תמלילי שיחותיו של נוני מוזס עם בנימין נתניהו ועם איתן כבל כפי שנחשפו בימים האחרונים בעיתון "הארץ", בערוץ 13 וגם כאן ב"גלובס", הם קו פרשת מים. "שיטת נוני מוזס", כפי שזו משתקפת בתמלילים, הופכת את העיתונות מכלב השמירה של הדמוקרטיה לכלב החבלה והתקיפה של הדמוקרטיה ושל התודעה הציבורית.

התודעה הציבורית היא לא נכס של מו"ל העיתון. מדובר בנכס ציבורי שלא שייך לאיש, ועל כן יש לשמור עליו מכל משמר. כאשר מו"ל העיתון סוחר באופי הסיקור כדי להשיג עבורו, או עבור העיתון, טובת הנאה כספית, הרי שיש כאן שימוש לרעה בכוח.

אמון הציבור בעיתונות נפגע בשנים האחרונות באופן אנוש, בכל העולם. בישראל, עוד לפני שנחשפה פרשת 2000, ניכר כרסום מתמשך באמון הציבור והפרשה הנוכחית הורידה אותו לתחתית. כשאמון הציבור בעיתונות נפגע, הפייק ניוז חוגג ברשתות החברתיות ונעשה בלתי אפשרי לאתר את האמת בין שלל הבדיות ומשאלות הלב. המחיר לחברה הישראלית הוא בלתי נתפס.

בשנתיים האחרונות הפכנו כאן ב"גלובס" כל אבן כדי לפעול באופן אקטיבי להשבת אמון הציבור ב"גלובס" ובעיתונות. הגדרנו ערכים, נהלים וקוד אתי, פרסמנו דוחות ציבוריים ושקופים, אנחנו מרבים להסביר לקוראים שלנו החלטות עיתונאיות שאנחנו עושים, מקפידים על גיוון דעות ומגזרים, לא מפחדים להתנצל על טעויות ומפיקים לקחים. ביצענו פעולות משמעותיות לביצור ההפרדה בין סחר ותוכן והחלנו רגולציה עצמית מחמירה על תוכן שיווקי.

יש לנו עוד דרך לצעוד בה, אבל כבר היום אני יכולה להתחייב בפני הקוראים שלנו על עיתון עצמאי, מגוון, שמתאמץ להיות באמת חף מפניות. אנחנו משלמים מחיר יקר על הדרך הזו - אבל בלעדיה לא נצליח לבצע את תפקידנו.

הקו שנחצה בפרשת 2000 הוא הזדמנות גדולה לתיקון של המערכת כולה. התפקיד שלנו, המו"לים, העורכים והעיתונאים, הוא לפעול להשבת האמון בעיתונות כמקור מידע אחראי ומהימן. אין לנו פריבילגיה להמתין ואנחנו צריכים לאמץ כללי ביקורת ואתיקה דרך רגולציה עצמית.

אני קוראת לכלי תקשורת נוספים בישראל להצטרף למהלך שלנו ב"גלובס", לקבל על עצמם קוד אתי, ערכים, הגדרות ברורות ושקופות וכללי עבודה.

אני קוראת גם לציבור לשלם מחיר הוגן על תוכן איכותי, עצמאי ומהימן, ובכך להילחם, יחד איתנו, על הזכות לקבל עיתונות אחראית, נקייה מעסקאות מפוקפקות של תוכן אינטרסנטי שמתחזה לתוכן עיתונאי. עיתונות מגוונת, שלא אומרת לקורא מה לחשוב, אבל נותנת לו כלים להבין. 

אלונה בר און היא יו"ר הדירקטוריון של "גלובס" ומבעלות השליטה בעיתון

לקריאת הקוד האתי של "גלובס"
לדו"ח האמון של "גלובס" לשנת 2018 
לדו"ח האמון של "גלובס" לשנת 2019
לערכי "גלובס" - מדור חזון באתר "גלובס"

רוצים לשמוע עוד? ראיון שערך רינו צרור בגלי צה"ל עם יו"ר גלובס אלונה בר און: