גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים של הקארפול לא נעימים, אבל סמוטריץ' צודק: אי אפשר להמשיך עם הרכב הפרטי

בצלאל סמוטריץ' אמנם מחזיק באופן זמני בתיק התחבורה אבל העז לצאת למהלך שקודמו, ישראל כ"ץ, נמנע מלקדם במשך עשור • למרות קיתונות הביקורת, הפקקים והלחץ של הנהגים, הקארפול הוא צעד ראשון בכיוון הנכון וצריך להמשיך להתעקש עליו, עד לשינוי בהרגלי הנהגים • פרשנות

קארפול / צילום: איל יצהר, גלובס
קארפול / צילום: איל יצהר, גלובס

לפני החגים נפל דבר בישראל. למשרד התחבורה נכנס שר, אמנם זמני, אבל שר שמוביל באומץ היפוך מגמה. במקום להתגאות בעוד ועוד מחלפים לנסועה פרטית, אנחנו רואים מעבר למדיניות ציבורית שמסתכלת שנים קדימה מתוך הבנה שישראל חייבת לצאת מהפלונטר של הרכב הפרטי ולשחרר את כולנו מהפקק.

לאחר שנים רבות של התנגדות ודשדוש של קודמו בתפקיד, ישראל כ"ץ, החליט לאחרונה בצעד משמעותי שר התחבורה הנכנס בצלאל סמוטריץ', לייסד נתיב קארפול ראשון - "נתיב פלוס". הנתיב הושק במהלך החגים ועורר זעם ציבורי רב, כשנהגים רבים שנוסעים לבדם במכונית נאלצו - ועדיין נאלצים - להשתרך עוד פרק זמן בפקק הארוך. ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, הגדילה לעשות וכינתה את הנעשה בכבישי העיר "קטסטרופה".

לדברי השר סמוטריץ', בכביש החוף מדרום לצפון ובכביש איילון צפון, היישום של נתיב הקארפול מתבצע באופן טוב. כלומר, ניתנת עדיפות לתחבורה הציבורית ולנסיעה השיתופית, בלי להאריך את זמן נסיעת הרכב הפרטי. עם זאת, המצב בכביש החוף באזור ינאי-נתניה-וינגייט עוד דורש חשיבה וטיפול. הלמידה של משרד התחבורה מתבצעת תוך כדי תנועה, מופקים לקחים ומתבצעת חשיבה יום-יומית על הפתרונות המתבקשים. שר התחבורה הנכנס סמוטריץ' מדגיש כי מדובר בצעד ביניים, אחד בלבד מתוך חזון כולל שבמרכזו התחבורה הציבורית.

מנגד, המבקרים של סמוטריץ' טוענים כי נכון לעת הזו אין בנמצא פתרונות תחבורתיים נוחים מלבד שימוש ברכב הפרטי. זאת, בשעה שהפתרונות הגדולים והמשמעותיים שיכולים לעשות שינוי אמיתי דורשים תכנון, תקציבים וזמן רב. ישנם הרבה פרויקטים שעדיין נמצאים בתכנון או בהליכי ביצוע. הנה רשימה חלקית: הרכבת הקלה בגוש דן, תוספת קווי אוטובוסים, פרויקט המטרו התקוע, הרחבת מסילות רכבת ישראל והוספת קרונות, גיוס והכשרה של נהגי תחבורה ציבורית, השתת אגרות גודש בערים, סגירת אזורי לב העיר לכלי רכב פרטיים, תמרוץ עובדים (ובכללם גם עובדי המדינה) לוותר על הרכב הפרטי, תכנון עירוני שמקנה עדיפות לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים ועוד. בנוסף, מדינת ישראל היא שיאנית במתן רכבים לעובד מטעם המעסיק בשל הטבות המס הגלומות בכך.

משמעות הדבר היא שלשר התחבורה הנכנס יש עוד עבודה רבה מאוד ומשמעותית, שדורשת אומץ וחזון ברור כדי ליישם אותה.

נזקים מצטברים - סביבתיים ואנושיים

זיהום אוויר, פליטות גזי חממה, מוות מוקדם, תאונות דרכים, אובדן שעות עבודה למשק, הוצאות כבדות על משקי הבית - וזו רק רשימה חלקית של הנזקים שנגרמים לכלכלה ולנו כשהמדינה מעודדת שימוש ברכבים פרטיים על פני תחבורה ציבורית, ומזניחה לאורך שנים רבות את הטיפול ההכרחי בה.

ההשפעה הסביבתית והחברתית השלילית של הפקקים ושל הנסועה העודפת מובילה לא רק לבזבוז זמן יקר ולפגיעה כלכלית, אלא גם לזיהום אוויר חריף. לפי האו"ם, זיהום אוויר מתחבורה במרכזי ערים מקושר למוות מוקדם של כמיליון בני אדם ברחבי העולם בשנה - בדומה למספר ההרוגים בתאונות הדרכים. זיהום האוויר גם עולה כ-2% מהתמ"ג של מדינות מפותחות, ועיקרו נובע מפליטות רכבים - שנמצאים ממש בגובה האף שלנו במרכזי הערים העמוסות.

לפי דו"ח גרינפיס, מקורו הכמעט בלעדי של זיהום האוויר בגוש דן הוא תחבורה. רכב שתקוע בפקק מזהם את האוויר לפחות פי שניים יותר מאשר רכב בתנועה זורמת. ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים במרכז הארץ הוא 25 מיקרוגרם לקוב אוויר - פי 2.5 מהמלצות ארגון הבריאות העולמי.

ועל כן, יש מי שמברכים את סמוטריץ' על פרויקט "נתיב פלוס". מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, למשל, אומר ל"גלובס" כי "בשורה התחתונה, ‘נתיב פלוס' גרם לכך שמי שנוסע בתחבורה ציבורית או שיתופית - נוסע משמעותית פחות זמן ממי שנוסע לבד ברכב פרטי. זה מצב רצוי מבחינת החברה בישראל. ‘נתיב פלוס' נתן לראשונה גם עדיפות לנסיעות שיתופיות. זה מספק חלופה חשובה, במיוחד במקומות שבהם התחבורה הציבורית אינה מספיק מפותחת. זהו צעד אמיץ בכיוון הנכון. שינוי הרגלי נסיעה לוקח זמן, ולכן עדיין לא ניתן לראות את מלוא ההשפעות החיוביות של המיזם".

כשהתחבורה הציבורית נכשלת בהדבקת פערי גודל האוכלוסייה והצרכים המטרופוליניים ומותירה את האזרחים ללא פתרונות טובים למרות גודלה הקטן של המדינה, נשאלת השאלה מה יהיה מצב הכבישים, הפקקים והעומס, כשישראל תהיה המדינה הצפופה בעולם המפותח, עם 13.2 מיליון תושבים בשנת 2040.

בלי לבזבז זמן מיותר, ישראל חייבת לבצע טיפול מקיף בכשלי התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לבחירה הטבעית והמובנת מאליה עבור התושבים, על פני הרכב פרטי.

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

הישראלים מכורים למכוניות שלהם

בישראל מספר הנוסעים בכלי רכב פרטיים מסתכם ב-1.2 נוסעים בממוצע לנסיעה, לעומת 1.6-1.8 במדינות OECD, והיא המדינה הפקוקה ביותר מבין החברות בארגון, כשצפיפות התנועה היא פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו.

לפי נתוני משרד האוצר, הפגיעה בתוצר כיום כתוצאה מהגודש בכבישים עומדת על 35 מיליארד שקלים, ובשנת 2040 עתידה לנסוק ל-70 מיליארד אם לא יחול שינוי משמעותי. לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנים 2015-2016 עלה משך הנסיעה לעבודה בכ-30% כשמקום העבודה נמצא מחוץ ליישוב המגורים, ובכ-14% כשמקום העבודה בתוך יישוב המגורים.

לפי בנק ישראל, רק כ-13% מכלל הנסיעות היומיות בישראל מבוצעות בתחבורה הציבורית, וכמה דוחות מטעם ה-OECD כבר היטיבו להגדיר את ישראל כמדינה המוזנחת מבחינה תחבורתית. בנוסף, האיחוד האירופי פרסם לאחרונה דוח המעריך את העלויות שהשימוש בתחבורה מטיל על החברה בטריליון אירו - 6.6% מהתמ"ג באיחוד האירופי.

לפי הדוח, אדם הנוסע ברכב פרטי גורם נזק כלכלי לחברה של פי 3.5 בהשוואה לנסיעתו באוטובוס, ובכך את המחיר על הבחירה של נהגי המכוניות לזנוח את התחבורה הציבורית לטובת הרכב הפרטי - משלם כלל הציבור.
במסגרת הסכם פריז, התחייבה ישראל להפחית עד 2030 את הנסועה בכלי רכב פרטיים ב-20%, ולשם כך נדרש טיפול כולל בתחבורה הציבורית. אך מה קורה בפועל? בחודש מרץ פרסם מבקר המדינה דוח חריף מאוד שהתייחס לפועלו של משרד התחבורה תחת השר היוצא ישראל כ"ץ: לא הוכנה תוכנית ייעודית לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית; משרד התחבורה לא קידם קביעת אגרת גודש; השר עיכב תוכנית לתמרוץ נהגים שלא להשתמש ברכב - ובפועל, התחבורה הציבורית תקועה בזמן שהרכב הפרטי גודש את הכבישים. 

עוד כתבות

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

ICL תקבל פיצוי במיליארדים, אז למה המניה צונחת?

לאחר שפורסם מזכר ההבנות של הסכם הפשרה מול האוצר בזיכיון ים המלח, אחד הנכסים החשובים ביותר של ICL, מניית החברה צנחה לאורך יום המסחר בשיעורים דו-ספרתיים ● מה הבטיחה המדינה ל-ICL, ומה יקרה ב-2030? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יועמ"שית משרד המשפטים לבהרב-מיארה: את בניגוד עניינים בפרשת הפצ"רית

במכתב ששלחה היועצת המשפטית של משרד המשפטים יעל קוטיק ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, טענה קוטיק כי על בהרב-מיארה להימנע מהשתתפות בליווי חקירת פרשת הפצ"רית ובפיקוח עליה • עם זאת, קוטיק הבהירה: "אין בעמדה זו בשום אופן הטלת דופי או נקיטת עמדה ביחס למעורבות היועמ"שית"

מורן דאי / צילום: יולי כהן

המנכ"לית החדשה של משרד הפרסום יהושע TBWA: מורן דאי

מורן דאי, ששימשה בתפקידה האחרון כסמנכ"לית שיווק ודיגיטל בסמלת, תחליף את טל צורף שעזבה לטובת תפקיד מנכ"לית חנויות אדידס בזכיינות באלקטרה מוצרי צריכה ● בין הלקוחות הבולטים של יהושע TBWA: טויוטה, מקדונלד'ס, טוטו ווינר ו-IBI

איור: Shutterstock

מתי כדאי למכור נכס ואיך להיערך לחזרתו של מס הרכוש: מדריך למיסוי השקעות נדל"ן

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - נדל"ן להשקעה ● איך להעביר אליכם נכסים מחברה מפורקת, כיצד לבחור מסלול לתשלום מס על השכרה, ומה לעשות במקרה שמס רכוש יחזור ● כתבה רביעית בסדרה

פרופסור סאמי מיעארי, מעורכי המחקר / צילום: פרטי

מחקר חדש מצביע על הבעיה הגדולה בתעסוקת החברה הערבית

מחקר שערך הפורום הכלכלי הערבי קובע כי צעירים שמוגדרים "חסרי מעש" נמצאים בהכשרות או בדרך לאקדמיה ● אולם בהמשך הם סובלים ממחסור בהזדמנויות תעסוקה איכותיות ליד מקום המגורים

צוות פיטנגו / צילום: ביאנה קארו ויטקין

פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בשלבים מוקדמים

אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל מודיעה על גיוס של 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בחברות בשלבים מוקדמים - Pitango First ו-Pitango HealthTech ● מאז הקמתה השקיעה פיטנגו ביותר מ-300 חברות וביצעה כ-100 אקזיטים ● ומה הצעד הבא?

נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

מחירי הטיסות הקצרות ירדו, והרחוקות התייקרו: כמה עולה כרטיס טיסה בנובמבר?

עם פתיחת עונת החורף בתעופה, ולאחר תקופה ארוכה של פעילות מצומצמת, כ-50 חברות תעופה כבר חזרו לפעול מישראל ● הדבר השפיע על מחירי הטיסות ליעדי אירופה, שירדו בעשרות אחוזים, אולם ביעדים מרוחקים נרשמות עליות חדות

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

האקזיט הגדול בתולדות ישראל עולה שלב: עסקת גוגל־וויז קיבלה אור ירוק בארה"ב. התחנה הבאה: אירופה

עסקת הענק בסכום של 32 מיליארד דולר עברה ציון דרך משמעותי עם אישורה ע"י הרגולטור האמריקאי ● אלא שהאישור הוא רק שלב ראשון בדרך להשלמתה, והיא תצטרך לעמוד בדרישות מחמירות של רשויות בעולם, בראשן אירופה, עליהן העסקה משפיעה בתחום הענן ● וגם: כמה צפויה ישראל להרוויח מהרווח של המייסדים?

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

אזהרת בועה: מה הסיכוי שה־AI יצדיק את השוויים וההשקעות בו

האם שוק המניות האמריקאי יקר מדי, כמו שמזכירים בכירים בשוקי ההון והכספים בארה"ב, מתי נכון לדבר על בועה, ואיך ייגמר הראלי ארוך־השנים הזה?

מטה אלי לילי, ארה''ב, ומנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: AP - AJ Mast

"בית חרושת לתרופות": מחשב־על של אלי לילי ואנבידיה מציב רף חדש לשוק

ענקית הפארמה מובילה את מרוץ ההתחמשות של התעשייה בכוחות חישוב, בדרך למהפכה בגילוי ובפיתוח תרופות ● במסגרת ההסכם עם אנבידיה אמור להיבנות המחשב החזק בעולם לתחום הרפואי, שנשען בין היתר על טכנולוגיה ישראלית ● איך הוא ישנה את השוק?

