גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס הקארפול: הפקקים מחריפים, ואפילו ווייז ממליץ לעקוף דרך נתניה

לאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר ● נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל למי שמגיע מהפריפריה – בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים

פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפקח העירוני שהחנה את הרנו פלואנס שלו במחלף איינשטיין בנתניה התבונן חסר אונים בשיירה של עשרות מכוניות שנטשה את הפקק בכביש 2 ונכנסה לנתניה, כדי לצאת בחזרה לכביש החוף מהיציאות הדרומיות של העיר. וכל זה היה היום ברבע לשבע בבוקר. מה עשה שם הפקח? אולי הוצב על-ידי העירייה לדווח על התופעה, שבה העיר נתניה הפכה למעקף כביש 2. נשמע הזוי? כ-3 שבועות לאחר תחילת ניסוי הקארפול, וההשלכות הכיאוטיות שלו מתחילות לתת אותות.

גילוי נאות: הטורים שאני כותב על ניסוי הקארפול אינם אובייקטיבים ואינם מלווים במדידות מדעיות, אלא רק טור של התרשמות נסיין לא רצוני, שנוכח בפערים ניכרים בין דיווחי משרד התחבורה לבין המציאות שאותה הוא חווה בדרכים.

בעין בלתי מזוינת נראה כי הניסוי מצליח לקצר את זמני הנסיעה בעיקר למי שזמני הנסיעה שלהם ממילא קצרים - כלומר מי שמתגורר דרומית לנתניה, וגם זה ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. זאת, משום שלאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר.

נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל תלוי מאוד באיזה חלק של העיר הם גרים. דיווחים שונים מעלים כי זמני היציאה מהעיר נותרו ארוכים מאוד, גם לאחר מחיקת נת"צ אחד מיציאתה הדרומית. אפרט מיד.

אבל למי שמגיע מהפריפריה - בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים. במיוחד לא בימי ראשון, העמוסים ממילא. הפקקים בכביש החוף החלו היום (א') בשעה 6 בבוקר, על הגשר של מחלף קיסריה-אור עקיבא. דבר כזה לא קורה בדרך-כלל, אלא במקרים של תאונה חמורה או חסימת כביש. שום דבר מאלה לא קרה. זה היה נטו ניסוי הקארפול. בדיוק כפי שאירע בימי הניסוי הקודמים.

חסימת הנתיב גורמת בזמנים מסוימים של היום לפקקים במרחק של למעלה מ-20 ק"מ צפונית מנתניה. היום, למשל, הנסיעה ממחלף קיסריה עד צפון נתניה, שבימים רגילים אורכת בשעה 6 בבוקר כ-20 דקות, התמשכה למעלה מ-40 דקות, וזה לכל הנוסעים: קארפול ולא קארפול, כי במקטע הכביש הזה לא קיים נתיב קארפול.

בין מחלף איינשטיין למחלף פולג בנתניה נוצר צוואר בקבוק, שהאלטרנטיבה היחידה לעקוף אותו היא כניסה לעיר. המצב חמור עד כדי כך, שגם ווייז המליץ הבוקר לעשות זאת. מתברר כי עדיף להיתקע בתוך העיר מאשר בכביש החוף.

באופן דומה, כל מי שמגיע מכביש 57 ממזרח לנתניה, מעדיף להיכנס לשכונת קריית השרון בתקווה לחסוך מעצמו את הסיוט שעל כביש החוף. כל הזמנים של הנהגים הללו לא נמדדים, או לפחות לא מתפרסמות לגביהם מדידות של זמני הנסיעה.

אדם שמגיע לבד מהצפון לתל-אביב, יכול להתעכב שעה ויותר בהשוואה לזמני הנסיעה הקודמים שלו - הרבה מעבר לנתוני משרד התחבורה; נוסעי הקארפול מפסידים הרבה מאוד זמן בפקקים שמצפון לנתניה, ומרוויחים כשהם משתלבים בנתיב הקארפול. כמה? תלוי בשעה וביום, ואולם בקיזוז עם אובדן הזמן שלהם עד שהגיעו לנת"צ, סביר שרבים היו מוותרים על התענוג.

לאור כל זה, המדידה האחידה המתפרסמת על-ידי משרד התחבורה, לפיה נוסעי הקארפול מרוויחים כ-20 דקות נסיעה, היא במקרה הטוב פשטנית, לאור השונות הגדולה בין הנהגים - למשל היום והשעה שבהם הם נוסעים והמקום ממנו הם מגיעים. כפי שכתבתי, לא מן הנמנע שמדידה מורכבת יותר תגלה כי נהגים מהרצליה ומרמת השרון שנוסעים לתל-אביב לבד מרוויחים - בעוד שנהגי קארפול מזכרון יעקב ומחדרה מפסידים.

ונתניה הופכת ליעד לביקורים בלתי צפויים של נהגים, שכלל לא תכננו להיכנס אליה.

עוד כתבות

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד