גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צווארון כחול נוצץ: סקודה ממשיכה את הרומן הסוער עם שוק הרכב הישראלי

דגם ה"סקאלה" של סקודה שנבחר להצגת הבכורה העולמית שלו דווקא בפתח-תקווה, לא מנסה להרשים בעיצוב החוץ והפנים ● אבל תא נוסעים שימושי, מנוע קטן ונמרץ והתנהגות כביש מפתיעה לטובה, מציב אותו גבוה בסולם התמורה

סקודה סקאלה / צילום : יחצ
סקודה סקאלה / צילום : יחצ

חטיבת סקודה של קבוצת פולקסווגן מנהלת בשנים האחרונות רומן סוער עם שוק הרכב הישראלי. סקודה היא המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, ומתברגת בעקביות בחמשת המקומות הראשונים בטבלת המכירות, לצד ענקיות מהמזרח כמו טויוטה, יונדאי וקיה.

סקודה, מצידה, מחזירה אהבה לשוק הישראלי באמצעות תמחור אגרסיבי והשקעות נמרצות בחברות סטארט-אפ מתחום האוטו-טק, וגם באמצעות מחוות סנטימנטליות כמו ביקורים תכופים של מנכ"ל סקודה ובכיריה בישראל. השיא היה הטסת מאות עיתונאים מכל העולם לאירוע חשיפת הבכורה העולמית של המשפחתית החדשה "סקאלה", שהתקיים בשנה שעברה בלוקיישן אקזוטי ושמו "פתח-תקווה" (ונראה אתכם מבטאים את זה בצ'כית).

סנטימנטים לחוד ועסקים לחוד. הסקאלה היא היורשת של ה"ראפיד" בנישת ה-VALUE, של שוק הרכב הגלובלי. זהו פלח של משפחתיות-עבודה נטולות גינוני אופנה, שמיועדות בעיקר ללקוחות לא מפונקים במדינות מתפתחות ולציי רכב. כראוי לרכב צווארון כחול, גם הסקאלה לא מנסה להוסיף דפים חדשים לדברי הימים של עיצוב הרכב.
היא מאמצת תצורה של האצ'בק מוארכת, ספק סטיישן, עם קווים זורמים וידידותיים לעין שמדגישים ממדים חיצוניים מכובדים. האלמנטים המעניינים ביותר מתרכזים בחרטום, שמשלב פנסי טרפז משובצים בלד, נוסח סיאט לאון, ביחד עם גריל עטוי כרום ופגוש קדמי בניחוח ספורטיבי.

גם הזנב מציג מראה עדכני עם משטח זכוכית מושחר ופנסים רוחביים, שמדברים דווקא בשפת העיצוב של וולבו. זו בהחלט אבולוציה ראויה לרפיד האפרורית, אך עדיין לא כזו שתאט את תנועת הולכי הרגל ברחוב.

תכלית הקיום של המכוניות בפלח הזה היא שימושיות ונפח, ואת זה מספקת הסקאלה בגדול, תרתי-משמע. בסיס הגלגלים שלה קצר ב-5 סנטימטרים מזה של האוקטביה, אך עדיין נדיב, ויש לה גג גבוה יחסית, כמעט בטריטוריה של ג'יפונים. כתוצאה, הנוסעים מאחור נהנים משפע של מרחב, ובוגרים בגובה 1.85 מטר יתקשו למצוא סיבה לתלונה. קיפול מלא של המסעד האחורי, בשילוב עם תא מטען מאסיבי בעל רצפה שטוחה ופתח הטענה רחב, הופך את המכונית בנקל לתחליף מזדמן למסחרית עירונית או לרכב פנאי עבור משפחות עתירות ציוד קמפינג. אנחנו לא נתקלנו בקושי לאחסן מאחור אופני הרים.

