גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכשתם כרטיס לקלאסיקו? כנראה שהפסדתם אלפי אירו

בעקבות המהומות בספרד בוטל המשחק הנחשק בין ברצלונה לריאל מדריד שאמור היה להתקיים ביום שבת ● כ-2,000 ישראלים ועוד 20 אלף תיירים מרחבי העולם ייאלצו לחשוב כיצד למזער את ההפסדים של עלות כרטיס הכניסה למשחק, הטיסות והמלונות - שעלולים להגיע לסך של למעלה מ-2,000 אירו

המהומות בברצלונה, ספרד / צילום: REUTERS, Albert Gea
המהומות בברצלונה, ספרד / צילום: REUTERS, Albert Gea

כ-2,000 ישראלים שרכשו חבילות או כרטיסים לקלאסיקו התבשרו על ביטול משחק הכדורגל הנחשק לאור המהומות המתרחשות בספרד. המשחק אמור היה להתקיים ביום שבת הקרוב (26 באוקטובר).

חלקם יצטרכו לשאת בדמי ביטול מלאים בטווח שנע בין 1,000 אירו (ישיבה באצטדיון בנפרד) עד 2,300 אירו לחבילה (מקומות ישיבה מועדפים ומלונות בדרגת אירוח טובה יותר). מקצתם יבחרו לממש את המלון ואת הטיסה ולנסוע לברצלונה כדי למזער את ההפסדים, ואחרים ישלמו דמי ביטול מופחתים כשהם יוכלו לשריין לעצמם חבילה למועד החדש שייקבע למשחק.

חוסר הוודאות נמשך גם היום, היות שהתאריך החדש שנקבע על-ידי הקבוצות ואושר על-ידי ההתאחדות הספרדית לכדורגל הוא 18 בדצמבר, והוא עדיין לא אושר סופית. הסיבה לכך היא התנגדות של מנהלת הליגה הספרדית מטעמים של שידור המשחק וזכויות השידור, כשלטענתה התאריך החדש (שנקבע ליום רביעי) אינו אטרקטיבי בהיבט של מכירת זכויות השידור, ובכוונתה לערער עליו. חוסר הבהירות הזה לא פועל לטובת הצרכנים.

משיחה עם כמה סוכני נסיעות ישראלים המתמחים באירועים בחו"ל עולה כי אין פתרון אחיד. חלקם אמרו כי כל מקרה מטופל לגופו, והוא תלוי בעיקר בשיתוף הפעולה של הסוכנים מול המלונות ומול חברות התעופה. ביטול אירוע מנסיבות של הפגנות או מהומות מוגדר משפטית כ"כוח עליון", ולכן מבחינת בתי המלון או חברות התעופה, ביטול האירוח ששוריין מראש אינו באחריותם או באשמתם, ולכן הם לא בהכרח יסכימו להשתתף בעלויות של ביטולים או זיכויים לצרכנים.

יצוין כי לא מדובר בנוסעים ישראלים בלבד. משחקי הקלאסיקו, או ככלל משחקים של ברצלונה, הפכו להיות אטרקציה תיירותית, ולא רק בטיולי בר-מצווה או בקרב הנוסעים הישראלים. רבים התאכזבו גם ביפן או במדינות הסקנדינביות. לפי הערכות, מדובר ב-20 אלף תיירים מכל העולם שתכננו להגיע למשחק שאמור היה להתקיים באצטדיון של ברצלונה, הקאמפ נואו.

כאמור, אין פתרון אחיד לכלל הצרכנים שרכשו כרטיסים למשחק. בחברות טיקטינגו וספורטס איוונטס, למשל, מסבירים כי כל מקרה נבדק לגופו, היות שהחבילות משתנות כשהן כוללות כרטיסי טיסה בחברות שונות, בבתי מלון שונים וב"קלאס" (מחלקה פנימית) שונה בכרטיס הטיסה.

באיסתא ספורט מציעים ללקוחות מנגנון פיצוי קבוע: לפי מנכ"ל החברה עדו ווג, המחיר הממוצע ששילמו לקוחות החברה על חבילה הוא 1,200 אירו. לקוחות יספגו קנס של 400 אירו על ביטול החבילה, כאשר למי שירכוש חבילה במועד החדש של המשחק, הקנס יופחת ל-200 אירו. במצב הנוכחי ככל הנראה מדובר בפתרון שהוא ה"רע במיעוטו".

במצב דומה נמצאים גם לקוחות שרכשו מראש פוליסת ביטוח ביטול נסיעה "מכל סיבה". מדובר בפוליסה יקרה יחסית שעולה 6%-8% ממחיר החבילה, אלא שבמקרה של ביטול, המבוטחים מקבלים חזרה 80% מהמחיר ששילמו, בדומה לפיצוי שמציעה איסתא. נציין כי ביטוח ביטול נסיעה "רגיל" אינו מכסה ביטול מהסיבה הזו.

לפי ווג, איסתא סופגת מחצית מעלויות מימון ביטול הנסיעות. "אנחנו בסיטואציה שבה יש ספקים בקצה, חברות תעופה כמו וולינג נורוויג'ן ואייר אירופה, שמבחינתן טסות כרגיל ולא מאפשרות לבטל; וגם בתי המלון בגישה דומה. קיבלנו החלטה שבה נכניס יד לכיס ונספוג חצי מעלויות הביטול".

