גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות האוטובוסים קיבלו סכומי שיא מעבר לתקציב, אז למה הפקקים נמשכים?

בתוך פחות משבוע צפויים לעבור למשרד התחבורה כ-3.5 מיליארד שקל, מתוכם 1.6 לתחבורה הציבורית • חברי ועדת הכספים שניסו להבין מדוע חורג המשרד ב-13% מתקציבו, לא קיבלו הסברים מספקים • האם משרד התחבורה למד ממשרד הביטחון והחל לדרוש להגדיל את תקציביו בדיעבד?

בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד
בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד

כיצד גדלו תקציבי התמיכה בתחבורה הציבורית בשני מיליארד שקל בתוך שנה אחת? את התשובה לשאלה הזאת ניסו אתמול לגלות חברי ועדת הכספים של הכנסת, ללא הצלחה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שהגיע במיוחד לישיבת הוועדה הבטיח "לענות על כל שאלה", אבל גם הוא לא פירט ממה מורכב הסכום הפנומנלי.

סמוטריץ' התייחס רק לבקשה הספציפית שאושרה אתמול בוועדה, להעביר 250 מיליון שקל למשרדו בגין תוספת שכר לנהגי האוטובוס ו-70 מיליון שקל למימון הכשרת נהגים חדשים. "חסרים לנו 3,000 נהגי אוטובוס ואין ברירה אלא לשפר את התנאים", הסביר שר התחבורה.

מעבר לכך ציין סמוטריץ', כי חלה התייקרות בעלויות הפעלת האוטובוסים - אך לא פירט בכמה. ח"כ אורית פרקש-הכהן עוד ניסתה לחקור את אנשי האוצר ממה מורכב הגידול - אך לא זכתה לתשובה ברורה. שאר חברי הכנסת לא ניסו אפילו לברר. תחבורה ציבורית זה טוב ואנחנו בעד, אמרו למשל חה"כ אבי ניסנקורן ומיקי לוי.

היחידה שהשמיעה קול מחאה הייתה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. "אני רוצה להתלונן על כך שהמשרדים לא צופים את ההוצאות האמיתיות שלהם. אם שר התחבורה אומר שהעלות של המשרד שלו היא שני מיליארד שקל יותר ממה שנצפה - זה 13% מהתקציב של אותו משרד. משהו פה עקום. אם שאר המשרדים יתנהגו ככה נגיע לגירעון של 50 מיליארד שקל". לוי-אבקסיס סבורה שמדובר בנורמה. "למדו ממשרד הביטחון", הוסיפה, "המשרד לא מכין את התקציב שלו כמו שצריך וסומך על כך ש'נראה מישהו שיגיד לא להוספת קווים ונראה מישהו יגיד לא לתשלום לנהגים' - אבל למי שמבקש להגדיל את סל תרופות אומרים לא. כשאנחנו מקבלים את ההתנהלות הזאת במשרד התחבורה אנחנו נדרשים לקצץ במשרדים אחרים. אנחנו כוועדת הכספים צריכים לדעת מה בא על חשבון מה".

אורלי לוי אבקסיס / צילום: שלומי יוסף

מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית לא זינק

תקציב התמיכות בתחבורה הציבורית מורכב מהמענקים שהמדינה משלמת לחברת רכבת ישראל, לרכבת הקלה ולחברות האוטובוסים אגד, דן והמפעילים הפרטיים, בהתאם לאשכולות שהם מפעילים. במסגרת התקציב נכללות גם הנחות לקבוצות אוכלוסייה כמו סטודנטים וקשישים.

בשנים האחרונות גדל תקציב התמיכות בקצב של חצי מיליארד שקל בשנה. לאחר שב-2018 הגיע התקציב המאושר לשבעה מיליארד שקל תיכננה המדינה להקצות לתחום 7.4 מיליארד שקל ב-2019. אלא שכבר בספטמבר התברר שהתקציב נגמר ושעד סוף השנה תידרש המדינה לשלם תשעה מיליארד שקל.

ממה מורכבת החריגה בתמיכות בחברות האוטובוסים

ממה נובע הגידול הפנומנלי הזה? סמוטריץ' טען אתמול כי מדובר בסימן חיובי - היקף השימוש בתחבורה הציבורית פשוט גדל. הבעיה שב-2019 לא נרשמה קפיצה דו-ספרתית במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית ולא התחוללה פריצת דרך מבחינת פריסת רשת הקווים.

ביום שני הקרוב תתבקש ועדת הכספים לאשר תוספת של כ-550 מיליון שקל לתמיכות בתחבורה הציבורית: הסכום הזה מורכב מ-350 מיליון שקל עבור התייקרויות שונות בהפעלת האוטובוסים (הוצאות ביטוח, דלק ושער מינימום), 151 מיליון שקל עבור רכש אוטובוסים לקואופרטיב אגד, לפי הסכם הסובסידיה החדש שנחתם בין אגד למדינה בנובמבר 2018 ועוד 40 מיליון שקל למימון פיילוט "שירות גמיש" בגוש דן - תכנית ניסיונית שאמורה להציע "שירות מותאם אישית בהזמנה מראש, כחלק מהניסיון לעודד מעבר מהרכב פרטי לתחבורה ציבורית".

50% מההעברות עדיין לא הוסברו

כל הסעיפים והתוספות האלה מסבירים כ-50% מהפער. ומה לגבי היתר? ממשרד התחבורה לא רצו להשיב לשאלות שהפנה אליהם "גלובס" - מה שהותיר בעיקר ספקולציות. כך למשל, אחד ההסברים לפער הוא נסיעות ללא תשלום מה שמכונה במשרד התחבורה Fraud (הונאה). מדובר בתופעה שלפי גורמים בענף התחבורה התרחבה השנה על רקע ביטול האפשרות לשלם לנהגים בעת העלייה לאוטובוס והרחבת האפשרות לעלות לאוטובוס מכול הדלתות (שהחלה לפני חמש שנים) לאזורים ולקווים נוספים.

"משרד התחבורה טוען שיש אחוזים גבוהים מאוד של Fraud, כלומר של מתפלחים", אומר מייסד ארגון 15 דקות יוסי סעידוב, "אבל קודם כל צריך לזכור שהתועלת הכלכלית למשק מהמעבר לתחבורה הציבורית, הרבה יותר גדולה מהנזק שגורמים הגנבים. שנית, כשאתה מסתכל על הנתונים לפי מחוזות, אתה מגלה שיש ביניהם פערים של מאות אחוזים".

לפי סעידוב, הערכות משרד התחבורה לגבי מחוז חיפה למשל הן ללא יותר מ-2%-3% מתפלחים לעומת לא פחות מ-20% במחוז באר שבע. "זה לא שבבאר שבע יש יותר גנבים וזה ממש לא אשמת הנוסעים", מדגיש סעידוב, "בבאר שבע אין מכונות לרכישת כרטיסים בתחנות ואנשים עולים לאוטובוס ואין להם איך לשלם". סעידוב ומנכ"לית 15 דקות שמרית נוטמן מציינים שיש בעיות רבות בתיקוף כרטיסים בחלקים האחוריים של האוטובוסים במקומות רבים, כשפעמים הבעיה היא גם חוסר מודעות.

סעידוב סבור כי את הסיבה לזינוק בסובסידיה השנה צריך לחפש בשינויים בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית. "אני למשל הייתי נוסע פעם בקו אחד למרכז העיר, היום אני מחליף קווים ומשתמש ברכבת הקלה - זה יוצא שלוש נסיעות במקום אחת, וזה מסביר את נתוני משרד התחבורה על גידול של עשרות אחוזים במספר הנסיעות בזמן שבמספר הנוסעים אין גידול כזה", הוא אומר.

אין אפשרות לקצץ, אז מעבירים

הגידול בסובסידיה למפעילי התחבורה הציבורית הוא רק חלק מתקציבים בהיקף כולל של 3.5 מיליארד שקל שהאוצר מבקש להעביר למשרד התחבורה כדי לסגור את שנת הכספים 2019. תקציב משרד התחבורה המאושר ל-2019 עומד על 22 מיליארד שקל כך שמדובר בהגדלה של 16%. בישיבתה אתמול אישרה ועדת הכספים העברה תקציבית נוספת של 1.1 מיליארד שקל לתחבורה. התוספת כוללת כ-900 מיליון שקל לפיתוח כבישים תומכי דיור ופיתוח מרכז סייבר בחברת נתיבי איילון.

בישיבתה הקרובה ביום שני תתבקש הוועדה לאשר העברות נוספות בהיקף של 700 מיליון שקל לפיתוח כבישים ובהם הרחבת כביש הערבה (כביש 90), הרחבת כביש 65 בקטע שמצומת גולני לדברת, שדרוג קטעים מכביש 77 וכביש 6, הרחבת כביש החוף לכביש בעל שלושה נתיבים בקטע שבין אולגה וחבצלת ושדרוג המחלפים ינאי ואולגה.

בנוסף יבקש האוצר לאשר העברת כ-300 מיליון שקל עבור פרויקטי תחבורה בכבישים עירוניים, בעיקר לצורך עבודות באזור ירושלים, רמלה וכביש 60 מגוש עציון לבירה. המקור לחלק מהסכום הזה, 120 מיליון שקל, אמור להגיע מתוכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אך הרוב מגיע מתקציבי משרדים אחרים.

בעניין הזה חייבים לציין כי ידיו של האוצר כבולות - העובדה שאין ממשלה ואין אפשרות לקצץ בתקציב או להגדיל הכנסות בדרך של העלאת מסים מחייבת את האוצר לגרד את תחתית החבית ולהפוך כל סעיף אפשרי בחיפוש אחר תקציבים - והמצב רק ילך ויחמיר בשנה הבאה עד לאישור תקציב מדינה ל-2020.

הצבעה על העברת 1.4 מיליארד שקל נדחתה אתמול, על רקע התנגדותה של ח"כ לוי-אבקסיס שאמרה כי היא "רותחת מזעם" לאחר שנציג האוצר בדיון אמר לה כי הכספים שיועברו הם מתוך תקציבים שלא נוצלו על ידי משרדי הממשלה האחרים.

"יש פה סדרי עדיפויות מעוותים", הטיחה לוי-אבקסיס בנציג האוצר, "אתם יוצרים למשרד הרווחה והבריאות משוכות שאי אפשר לדלג מעליהם. יש ילדים שעומדים בחוץ עם צו בית משפט ואין להם תקן לאן להיכנס ואתם אומרים שיש שם עודף שאתם תעבירו לתכנון עתידי של קו רכבת קלה מרעננה לתל אביב. אם יש 63 מיליוני שקלים שלא נוצלו בתקציב משרד הרווחה - מישהו צריך לתת את הדין מצידי ולהיכנס לבית סוהר. תכנון קו עתידי בין רעננה לתל אביב - זה אקסטרה. זו לא השמנת, זה הדובדבן שבשמנת. עלינו לדבר על הלחם השחור. אסור להעלות להצבעה שום דבר עד שלא נקבל תשובות".

ממשרד התחבורה נמסר כי "לוועדה הועברו שתי פניות להגדלת תקציב הסובסידיה בהיקף של 850 מיליון שקל. תקציב המדינה ל-2019 אושר בחודש מרץ 2018 והתבסס על נתוני 2017. במהלך 2018 ובתחילת 2019, גדלו באופן משמעותי תקציבי הסובסידה ביחס לתקציב הבסיסי שניתן.

"בעקבות מחסור בנהגים שנוצר מגידול השירות בשנים האחרונות, הוחלט להעלות את שכר הנהגים בשיעור של כ-10%, וכן לסייע בהכשרת 2,500 נהגים חדשים. בנוסף לכך, חלו שינויים במדדי עצומות שהגדילו את עלות הפעלת התחבורה הציבורית. וכן תוספות שירות משמעותיות שניתנו ב-2018-2019.

"כחלק מעבודות הקו האדום, בוצעו גם שינויים בהסדרי התנועה בעלות של עשרות מיליוני שקלים". 

עוד כתבות

מופע האבוקות בדרבי התל־אביבי שפוצץ / צילום: יהודה הליקמן, ספורטס רבי

האלימות משתוללת, והכדורגל הישראלי ניצב בצומת דרכים: איך מצילים אותו?

הביטול השנוי במחלוקת של הדרבי התל־אביבי העלה שוב לכותרות את חוליי הענף ● עזבו אשמים, השאלה היא איך מונעים הסלמה ● לתשומת־לב משטרת ישראל: בעולם כבר מצאו פתרונות ● כמה מילים מאוהד כדורגל מושבע

חדשות הביומד / צילום: יונתן בלום

גלוטן הוא לא הבעיה? כתב העת שמערער על אחת הרגישויות הפופולריות בעולם

מאמר בכתב העת הרפואי "Lancet" טוען כי רוב האנשים שמדווחים על רגישות לגלוטן אינם מגיבים אליו כלל ● רמי לוי יתרום 5 מיליון שקל למכון השיקום של הדסה ● NeuroKaire הישראלית משתפת פעולה עם Compass Pathways הבריטית בתחום התרופות הפסיכדליות ● יורוג’ן קיבלה קוד ביטוחי קבוע לתרופה החדשה שלה ● ומחזור סטארט־אפים חדש של קרן דנגור והשגרירות הבריטית יתמקד בבריאות הנפש ● השבוע בביומד

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

עיריות ת"א וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה

שתי העיריות אינן משלימות עם פסק הדין שניתן לפני כשבועיים, שעלול לעלות להן בהפסדים של מיליוני שקלים ואף מיליארדים מהיטלי השבחה ● מומחים מעריכים כי סיכויי הבקשות להתקבל אינם גבוהים

ניו דלהי / צילום: Shutterstock

המסלול למזרח יתקצר? הקו הישיר להודו תלוי באור ירוק מהמדינה הזאת

ארקיע הודיעה כי היא מקיימת מגעים לחידוש הקו הישיר בין ישראל להודו, שנסגר במהלך הקורונה ● הסיבה: הפסקת האש החזירה לשולחן את האפשרות לטוס מעל עומאן – התפתחות שעשויה לקצר את המסלול למזרח ולהפוך את הקו לרווחי עבור החברות הישראליות, במיוחד כל עוד אייר אינדיה נעדרת מנתב"ג

ארונותיהם של החטופים החללים סהר ברוך ועמירם קופר / צילום: דובר צה''ל

שלושת ארונות החללים החטופים הועברו לידי צה"ל וחצו לשטח ישראל

השיירה עושה את דרכה למרכז הלאומי לרפואה משפטית, שם יבוצע הליך הזיהוי ● לטענת חמאס אחד מהשלושה הוא אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה ● דיווח באל-ג'זירה: מתנהלים מגעים כדי להבטיח את נסיגתם של מחבלי חמאס מהאזורים שמעבר לקו הצהוב ● עדכונים שוטפים

קובי מימון / צילום: עפרה רון מזור

המשקיע שקנה בית בפאפוס בגלל אשתו

כשקובי מימון נסע עם אשתו לטיול חורפי בקפריסין, הוא לא תכנן לרכוש נכס במדינה ● "נשבינו בקסם של המקום. אשתי הודיעה לי שאנחנו קונים בית בקפריסין, אז התחלתי לבדוק את העניין הכלכלי"

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

מכשיר האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור / צילום: מצגת החברה

פלסאנמור נוסקת בעקבות קבלת אישור ה-FDA לאולטרסאונד הביתי

החברה, המפתחת מכשירי אולטרסאונד לשימוש ביתי ע"י נשים בהריון, הודיעה על קבלת אישור מה-FDA לשווק את מוצריה בארה"ב ● כעת היא נערכת לשווק את המוצר שלה עצמאית, אם כי אינה פוסלת הסכם עם מפיצים ● מנכ"ל פלסאנמור, ד"ר אלעזר זוננשיין: "אנחנו עצמאיים לחלוטין בתהליך היצור שלנו ומוכנים לשוק האמריקאי"

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; בורסת דרום קוריאה שוב שוברת שיא

ביפן לא מתקיים היום מסחר לרגל חג לאומי ● הפעילות היצרנית בסין ירדה לרמה הנמוכה ביותר זה שישה חודשים ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

בית המשפט המחוזי קבע כי הפסק, שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין, אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים אך מתחה ביקורת על השופט לשעבר לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; נקסט ויז'ן זינקה במעל 5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5% ● מניות השבבים הדואליות טאואר, קמטק ונובה מטפסות ● וול סטריט סיכמה את השבוע החולף בירוק, לאחר דוחות דרמטיים של ענקיות הטכנולוגיה והקלה במתיחות הסחר בין ארה"ב וסין ● וגם: באופנהיימר מעדכנים את רשימת המניות הישראליות המומלצות: נובה, סלברייט, אודיטי ופאלו אלטו בפנים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מיטב: המשך העליות בוול סטריט מקרב את הצורך בהתערבות בנק ישראל לבלימת התחזקות השקל ● סיגמא קלריטי: הזינוק במניות הבנייה, מוגזם, ההזדמנויות בת"א הן לא בענף הזה ● ה-OECD נותן לישראל תחזית פיסקאלית ארוכת טווח יחסית חיובית ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בתל אביב, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה שהאלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה שאישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

זירת נפילת הטיל האיראני בבית החולים סורוקה בבאר שבע / צילום: ap, Leo Correa

מאות מיליוני שקלים: תרומת הענק לשיקום בית החולים סורוקה

עקב פגיעת הטיל האיראני ביוני האחרון, בית החולים סורוקה בבאר שבע קיבל היום אישור רשמי לתקציב השיקום שלו: 360 מיליון שקל מהמדינה ועוד 100 מיליון דולר כתרומה מהפילנתרופ סילבן אדמס ● התרומה של אדמס היא הגדולה ביותר לבית החולים מאז הקמתו ● מנכ"ל סורוקה, פרופ' שלומי קודש: "זו תרומה שתשנה את פני המרכז הרפואי"

דרמה בשישים שניות: הישראלים שמביאים את הטרנד הסיני למערב

הן קצרצרות, ורטיקליות ומסתיימות בקליף האנגר: המיקרו־סדרות שכבשו את סין בקורונה תופסות תאוצה ומגלגלות מאות מיליוני דולרים בעולם - בעיקר בארה"ב ● כעת, יזמי גיימינג ומפיקי על ישראלים מסתערים על השוק שנשלט עד כה ע"י חברות סיניות, כשהם חמושים במודל תשלום חכם מעולם משחקי המובייל, שממיר סקרנות בהכנסה ● האם זהו טרנד חולף, או תחילתו של עידן חדש ורווחי במיוחד בבידור?

הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר גיא לרון / צילום: גלובס

המומחה שמסביר: גם זו הסיבה שלוויטקוף וטראמפ היה דחוף לסיים את המלחמה בעזה

שיחה עם ד"ר גיא לרון, חוקר גאו־פוליטיקה מהאוניברסיטה העברית ● על האינטרסים הכלכליים של נשיא ארה"ב ושליחו למזרח התיכון והאופן שבו הם מעצבים את האזור

מצעד של קבוצת פוליסריו, התנועה לשחרור סהרה המערבית / צילום: ap, Guidoum Fateh

תפקידה של ישראל בעסקה שתצייד את מרוקו במטוסי F-35 אמריקאים

הממלכה הצפון־אפריקאית מעוניינת לרכוש מארה"ב מטוסי קרב בשווי 17 מיליארד דולר, ברקע המתיחות בסהרה המערבית ● לפי דיווחים, ישראל לא מתנגדת לעסקה ותשתף פעולה בהליך ● הרצון להתחמש מסביר את "השקט התעשייתי" שהפגינה מרוקו במהלך המלחמה

האם יש למועמדים סיכוי מול ממדאני / צילום: Reuters, RYAN MURPHY

הבוחרים בניו יורק לא מחכים: נתון שיא בשלב ההצבעה המוקדמת

מערכת הבחירות הסוערת לראשות ניו יורק מגיעה לישורת האחרונה, ושורה של סוגיות ליבה עומדות במוקד ● המועמד המוביל זוהראן ממדאני, המזוהה עם השמאל, מבטיח למסות עשירים וליישם מדיניות סוציאליסטית ● קרוב ל־600 אלף כבר הצביעו בשלב המוקדם

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה. והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת, יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על איזה נכסים ההטבה חלה ועד מתי אפשר לממש את הזכאות?