סקודה סקאלה

פשטות חזותית, ייצור איכותי

כדי לא לפלוש לטריטוריה של האחיות היקרות יותר ביצעה החברה שנמוך מכוון של עיצוב הפנים. לוח המחוונים האנלוגי (בחו"ל קיימת גם אופציה יקרה ללוח מבוסס LCD) מחזיר אותנו לתחילת העשור עם גרפיקה אפורה ומיושנת, המחוונים ומתגי התפעול לקוחים מהסטוק העממי של הקבוצה הגרמנית, גוני הדיפון השולטים הם אפור-שחור, ריפוד הבד של המושבים מוותר על מגע רך לטובת עמידות, ולא צריך להתאמץ כדי לפגוש משטחי פלסטיק נוקשים בקצות האצבעות. 

כבר הספקנו לשכוח מתי נתקלנו בפעם האחרונה במכונית מודרנית עם מערכת אקלים בעלת שליטה מכנית ולא דיגיטלית. רק המולטימדיה האיכותית מוסיפה לתא קורטוב של תחכום חזותי.

הפשטות החזותית לא באה על חשבון איכות ההרכבה הייצור, שקפצה מדרגה ומיישרת כעת קו עם גולף, סיאט ליאון ושאר בנות המשפחה היקרות יותר, במיוחד באגף בידוד הרעשים. יש גם ערכה מקיפה של אבזור בטיחותי מתוחכם, שעל חלקה גובים תוספות מכובדות אצל שאר מותגי הקבוצה.

המערך התקני כולל בין השאר בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה ומערכת אקטיבית לסיוע בשמירה על הנתיב, שאותה מיהרנו לכבות אחרי שהתעקשה להתערב בעקביות בשיקול-הדעת שלנו.

המנוע התקני של הסקאלה בישראל הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שבו כבר נתקלנו בעבר בשלל דגמים של קבוצת פולקסווגן. יחידת הכוח הקטנטנה הזו מייצרת 115 כ"ס ומומנט נאה של כ-20 קג"מ, וככל שאנחנו פוגשים בה יותר אנחנו לומדים להעריך יותר את יכולותיה. למרות חסרונו של צילינדר וצליל לא סמכותי במיוחד, המנוע שופע מרץ ודוחף את הרכב בקצב מפתיע במישור ובעליות תלולות, מייצר עקיפות נחרצות, מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות ומעניק לעיתים אפילו תחושה ספורטיבית.

תורמים לכך גם משקל עצמי צנוע ביחס לממדים ותיבה כפולת מצמדים מהדור האחרון, שמספקת העברות הילוכים זריזה בליווי רק שמץ להססנות, שהייתה אופיינית לתיבות מהדור הקודם. בהאצה עם דוושה מלאה עדיין מורגשת השהיית טורבו, אבל בסך הכל המנוע הקטן שתפקד ללא קושי גם באחות הגדולה אוקטביה, יענה על כל דרישה הגיונית בפלח הזה. כולל חיסכון מכובד עם כ-16 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.

מחיר אטרקטיבי בפלח המשפחתיות

לא ציפינו להפתעות דינמיות במכונית מפלח ה-VALUE שמצוידת בחישוקים צנועים עם צמיגים בחתך מתון. אבל דווקא כאן שולפת הסקאלה מהשרוול "יד" מרשימה. הדבר הראשון שבו מרגישים כשיוצאים לדרך הוא היגוי מאוזן והדרגתי, שמספק היזון חוזר נאמן מהגלגלים. ההיגוי מקבל גיבוי משלדה קשיחה אך לא קשוחה, שמשחררת מעט מאוד תנודות מיותרות בפניות הדוקות ונוסכת הרבה ביטחון בנהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים ובעת נהיגה מהירה על האוטוסטרדה.

בקיצור, המשפחתית האפרורית הזו מרגישה הדוקה ונעימה לנהיגה נמרצת לא פחות, ולעיתים יותר, מאחיותיה לבית סיאט, שממוצבות כספורטיביות במשפחה המורחבת. 

לא ברור כמה לקוחות בפלח אכן מחפשים התנהגות נמרצת כזו, או אפילו כמה ידעו להעריך אותה, אבל אין ספק שהם יוקירו את ספיגת הזעזועים הבוגרת והמעודנת של מתלי הסקאלה ברוב המהמורות המצויות. בחו"ל קיימת אפילו אופציה למתלים אקטיביים, אבל היא די מיותרת. 

המחיר של סקודה סקאלה בישראל מתחיל בכ-118 אלף שקל לדגם אוטומטי, לפני מבצעים, וממשיך בכך את מדיניות התמחור הנגיש של הראפיד היוצאת. במחיר הזה מציעה הסקאלה את אחת החבילות האטרקטיביות ביותר כרגע בשוק המשפחתיות והציים. מי שיוותר על סממני סטטוס ועל כמה אבזרי סגנון חיים, יגלה בה אלטרנטיבה ראויה לדגמים, שעולים 20 אלף שקל יותר, כולל דגמים מבית סקודה עצמה. ¿

חלק מהמתחרות

דאצ'יה לוגאן MCV

90 אלף שקל הוא המחיר של דאצ'יה לוגאן MCV בתצורת סטיישן, עם מנוע 1 ליטר טורבו בהספק 90 כ"ס. הממדים החיצוניים והפנימיים גדולים מבסקאלה, ותא המטען יכול לבלוע 573 ליטר לפני קיפול המושב. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 12.1 שניות, צריכת הדלק המוצהרת כ-21 קילומטר לליטר והציוד הבטיחותי בסיסי למדי

דאצ’יה לוגאן MCV/ צילום:  יחצ

סוזוקי קרוסאובר

127 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סוזוקי קרוסאובר, שנעה על הגבול בין רכב פנאי למשפחתית מוגבהת. היא גבוהה בסנטימטר אחד מהסקודה, ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ומציעה תא נוסעים מרווח יחסית ותא מטען של 430 ליטר. המנוע הוא 1.4 טורבו עם 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סוזוקי קרוסאובר/ צילום:  יחצ

סיטרואן קקטוס C4

ב-118 אלף שקל מציעה הגרסה המאובזרת של קקטוס VNJUSA, מנוע 1.2 ליטר נמרץ בהספק 130 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-10 שניות. עיצוב הפנים והחוץ שופע סטייל צרפתי, מרחב הפנים מכובד, הנוחות מצוינת תא המטען מסתפק ב-358 כ"ס. והגרסה הבכירה מצוידת במערך בטיחות עדכני

סיטרואן קקטוס C4/ צילום:  יחצ

עוד כתבות

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

הפד הותיר את הריבית ללא שינוי על 1.75%-1.5%, בהתאם לתחזיות

יו"ר הפד פאוול לא הפתיע את השוק ומותיר את הריבית ללא שינוי ● תמכו בהחלטה נתונים חיוביים מצד הכלכלה האמריקאית ביום שישי האחרון, בהם תוספת משרות גבוהה מהצפוי ושיעור אבטלה נמוך של 3.5% בלבד

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס / HANNIBAL HANSCHKE

כבר לא גוגל: מהו מקום העבודה הטוב ביותר לעבוד בו ב-2020?

פייסבוק וגוגל שתיהן נפלטו מעשרת המקומות הראשונים בדירוג השנתי של גלאסדור ● שתי החברות התמודדו השנה עם ביקורת רבה מהעובדים בשל החלטות מעוררות מחלוקת של ההנהלה ● אלה עשר החברות שכן נכנסו לרשימה

דונלד טראמפ ושר המשפטים ביל באר / צילום: ארין סקוט, רויטרס

מה מדאיג את הרפובליקנים לקראת בחירות 2020?

עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, משוכנע שהנשיא טראמפ עושה עבודה נהדרת, חושב שהמועמדים הדמוקרטים חלשים, ובכל זאת לא ישן טוב בלילה ● השבוע בפודקאסט "המדריך לטראמפיסט": כשחצי ציבור שונא את הנשיא שאתה אוהב ● האזינו

עו"ד יודי לוי / צילום: ניר קידר, יח"צ

משרד גולדפברב זליגמן ושות' מתאחד עם משרד רוטנברג ושות'

גולדפרב זליגמן ושות' הוא אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים ביותר בישראל, שמונה כ-250 עורכי דין ● רוטנברג מונה כ-20 עורכי דין

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

סופית: תאגיד השידור פורש מוועדת המדרוג; "מדידה מיושנת ולא מתאימה"

בתאגיד טוענים כי המדידה של ועדת המדרוג מיושנת ולא מתאימה לתאגיד הציבורי ● רוני ארן, מנכ"ל ועדת המדרוג: "הפרישה לא תפתור את נתוני הצפייה של כאן 11. הרעיון שגוף שידור ציבורי ידווח בעצמו על תוצאותיו לא קיים בשום מקום בעולם"

אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק

עמק הסיליקון מסתגל למציאות חדשה, באדיבות אדם נוימן

חברות רבות כמו אובר, WeWork ו-Juul היו בעבר הכוכבות של עמק הסיליקון, אך בשנה האחרונה שווי השוק שלהן צנח משמעותית, בהיקף שמגביר את אי הוודאות במגזר ההון סיכון לרמה שלא נראתה כבר שנים ● "היינו במסיבה פרועה כמה שנים, ופתאום מישהו כיבה את האור"

גרטה טונברג / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אשת השנה של מגזין "טיים": גרטה טונברג

גרטה טונברג, שהוכרזה היום כאשת השנה של מגזין "טיים", נאמה הבוקר בפסגת האקלים והאשימה את מנהיגי העולם בעיסוק ביחסי ציבור, במקום בנקיטת פעולה אמיתית בנוגע למשבר האקלים: "מנהיגי העולם מוליכים אותנו שולל"

תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אם יתברר שמכרז הדור החמישי בסלולר ימנע מיזוגים בשוק, האם שווה לדחותו?

זו השאלה שצריכה להישאל ולהתברר, והיא לא נשאלת ● ברור למה משרד התקשורת רוצה להימנע מדחייה של המכרז ● בסוף האחריות לקדמה הטכנולוגית מוטלת עליו, וישראל במקום לא טוב

אדוארד פיליפ, ראש ממשלת צרפת / צילום: מתוך תוכנית אירוח בצרפת

ממשלת צרפת הציגה הרפורמה בפנסיות; השביתות במדינה נמשכות

רה"מ אדואר פיליפ הבהיר כי גיל הפרישה הרשמי במדינה ימשיך להיות 62, אך הממשלה תעודד תוכניות שונות כדי להעלות אותו ל-64 עד שנת 2027 ● עובדי מגזרים אחדים, הכוללים עבודה פיזית קשה, יוכלו לפרוש כבר בגיל 60

הצבעה בקריאה הראשונה על חוק פיזור לכנסת ה-22 / צילום: דוברות הכנסת - גדעון שרון, יח"צ

הזמן תם: ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה

(עדכונים שוטפים) - כדי למנוע תאריך בחירות על חג פורים, 10 במרץ, חברי הכנסת חייבים להצביע בעד חוק פיזור הכנסת ולתקן את מועד הבחירות ל-2 במרץ 2020 ● המשך החקיקה יבוצע אל תוך הלילה, אך בינתיים הדיונים על ההסתייגויות מעכבים את ההצבעות

סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף

התחרות על ארוחת הצהריים מעלה הילוך: סיבוס חוברת לוולט במלחמה מול תן ביס

ספקית שירותי ההסעדה סיבוס חוברת לאפליקציית משלוחי האוכל Wolt, כדי לחזק את כוחה בתחרות מול החברה החזקה בתחום - תן ביס, וכדי לקצר את זמן המשלוחים לחצי שעה בממוצע • בנוסף, ל"גלובס" נודע כי Wolt מרחיבה את שירותיה גם לראשל"צ ולפ"ת

זאב בילסקי בדיון על החוק לפיזור הכנסת / צילום: טל שניידר, גלובס

האם פיזור הכנסת יוביל לשיתוק בענף הבנייה?

לפי החוק, החל מהחודש הבא כל פרויקט בניה חייב לעבור דרך מכוני בקרה ● הבעיה: המכונים לא מוכנים לבדיקת מסה של פרויקטים ● יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי הופיע הערב בוועדה שדנה בפיזור הכנסת בניסיון להעביר סעיף שדוחה את הצורך בהתקשרות עמם ● נכון לעכשיו ללא הצלחה

רמטכ"ל מינאמר, מין אנג הליינג. רציחות, אונס וגירוש של מאות אלפי בני מיעוט הרוהינגה / צילום: Maxim Shemetov, רויטרס

ארה"ב: משרד האוצר הטיל סנקציות כלכליות כבדות נגד מפרי זכויות אדם בעולם

בכיר במשרד האוצר האמריקאי: "המטרה היא לייצר השלכות מוחשיות ומשמעותיות לאלו שמרוויחים מהפרות זכויות אדם"

מתחם אגש, קרית ים / הדמיה: עוזי גורדון אדריכלים

1,580 דירות חדשות: אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה באזור הקריות

הוועדה המחוזית חיפה אישרה למתן תוקף תוכנית פינוי-בינוי רחבת-היקף בקריית ים, הכוללת הריסת 260 דירות ישנות ובניית 1,580 דירות בסך-הכול, ולצידן שטחי מסחר ומבני ציבור

יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters

על רקע הופעת בכורה מרשימה: האם הנפקת ארמקו תסייע להגשמת התוכניות של בין סלמאן?

מניית ענקית האנרגיה הסעודית זינקה ב-10% ביום המסחר הראשון שלה בבורסה המקומית של ריאד ● ההנפקה, הגדולה בהיסטוריה, אמורה לשמש בסיס לשינוי הכלכלי העצום שמבקש לחולל יורש העצר הסעודי והאיש החזק בממלכה, מוחמד בין סלמאן

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 10 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 6 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המלג

בכירים במשרד המבקר עולים להתקפה: "דוח הגירעון נכתב ברוח המפקד"

לדברי הגורמים, היו במשרד חילוקי דעות בשאלה אם משרד האוצר כשל בהתנהלותו סביב הגירעון ואם הדוח צריך לכלול המלצות

ירון רצון, מנכ"ל וממייסדי קנביט / צילום: יחצ

בכירים לשעבר בקנביט במרכז חשדות הרשות לשימוש במידע פנים

רשות ניירות ערך חוקרת חשדות לעבירות של שימוש במידע פנים, במסגרתה נחקרו נושאי משרה בחברה בעבר ובהווה ● בין הנחקרים היו המנכ"ל לשעבר בשלד, ירון רצון, ושרון אדיב

מאיר פלשתייב ז"ל / צילום: תמונה פרטית

שנה וחצי לאחר תאונה קטלנית באתר בנייה בחולון: כתבי אישום נגד בעלי חברת הבנייה

כשנה וחצי לאחר שמאיר פלשתייב נהרג כתוצאה מקרשים שנפלו מאתר בנייה בחולון ופגעו בו, הוגשו כתבי אישום נגד גורמים בחברת הבנייה שבנתה פרויקט במסגרת תמ"א 38, בגין גרימת מוות ברשלנות

המחיר למשתכן / צילומים: shutterstock, יוסי אלוני, רפי קוץ, עיצוב, טלי בוגדנובסקי

ההגרלה העשירית של מחיר למשתכן יוצאת לדרך בתחילת ינואר

היקף ההגרלה יהיה דומה להגרלה האחרונה שכללה כ-3,000 דירות ● ירושלים, חיפה, אופקים ובאר יעקב צפויות להיכלל בהגרלה