התחשיב שמספק ווג לפי מחיר ממוצע של 1,200 אירו לחבילה הוא זה: 400 אירו הוא מחיר הכרטיס למשחק - את הסכום הזה הלקוח מקבל במלואו. "מהיתרה של ה-800 אירו אנחנו סופגים חצי. ממה שנשאר ללקוח, 400 אירו, נחזיר 200 למי שייסע למשחק הבא", אומר ווג. המשמעות הזו, אגב, היא רכישה מחדש של חבילה.

לפי ווג, אך מעטים מאלה שרכשו חבילות למשחק מעדיפים לטוס לברצלונה למרות ביטולו. תמונת מצב דומה מציג המנכ"ל והבעלים של חברת "טיק טיק", גבריאל מזרחי, שאומר כי רוב הרוכשים מעדיפים להזיז את טיסתם לפי מועד המשחק החדש. מזרחי מציג תמונה מורכבת יותר, היות שהחבילות ששווקו היו שונות, "בגלל הסמיכות למשחק דמי הביטול הם 100%. אבל אנחנו פונים לכל מלון ולכל חברת תעופה ומבקשים להתחשב. 80% מהמלונות מסכימים לזכות את הלקוחות באופן חלקי.

"למשל, הרגע הודענו ללקוחה ששילמה 1,300 אירו על חבילה, שהיא תזוכה על 66% ממחיר המלון, שיגבה ממנה רק את עלות הלילה הראשון. מדובר בעבודה בפינצטה, וכל חבילה נבדקת בנפרד מול המלון ומול חברת התעופה. מה שאנחנו מאפשרים הוא לעשות שינוי שם בכרטיס הטיסה בלי עלות, וככה מי שרוצה יוכל למכור את הכרטיס שלו הלאה ולפחות לצמצם את עלות החלפת השם (שעשויה להגיע ל-100 דולר)". מחירי החבילות נעו לדבריו בין 1,000 אירו ל-2,300 אירו.

"היו לנו כבר מקרים של ביטולי משחקים", נזכר ספי דונר, מנכ"ל ובעלים של חברת ספורטס איוונטס המשווקת כרטיסים למשחקי ספורט במדינות שונות בעולם. "מרצח של שוטר באיטליה, עבור בנפילת גג במגרש במדריד או בערפל ששיתק את כל אירופה. דחיות של משחקים התרחשו גם בלונדון לפני 4 שנים. המטרה היא תמיד למצוא את הדרך למזער את הנזקים ללקוחות. חלקם עכשיו למשל בחרו לטוס ולצפות במשחק אחר (רומא נגד מילאן) או לקחת טיסה למדריד ולראות שם את אתלתיקו מדריד.

"במקרה שלנו מכרנו כ-200 כרטיסים למשחק ורק כמה עשרות של חבילות ל-3-4 לילות. מי שמבקש לבטל חבילה - אנחנו מנסים ללכת לקראתם בהתאם לבתי המלון וחברות התעופה. גם מבחינת ספקי הכרטיסים למשחק, לא טריוויאלי לבטל כרטיס, משום שמבחינתם יש כרטיס, והוא יהיה בתוקף במועד הבא שייקבע למשחק".

"יותר מ-50% מעדיפים לבטל כעת", אומר דונר ומציין כי רבים מהם מתכוונים לנסוע למשחק במועד החדש. דמי הביטול במקרה כזה משתנים לפי החבילה. לדבריו, "נבחן כל פרט, היות שאנחנו בונים חבילות שתפורות לפי דרישה של כל לקוח. זה תלוי ברמת הכרטיס ובמחיר שתעלה החבילה החדשה. יכול להיות שטיסות בדצמבר יעלו פחות, כמו גם הלינה. אצלנו הרוב רכשו רק את הכרטיס למשחק, ולכן מי שירצה לבטל - אני יודע שאוכל למכור מחדש את הכרטיס".

מתוך אלפי הצרכנים שרכשו כרטיסים למשחק, רבים לא קנו חבילות אלא רכשו באופן עצמאי חדר במלון וטיסה. כאן תלויים תנאי הרכישה שהם בחרו לכל אחד מרכיבי החבילה: אם הם בחרו במחיר הזול ביותר לכרטיס הטיסה או למלון שלא מאפשר ביטול, הם נקלעו למצב מביך למדי, כאשר מי שרכש כרטיס טיסה שכולל אפשרות לביטול (ושילם על כך הרבה יותר) או מלון בתנאי ביטול ב-24 שעות לפני המועד - "ייתקע" רק עם הכרטיס למשחק שעליו שילם, מסביר מזרחי, ויקבל החזר - אבל חלקי.

לדברי מזרחי, "הכרטיס הכי זול למשחק נמכר ב-450-500 אירו. לקוחות יוכלו להשתמש בכרטיס במשחק הבא, למכור אותו הלאה או לקבל זיכוי בגובה 300 אירו - כ-66% מהסכום ששילמו".

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש