גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסטיבל אינדינגב נפתח, והשנה הוא כולל גם אמנות פלסטית

פסטיבל אינדינגב חוגג השנה בר-מצווה, והוא מתרחב מפסטיבל מוזיקה גם לאמנות פלסטית, שמוקמת רק לשלושה ימים בלב המדבר ● בפסטיבל יצירות של אמנים מקומיים ועצמאיים, וחלקן ייעלמו אחריו "כמו סטורי באינסטגרם"

"מידבראג". ציליות שעשויות מרשת ברזל בניין, ובתוך הריבועים שקפים צבעוניים/ צילום: גאיה סעדון
"מידבראג". ציליות שעשויות מרשת ברזל בניין, ובתוך הריבועים שקפים צבעוניים/ צילום: גאיה סעדון

מחר (ה') נפתח פסטיבל המוזיקה אינדינגב במצפה גבולות שבדרום הארץ. הפסטיבל חוגג השנה בר-מצווה - 13 שנים מאז הפסטיבל הראשון, שהתקבל בחיבוק חם עד כדי כך, שרבים מצאו את עצמם בחוץ וללא כרטיס. מאז, הפסטיבל התרחב, התגבר על מכשולי הפקה, ואומץ באהבה לא רק על-ידי סצנת האינדי אלא גם בידי המיינסטרים ותחנות הרדיו. שינוי נוסף שעבר על הפסטיבל הוא הדגש שנותנים מארגניו לאמנות הפלסטית, שמוקמת אך ורק לשלושה ימים בלב המדבר.

"מידבראג". ציליות שעשויות מרשת ברזל בניין, ובתוך הריבועים שקפים צבעוניים/ צילום: גאיה סעדון

בשנתיים האחרונות, אוהד כברי הוא הארט דירקטור של הפסטיבל והאחראי על האמנות הפלסטית. הנושא הנבחר השנה, "יסודות", מביא את היוצרים לעסוק בנושא דרך מיצבים, פיסול ועיצוב תעשייתי. "בחמש השנים האחרונות האמנות הפכה ממש לתחום בפסטיבל. משקיעים בו כסף, זמן ומשאבים ויש אנשים שזה כל התפקיד שלהם", אומר כברי. "זה חשוב לפסטיבל, כי מעבר לאלפי האנשים שיגיעו אליו, רוב האנשים יראו תמונות ממנו. הדרך להבדיל את הפסטיבל משנה לשנה היא דרך האמנות הפלסטית והאופן שבו המדבר נראה פיזית באותה שנה".

Layers. קונסטרוקציה של מסדרון שהופך בשעות הערב למיצב וידיאו. עבודה של תום גל ואוהד כבר/ צילום: גאיה סעדון

כמו ברנינג מן או מידברן

אמנות פסטיבלים ייחודית בכך שהיא גם מראה מקום או מסמנת אזור והופכת לחלק בלתי נפרד מהחוויה. כך בפסטיבל הברנינג מן או המידברן שמתבססים על האמנות כמוטיב מרכזי, וגם באינדינגב. "האינדינגב זה פסטיבל מוזיקה, אבל לפני הכול, זה פסטיבל יצירה מקומית ועצמאית. לכן מהיום הראשון היה ברור לנו שהפסטיבל אמור להיראות כמו שהוא אמור להישמע. כלומר, מלא באמנות ובפסלים של חבר’ה מקומיים".

לקראת הפסטיבל מופץ קול קורא לאמנים. "בשנים הראשונות האמנים שענו לו היו בעיקר מהדרום ומהיישובים בסביבה. הפסלים נעשו מרפסודות, מקרטונים, מבד ומכל מה שאפשר היה להשיג קרוב ובחינם, כי לא היו תקציבים", מספר כברי. "השנה יש יותר תקציבים לאמנות ולוקחים בו חלק גם אמנים מתל אביב ומירושלים. אבל עדיין, לקבוצת האמנים של הפסטיבל בווטסאפ קוראים ‘ארטעזכן’, מתוך התפיסה שאנחנו עובדים עם זבל. גם בקטע עקרוני כדי לשמור על הסביבה וגם כי המשאבים דלים בדרום, והם דלים בפסטיבל בדרום, גם אם זה פסטיבל האינדי הכי גדול בארץ".

חומר מקומי. מגדל משרפרפי פלסטיק הדמיה עבודה של המעצב דוד ש"ץ/ צילום: גאיה סעדון

עבור האמנים, מדגיש כברי, מדובר בארגז חול, הזדמנות להתנסות וניסיונות עם חומרים שונים. "גם אני כסטודנט בשנים קודמות הייתי משתתף כאמן באינדינגב והתנסיתי בטכניקות ורעיונות שהתגלגלו מאוחר יותר להיות פרויקטים. בכל שנה אנחנו צריכים להבין מחדש איך עושים את זה ובכל שנה זה קצת מפתיע שזה קורה. זאת עבודה בתוך מגבלות רבות, וכמו בכל תחום בפרינג’, המגבלות הן מה שמגדיר ומייחד אותנו, לעומת קבוצות שיש להן יותר כסף ומשאבים. בזכות זה יוצאים דברים שאי אפשר לראות במקומות אחרים".

לסרק את המדבר

כברי מציין שהשנה, תחום האמנות הפלסטית קפץ מדרגה עם מיצבים ומוצגים שאפתניים. ביניהם, למשל, העבודה "מידבראג’" של קולקטיב סטודנטים לעיצוב תעשייתי מבצלאל, שבנו לפסטיבל ציליות שעשויות מרשת ברזל בניין, ובתוך הריבועים מיקמו שקפים צבעוניים שזורקים צבע ומתערבבים עם צבע המדבר. עבודה אחרת, של המעצב דוד ש"ץ, היא מגדל משרפרפי פלסטיק שקנה המעצב בגדה המערבית, ומהם הוא בונה מגדל שעוסק בהתכנסות באמצע המדבר. לפרויקט קוראים "חומר מקומי".

פרויקט שיצר כברי השנה הוא בניית קרן רחוב עירונית במדבר, בתהליך שכולל יציקת בטון בשטח לכדי מדרכה, תמרורים, ספסל ותאורת רחוב. פרויקט נוסף שיצר יחד עם המעצב תום גל במיוחד לפסטיבל הוא קונסטרוקציה של מסדרון שהופך בשעות הערב למיצב וידאו. ככלל, העבודות בפסטיבל שמות דגש על משחק עם אור וסאונד באופן חושי, שמשתלב עם חוויית המוזיקה.

ומה קורה בסוף ימי הפסטיבל? "מפרקים הכול ומסרקים את המדבר עד הבדל האחרון. רוב החומרים נלקחים בחזרה על-ידי האמנים או ממוחזרים", אומר כברי.

יש בזה שחרור ליוצרים - הזמניות והפירוק.

"וזה אחד הדברים שאני הכי נהנה מהם בתהליך העבודה. באמנות פסטיבלים לא צריך לייצר משהו שיחזיק מאה שנה, זה לשלושה ימים בסיטואציה ספציפית ואפשר להתנסות בצורה שכמעט לא קיימת בעולם שבחוץ. אתה מקבל תקציב וחושב על הרעיון הכי מופרך ועף על זה. אתה לא מחויב לאף אחד ולשום דבר ולא צריך להתמודד עם ההשלכות של העבודה, כמו שקורה בחיים בעולם האמנות והעיצוב. אפשר לעבוד על דימוי שהוא לגמרי אישי, מהילדות, ואף אחד לא מכיר אותו ואותך. אתה שם אותו באמצע המדבר וכולם יסתכלו עליו לשלושה ימים. ואז זה נעלם - כמו סטורי באינסטגרם".  

עוד כתבות

תחרות הוגנת בעולם הפרסום המקוון / צילום: Shutterstock, thinkhub studio

הקרב בין הסטארט-אפים והפסיקה החריגה של בית המשפט

חברת UserWay טענה כי החברה המתחרה Accessibe מפרסמת נגד שקרים ופוגעת בעסקיה ● בצעד נדיר, בית המשפט קיבל את עמדתה והוציא צו זמני נגד הפרסומים

הדיירים שמסרבים להתחדשות עירונית / צילום: Shutterstock

סחטן או קורבן? מיהם הדיירים שמסרבים להתחדשות עירונית

אין כמעט פרויקט תמ"א 38 או פינוי בינוי שאין בו דייר אחד לפחות שמסרב לחתום על החוזה עם היזם ● באילו מקרים ההתנגדות מוצדקת, ואיך אפשר למנוע מראש מצבים כאלה ● פרויקט מיוחד 

רחוב הבנים 9,  רמת גן. שני עצי אורן הוכרזו  כעצים לשימור / צילום: איל יצהר

בסוף נישאר בלי צל: העצים נעלמים לטובת מיזמי תמ"א 38

מצד אחד, תושבים שזועמים ששני אורנים מפרידים בינם לבין מימוש פרויקט תמ"א 38 • מצד שני, אלפי עצים שנכרתים בכל שנה לטובת פרויקטים של התחדשות עירונית • "המדינה תצטרך להחליט מה חשוב לה" ● פרויקט מיוחד 

מנכ"ל Blacklane ינס וולטורף נכנס לרכב של החברה / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

רכבי יוקרה עם נהגים צמודים: הכירו את שירות הנסיעות החדש שרוצה להביס את אובר וליפט

החברה הגרמנית Blacklane מהמרת על כך שנוסעים עסקיים יהיו הלקוחות העיקריים שלה

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר / צילום: Reuters, Anushree Fadnavis

יזם קריפטו סיני מציע 2 מיליון דולר תמורת ציוץ של ג'ק דורסי

הציוץ הראשון של מייסד טוויטר, מ-2006, מוצע למכירה פומבית בפלטפורמת הבלוקצ'יין Valuables, שבה נמכרים מטבעות דיגיטליים מסוג NFT, המעידים על החזקה בציוצי טוויטר

זיו אבירם, בעלי מדיקיין (משמאל), וד"ר יוסי בן עמרם, מנכ"ל החברה / צילום: איל יצהר

"אין היום חברת תרופות גנרית שלא מחפשת להיכנס לקנאביס"

חברת מדיקיין של מייסד מובילאיי זיו אבירם כבר מעסיקה מעל 100 עובדים בארבע מדינות, ומאמינה שתפצח את האתגר – פיתוח של קנאביס רפואי לתרופה בעלויות מופחתות ● אבירם: "יש שחקנים שלא יודעים מה הם עושים, ואנחנו יודעים"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הגירעון הממשלתי ממשיך לתפוח: 12.4% מהתוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-12.4% מהתוצר, שהם 173.9 מיליארד שקל ● הכנסות המדינה ממסים בחודשים ינואר-פברואר עלו ביותר מ-6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

עסקה / צילום: Shutterstock

מה מחפשים האחים זלקינד בעסקת דסק"ש?

הצעתה של קבוצת אלקו לרכוש בין 27% ל-29.8% ממניות חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) תמורת כ-400 מיליון שקל, מעידה כנראה על הפוטנציאל

אנגלה מרקל / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke

מורשת מרקל: מה מותירה אחריה מי שהפכה לאישה החזקה באירופה

אחרי יותר מ-16 שנות שלטון, אנגלה מרקל תפרוש בקרוב מהחיים הפוליטיים ● הקנצלרית, שהייתה פעמים רבות האישה היחידה בחדר והובילה מהלכים בעלי השפעה כלל עולמית, מסיימת את תפקידה כשעננת קורונה מתעבה מעליה

שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren

דעת הקהל האמריקאית לגבי סין עברה מרעה לרעה מאוד

כמעט מחצית מהאמריקאים אמרו שעל ארה"ב לנסות לרסן את כוחה של סין, כך מגלה סקר שנערך בידי מכון פיו

משרדי סלברייט. "משרדי המנהלים הפכו לחדרי דיונים בימים שהם לא נמצאים" / צילום: סלברייט

יומיים במשרד, שלושה בבית: כך נראים סידורי העבודה החדשים של חברות ההייטק

שנה אחרי תחילת הניסוי הגדול של עבודה מרחוק, המשק מתחיל לחזור לפעילות וחברות רבות מנסות לפצח את המודל ההיברידי, המשלב עבודה מרחוק ומהמשרד • 4 חברות הייטק מספקות הצצה לתהליך שעשו ולשגרת העבודה החדשה, שבה עובד אחד צריך לתחזק שני משרדים • כך זה נראה בשטח

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

הדיבידנד יחכה: בנק ישראל רוצה שהבנקים יחלקו יותר אשראי לציבור ומאריך את ההקלות בעוד חצי שנה

ההקלות בדרישות של הרגולציה מהבנקים נועדו לאפשר לבנקים מרווח תמרון רב יותר במתן אשראי מאשר בימים רגילים, תוך שהפיקוח מותיר לבנקים עצמם להחליט מיהם הלקוחות שיקבלו אשראי ומי לא ● הבנקים לא יחזרו לחלק דיבידנדים לפחות עד לרבעון הרביעי השנה

חלל עבודה של Urban בתל אביב / צילום: יח"צ

חוזרים למשרד: עמדות חמות לעובדים, שלוחות מחוץ לת"א

נגמר הסגר השלישי, והחזרה לעבודה מחדדת את הדילמות של החברות: כמה שטחי משרד צריך להחזיק אם חלק מהעובדים נשארים בבית, האם צריך משרד משני בערי לוויין ואיך מטפלים בעמדות עבודה חמות

אלפי ארגנטינאים, מאנשי עסקים ועד מובטלים, מחו על המצב הכלכלי אליו הידרדרה המדינה, בואנוס איירס, ינואר 2002 / צילום: Reuters

מה הסיכוי שהאינפלציה תחזור, ואיך זה קשור להיסטוריה של ארגנטינה?

תוכנית התמריצים של ביידן בהיקף 1.9 טריליון דולר תוסיף עוד מאות מיליארדים להרי המזומן עליהם יושבים האמריקאים ● עקב כך יש מי שכבר מזהים את האינפלציה באופק ● האם יש סיכוי שנראה אותה עד סוף 2021, ומה יש לאמריקה ללמוד ממלכת האינפלציה, ארגנטינה? ● כתבה ראשונה בסדרה

מחאה מחוץ לגבעת הקפיטול נגד פייסבוק / צילום: Aaron Bernstein, רויטרס

איך הקונגרס עשוי להפוך את סעיף 230, החוק עליו נשענות ענקיות הטכנולוגיה

למחוקקים משני צדי המתרס תוכניות נרחבות לשנות את החוזה הבסיסי בין הממשלה וחברות האינטרנט ● ישנם מומחים המריעים לקראת שינוי, אך אחרים תוהים אם ההצעות המועלות לא יעשו יותר נזק מתועלת

20 שנה לתחילת פרויקט התחדשות עירונית

20 שנה לפרויקט הראשון: כל מה שצריך לדעת אם אתם שוקלים התחדשות עירונית

יזמים, דיירים ואנשי מקצוע, השותפים בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38, מדברים על התמורות שהולכות וקטנות, על הכדאיות הכלכלית שבכניסה לפרויקט ועל הדרך להתמודד עם התנגדות בעלי הדירות

אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר

מסתערת על וול סטריט: היפו נחתה בניו יורק וכבר מאתגרת את למונייד

חברת הביטוח הדיגיטלי היפו, שמוזגה ל-SPAC בבורסת ניו יורק לפי שווי של 5 מיליארד דולר, צופה לעצמה שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 124% - לעומת 65% בלמונייד

אנטנת 5G. גם הממשלות צריכות לקלוט שעליהן לשנות גישה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מפעילי התקשורת חוששים מהקצאה חופשית של תדרים

משרד התקשורת פרסם קול קורא לקראת גיבוש מדיניות בתחום ה-26 גיגה הרץ, והמפעילים חוששים לאבד נתח הולך וגדל מרווחיותם שכבר נמצאת בתחתית

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

עידן הריבית השלילית בישראל כבר כאן

האינפלציה השלילית בישראל מעמידה את הריבית הריאלית על כ-1.5%, לעומת מינוס 2% בארה"ב ובאירופה - פער שמזרים לכאן כספים של משקיעים זרים ● כעת עשוי בנק ישראל להפחית את הריבית לרמה אפסית ואף שלילית כדי להחליש את השקל ולהמריץ את הפעילות הכלכלית

רינת אפרימה, מנכ״לית אבן קיסר / צילום: איליה מלינקוב

מנכ"לית אבן קיסר: "אמרו לי 'תבואי פחות'. אני בספק אם היו אומרים את זה לגבר"

לרינת אפרימה יש מנוע בעירה פנימי עוצמתי, שלא תמיד היה קל לעיכול בחברות שבהן עבדה ● היום בתפקידה כמנכ"לית אבן קיסר ישראל, היא כבר יודעת שזו חוזקה ולא חולשה ● "אני נהנית ממה שאני עושה, ואין מצב שאכבה את המנוע" ● מתוך הפודקאסט "חצי שעה של השראה עם ערן גפן"