גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס הקארפול: הפקקים מחריפים, ואפילו ווייז ממליץ לעקוף דרך נתניה

לאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר ● נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל למי שמגיע מהפריפריה – בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים

פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפקח העירוני שהחנה את הרנו פלואנס שלו במחלף איינשטיין בנתניה התבונן חסר אונים בשיירה של עשרות מכוניות שנטשה את הפקק בכביש 2 ונכנסה לנתניה, כדי לצאת בחזרה לכביש החוף מהיציאות הדרומיות של העיר. וכל זה היה היום ברבע לשבע בבוקר. מה עשה שם הפקח? אולי הוצב על-ידי העירייה לדווח על התופעה, שבה העיר נתניה הפכה למעקף כביש 2. נשמע הזוי? כ-3 שבועות לאחר תחילת ניסוי הקארפול, וההשלכות הכיאוטיות שלו מתחילות לתת אותות.

גילוי נאות: הטורים שאני כותב על ניסוי הקארפול אינם אובייקטיבים ואינם מלווים במדידות מדעיות, אלא רק טור של התרשמות נסיין לא רצוני, שנוכח בפערים ניכרים בין דיווחי משרד התחבורה לבין המציאות שאותה הוא חווה בדרכים.

בעין בלתי מזוינת נראה כי הניסוי מצליח לקצר את זמני הנסיעה בעיקר למי שזמני הנסיעה שלהם ממילא קצרים - כלומר מי שמתגורר דרומית לנתניה, וגם זה ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. זאת, משום שלאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר.

נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל תלוי מאוד באיזה חלק של העיר הם גרים. דיווחים שונים מעלים כי זמני היציאה מהעיר נותרו ארוכים מאוד, גם לאחר מחיקת נת"צ אחד מיציאתה הדרומית. אפרט מיד.

אבל למי שמגיע מהפריפריה - בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים. במיוחד לא בימי ראשון, העמוסים ממילא. הפקקים בכביש החוף החלו היום (א') בשעה 6 בבוקר, על הגשר של מחלף קיסריה-אור עקיבא. דבר כזה לא קורה בדרך-כלל, אלא במקרים של תאונה חמורה או חסימת כביש. שום דבר מאלה לא קרה. זה היה נטו ניסוי הקארפול. בדיוק כפי שאירע בימי הניסוי הקודמים.

חסימת הנתיב גורמת בזמנים מסוימים של היום לפקקים במרחק של למעלה מ-20 ק"מ צפונית מנתניה. היום, למשל, הנסיעה ממחלף קיסריה עד צפון נתניה, שבימים רגילים אורכת בשעה 6 בבוקר כ-20 דקות, התמשכה למעלה מ-40 דקות, וזה לכל הנוסעים: קארפול ולא קארפול, כי במקטע הכביש הזה לא קיים נתיב קארפול.

בין מחלף איינשטיין למחלף פולג בנתניה נוצר צוואר בקבוק, שהאלטרנטיבה היחידה לעקוף אותו היא כניסה לעיר. המצב חמור עד כדי כך, שגם ווייז המליץ הבוקר לעשות זאת. מתברר כי עדיף להיתקע בתוך העיר מאשר בכביש החוף.

באופן דומה, כל מי שמגיע מכביש 57 ממזרח לנתניה, מעדיף להיכנס לשכונת קריית השרון בתקווה לחסוך מעצמו את הסיוט שעל כביש החוף. כל הזמנים של הנהגים הללו לא נמדדים, או לפחות לא מתפרסמות לגביהם מדידות של זמני הנסיעה.

אדם שמגיע לבד מהצפון לתל-אביב, יכול להתעכב שעה ויותר בהשוואה לזמני הנסיעה הקודמים שלו - הרבה מעבר לנתוני משרד התחבורה; נוסעי הקארפול מפסידים הרבה מאוד זמן בפקקים שמצפון לנתניה, ומרוויחים כשהם משתלבים בנתיב הקארפול. כמה? תלוי בשעה וביום, ואולם בקיזוז עם אובדן הזמן שלהם עד שהגיעו לנת"צ, סביר שרבים היו מוותרים על התענוג.

לאור כל זה, המדידה האחידה המתפרסמת על-ידי משרד התחבורה, לפיה נוסעי הקארפול מרוויחים כ-20 דקות נסיעה, היא במקרה הטוב פשטנית, לאור השונות הגדולה בין הנהגים - למשל היום והשעה שבהם הם נוסעים והמקום ממנו הם מגיעים. כפי שכתבתי, לא מן הנמנע שמדידה מורכבת יותר תגלה כי נהגים מהרצליה ומרמת השרון שנוסעים לתל-אביב לבד מרוויחים - בעוד שנהגי קארפול מזכרון יעקב ומחדרה מפסידים.

ונתניה הופכת ליעד לביקורים בלתי צפויים של נהגים, שכלל לא תכננו להיכנס אליה.

עוד כתבות

שלט של אלקטרה / צילום: אייל פישר, גלובס

אפקט הקורונה: חברות מוצרי החשמל מנצלות את המומנטום ומעלות מחירים

בתוך שבוע נרשם גל עליות במחירי מוצרי החשמל בקרב ארבע חברות - אלקטרה, טורנדו, ברימאג וניופאן – אשר נע בשיעור של בין 3% ל-14% במחיר לקמעונאי ● הצעד הזה מתרחש על אף שעדיין קיימת בישראל סחורה שהגיעה לארץ טרום המשבר

שביתת עובדים בוולמארט, שאורגנה על ידיקבוצת OUR, שנת 2014 / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

וולמארט מציגה דוחות נמוכים מהתחזית למרות שיא מכירות באונליין

החולשה במכירות הצעצועים ומשחקי הווידאו במהלך תקופת החגים, לצד המצב הפוליטי בצ'ילה, הכבידו על תוצאותיה של וולמארט ברבעון ● לגבי ההמשך, החברה צופה לשנה הפיסקלית 2021 רווח מתואם של 5.15-5 דולר למניה

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וירוס הקורונה והשווקים: לפרק את המולקולה

התנודתיות בשוקי ההון עולה מדרגה, וסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל זאת לטובתם, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק ● מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 17 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

יש תאריך: משפטו הפלילי של רה"מ נתניהו ייפתח ב-17 במרץ 2020

המשפט ייפתח בהקראת כתב האישום; עם זאת, הליך ההוכחות בתיק צפוי להתחיל רק בעוד כחצי שנה ● לפי החלטת ביהמ"ש, הדיון ב-17 במרץ ייערך במעמד הנאשמים - כלומר נתניהו יצטרך להגיע לדיון

בניין קבוצת NSO / צילום: AP Photo, AP

מהשב"כ ל-NSO: מינוי נוסף של איש ביטחון לחברת הסייבר התקפי

איש שירות הבטחון הכללי לשעבר, אלי עמר, ישמש כסמנכ"ל מערכות המידע בחברה ● המעבר של אנשי הבטחון  מתפקידים רגישים ובכירים לשורותיה של אחת מחברות הסייבר השנויות במחלוקת בישראל, מזכיר את המעברים של בכירי משרד האוצר לאורך השנים למשרות נחשקות בשוק הפרטי

השופט מגן אלטוביה / צילום: בירן בוצ'צ'ו

רשות המסים תשלם לנישום הוצאות חסרות תקדים של 290 אלף שקל

זאת לאחר שבית המשפט קבע כי הרשות ניסתה להתנער מהסכם שומה שערכה עם אותו נישום ולחייבו, שלא בצדק, במס בהיקף כ-30 מיליון שקל

אורי פדרמן - בעלים של קפה לנדוור  / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי 13 שנה: קפה לנדוור נפרדת מאסם-נסטלה ותופץ ע"י שסטוביץ

ל"גלובס" נודע כי מוצרי הקפה של לנדוור יעברו בהדרגה להפצת שסטוביץ • לפי הערכות, פעילות זו צפויה להביא לשסטוביץ תוספת למחזור של כ-5 מיליון שקל בשנה

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הדאו ננעל בירידות יום שלישי ברצף, נאסד"ק הצליח לגרד עלייה סמלית

מדד דאו ג'ונס איבד 0.6%, S&P 500 ירד ב-0.3% והנאסד"ק ננעל בעלייה מזערית של 0.02% לשיא חדש ● אפל הודיעה כי לא תעמוד בתחזית ההכנסות בגלל השפעות וירוס הקורונה על הפעילות הכלכלית בסין, מנייתה איבדה כ-2% ומניות הספקיות שלה נפגעו גם כן ● הזהב חצה את רף 1,600 דולר לראשונה מאז 2103 ונסגר במחיר של 1,603.5 דולר לאונקיה ● הנפט ננעל ללא שינוי, במחיר של 52.1 דולר לחבית ● טסלה טיפסה בעוד 7% ● המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בירידות של 0.8%-0.5%

ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו  / צילום: תמר מצפי

"יש חברות סייבר מדהימות בישראל, צ'ק פוינט היא לא אחת מהן"

ניר צוק, מייסד חברת פאלו אלטו נטוורקס, החל את דרכו המקצועית בצ'ק פוינט ועזב אותה לטובת הקמת חברות מתחרות • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר למה האסטרטגיה של פאלו אלטו טובה יותר משל המתחרות, ועוקץ גם את מיקרוסופט: "הסתכלתי על החברות שהם רכשו ומצאתי דברים חסרי ערך"

ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי

ויצמן שירי ביטל את רכישת נקסט ג'ן "לאור נסיבות אישיות"

לפי ההסכם מנובמבר האחרון, התוכנית הייתה לרכוש 40% ממניות החברה תמורת 4 מיליון שקל, ולמכור לה פעילות נדל"ן וקנאביס שבבעלות שירי

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

פרשנות: אלוביץ' מקווה שהשופטים ייטו לו חסד יותר מאנשי הפרקליטות

ההחלטה לוותר על זכותו לשימוע בתיק בזק התקבלה אצל שאול אלוביץ' בראש ובראשונה בגלל האכזבה שלו מתוצאות הליך השימוע שנערך לו בתיק 4000, וגם כדי לא לחשוף את טענות ההגנה שלו בפני התביעה

אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

רשמית צה"ל מודיע על הקמת אגף אסטרטגיה ואיראן

זאת כחלק מהתוכנית הרב-שנתית "תנופה" שמקדם הרמטכ"ל אביב כוכבי ● האגף החדש יכלול בשלב ראשון את החטיבה האסטרטגית וחטיבה קשרי החוץ, ושתי משימותיו העיקריות יהיו תכנון אסטרטגיה צבאית ו"ריכוז הפעולות לעיצוב ולתכנון המערכה למול הזירה האיראנית"

אבי יעקובוביץ/ צילום: איל יצהר

תחילתה של מגמה? גב ים הבטיחה גיוס של 777 מיליון שקל באג"ח הנושאת ריבית שלילית

החברה השלימה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת סדרה חדשה, במסגרתו זכתה לביקושים של 1.43 מיליארד שקל ● מנכ"ל סיגמא: "שוק ההון בישראל הצטרף לשורה של שווקים עולמיים שבו חברות מגייסות בריביות שליליות"

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" ● הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

מטוס הרטרו של אל על / יחצ אל על

"אל על בונה על תמיכה ממשלתית בעקבות משבר הקורונה"

בכיר באל על ל"גלובס": "אנו מברכים על היוזמה של שר התחבורה לסייע לחברות התעופה הישראליות. אנחנו חושבים שזה נכון בעת הזו מול האתגר הזה שמשלב כוח עליון והחלטות של המדינה שמשפיעות עלינו"

ארז שמול / צילום: יח"צ

נגיף הקורונה מאיים על הנפקת המניות של תלמה תיירות ורכישת הענק של אמריקן אקספרס טרוול

דחייתה או ביטולה של ההנפקה עקב המשבר בענף התיירות עלולה להשליך על סדרת רכישות שהתבססו על תמורת ההנפקה המתוכננת, ובראשן רכישת סוכנות הנסיעות לאנשי עסקים מידי איסתא ב-130 מיליון שקל ● תלמה: "החברה ממשיכה לפעול להנפקתה לפי לוח הזמנים המקורי"

מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף  / צילום: מימון ישיר

מימון ישיר מתקרבת לבורסה: תצא לרוד שואו בשבועות הבאים לקראת הנפקה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל

הנפקת מימון ישיר, המשתייכת לקבוצת צור שמיר, רוכבת על הגאות במניותיהן של חברות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב ● התחום נחשב לכזה שעדיין אינו קרוב למיצוי הפוטנציאל הקיים בו

בנק HSBC / צילום: שאטרסטוק

בנק HSBC: נפטר 35 אלף עובדים ונמכור נכסים ב-100 מיליארד דולר

הבנק שמתכונן לארגון מחדש דיווח היום במסגרת הדוחות הכספיים לשנת 2019 על ירידה של 53% ברווח הנקי שלו ● בין יתר האתגרים העומדים בפני הבנק מתייחס היו"ר לנגיף הקורונה: "הבנק עוקב אחרי השפעת התפרצות נגיף הקורונה, והפחית את ציפיותיו לצמיחה באסיה השנה כתוצאה מכך"

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

ת"א ננעלה בירידות; סלקום קפצה לאחר רכישת גולן טלקום

ת"א 35 ירד ב-0.8%, ת"א 125 נחלש ב-0.75%, ומדד ת"א 90 איבד 0.45% ● מדדי הטכנולוגיה והבנקים ירדו בכ-1% ● סלקום תרכוש את גולן טלקום ב-600 מיליון שקל ● טאואר פספסה את תחזיות הרבעון הרביעי ומספקת תחזית הכנסות נמוכה לרבעון הראשון של 2020