גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס הקארפול: הפקקים מחריפים, ואפילו ווייז ממליץ לעקוף דרך נתניה

לאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר ● נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל למי שמגיע מהפריפריה – בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים

פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפקח העירוני שהחנה את הרנו פלואנס שלו במחלף איינשטיין בנתניה התבונן חסר אונים בשיירה של עשרות מכוניות שנטשה את הפקק בכביש 2 ונכנסה לנתניה, כדי לצאת בחזרה לכביש החוף מהיציאות הדרומיות של העיר. וכל זה היה היום ברבע לשבע בבוקר. מה עשה שם הפקח? אולי הוצב על-ידי העירייה לדווח על התופעה, שבה העיר נתניה הפכה למעקף כביש 2. נשמע הזוי? כ-3 שבועות לאחר תחילת ניסוי הקארפול, וההשלכות הכיאוטיות שלו מתחילות לתת אותות.

גילוי נאות: הטורים שאני כותב על ניסוי הקארפול אינם אובייקטיבים ואינם מלווים במדידות מדעיות, אלא רק טור של התרשמות נסיין לא רצוני, שנוכח בפערים ניכרים בין דיווחי משרד התחבורה לבין המציאות שאותה הוא חווה בדרכים.

בעין בלתי מזוינת נראה כי הניסוי מצליח לקצר את זמני הנסיעה בעיקר למי שזמני הנסיעה שלהם ממילא קצרים - כלומר מי שמתגורר דרומית לנתניה, וגם זה ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. זאת, משום שלאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר.

נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל תלוי מאוד באיזה חלק של העיר הם גרים. דיווחים שונים מעלים כי זמני היציאה מהעיר נותרו ארוכים מאוד, גם לאחר מחיקת נת"צ אחד מיציאתה הדרומית. אפרט מיד.

אבל למי שמגיע מהפריפריה - בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים. במיוחד לא בימי ראשון, העמוסים ממילא. הפקקים בכביש החוף החלו היום (א') בשעה 6 בבוקר, על הגשר של מחלף קיסריה-אור עקיבא. דבר כזה לא קורה בדרך-כלל, אלא במקרים של תאונה חמורה או חסימת כביש. שום דבר מאלה לא קרה. זה היה נטו ניסוי הקארפול. בדיוק כפי שאירע בימי הניסוי הקודמים.

חסימת הנתיב גורמת בזמנים מסוימים של היום לפקקים במרחק של למעלה מ-20 ק"מ צפונית מנתניה. היום, למשל, הנסיעה ממחלף קיסריה עד צפון נתניה, שבימים רגילים אורכת בשעה 6 בבוקר כ-20 דקות, התמשכה למעלה מ-40 דקות, וזה לכל הנוסעים: קארפול ולא קארפול, כי במקטע הכביש הזה לא קיים נתיב קארפול.

בין מחלף איינשטיין למחלף פולג בנתניה נוצר צוואר בקבוק, שהאלטרנטיבה היחידה לעקוף אותו היא כניסה לעיר. המצב חמור עד כדי כך, שגם ווייז המליץ הבוקר לעשות זאת. מתברר כי עדיף להיתקע בתוך העיר מאשר בכביש החוף.

באופן דומה, כל מי שמגיע מכביש 57 ממזרח לנתניה, מעדיף להיכנס לשכונת קריית השרון בתקווה לחסוך מעצמו את הסיוט שעל כביש החוף. כל הזמנים של הנהגים הללו לא נמדדים, או לפחות לא מתפרסמות לגביהם מדידות של זמני הנסיעה.

אדם שמגיע לבד מהצפון לתל-אביב, יכול להתעכב שעה ויותר בהשוואה לזמני הנסיעה הקודמים שלו - הרבה מעבר לנתוני משרד התחבורה; נוסעי הקארפול מפסידים הרבה מאוד זמן בפקקים שמצפון לנתניה, ומרוויחים כשהם משתלבים בנתיב הקארפול. כמה? תלוי בשעה וביום, ואולם בקיזוז עם אובדן הזמן שלהם עד שהגיעו לנת"צ, סביר שרבים היו מוותרים על התענוג.

לאור כל זה, המדידה האחידה המתפרסמת על-ידי משרד התחבורה, לפיה נוסעי הקארפול מרוויחים כ-20 דקות נסיעה, היא במקרה הטוב פשטנית, לאור השונות הגדולה בין הנהגים - למשל היום והשעה שבהם הם נוסעים והמקום ממנו הם מגיעים. כפי שכתבתי, לא מן הנמנע שמדידה מורכבת יותר תגלה כי נהגים מהרצליה ומרמת השרון שנוסעים לתל-אביב לבד מרוויחים - בעוד שנהגי קארפול מזכרון יעקב ומחדרה מפסידים.