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את ציפיות האנליסטים והרגיעה את החששות לגבי ההכנסות בארה"ב; המניה זינקה

ענקית הפארמה דיווחה על הכנסות בגובה של 4.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 78 סנט ● מניית טבע נמצאת במגמה חיובית בחודשים האחרונים, ועלתה בכ-60% מאז השפל השנתי האחרון שאליו הגיעה בחודש אפריל ● המניה זינקה במעל 17% בת"א וב-20% בוול סטריט

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

סמוטריץ' מקדם הפרטת הרכבת. גורם במשרד התחבורה תוקף: "מנסה לקושש קולות"

משרד האוצר מבקש לפתוח את קווי הרכבת לתחרות מצד מפעילים פרטיים - מהלך שיסמן את תחילת הפרטתה של רכבת ישראל ● במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף מחשש לפגיעה בשירות ולפיטורי עובדים

מל''ט מסוג הרמס / צילום: אלביט מערכות

המדינה שהצהירה שלא תרכוש נשק ישראלי גילתה שהיא לא יכולה בלי

ממשלת הפיליפינים הצהירה כי בשל סירובה של ישראל להכיר בגבולות המים הכלכליים שלה בים סין הדרומי, היא תפסיק לבצע הזמנות חדשות של ציוד ביטחוני מישראל • בארגנטינה מעוניינים לרכוש 72 מערכות ארטילריה, כחלק ממגמת המודרניזציה של הצבא ● ברוסיה הציגו מערכת הגנה אווירית רובוטית נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● וגם: בעקבות מחסור חריף, החלה באוקראינה לייצר פגזי 155 מ"מ ו־105 מ"מ, עם סיוע טכני מהתאגיד הצ'כי CSG ● השבוע בתעשיות הביטחונית

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המערכת הפיננסית בארה"ב הרימה דגל אדום, והנגיד פאוול בפלונטר

מצוקת הנזילות בשוק מביאה למצב שבו הריביות על ההלוואות בפועל (מחיר הכסף) אינן יורדות בקצב התואם את הורדת הריבית של הפד ● הבנק המרכזי בארה"ב נזהר ממשברי נזילות כלקח ממשבר 2008, ולכן הפסיק לצמצם את המאזן, ומשאיר אצלו טריליוני דולרים בנכסים

הסכם חדש בין ישראל והודו, והדוקו הגרמני על מבצע הביפרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: דוקו גרמני על מבצע הביפרים הישראלי חושף פרטים חדשים, הסכם חדש בין ישראל והודו, וכוננות שיא בבריטניה לקראת משחק כדורגל בהשתתפות מכבי תל אביב ● כותרות העיתונים בעולם 

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

האקזיט הגדול בתולדות ישראל מתקרב לקו הסיום: גוגל קיבלה אישור רגולטורי מרכזי לרכישת וויז

משרד המשפטים האמריקאי סיים את בדיקת ההגבלים העסקיים לעסקה הגדולה בתולדות אלפאבית ● עם זאת, הבדיקות בעולם נמשכות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

המהלך שיפתח את שוק הפיקדונות לתחרות מגיע לכנסת. בבנקים צפויים להיאבק בו

האם בקרוב נראה עוד "בנקים קטנים" שמציעים פיקדונות? תזכיר חקיקה בנושא פורסם לראשונה, וכעת האירוע עובר לידי הכנסת ● המועמדים העיקריים לנגוס בנתח של הבנקים הם המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי, אך ההיסטוריה מלמדת שהשלמת החקיקה לא תהיה פשוטה

שוקי ניר ודניאל שרייבר / צילום: דורון לצטר, שלומי יוסף

אחרי יום חזק במיוחד לישראליות בוול סטריט: אלו הדברים שעומדים מאחורי הזינוק של סולאראדג' ולמונייד

הישראליות בוול סטריט רשמו יום מסחר מוצלח במיוחד אתמול, כאשר חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד המריאה בכ-34%, וחברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' קפצה בכ-29% ● אצל למונייד התרשמו מהעקביות בצמיחה, וסולאראדג' הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת השבבים אינפיניון לפיתוח תשתיות אנרגיה לדאטה סנטרים

סניף יוחננוף / צילום: ישראל כהן

תתחרה בחקלאים? המהלך של יוחננוף לגידול פירות וירקות שיימכרו ברשתות

כפי שנחשף באתר גלובס, רשת יוחננוף תשקיע כ־30 מיליון שקל ברכישת קרקע חקלאית ● ב־IBI מעריכים כי המהלך "יקטין את התלות ביבוא ויצמצם את עלויות שרשרת האספקה" ● מה עומד מאחוריו, עד כמה הוא חריג, והאם יש לו פוטנציאל להתרחב מעבר?