גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס הקארפול: הפקקים מחריפים, ואפילו ווייז ממליץ לעקוף דרך נתניה

לאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר ● נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל למי שמגיע מהפריפריה – בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים

פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפקח העירוני שהחנה את הרנו פלואנס שלו במחלף איינשטיין בנתניה התבונן חסר אונים בשיירה של עשרות מכוניות שנטשה את הפקק בכביש 2 ונכנסה לנתניה, כדי לצאת בחזרה לכביש החוף מהיציאות הדרומיות של העיר. וכל זה היה היום ברבע לשבע בבוקר. מה עשה שם הפקח? אולי הוצב על-ידי העירייה לדווח על התופעה, שבה העיר נתניה הפכה למעקף כביש 2. נשמע הזוי? כ-3 שבועות לאחר תחילת ניסוי הקארפול, וההשלכות הכיאוטיות שלו מתחילות לתת אותות.

גילוי נאות: הטורים שאני כותב על ניסוי הקארפול אינם אובייקטיבים ואינם מלווים במדידות מדעיות, אלא רק טור של התרשמות נסיין לא רצוני, שנוכח בפערים ניכרים בין דיווחי משרד התחבורה לבין המציאות שאותה הוא חווה בדרכים.

בעין בלתי מזוינת נראה כי הניסוי מצליח לקצר את זמני הנסיעה בעיקר למי שזמני הנסיעה שלהם ממילא קצרים - כלומר מי שמתגורר דרומית לנתניה, וגם זה ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. זאת, משום שלאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר.

נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל תלוי מאוד באיזה חלק של העיר הם גרים. דיווחים שונים מעלים כי זמני היציאה מהעיר נותרו ארוכים מאוד, גם לאחר מחיקת נת"צ אחד מיציאתה הדרומית. אפרט מיד.

אבל למי שמגיע מהפריפריה - בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים. במיוחד לא בימי ראשון, העמוסים ממילא. הפקקים בכביש החוף החלו היום (א') בשעה 6 בבוקר, על הגשר של מחלף קיסריה-אור עקיבא. דבר כזה לא קורה בדרך-כלל, אלא במקרים של תאונה חמורה או חסימת כביש. שום דבר מאלה לא קרה. זה היה נטו ניסוי הקארפול. בדיוק כפי שאירע בימי הניסוי הקודמים.

חסימת הנתיב גורמת בזמנים מסוימים של היום לפקקים במרחק של למעלה מ-20 ק"מ צפונית מנתניה. היום, למשל, הנסיעה ממחלף קיסריה עד צפון נתניה, שבימים רגילים אורכת בשעה 6 בבוקר כ-20 דקות, התמשכה למעלה מ-40 דקות, וזה לכל הנוסעים: קארפול ולא קארפול, כי במקטע הכביש הזה לא קיים נתיב קארפול.

בין מחלף איינשטיין למחלף פולג בנתניה נוצר צוואר בקבוק, שהאלטרנטיבה היחידה לעקוף אותו היא כניסה לעיר. המצב חמור עד כדי כך, שגם ווייז המליץ הבוקר לעשות זאת. מתברר כי עדיף להיתקע בתוך העיר מאשר בכביש החוף.

באופן דומה, כל מי שמגיע מכביש 57 ממזרח לנתניה, מעדיף להיכנס לשכונת קריית השרון בתקווה לחסוך מעצמו את הסיוט שעל כביש החוף. כל הזמנים של הנהגים הללו לא נמדדים, או לפחות לא מתפרסמות לגביהם מדידות של זמני הנסיעה.

אדם שמגיע לבד מהצפון לתל-אביב, יכול להתעכב שעה ויותר בהשוואה לזמני הנסיעה הקודמים שלו - הרבה מעבר לנתוני משרד התחבורה; נוסעי הקארפול מפסידים הרבה מאוד זמן בפקקים שמצפון לנתניה, ומרוויחים כשהם משתלבים בנתיב הקארפול. כמה? תלוי בשעה וביום, ואולם בקיזוז עם אובדן הזמן שלהם עד שהגיעו לנת"צ, סביר שרבים היו מוותרים על התענוג.

לאור כל זה, המדידה האחידה המתפרסמת על-ידי משרד התחבורה, לפיה נוסעי הקארפול מרוויחים כ-20 דקות נסיעה, היא במקרה הטוב פשטנית, לאור השונות הגדולה בין הנהגים - למשל היום והשעה שבהם הם נוסעים והמקום ממנו הם מגיעים. כפי שכתבתי, לא מן הנמנע שמדידה מורכבת יותר תגלה כי נהגים מהרצליה ומרמת השרון שנוסעים לתל-אביב לבד מרוויחים - בעוד שנהגי קארפול מזכרון יעקב ומחדרה מפסידים.

ונתניה הופכת ליעד לביקורים בלתי צפויים של נהגים, שכלל לא תכננו להיכנס אליה.

עוד כתבות

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

אחרי הזינוק בבורסה: מיטב מכרה 5% מהמניות בחצי מיליארד שקל

לאחר שמניית מיטב זינקה בתוך שנה וחצי ב-650% והפכה לאחת מ-40 החברות הגדולות בבורסה עם שווי שוק של 9.5 מיליארד שקל, החברה מגייסת 500 מיליון שקל ממשקיעים בארץ ובחו"ל ● את הגיוס הוביל בנק ההשקעות ג'פריס

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

המאבק בין חברות התעופה הזרות למשרד התחבורה מגיע לבג"ץ

ארגון התעופה IATA ו-10 חברות תעופה בינ"ל עתרו לבג"ץ נגד שרת התחבורה, שר הכלכלה וועדת הכלכלה של הכנסת ● מבקשות שבג"ץ יורה למדינה להפעיל את סמכות החירום שנוספה לחוק שירותי תעופה, ולצמצם רטרואקטיבית את חובותיהן כלפי נוסעים בתקופה שבה המרחב האווירי של ישראל נסגר במבצע "עם כלביא"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט; הביטקוין קופץ ב-7.3%

נאסד"ק מתחזק ב-0.5%, S&P 500 עולה ב-0.3% ● אירופה ננעלה במגמה מעורבת ● חברת התרופות הגרמנית באייר זינקה לאחר שממשלת ארה"ב קראה להגביל את התביעות נגדה ● חברת התוכנה האמריקאית מונגו די.בי מזנקת ב-27% ● באסיה נסגר המסחר במגמה חיובית ● זינוק חד במניות הקריפטו: הביטקוין נסחר סביב 91 אלף דולר, האת'ריום מזנק במעל 10%

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עסקת הגז ב-35 מיליארד דולר עם מצרים תקועה, וקטאר מנסה להיכנס לתמונה

העיכוב המתמשך באישור עסקת הענק ליצוא גז ממאגר לוויתן למצרים פותח פתח לקטאר להציע לקהיר אספקת גז טבעי מונזל בהיקפי ענק ● בינתיים גורמים ישראליים ומצריים זועמים, ולגלובס נודע כי שורת בכירים אמריקאים בראשות טראמפ מנסים לפתור את הפלונטר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים; ת"א 35 בשיא חדש, דוראל זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.9%, מדד ת"א 125 הוסיף לערכו כ-1.7% ● מניית דוראל הוסיפה 8% לערכה ● מדד הפחד המקומי עלה ב-2% והשלים עלייה של 9% בחודש החולף ● מניות הנדל"ן בלטו היום לרעה ● מחזור המסחר הסתכם בכ-3.7 מיליארד שקל ● וגם: התחרות ב-AI הולכת וגוברת - ואלפאבית וברודקום עשויות להתגלות כמובילות של השוק

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

שר החוץ גדעון סער. פוסט ברשת איקס, 12.11.25 / צילום: מארק ניימן, לע''מ

האם גדעון סער עקבי בתמיכה במתן חנינה לנתניהו?

גדעון סער אכן קרא לסיום משפט נתניהו עוד כשישב באופוזיציה ● אלא שאז היה מדובר בהסדר טיעון, וכעת בחנינה, וההבדלים לא זניחים ● המשרוקית של גלובס

פערים במחירי הדירות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אותו בניין בתל אביב, שתי דירות שונות. למה יש פער משמעותי במחיר?

רובעים 3 ו־4, שעברו גל של התחדשות עירונית ומזוהים עם "תל אביב של פעם", נחשבים למבוקשים במיוחד בשוק הנדל"ן ● אך בעוד שמחירי דירות מסוימות נשארים גבוהים, דירות בקומות נמוכות ועורפיות רושמות ירידות משמעותיות ויוצרות פערים גדולים בין דירות סמוכות

תל אביב / צילום: נוי מאיה

בעלי דירות נגד עיריית ת"א: מפריזה בדרישות לשיפוץ חזית אחידה

בעתירה שהוגשה לעליון נטען כי עיריית ת"א מפרשת בצורה שגויה את חוק העזר העירוני, שמכוחו היא יכולה לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות המבנים לאחידות ● לדברי העותרים, דרישה זו מעלה משמעותית את עלויות השיפוץ

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Ahn Young-joon

"בכיתי": מייסד סופטבנק מסביר למה החליט למכור מניות אנבידיה

מייסד הקונצרן היפני הגדול, מסיושי סאן, סיפר כי סופטבנק מכרה את החזקותיה באנבידיה כדי לממן השקעות חדשות בתחום הבינה המלאכותית, כולל OpenAI ● בנוסף, הוא דחה את החששות בשווקים על "בועת בינה מלאכותית", ואמר כי אלו שטוענים זאת "אינם חכמים מספיק"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ במסר לישראל: חשוב מאוד שלא יתרחש דבר שיפריע להתפתחותה של סוריה

טראמפ ונתניהו שוחחו; לשכת רה"מ: "נשיא ארה"ב הזמין את נתניהו לפגישה בבית הלבן בזמן הקרוב" ● צה"ל חיסל מחבל נוח'בה של הג'יהאד האיסלאמי ● התושבים בעוטף עזה על ההחלטה של צה"ל לבטל את ההגנה היישובית: "מישהו חייב להתעורר" ● בוועדת החוץ והביטחון נערך היום דיון על חוק הפטור מגיוס ● משבר כוח-האדם בצה"ל: חוסר של מאות קצינים, עומס כבד על מערך המילואים ● עדכונים שוטפים

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

חיים גליק ודדי שמחי / צילום: בר לביא, איל יצהר, צילום מסך

דדי שמחי וחיים גליק רוצים לחבר את אצולת אזרבייג'ן למכרזי הענק של המטרו

על רקע מכרזי המטרו הגדולים בתולדות המדינה, צמד המתווכים פועלים להביא לישראל שחקנים זרים חדשים ● בין המתעניינות: אקורד האזרית, שכבר החלה במהלך לרישום כקבלן ישראלי - בזמן שחברות אירופיות ותיקות דווקא נסוגות מהשוק ● מי עומד מאחורי החברה?

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

יפית גריאני / צילום: רמי זרנגר

המנכ"לית שתוביל את מכירת חברת כרטיסי האשראי כאל לבעלי שליטה חדשים

יפית גריאני, לשעבר בכירה בישראכרט ובדיסקונט, נבחרה להוביל את כאל בעיצומו של הליך מכירה לבעלי שליטה חדשים ● היא נכנסת לתפקיד תחת מגבלות של חוסר ודאות רגולטורית ועם ציפייה ברורה: לשמור על ביצועים חזקים שיבטיחו את השווי המרבי בעסקה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה אדומה בוול סטריט; המניה שזינקה לאחר שאנבידיה השקיעה בה

אירופה ננעלה בירידות קלות ● אנבידיה רכשה מניות סינופסיס בהיקף של 2 מיליארד דולר ● המניות הביטחוניות באירופה ירדו על רקע המגעים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין צנח

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את האתר באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכל התחיל ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

יוסי תורג'מן, והדמיית פרויקט YBOX art / צילום: משה צור אדריכלים, יובל חן

"האטה? אנחנו מוכרים דירות ב-90 אלף שקל למ"ר בדרום ת"א": מנכ"ל YBOX לא מתרגש ממצב ענף המגורים

יוסי תורג'מן, מנכ"ל YBOX, מספר אחרי אישור הפרויקט המדובר בדרום תל אביב־יפו: "ברובעים 3 ו־4 בעיר יש האטה מאוד רצינית - אבל באזור הפרויקט אנחנו מוכרים סביב 90 אלף שקל למ"ר" ● ואיזו ביקורת יש לו על הורדת הריבית? "הייתה צריכה להיות דרסטית יותר"

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס / צילום: LSI

"מישהו צריך לומר שהתינוק מכוער": למגייס הטאלנטים המוביל יש מסר ליזמים הישראלים

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס האמריקאית, הוא ממגייסי הטאלנטים הבולטים בתעשיית הביומד ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע דווקא עכשיו הוא רוצה לפעול בארץ, ואילו טעויות יזמים ישראלים עושים כשהם מגייסים בחו"ל