ונתניה הופכת ליעד לביקורים בלתי צפויים של נהגים, שכלל לא תכננו להיכנס אליה.

עוד כתבות

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Ahn Young-joon

"בכיתי": מייסד סופטבנק מסביר למה החליט למכור מניות אנבידיה

מייסד הקונצרן היפני הגדול, מסיושי סאן, סיפר כי סופטבנק מכרה את החזקותיה באנבידיה כדי לממן השקעות חדשות בתחום הבינה המלאכותית, כולל OpenAI ● בנוסף, הוא דחה את החששות בשווקים על "בועת בינה מלאכותית", ואמר כי אלו שטוענים זאת "אינם חכמים מספיק"

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

עו''ד אלדד כורש / צילום: איל יצהר

אלדד כורש בדרך להקים משרד חדש עם 50 עורכי דין

לגלובס נודע כי עו"ד אלדד כורש ניהל מגעים עם מספר משרדים גדולים, אך בסופו של דבר הוא צפוי לפנות לדרך עצמאית ● חברת הנדל"ן תדהר, הלקוחה המרכזית של כורש, תעבור איתו למשרד החדש, שצפוי להתמקם במגדל ביונד בגבעתיים ● כורש אישר את הפרטים

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

בג"ץ קבע: ICL תשלם מאות מיליוני שקלים על שאיבה מים המלח

בעקבות עתירות שהגישו אדם טבע ודין ולובי 99, בג"ץ חייב את חברת ICL לשלם על המים ששואבים מפעלי ים המלח ● היקף התשלום מוערך בכ-250 מיליון שקל משנת 2018 ועד סוף הזיכיון, שנכון לעכשיו צפוי להסתיים בשנת 2030 ● ICL בתגובה: "פסק הדין אינו מידתי וסותר את עמדת המדינה ואת לשון החוק"

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / אילוסטרציה: דובר צה''ל

משרד רה"מ: ישראל נערכת לקבל ארון של חלל חטוף, שיועבר לבדיקה במכון לרפואה משפטית

הג'יהאד האיסלאמי הודיע רשמית שאיתר חלל חטוף בצפון הרצועה, בישראל נערכים שוב למסירה מעזה ● מעבר רפיח ייפתח בימים הקרובים ליציאת תושבים בלבד מרצועת עזה למצרים ● העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● השב"כ בהודעה מיוחדת לתושבי בת ים: "האיראנים הגיעו - וזו לא בדיחה" ● עדכונים שוטפים

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

דוחות חדשים חושפים: אלה העובדים המבוקשים בעידן ה־AI באמריקה - ובישראל

לפי נתוני חברת המחקר Synergy Research Group, חוות השרתים הפכו לאחד ממוקדי התעסוקה הצומחים ביותר כיום ● כתוצאה מכך, הביקוש לעובדים טכניים מתרחב - מחשמלאים ועד רתכים

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

"הכפר הישראלי" שהוקם ליד ברלין והבקשה של הקנצלר: חץ 3 יושק היום בגרמניה

מהנדסים, חיילים ודיפלומטים פעלו בשנתיים האחרונות כדי להעביר את מערכת החץ 3 לאדמת גרמניה - והיום היא מוכרזת כמבצעית בטקס חגיגי ובנוכחות הצמרת הביטחונית משתי המדינות ● מאחורי הקלעים עומד שיתוף פעולה חסר תקדים, שהועמק דווקא בתקופה מתוחה ביחסים ● וגם: כיצד סייעה העסקה ההיסטורית בעת המבצע באיראן ביוני?

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הביטקוין עלה ביותר מ-5%

לאחר הירידות אתמול: הממדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות ● אירופה ננעלה במגמה מעורבת ● חברת התרופות הגרמנית באייר זינקה לאחר שממשלת ארה"ב קראה להגביל את התביעות נגדה ● חברת התוכנה האמריקאית מונגו די.בי זינקה ב-22%

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

פרויקט נימבוס יחסוך מיליארדים למדינה, אך עלול להישאר ללא תקציב

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

משרדי חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

פשרה בייצוגית נגד טבע: האם התרופה להקלת גודש באף באמת מועילה?

טבע דחתה את הטענות כי התרופה "טבע קולד" אינה יעילה, אך במסגרת הפשרה הסכימה לתרום תכשירים בשווי של 440 אלף שקל לעמותת "חברים לרפואה" עפ"י צורכי הארגון

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ובמינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה למשך 5 שנים

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי