גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צווארון כחול נוצץ: סקודה ממשיכה את הרומן הסוער עם שוק הרכב הישראלי

דגם ה"סקאלה" של סקודה שנבחר להצגת הבכורה העולמית שלו דווקא בפתח-תקווה, לא מנסה להרשים בעיצוב החוץ והפנים ● אבל תא נוסעים שימושי, מנוע קטן ונמרץ והתנהגות כביש מפתיעה לטובה, מציב אותו גבוה בסולם התמורה

חטיבת סקודה של קבוצת פולקסווגן מנהלת בשנים האחרונות רומן סוער עם שוק הרכב הישראלי. סקודה היא המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, ומתברגת בעקביות בחמשת המקומות הראשונים בטבלת המכירות, לצד ענקיות מהמזרח כמו טויוטה, יונדאי וקיה.

סקודה, מצידה, מחזירה אהבה לשוק הישראלי באמצעות תמחור אגרסיבי והשקעות נמרצות בחברות סטארט-אפ מתחום האוטו-טק, וגם באמצעות מחוות סנטימנטליות כמו ביקורים תכופים של מנכ"ל סקודה ובכיריה בישראל. השיא היה הטסת מאות עיתונאים מכל העולם לאירוע חשיפת הבכורה העולמית של המשפחתית החדשה "סקאלה", שהתקיים בשנה שעברה בלוקיישן אקזוטי ושמו "פתח-תקווה" (ונראה אתכם מבטאים את זה בצ'כית).

סנטימנטים לחוד ועסקים לחוד. הסקאלה היא היורשת של ה"ראפיד" בנישת ה-VALUE, של שוק הרכב הגלובלי. זהו פלח של משפחתיות-עבודה נטולות גינוני אופנה, שמיועדות בעיקר ללקוחות לא מפונקים במדינות מתפתחות ולציי רכב. כראוי לרכב צווארון כחול, גם הסקאלה לא מנסה להוסיף דפים חדשים לדברי הימים של עיצוב הרכב.
היא מאמצת תצורה של האצ'בק מוארכת, ספק סטיישן, עם קווים זורמים וידידותיים לעין שמדגישים ממדים חיצוניים מכובדים. האלמנטים המעניינים ביותר מתרכזים בחרטום, שמשלב פנסי טרפז משובצים בלד, נוסח סיאט לאון, ביחד עם גריל עטוי כרום ופגוש קדמי בניחוח ספורטיבי.

גם הזנב מציג מראה עדכני עם משטח זכוכית מושחר ופנסים רוחביים, שמדברים דווקא בשפת העיצוב של וולבו. זו בהחלט אבולוציה ראויה לרפיד האפרורית, אך עדיין לא כזו שתאט את תנועת הולכי הרגל ברחוב.

תכלית הקיום של המכוניות בפלח הזה היא שימושיות ונפח, ואת זה מספקת הסקאלה בגדול, תרתי-משמע. בסיס הגלגלים שלה קצר ב-5 סנטימטרים מזה של האוקטביה, אך עדיין נדיב, ויש לה גג גבוה יחסית, כמעט בטריטוריה של ג'יפונים. כתוצאה, הנוסעים מאחור נהנים משפע של מרחב, ובוגרים בגובה 1.85 מטר יתקשו למצוא סיבה לתלונה. קיפול מלא של המסעד האחורי, בשילוב עם תא מטען מאסיבי בעל רצפה שטוחה ופתח הטענה רחב, הופך את המכונית בנקל לתחליף מזדמן למסחרית עירונית או לרכב פנאי עבור משפחות עתירות ציוד קמפינג. אנחנו לא נתקלנו בקושי לאחסן מאחור אופני הרים.

סקודה סקאלה

פשטות חזותית, ייצור איכותי

כדי לא לפלוש לטריטוריה של האחיות היקרות יותר ביצעה החברה שנמוך מכוון של עיצוב הפנים. לוח המחוונים האנלוגי (בחו"ל קיימת גם אופציה יקרה ללוח מבוסס LCD) מחזיר אותנו לתחילת העשור עם גרפיקה אפורה ומיושנת, המחוונים ומתגי התפעול לקוחים מהסטוק העממי של הקבוצה הגרמנית, גוני הדיפון השולטים הם אפור-שחור, ריפוד הבד של המושבים מוותר על מגע רך לטובת עמידות, ולא צריך להתאמץ כדי לפגוש משטחי פלסטיק נוקשים בקצות האצבעות. 

כבר הספקנו לשכוח מתי נתקלנו בפעם האחרונה במכונית מודרנית עם מערכת אקלים בעלת שליטה מכנית ולא דיגיטלית. רק המולטימדיה האיכותית מוסיפה לתא קורטוב של תחכום חזותי.

הפשטות החזותית לא באה על חשבון איכות ההרכבה הייצור, שקפצה מדרגה ומיישרת כעת קו עם גולף, סיאט ליאון ושאר בנות המשפחה היקרות יותר, במיוחד באגף בידוד הרעשים. יש גם ערכה מקיפה של אבזור בטיחותי מתוחכם, שעל חלקה גובים תוספות מכובדות אצל שאר מותגי הקבוצה.

המערך התקני כולל בין השאר בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה ומערכת אקטיבית לסיוע בשמירה על הנתיב, שאותה מיהרנו לכבות אחרי שהתעקשה להתערב בעקביות בשיקול-הדעת שלנו.

המנוע התקני של הסקאלה בישראל הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שבו כבר נתקלנו בעבר בשלל דגמים של קבוצת פולקסווגן. יחידת הכוח הקטנטנה הזו מייצרת 115 כ"ס ומומנט נאה של כ-20 קג"מ, וככל שאנחנו פוגשים בה יותר אנחנו לומדים להעריך יותר את יכולותיה. למרות חסרונו של צילינדר וצליל לא סמכותי במיוחד, המנוע שופע מרץ ודוחף את הרכב בקצב מפתיע במישור ובעליות תלולות, מייצר עקיפות נחרצות, מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות ומעניק לעיתים אפילו תחושה ספורטיבית.

תורמים לכך גם משקל עצמי צנוע ביחס לממדים ותיבה כפולת מצמדים מהדור האחרון, שמספקת העברות הילוכים זריזה בליווי רק שמץ להססנות, שהייתה אופיינית לתיבות מהדור הקודם. בהאצה עם דוושה מלאה עדיין מורגשת השהיית טורבו, אבל בסך הכל המנוע הקטן שתפקד ללא קושי גם באחות הגדולה אוקטביה, יענה על כל דרישה הגיונית בפלח הזה. כולל חיסכון מכובד עם כ-16 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.

מחיר אטרקטיבי בפלח המשפחתיות

לא ציפינו להפתעות דינמיות במכונית מפלח ה-VALUE שמצוידת בחישוקים צנועים עם צמיגים בחתך מתון. אבל דווקא כאן שולפת הסקאלה מהשרוול "יד" מרשימה. הדבר הראשון שבו מרגישים כשיוצאים לדרך הוא היגוי מאוזן והדרגתי, שמספק היזון חוזר נאמן מהגלגלים. ההיגוי מקבל גיבוי משלדה קשיחה אך לא קשוחה, שמשחררת מעט מאוד תנודות מיותרות בפניות הדוקות ונוסכת הרבה ביטחון בנהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים ובעת נהיגה מהירה על האוטוסטרדה.

בקיצור, המשפחתית האפרורית הזו מרגישה הדוקה ונעימה לנהיגה נמרצת לא פחות, ולעיתים יותר, מאחיותיה לבית סיאט, שממוצבות כספורטיביות במשפחה המורחבת. 

לא ברור כמה לקוחות בפלח אכן מחפשים התנהגות נמרצת כזו, או אפילו כמה ידעו להעריך אותה, אבל אין ספק שהם יוקירו את ספיגת הזעזועים הבוגרת והמעודנת של מתלי הסקאלה ברוב המהמורות המצויות. בחו"ל קיימת אפילו אופציה למתלים אקטיביים, אבל היא די מיותרת. 

המחיר של סקודה סקאלה בישראל מתחיל בכ-118 אלף שקל לדגם אוטומטי, לפני מבצעים, וממשיך בכך את מדיניות התמחור הנגיש של הראפיד היוצאת. במחיר הזה מציעה הסקאלה את אחת החבילות האטרקטיביות ביותר כרגע בשוק המשפחתיות והציים. מי שיוותר על סממני סטטוס ועל כמה אבזרי סגנון חיים, יגלה בה אלטרנטיבה ראויה לדגמים, שעולים 20 אלף שקל יותר, כולל דגמים מבית סקודה עצמה. ¿

חלק מהמתחרות

דאצ'יה לוגאן MCV

90 אלף שקל הוא המחיר של דאצ'יה לוגאן MCV בתצורת סטיישן, עם מנוע 1 ליטר טורבו בהספק 90 כ"ס. הממדים החיצוניים והפנימיים גדולים מבסקאלה, ותא המטען יכול לבלוע 573 ליטר לפני קיפול המושב. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 12.1 שניות, צריכת הדלק המוצהרת כ-21 קילומטר לליטר והציוד הבטיחותי בסיסי למדי

סוזוקי קרוסאובר

127 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סוזוקי קרוסאובר, שנעה על הגבול בין רכב פנאי למשפחתית מוגבהת. היא גבוהה בסנטימטר אחד מהסקודה, ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ומציעה תא נוסעים מרווח יחסית ותא מטען של 430 ליטר. המנוע הוא 1.4 טורבו עם 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סיטרואן קקטוס C4

ב-118 אלף שקל מציעה הגרסה המאובזרת של קקטוס VNJUSA, מנוע 1.2 ליטר נמרץ בהספק 130 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-10 שניות. עיצוב הפנים והחוץ שופע סטייל צרפתי, מרחב הפנים מכובד, הנוחות מצוינת תא המטען מסתפק ב-358 כ"ס. והגרסה הבכירה מצוידת במערך בטיחות עדכני

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה