאמור לעבור בין השורות, הצלחתה של פייסבוק בכלל ושל ליברה בפרט חיוניים לשמירה על מעמדה של אמריקה, לא פחות מכל הזהב שבמרתפיה ומנושאות המטוסים שלה.

המשוואה של צוקרברג פשוטה: חופש הביטוי הוא מסד הדמוקרטיה, אל תפגעו בפייסבוק שמנהלת את חופש הביטוי באופן אחראי ומתחשב. פגיעה בפייסבוק היא פגיעה במסד הדמוקרטיה שהיא לב לבו של העולם המערבי. בין השורות משתרעת משוואה נוספת: פגיעה בפייסבוק היא פגיעה בליברה - שהיא הסיכוי של המערב מול רשת תשלומים גלובלית נגדית בשליטתה של סין.

אז האם הטור הזה רואה שחורות? בהחלט. אבל גם לנראטיב הזה יש זכות קיום, לצד האפשרות שצוקרברג מאיים על הממשלות והרגולטורים ברחבי העולם לעזוב את החברה שלו לנפשה "כי אם לא, אז סינים", מתוך אינטרס ציני קר. האמת לא נמצאת איפה-שהוא-באמצע, אלא גם פה וגם שם, ואנו ממשיכים לברר אותה שעה שעה. כמו שאמר צוקרברג עצמו בנאום, ואני מוציא אותו פה מעט מהקשרו: "אז כן, יש לנו חילוקי דעות קשים. עתה אולי יותר מבכל תקופה בהיסטוריה הקרובה. אבל הדבר נובע מכך שאנו שמים את הנושאים שמעניינים אותנו על השולחן - נושאים שלא דיברנו עליהם במשך הרבה זמן. ליותר אנשים מעוד ועוד חלקים בחברה שלנו יש יותר קול מאשר היה להם אי פעם, וייקח זמן עד שנשמע את הקולות האלה ונוכל לתפור אותם לכדי נראטיב קוהרנטי. לפעמים אנו מייחלים לאירוע יחיד שיפתור את כל הקונפליקטים, אבל דברים מעולם לא עבדו כך".

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד