גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאשר ריח העובש של מערכות דמוקרטיות נמאס על ההמונים

מה מחלץ אנשים מן הלולאה החונקת של פוליטיקאים ללא דינמיות? לא פעם זו תוצאה השקולה כנגד שיר הילדים האנגלי המפורסם, "הכול בגלל מסמר קטן" ● מהונג קונג, דרך עיראק ולבנון, עד צ'ילה ואקוודור, ממשלות סמכו יותר מדי על האינרציה ● עכשיו קצת מאוחר מדי

תחנת רכבת תחתית שרופה בסנטיאגו, צ‘ילה / צילום: רויטרס
תחנת רכבת תחתית שרופה בסנטיאגו, צ‘ילה / צילום: רויטרס

למצוא קשר בין מאורעות המתרחשים כמעט בו זמנית בהונג קונג, בעיראק, בקטלוניה, באקוודור, בלבנון, בצ'ילה, בגיניאה - באופן מילולי ב"ארבע כנפות הארץ" - היה מחייב פעם מידה ניכרת של יצירתיות.

לא עכשיו. טלפונים סלולריים, אפילו במהירויות דאטה נמוכות, מעבירים בשורות במהירות מסחררת. לפעמים אנחנו יכולים רק לשער את הקשר, ולפעמים אין לנו צורך לשער. המפגינים שכבשו את חוצות ברצלונה בשבוע שעבר, בתביעה לשחרר את מנהיגי תנועת העצמאות מספרד, הכריזו בגלוי שהם שיננו את שיעורי הונג קונג, כאשר החליטו לנסות ולכבוש את נמל התעופה הבינלאומי.

אין כל חדש בעצם יכולתן של התפרצויות רחוב להעניק השראה ולחצות גבולות. הסיבה שאנחנו כותבים למשל על 'אביב העמים' של 1848 היא שהתפרצות אחת בפריז, במארס של אותה השנה, הדביקה את שאר חלקי אירופה במהירות כזאת שעוד לפני בוא הקיץ, כמעט כל אירופה הייתה שרויה בתזזית מהפכנית. וזה היה יומיים-שלושה לפני בוא האינטרנט.

160 שנה ויותר אחר כך פרץ 'האביב הערבי', שהתפשט על פני המזרח התיכון מסיבות מובנות - אבל איים להתפשט, או לפחות להעניק השראה, לארצות רחוקות שערבית מדוברת, או אפילו ספרותית, אינה שגורה בהן.

איך מפחידים נתינים

'מהפכת היסמין' היה שמה של תנועת מחאה בערי סין בחורף 2011, ששאבה את השראתה מן 'האביב הערבי', והסתיימה ממש כמוהו - בדיכוי מסיבי. המשטר הקומוניסטי גמר אומר להדק את לפיתתו סביב צווארה של החברה האזרחית, עד שהניסיון הקטן ביותר להשתחרר מן הלולאה ידון את המנסה לחנק.

ה"חנק" הזה כמובן הוא לשון השאלה לתיאור אלמנט ההרתעה של משטר דיכוי נגד היחיד. פחד מאריך ימים לאו דווקא מפני ששוטרי חרש חמושים אורבים מעבר לכל פינה. אפילו בגרמניה הנאצית, מדינת המשטרה החזקה ביותר עד זמנה, למשטרה החשאית, הגסטאפו, לא היו אלא 32,000 סוכנים במשרה מלאה.

הפחד עובד גם בלי כפייה יומיומית, מפני שהיחיד משתכנע בעקרותה של ההתנגדות ובסכנות האישיות הנובעות ממנה. הפחד משתק כל תהליך של שיחה ושל תכנון. לפחד יש אינרציה, ותוצאת האינרציה היא אדישות. אדישות היא ביטוי של כניעה נפשית וולונטרית לפחד.

אין עניין המהלך אימים על משטר דיכוי יותר מאקט השתחררותם של נתיניו מן הפחד. ההיסטוריה המודרנית חוזרת ומראה את כוח ההתפשטות של ההשתחררות. למשטרי דיכוי, יהיו יעילים וברוטליים כאשר יהיו, לעולם אין ידיעה ודאית על הרגע שבו יחדלו להפחיד. כאשר המפחידים הם המפחדים, כוח היצירה שלהם נפגע. כן, גם מדינות משטרה זקוקות ליצירתיות, כדי לחזות סכנות ולהקדים אותן.

ארבעה סנטים בסנטיאגו

מה מחלץ אנשים מן הלולאה החונקת של משטר דיכוי? לא פעם זו תוצאה השקולה כנגד שיר הילדים האנגלי המפורסם, 'הכול בגלל מסמר קטן'. עניין של מה בכך, לפעמים כמעט מגוחך בדרגת חוסר חשיבותו, הופך לניצוץ, ומצית תבערה.

בהונג קונג התבערה הוצתה בגלל חוק הסגרה לסין. לא עניין של מה בכך, אבל ממשלת הונג קונג ומושכי חוטיה בבייג'ינג היו שמחים לחזור אחורה, ולהסיר את החוק ההוא מסדר היום מבעוד מועד, מפני שהוא היה כה לא חשוב בהשוואה לנזק העצום שגרם. הוא התחיל קריאת תיגר מסיבית על הסטאטוס-קוו, אשר תערובת של תחנונים ושל איומים, של יד קשה ושל ליטופים לא הצליחה להשקיט.

את התקוממות הרחוב בלבנון הציתה החלטה של הממשלה להנהיג היטל על שיחות טלפון באמצעות ווטסאפ, בשווי מקומי של 20 סנט. כמובן, הסיבה לא הייתה ההיטל, אבל ההיטל הספיק לדגדג את החושים, כדי לשחרר זעם עצום כלפי משטר פוליטי וחברתי, שטיאטא כל קורטוב של דינמיות, של העזה ושל מחשבה עצמאית.

התקוממות רחוב בסנטיאגו, צ'ילה, שלא ניתן לה כל רמז מוקדם, פרצה לאחר שהשלטונות ייקרו ב-4% - שווה ערך של ארבעה סנטים של ארה"ב - את כרטיסי הנסיעה בתחבורה הציבורית. דרגת האלימות של המפגינים, כולל התפרצויות של ונדליזם, ואלימות הנגד של כוחות הביטחון, עוררו אסוציאציות שצ'ילאנים וזרים היו מעדיפים לשכוח.

הדמוקרטיה הסולידית ביותר של אמריקה הלטינית הופלה על ידי הצבא כמעט לפני 50 שנה, והייתה במשך כמעט 20 שנה שם נרדף לברוטליות ולדיכוי מסיבי. השבוע, ממשלה אזרחית אובדת עצות חזרה ושיגרה את הצבא לרחובות עיר הבירה. כמובן, ארבעת הסנטים היו רק תירוץ. מרירות ותסכול פעפעו מתחת לפני השטח לאורך זמן, ונעלמו מעיני הפוליטיקאים או התקשורת.

נמאסתם, אמרו 'המקוריים'

באקוודור, העלאה של 25% במחיר הדלק הציתה התקוממות רחוב של 'אינדיהנס', או 'מקוריים', צאצאי התושבים המקוריים של הרי האנדים לפני הכיבוש הספרדי. הם בערך עשירית האוכלוסייה, העניים והמקופחים. תודעתם הפוליטית גברה בדור האחרון.

הם כבשו החודש את רחובות עיר הבירה קיטו, ואילצו את הנשיא ואת ממשלתו להימלט על נפשם אל חוף האוקיאנוס השקט. אלמלא נמלטו, היו כנראה נופלים. שכר הישארותם בשלטון, לפי שעה, היה הסכמתם לבטל את הייקור. אבל את הנעשה אין להשיב: חולשתם הופגנה לעיני כול.

עיראק הייתה הר געש רותח הרבה לפני המהומות של תחילת החודש. אבל גם כאן היה נחוץ ניצוץ. הורדה בדרגה של קצין צבא פופולרי סיפקה אותו, אם כי היו נוספים.

מהומות הרחוב של השבועות האחרונים לא התחוללו בדיקטטורות מלאות. אפילו הונג קונג נהנית משיעורים של חופש אישי ופוליטי, שלא היו עולים כלל על הדעת בסין גופה.

כיוצא בזה, בעיראק ובלבנון יש יותר חופש אישי ופוליטי ממה שיש כמעט באיזושהי ארץ ערבית אחרת (תוניסיה, ועכשיו גם סודאן, הן יוצאות מן הכלל). צ'ילה היא דמוקרטיה לכל דבר, ומדורגת לצד בריטניה וגרמניה בדוח השנתי של Freedom House. אקוודור נמצאת בקטגוריה נמוכה יותר, אבל היא ארץ רב-מפלגתית עם עיתונות פחות או יותר חופשית.

מנצחים גם כשהם מפסידים

מדוע הרחוב הוא מפלטם של הכועסים, של המתוסכלים, של המקופחים ושל המרומים? האם הם מספרים לנו משהו על חוסר הרלוונטיות של דמוקרטיה רב-מפלגתית (טוב, לא בהונג קונג)? אולי הם חושבים בנשיכת שפתיים על הקלות שבה פוליטיקאים מנצחים גם כאשר הם מפסידים?

זה קורה אפילו בדמוקרטיות בוגרות ויציבות. בארה"ב מכהן עכשיו נשיא, שנוצח במניין הכללי בהפרש של שלושה מיליון קולות. 16 שנה לפניו, אחד מקודמיו נבחר, אף כי הפסיד בהפרש של חצי מיליון קולות. בקנדה ניצחה השבוע מפלגה, שקיבלה אחוז אחד פחות של הקולות מן המפלגה המפסידה. בבריטניה, מפלגה המועמדת לקבל 20% של הקולות תצטרך כנראה להסתפק ב-5% של מושבי הפרלמנט, אם בכלל.

משהו מסוכן תלוי באוויר. אולי זה ריח העובש של מערכות דמוקרטיות, המתייחסות בחרדת קודש אל האינרציה וזקוקות לאוורור דחוף. ואולי זה רק עניין של תקופת המעבר: סתיו בחצי הכדור הצפוני, אביב בחצי הכדור הדרומי. כשיבוא החורף בצפון, כשיבוא הקיץ בדרום, הכול ישוב על מקומו בשלום. או לא. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי